Jump to content

-71 T2a Pallukka (Campingwagen)


Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alan pikkuhiljaa kiireellä vauhdilla repimään tuosta luovarista sen mitä irti saan. Ainakin kojetaulu lähtee käyttöön ja vänkärin tuplapenkistä aikomus rakentaa jotain - ehkä. Loput lasit, takaluukku, moottoriluukku ja etuvalot irtoaa myös ennen peltileikkelöintiä. Takakaaret tuosta on jo napattu, mutta onko mitään muuta säilömisen arvoista pelleissä? Mielipiteitä miten järjestelisi kilon palasiksi?

 

Muutama uusi puukkosahan terä ennen raivoamista.

Link to comment
Alan pikkuhiljaa kiireellä vauhdilla repimään tuosta luovarista sen mitä irti saan. Ainakin kojetaulu lähtee käyttöön ja vänkärin tuplapenkistä aikomus rakentaa jotain - ehkä. Loput lasit, takaluukku, moottoriluukku ja etuvalot irtoaa myös ennen peltileikkelöintiä. Takakaaret tuosta on jo napattu, mutta onko mitään muuta säilömisen arvoista pelleissä? Mielipiteitä miten järjestelisi kilon palasiksi?

 

Muutama uusi puukkosahan terä ennen raivoamista.

 

 

Voin ostaa sulta tuollaiset retkeilyikkunat jos kerta vaihdat ne pois.

Link to comment

Takahaarukka irroitettu. Ruostetta, reikää ja jotenkin tutun näköistä muutenkin. Noh tämä sentään yhtenä kappaleena ja suorassa. Lähtee puhallukseen kuten myös puskurit siinä samalla vaivalla.

 

Lähellä olisi teräskuulapuhallusta tekevä firma, mutta onkohan se ankaranlaista yliampumista? Jääkö mitään jäljelle 40 vuotta vanhasta vääntövarsitunnelista ja palkin pätkistä? Millainen pinta tuosta tulee sitten taas noita puskureita ajatellen? Perinteinen hiekkapuhallus onnistuu toisaalla kyllä.

Link to comment

Niin, eiköhän ne tiedä paremmin verstaalla. Pyysivät pesemään osat massasta ja rasvasta (liittyyköhän kuulien kierrätykseen). Päällisin puolin kävin läpi pahimmat massat helpoimmista kohdista mutta en jaksa hammasharjalla lähteä puhdistamaan moisia osia. Jos eivät ota vastaan niin jatkaa matkaa toisaalle.

Link to comment

Etenee hitaasti mutta kuitenkin. Vääntösauvatunnelihässäkkä ja samalla puskurit meni puhallettavaksi.

 

Nyt mietin tuota koneen irroittamista koska laatikko esimerkiksi on vain liinojen varassa tällä hetkellä ja vaijerit, sähköt yms. on jo irti.

 

Pitäisi käydä varmaan Biltemasta mopolle tarkoitettu tunkki?

 

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=82414.htm&tuote=82414&ryhmaid=251

Link to comment
  • 3 months later...

Tarttis tehdä jotain, esim. löytää talli pk. seudulta jossa tehdä tai saada bensalämppäri kuntoon että vois ajaa pohjanmaalle. Tai sitten vaan löytää toimiva halpa lämppäri tilalle. Katsastus tässä kuussa ja ainakin kierrosten kesyttämistä (imuvuoto/epäsynkka/tms.) ja sivuttaispalkit rälläköity mädistä kohdin auki joten hitsiä näytettävä.

 

pukki.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

3Kw diesel eberspärcher hankittu ja testattu. Ajatuksena ruuvata lattian alle jotta matka lämpimälle ilmalle olisi mahdollisimman lyhyt. Alkuperäistä reittiä siis jaloille ja tuulilasille. Sisäilma peräsohvan alla olevasta putkesta takaisin lämmittimeen vaikka pikaisella testillä tuntui tehot riittävän ihan ulkoilmallakin.

Link to comment

Itse laitan D2 mallin mahdollisimman eteen, etuakselin ja poikittais runkopalkin väli tienoille orkkis lämpö kanavaan.

