Jump to content

Kastenwagen -73


Guest KariT

Recommended Posts

Lämmitystä tuohon miettinyt, kun siinä ei niitä lämmönvaihtoputkia enää ole.

 

Toimiskohan ajon aikana esim. 1000w invertteri ja siihen sopiva auton sisätilalämmitin kojelaudan alle kiinnitettynä?

Link to comment

Iso vapaa-ajanakku erillinen auton sähköistä ja ylläpitolaturi jolla lataa parkissa, niin kyllä sillä aina tunnin lämmittää per lataus... Ja voi lämmittää parkissakin kellokytkimillä vähän aikaa. Huono ja helppo ratkaisu.

Link to comment

Tollasessa käytössä akun pitää olla sellanen rakenteeltaan että kestää syväpurkauksia. Lisäks laturin on hyvä olla numeerisesti noin 20% (A) akun kapasiteetistä (Ah) Eli 200Ah akkua kannattaa ladata 40A laturilla jotta tulis siedettävässä ajassa täyteen. Ylläpitolaturit ovat esim 8A laitteita, joilla on tarkoitus pitää varausta yllä, vaikkapa talvella. Eivät siis sovellu hupiakun latamiseen tyhjästä täyteen. Järkevässä ajassa.

Link to comment

Ja jos isoa vapa-ajanakkua katsot mikä kestää syväpurkamisen niin ne on sen verta halpoja että lämpöputkien asennus on järkevämpää.

 

Ja en muutenkaan ymmärrä miksi ne kaikki lämmitykseen liittyvät pitää sieltä poistaa vaikka auto kesäkäytössä olisikin. Sorsat ymmärrän mutta se että säästää vähän aikaa ja rahaa rakennusvaiheessa voi aiheuttaa suurta päänvaivaa tulevaisuudessa.

Link to comment

Kuten sanoin huono ratkaisu se on. Mutta kyllä siinä ~120Ah akkukin riittää, jos noin tunnin päivässä lämmittää ja parkissa saa ladattua niin 8A:n laturi sen täynnä pitää. Toki inverttereissä mitä "Honkkari" myy on kyllä hyötysuhde luokkaa 70% mutta ei se talvella haittaa, kun se lämmöksi menee. Jos vielä ohjaamon ja matkustamon välin saa umpeen, niin ei tarvitse niin paljoa edes lämpötehoa.

  • Like 1
Link to comment

Kysehän on kesäautosta (ajokausi toukokuu<-->syyskuu) ja konehuoneesta löytyy jo 2kpl 100Ah akkuja. Tarkoitus on saada sisälle vähän lämmintä ja lasit pysymään "auki".

Link to comment
Kuten sanoin huono ratkaisu se on. Mutta kyllä siinä ~120Ah akkukin riittää, jos noin tunnin päivässä lämmittää ja parkissa saa ladattua niin 8A:n laturi sen täynnä pitää.

Tästä olen edelleen eri mieltä :) Jos sulla on 1000W:n lämmitin ja sille invertteri 70% hyötysuhteella, niin kuorma on 120 A. Jos otat 120 Ah akusta 120 A, niin todellisuudessa saat sitä sähköä ehkä 45 - 50 min, koska akku tuskin on optimi olosuhteissa 20 asteen lämpötilassa ja täyteen ladattu. Ylläpitolaturi 8 A tarvitsee teoreettisestikin minimissään 15 h ladatakseen akun täyteen, ja latausvirta (yleensä) pienenee akun varauksen kasvaessa, joten todellinen latausaika on arviolta 20 tuntia tai yli.

 

Normiakku ei kestä tuollaista käyttöä, vaan tarvitaan syväpurkausakku, esim. 2 kpl 55 Ah keltaista Optimaa, n 260 eur / kpl, ja keltaista Optimaa ei mieluusti saa päästää tyhjäksi asti...

 

Onhan toki monissa nykyautoissa sähkölämmitin lämmityslaitteen kennon yhteydessä, jopa melko tehokkaita, mutta näissä autoissa on sitten sen mukainen laturi.

 

Kuten Arto jo mainitsi, niin ainoa järkevä ratkaisu taitaa kuitenkin olla se polttoainekäyttöinen lisälämmitin.

