mikan Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Moro! Onko tietoa paljonko on suurin huippunopeus mitä on ajettu kuplalla tai muulla ilmajäähdytteisellä volkkarilla? Yritin kaivella googlella suomalaisia lentokentillä ajettu huippunopeustestejä, mutta eipä löytynyt ilmajäähyjä... t. Mika ps. Omalla vesijäähydieselelillä tekis mieli joskus koittaa... Kirppussa kun on niin lyhyet välitykset, ettei ole mitää kokeilemista... Quote Link to comment
mikko k Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Pitäisköhän etsiä pikemminkin juttuja jenkkien suola-aavikoilta? Niistä on välillä juttuja hot vw'ssäkin. Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 mitas ne vw paradisen varttimailin loppunopeudet onkaan.. siina on varmaan hyva alku :) Quote Link to comment
mikko k Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 http://vwparadise.com/ Quote Link to comment
ARTO Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Tää olis paljon mielenkiintoisempi aihe kun palstalaiset kertois omien kupliensa ajetut huippunopeudet, luonnollisesti jossain suljetulla alueella tietenkin:) Quote Link to comment
mikko k Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Tää olis paljon mielenkiintoisempi aihe kun palstalaiset kertois omien kupliensa ajetut huippunopeudet, luonnollisesti jossain suljetulla alueella tietenkin:) Äääh, tää on tylsä ehdotus. Joka jätkä on kuitenkin ajanut 200+kmh saksas motarilla, niin kun mäkin... ;-D Kris Laufferin VW Paradise dragsteri on kulkenut 203,98 mailia tunnis. Ken Fisherin new beetlen näköinen funny car 180,60 ja Eric Calabresen turvottu kupla 170,67 mph. Edit: Bonnevillessä Bob & Daniel Chilson 204,31 mph. Luokasta eikä laitteesta mitään havaintoa. Ylläolevat tiedot löytyy hot vw's national records luettelosta ja ovat virallisia, ajoille 1%:n sisällä myös back up. Quote Link to comment
mikan Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 Niin, siis mä ajattelin kyllä suomalaisia katukuplia, mutta onhan se kiva tietää toki kuinka lujaa maailmallakin on menty. Launeen parhaat loppunopeudet vartilla on ollut muistaakseni jotain reilu 220. t. Mika ps. Mun 1200 kulki 115 km/h. Bugfuelin juniksella ajoin muistaakseni 150 km/h. Turvallista matkaa! :-) Quote Link to comment
toroidi Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Tää olis paljon mielenkiintoisempi aihe kun palstalaiset kertois omien kupliensa ajetut huippunopeudet, luonnollisesti jossain suljetulla alueella tietenkin:) Oon muistaakseni päässy 1200cc paksutolpalla hämeenlinnan motarilla noin 120km/h mittarinopeutta... Kaasu oli pohjassa lukuisia kilometrejä :) Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 ps. Mun 1200 kulki 115 km/h. Bugfuelin juniksella ajoin muistaakseni 150 km/h. Turvallista matkaa! :-) Karvan ylitte taisit ajaa mun 67 kuplalla :) Ammeella en ole huippuja tainnu kokeillakaan. Quote Link to comment
mikan Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 Karvan ylitte taisit ajaa mun 67 kuplalla :) Ammeella en ole huippuja tainnu kokeillakaan. Sitä en muistanutkaan. :-) Koitettiinkos me joskus niin että katsottiin nopeutta Saabin mittarista kun mentiin Klaukkalaan? t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Karvan ylitte taisit ajaa mun 67 kuplalla :) Ammeella en ole huippuja tainnu kokeillakaan. Sitä en muistanutkaan. :-) Koitettiinkos me joskus niin että katsottiin nopeutta Saabin mittarista kun mentiin Klaukkalaan? t. Mika En muista Klaukkalassa mutta siella teidan nurkilla kokeiltiin vahasen. mittarin neula sojotti jonnekin klo 6 nurkille. Quote Link to comment
Guest Wicu Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 jeps jeps mun niin sanottu 1500cc tai niin myyjä väitti kun tuon hain, niin se ottaa tuon 110km/h suoralla... Ei tarvi ainakaan pelätä että välähtelis kauheasti kameratolpat.. Quote Link to comment
Marko Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 En muista Klaukkalassa mutta siella teidan nurkilla kokeiltiin vahasen. mittarin neula sojotti jonnekin klo 6 nurkille. Möhkössä tais olla vikaa mittarissa ku se näytti aina 0 ku ajo reippaammin :P Quote Link to comment
NordBling Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Thingillä kahtakymppiä, tuli neula vastaan... Quote Link to comment
Guest pincers Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 tuli aikoinaan ajettua 1200:lla lämä tiskissä tutkaan 100:n alueella. Konstaapeli ohjasi ystävällisesti sivuun, puhallutti ja sanoin että jos laittaisin ajovalot päälle sekä toivotti hyvää matkaa... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Rissalan lentokentällä tehtiin aikoinaan suomen ennätys kuplalla nopeudessa. Käsittääkseni toi on lajissaan vieläkin voimissaan. Valitettavasti en tiedä tarkkaa vuotta (-70 luvulla käsittääkseni), oli lentonäytöksen yhteydessä. Kellään tarkempaa tietoa aiheesta? Mullon jossakin Foto suorituksesta, mutten heti löytäny sitä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Kusilaituverrarilla 190kmh GPS:ään alko tuntua jo vähän ilkeältä. Tämä Kiikalassa pari-kolme vuotta sitten, olishan tuota vielä 1000 kierrosta ollu reserviä mutta sen sortin räminä ja tuulen pauhu kabiinissa että loppu kantti kesken. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 (edited) Soitin kuvaajalle (Isälleni)Vuosi oli 1977 ja paikka Rissalan lentokenttä.Ja matka n 200m. Siitä vaan laskee loppunopeuttaStarttii kuvakin löyty.:) Edited January 30, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