 

Eperi ukon mukaan ei toimi täydellä teholla jos esim. Tuulilasille tulevat suulakkeet supistavat liikaa,

pitäisi olla vähintään saman kokoista kun eberin oma tötterö ja ei missään kohtaa saa halkaisia pienentyä.

 

Lämmitettävän ilman saat ottaa sisältä tai ulkoa... paloilman ulkoa

Link to comment

Manuskan mukaan laitteen sisäinen termostaatti toimii vain jos tuloilma on tuota omaa, lämmitettyä ilmaa.

Verme siis mittailee lämpötilan tuloilmasta ja säätelee itseään sen mukaan.

 

Boost

12,000BTU/h

0.42l/h

3Ah

 

High

11,000BTU/h

0.37l/h

3Ah

 

Medium

5,100 BTU/h

0.18l/h

1Ah

 

Low

3,400BTU/h

0.12l/h

0.7Ah

Link to comment

Ensin mietein kuskin taakse sijoittamista. Ois puhaltanut ovea pitkin eteenpäin. Ei varmaan vaan kestäis muovirännit moista kuumuutta ja jakautuminen varmasti epätasaista vrt. alkuperäiseen putkeen.

 

Jos kaikki ohjausräppänät on auki, niin tuskin tulee ahistusta putkien suhteen? Taakse noista lattialla, kynnyksen kohdalla olevista rei'istä ja miksei ovistakin samalla. Kosteus ja lopulta lämpökin varmasti karkaa westfalia -ikkunoista, mutta tuleepa happikin jostain välistä :)

Link to comment

Auton tyhjäkäyntiongelmat ei oo selvinnyt.

 

- Jarrutehostimen alipaineletkua yritin tukkia jos vika olisi siellä - ei tuntunut olevan vaikutusta tai sitten tukkimiseni ei ollut ihan ilmatiivis.

- roska pois suuttimesta mahdollisuus, eli antamalla hanaa ja tukkimalla ilman otot yks kerrallaan ei tuntunut tuottavan tulosta.

- Starttispraylla yritin ruiskia kaasuttimen kyljet ja tiivisteet yms. mutta ei ilmoitusta mistään imuvuodosta.

 

Eihän tuonne kaasuttimeen kyllä pääse näkemään että miten esim. läpät toimivat.

 

Moottorin lämmettyä kierrokset nousee johonkin 1500rpm:ään ja on siellä kunnes käyttää kaasua jonka jälkeen palautuu melko normaaliksi mutta vain vähäksi aikaa. Sitten taas kipuaa tuonne turhan korkeelle.

 

Kylmänä ja melko kylmänä kierrokset on melko maltilliset mutta puksuttaa vähän väliä pakoputkessa.

Link to comment
  • 1 month later...

leftchassisleg1.jpg

Kuskin puolelta, runkopalkin haara. -69 pakussa ei koko sivupätkää ollutkaan. Taustalla näkyy luultavasti viime vuosituhannen puolella tehtyjä korjauksia.

Reiän löysin alunperin männyn kävyllä. Tässä tosin käytetty jo innokkaasti isompia työkaluja.

 

Kannattaako lähteä aukomaan kuskin kohdalta lattiaan korjauksen helpottamiseksi?

Löytyykö reippaampaa korjauspalapötköä markkinoilta vai askartelenko itse?

 

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektrefwoord=20753 on jonkinlainen, mutta eihän tuo monimutkainen ole ja silti tuskin sattuu kohdalleen.

 

Nyt pitäis päästä helposti, nopeasti ja varmasti jopa leimalle :) Eikä tämä ole ainoa ongelma.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tänään tarkoitus hakea vikalista konttorilta.

 

Tein koeajon ennen siirtoa ja lenkki vähän veny. Kävelinkin sitten 10km kanisteria hakemaan.

 

Huomioita.:

 

- alusta tuntuu jäykemmältä ja ilmoittaa jokaisesta kolosta tiessä. Perää kyllä nostettu normikorkeuteen vääntövarsien asennolla. Uudet kumidonitsit vääntövarsien ympärillä myös. Lisäksi iskarit vaihdettu taakse.

 

- kaasu hirtti kertaalleen, mutta tokeni.