Link to comment

Siitä että huono vai ei toimi :) Mutta jos lasket Metake nuo luvut mitä kirjoitit, niin toimii se sen 45-50min päivässä, mutta on Huono ratkaisu. Ja tosiaan latausaika lopussa on hidas kun se ylläpitolaturihakkuri siirtyy vakiovirtalatauksesta vakiojännitteeseen. Riski myös akun rikkoutumiseen on todella suuri, kun pakkasta.

Link to comment

En jaksanukaa näköjään lukea koko ketjua ja sisäistää kaikkee, mutta siis autosta on poistettu lämmitys, ja siellä on nyt kylmä. Kappas.

 

Ilmawebastoja ja ebereitä on välillä edullisestikin kaupan, viimeisin noin 1700 wattinen makso satasen. Mutta virtaa tääkin haluaa, akut ja laturi on sytä olla kunnossa.

  • Like 1
Link to comment

Akut ja laturi on kunnossa ja tarkoitus olisikin saada muutama aste lisää lämmintä sisälle. Pakkasella ei tällä autolla ajeta.

Viime kesänäkin, olisi lämmitin ollut tarpeen useamman kerran...

Link to comment

Kyllä se nyt vain niin on että muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole olemassa kuin vakiosorsien/kanavien kunnostaminen tai bensalämmitin. Ja onhan se mahdollista että invertterin ja parin geeliakun kanssa saisi sisätilalämppärin pyörimään vajaaksi tunniksi jos pari kertaa viikossa kikottimella kävisi pienen lenkin ajelemassa.

Mutta jos sinulla ei ole valmiina isoa invertteriä, akkuja, lämmitintä ja seinälaturia näille niin se uusikin bensa eberi on aika halpa jos vertaa saatuun hyötyyn.

 

Ja sama asiahan on jo hyvinpitkälti käsitelty projektikertomuksesi viime sivulla.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Pitää viikonloppuna käydä hallilta etsimässä konehuoneessa ollut puhallin. Muistan testanneeni sen toimivaksi...

 

Lämmönvaihtimien ja puhaltimen väliltä puuttuvat metalliset putket molemmilta puolilta.

Ostetaan, jos joltakin löytyy.

Link to comment

Puhallin ja sen päähän tulevat putket löytyikin hallilta. Ladattiin akut ja testattiin miten käynnistyy ja eihän siinä mitään ongelmia ollut.

 

Pitää ottaa auto nosturille ja vilkaista, mitä kaikkia putkia tarvitaan. Takaakselin ylitysputki on ainakin paikoillaan...Muistaakseni.

 

 

Edit: Löytyisköhän jostain kuvia miten ja mitä ilmakanavia auton alla ja keulassa alunperin on?

Link to comment
  • 3 months later...
Guest KariT

Nyt se lämmitys laitetaan kuntoon.

 

Tarve:

- moottoripellin<->lämmönvaihtimen välinen putki, molemmille puolille

- lämmönvaihtimen<->akselinylitys väliset putket, molemmat puuttuu

 

+ Akselin ylitykset, molemmat löytyy

+ Puhallin ja putken konehuoneeseen löytyy

+ Kojelaudan alle tulevat osat löytyy

 

puhaltimen sähköt ja sen kaaviot löytyykö jostain?

Link to comment
Nyt se lämmitys laitetaan kuntoon.

 

Tarve:

- moottoripellin<->lämmönvaihtimen välinen putki, molemmille puolille

- lämmönvaihtimen<->akselinylitys väliset putket, molemmat puuttuu

 

+ Akselin ylitykset, molemmat löytyy

+ Puhallin ja putken konehuoneeseen löytyy

+ Kojelaudan alle tulevat osat löytyy

 

puhaltimen sähköt ja sen kaaviot löytyykö jostain?

 

Nonni nyt alkaa kuullostamaan järkevältä on se lämmitys vaan kiva olla olemassa vaikka se ei kauhean tehokas olisikaan. Ja se on kumma miten paljon se pienikin honkä hytin sisällä vaikuttaa esim lasien huurtumiseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...