mikan Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 Juhannus 88 hieman vastaava temppu kun Virtasalmella mosse "kiihdytti" varttimailin. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest eemeli Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Hep. Vapaassa pudotuksessa muistaakseni kappale kuin kappale saavuttaa nopeuden n. 193 km/h, jonka jälkeen nopeus ei enää nouse... (ilmanvastus on suoraan verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin) Sitäpä en muista että paljonko tohon tartti matkaa. Lukuarvo voi olla väärin, mutta viisaammat ja parempimuistiset oletettavasti korjaa? -eemeli- Quote Link to comment
ARTO Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Wasserkuplalla tarkoitus rikkoa todellinen 200km/h rajapyykki. Nyt ottaa gepsin mukaan -/+185km/h todellista riippuen millä tuulella kierroslukurajoitin nappaa vitosella. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Vw trendsissä oli kupla suola-aavikko kisoihin tehty, joka kulki muistaakseni 273 km/h, tai ainakin oli yritys rikkoa tuo nopeus. Muistaakseni miehen nimi on Bob Stahl, ainakin on rikkonut vapaastihengittävällä alle kahden litran type 4 moottorilla 150mph suola-aavikolla. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... =bob+stahl http://www2.cal-look.com/nostalgia/deanobob.jpg Quote Link to comment
HSuomi Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 Vähän päälle 170kmh mitattu tutkalla omalle kuplalle. En muista montako kilsaa oli ton päälle. Kiihdytys matka ei kuitenkaan ollu ollenkaan riittävä. Veikkaan että vähintään 180 menis ku olis vaan suoraa. Alle 2L typ1 vapari. Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted August 6, 2010 Share Posted August 6, 2010 eikös siinä ainakin kuplalla tule ongelma ajaa reilua 200 kun joku vanha korjaamopäälikkö muisteli et kuplan keula painaa jotain 10-20 painolla vaan tiehen 100 vauhissa ,,tuolla Bob Stahlilla on ainakin kuplassaan itsensä kyhäämä pohja jossa oli muistaakseni parit 100 kilon painot ,,takasiiveke etuspoileri joka oli jonkun aerodynamiikkaan perehtyneen hemmon suunnittelemat + katto-ohjurit +skuupit,ja kone oli 3 litranen mut juttu ei kertonut oliko vesi vai ilma kone mut volkkarin kone kuiteskin , oli yhes tämän kevään v8-lehes juttua ja oli mitattu huiput sen artikkelin mukaan tuolla kuplalla 252 km/h, muuta kaikkea ei tietenkään pidä uskoa mitä lukee ,,voihan se olla vanhaakin tietoa tuossa v8-lehessä Quote Link to comment
-Alex- Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Jokatapauksessa vaatii vähän perehtymistä aerodynamiikkaan, jos aikoo ylittää reilusti yli 200 km/h nopeuksia kuplalla. Juu, olihan siinä vähän spoileria siinä bob stahlin kuplassa. Suola-aavikolla onkin vähän toinen juttu ajaa lujaa kuin jossain radalla tai autobahnilla. Suola siellä kun on aika pehmeetä luonnollisesti verrattuna asfalttiin. Mutta mitenkä nämä saksan nopeimmat german-look kuplat? Ton punaisen kuplan omistaja väitti lehdessä että se on ajanut autobahnilla 150mph. Koneena siinä on 2,8 type 4, ettei ainakaan voimaa periaatteessa puuttuis. Quote Link to comment
Guest Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 No mä ainakin oon ajanut tuolla mun vehkeellä plus 160km:ä koska meni nollaan viisari ja vehe on vapaasti hengittävä jätettäköön sanomatta(1.7l) Quote Link to comment
Teevee Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 145km/h -74 vakio 1300 kuplalla. :) Olikos Dahlback Racingilla joskus se kolmelitranen turbokupla, jolla tehtiin kanssa jotain nopeusenkkoja, täytyy kaivaa vanhat V8-lehdet jostain naftaliinista, kun siellä tais olla jotain mainintaa asiasta.. Quote Link to comment
Guest Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 itsellä huippunopeus 130km/h mittarin mukaan alamäkeen moottoritiellä, 1300cc vakio :) Quote Link to comment
Marko Posted August 24, 2010 Share Posted August 24, 2010 Norjassa pohjalevyllisellä ja vakiokorisella kuplalla nopeus 272kmh. Eikä vieläkään lentänyt tai noussut ilmaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 28, 2010 Share Posted August 28, 2010 Voima korvaa aerodynamiikan ongelmat. Quote Link to comment
Guest Posted August 28, 2010 Share Posted August 28, 2010 85 km/h, perä eellä..trailerin päällä :) Quote Link to comment
Guest Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 jos tiukkaan mennaan aiheen mukaan niin ex pomon kilpuri 241kmh.... Daytonan rata, , 6 pyttynen ilmajaahy :) Ei ollut ovaali taysmittaisena kaytossa, vaan takasuoralle oli laitettu shikaani hidasteeksi ja paasuoralta kurvattiin sisakentalle mutkaradalle. Quote Link to comment
henryf Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Osattiin sitä ennenkin. http://das.skynetblogs.be/ (Dick Beith's 1961 36hp Bonneville Record) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.