 

- 4 pytyn pakosarja vuotaa

 

- vaihteet yhtä kidutusta vielä ja yhä. Löytyy pykälä kun tietää mihin tökkää. Kevyempi keppi uusien öljyjen myötä mutta samaa rimpulointia kuin aiemminkin.

 

- öljypaineet ajossa kylmänä 4-5, lämpimänä 3-4 ja putos 30km ajon jälkeen liikennevaloissa alle 2barin, lämmöt mittarin mukaan alle 60 astetta.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tarvitsi tehdä jotain ja äkkiä jos aiko tänäkään kesänä ajella. Katsastus kesken, ei kyllä tästä akselista tai alustasta vaan etujarru laahaa ja takajarru puoltaa.

 

vanhaakseli.jpg

 

vanha1.jpg

 

vanha2.jpg

 

uusiks1.jpg

 

uusiks2.jpg

 

akselit.jpg

 

Kassellaan ny - Kirjaimellisesti, sillä auto on Porvoossa.

 

Takana on nyt sitten lisäks joko renkaan laakeri menossa tms. tai oon saanut turbon moottoriin. 60Km/h-> vauhdissa vislaa kimeesti vedättäessä konetta (pintakaasulla ei). Mutta ei nyt jaksa noita miettiä.

Link to comment

Katsastettu, vihdoin. Kiitos Jamille / Porvoon purkuosa posselle.

 

Viime kesänä katkes taka-akseli heti katsastuksen jälkeen, nyt taas etuakseli. Katsastuksen jälkitarkastukseen oli vain muutama päivä aikaa, mutta Jamilta löyty sopivasti säädettävä akseli keulille.

 

Hyvä etten alkanut itse vaihtamaan asfalttikentällä sillä vanha akseli oli hitsattu kiinni ja runkopalkit tosi huonossa hapessa. Nopeasti synty uutta palkkia mihin akselia pääsivät ylipäätään pulttaamaan.

 

Ois vaan tajunnu saman viime vuonna taka-akselin suhteen.

Link to comment

Lohjalta haettu ambulanssin penkit, ainakin klippipenkki tulee kiinni asap. Muutoin vähän pähkäilyä. Ei viitsisi luopua läpikulkumahdollisuudesta + nouseva katto keskellä rajoittaa myös penkkien sijoittamista keskelle lattiaa. Tilaa pitäisi säästyä myös roudaukseen. Auto on kuites rekisteröity 8:lle, eli 3 takasohvalla, 2 keulilla ja tähän keskelle pitäisi taikoa siis 3 jakkaraa.

 

Noin 300-400km ajettu, tuntemuksia:

 

pompottaa 60kmh nopeudessa (nelipyöräsuuntauksessa vain oikean eturenkaan camber liikaa - muutoin arvoissa ja perä seuraa keulaa). -> Joko vanteesta lähtenyt paino, mutkalla, rengas hajalla tai sitten jotain ihan muuta.

 

ohjaussimpukassa löysää - tuulella kovasti epämukava. -> uutta simpukkaa vai säätöä, ostetaan halpa toimiva T2a ohjaussimpukka.

 

tyhjäkäyntisuuttimet varmaan sit vieläkin tukossa, ei avattu vielä kaasuttimia. -> mahtuisko tekemään kaasarit paikallaan - pitää ostaa lyhyt ruuvari ainakin…

 

paineet katoo lämpimänä lähelle nollaa. -> öljyt? pumppu? laakerit?

 

tiputtaa 10W40 öljyllä öljypumpun juuresta tjsp. kuumana. -> 10w60 öljyt ostettu testimielessä

 

vaihteet menee välillä hyvin, välillä ei sitten mitenkään. -> puslat myös edestä ja keskeltä katsottava (taakse vaihdettu)

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest palomaeki

Perseles! Joko sulloon menny tuo luovariauto paaliin? Tartteis vanhemman mallin Pallikseen nuo takakulmat... Meidän wageniin joku vaihtanut jossain vaiheessa Rekordin valot taakse, eivätkä helmat kaarru tuonne auton alle vaan on tehty ns. "päin persettä" koko kulmat.

 

Toki jäävät puskurin taakse piiloon, mutta ois mukava laitella tollaiset alkuperäislyhdyt perään eikä ottais aivoon aina kun puskurin paikoiltaan tiputtaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...