Guest KariT Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Lämmitystä tuohon miettinyt, kun siinä ei niitä lämmönvaihtoputkia enää ole. Toimiskohan ajon aikana esim. 1000w invertteri ja siihen sopiva auton sisätilalämmitin kojelaudan alle kiinnitettynä? Quote
metake Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Toimiskohan ajon aikana esim. 1000w invertteri ja siihen sopiva auton sisätilalämmitin kojelaudan alle kiinnitettynä? Toimii, mutta tarvitset vähintään n. 150 A:n laturin koneen kylkeen. Quote
XTeme Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Iso vapaa-ajanakku erillinen auton sähköistä ja ylläpitolaturi jolla lataa parkissa, niin kyllä sillä aina tunnin lämmittää per lataus... Ja voi lämmittää parkissakin kellokytkimillä vähän aikaa. Huono ja helppo ratkaisu. Quote
NordBling Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Tollasessa käytössä akun pitää olla sellanen rakenteeltaan että kestää syväpurkauksia. Lisäks laturin on hyvä olla numeerisesti noin 20% (A) akun kapasiteetistä (Ah) Eli 200Ah akkua kannattaa ladata 40A laturilla jotta tulis siedettävässä ajassa täyteen. Ylläpitolaturit ovat esim 8A laitteita, joilla on tarkoitus pitää varausta yllä, vaikkapa talvella. Eivät siis sovellu hupiakun latamiseen tyhjästä täyteen. Järkevässä ajassa. Quote
Tanhis Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Ja jos isoa vapa-ajanakkua katsot mikä kestää syväpurkamisen niin ne on sen verta halpoja että lämpöputkien asennus on järkevämpää. Ja en muutenkaan ymmärrä miksi ne kaikki lämmitykseen liittyvät pitää sieltä poistaa vaikka auto kesäkäytössä olisikin. Sorsat ymmärrän mutta se että säästää vähän aikaa ja rahaa rakennusvaiheessa voi aiheuttaa suurta päänvaivaa tulevaisuudessa. Quote
XTeme Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Kuten sanoin huono ratkaisu se on. Mutta kyllä siinä ~120Ah akkukin riittää, jos noin tunnin päivässä lämmittää ja parkissa saa ladattua niin 8A:n laturi sen täynnä pitää. Toki inverttereissä mitä "Honkkari" myy on kyllä hyötysuhde luokkaa 70% mutta ei se talvella haittaa, kun se lämmöksi menee. Jos vielä ohjaamon ja matkustamon välin saa umpeen, niin ei tarvitse niin paljoa edes lämpötehoa. Quote
Guest KariT Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Kysehän on kesäautosta (ajokausi toukokuu<-->syyskuu) ja konehuoneesta löytyy jo 2kpl 100Ah akkuja. Tarkoitus on saada sisälle vähän lämmintä ja lasit pysymään "auki". Quote
metake Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Kuten sanoin huono ratkaisu se on. Mutta kyllä siinä ~120Ah akkukin riittää, jos noin tunnin päivässä lämmittää ja parkissa saa ladattua niin 8A:n laturi sen täynnä pitää. Tästä olen edelleen eri mieltä :) Jos sulla on 1000W:n lämmitin ja sille invertteri 70% hyötysuhteella, niin kuorma on 120 A. Jos otat 120 Ah akusta 120 A, niin todellisuudessa saat sitä sähköä ehkä 45 - 50 min, koska akku tuskin on optimi olosuhteissa 20 asteen lämpötilassa ja täyteen ladattu. Ylläpitolaturi 8 A tarvitsee teoreettisestikin minimissään 15 h ladatakseen akun täyteen, ja latausvirta (yleensä) pienenee akun varauksen kasvaessa, joten todellinen latausaika on arviolta 20 tuntia tai yli. Normiakku ei kestä tuollaista käyttöä, vaan tarvitaan syväpurkausakku, esim. 2 kpl 55 Ah keltaista Optimaa, n 260 eur / kpl, ja keltaista Optimaa ei mieluusti saa päästää tyhjäksi asti... Onhan toki monissa nykyautoissa sähkölämmitin lämmityslaitteen kennon yhteydessä, jopa melko tehokkaita, mutta näissä autoissa on sitten sen mukainen laturi. Kuten Arto jo mainitsi, niin ainoa järkevä ratkaisu taitaa kuitenkin olla se polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Quote
XTeme Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Siitä että huono vai ei toimi :) Mutta jos lasket Metake nuo luvut mitä kirjoitit, niin toimii se sen 45-50min päivässä, mutta on Huono ratkaisu. Ja tosiaan latausaika lopussa on hidas kun se ylläpitolaturihakkuri siirtyy vakiovirtalatauksesta vakiojännitteeseen. Riski myös akun rikkoutumiseen on todella suuri, kun pakkasta. Quote
NordBling Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 En jaksanukaa näköjään lukea koko ketjua ja sisäistää kaikkee, mutta siis autosta on poistettu lämmitys, ja siellä on nyt kylmä. Kappas. Ilmawebastoja ja ebereitä on välillä edullisestikin kaupan, viimeisin noin 1700 wattinen makso satasen. Mutta virtaa tääkin haluaa, akut ja laturi on sytä olla kunnossa. 1 Quote
Guest KariT Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Akut ja laturi on kunnossa ja tarkoitus olisikin saada muutama aste lisää lämmintä sisälle. Pakkasella ei tällä autolla ajeta. Viime kesänäkin, olisi lämmitin ollut tarpeen useamman kerran... Quote
Tanhis Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Kyllä se nyt vain niin on että muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole olemassa kuin vakiosorsien/kanavien kunnostaminen tai bensalämmitin. Ja onhan se mahdollista että invertterin ja parin geeliakun kanssa saisi sisätilalämppärin pyörimään vajaaksi tunniksi jos pari kertaa viikossa kikottimella kävisi pienen lenkin ajelemassa. Mutta jos sinulla ei ole valmiina isoa invertteriä, akkuja, lämmitintä ja seinälaturia näille niin se uusikin bensa eberi on aika halpa jos vertaa saatuun hyötyyn. Ja sama asiahan on jo hyvinpitkälti käsitelty projektikertomuksesi viime sivulla. Quote
Guest KariT Posted January 30, 2013 Posted January 30, 2013 Pitää viikonloppuna käydä hallilta etsimässä konehuoneessa ollut puhallin. Muistan testanneeni sen toimivaksi... Lämmönvaihtimien ja puhaltimen väliltä puuttuvat metalliset putket molemmilta puolilta. Ostetaan, jos joltakin löytyy. Quote
Guest KariT Posted February 3, 2013 Posted February 3, 2013 Puhallin ja sen päähän tulevat putket löytyikin hallilta. Ladattiin akut ja testattiin miten käynnistyy ja eihän siinä mitään ongelmia ollut. Pitää ottaa auto nosturille ja vilkaista, mitä kaikkia putkia tarvitaan. Takaakselin ylitysputki on ainakin paikoillaan...Muistaakseni. Edit: Löytyisköhän jostain kuvia miten ja mitä ilmakanavia auton alla ja keulassa alunperin on? Quote
Tanhis Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 Tuossa nyt ainakin jotain edit Eiku onko tää jostain 411 pohjasesta härvelistä kun tuossa on bensalämppärikin. Quote
PZQ Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 Mulla olis huippukuntoiset tötteröt mitkä on akselin ylitysputken ja control fläppien välissä. Onko noi nyt jotkut asbesti-sirottimet vai mitkä? -Pete- Quote
vwagen Posted February 4, 2013 Posted February 4, 2013 Kyllä tuo Tanhiksen kuva on BA 6:lla varustetusta T2 transporterista,eli ihan oikea kuva mutta nuo Eberin osat lisänä. Quote
Guest KariT Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Nyt se lämmitys laitetaan kuntoon. Tarve: - moottoripellin<->lämmönvaihtimen välinen putki, molemmille puolille - lämmönvaihtimen<->akselinylitys väliset putket, molemmat puuttuu + Akselin ylitykset, molemmat löytyy + Puhallin ja putken konehuoneeseen löytyy + Kojelaudan alle tulevat osat löytyy puhaltimen sähköt ja sen kaaviot löytyykö jostain? Quote
Tanhis Posted May 13, 2013 Posted May 13, 2013 Nyt se lämmitys laitetaan kuntoon. Tarve: - moottoripellin<->lämmönvaihtimen välinen putki, molemmille puolille - lämmönvaihtimen<->akselinylitys väliset putket, molemmat puuttuu + Akselin ylitykset, molemmat löytyy + Puhallin ja putken konehuoneeseen löytyy + Kojelaudan alle tulevat osat löytyy puhaltimen sähköt ja sen kaaviot löytyykö jostain? Nonni nyt alkaa kuullostamaan järkevältä on se lämmitys vaan kiva olla olemassa vaikka se ei kauhean tehokas olisikaan. Ja se on kumma miten paljon se pienikin honkä hytin sisällä vaikuttaa esim lasien huurtumiseen. Quote
Guest KariT Posted May 18, 2013 Posted May 18, 2013 Jäi se lämmitys sitten laittamatta, kun auto vaihtoi eilen omistajaa... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.