Jump to content

kuplan levyt


Untzikks

Recommended Posts

Sit varoitus Empin seteistä. Yhdestä setistä sain uutena tavallisella räikällä kierteet korkkaamaan ku renkaita kiristelin.

 

Ja painoahan noilla osilla on julmetusti. Varsinkin etujarrusatulakannakkeet. Eli just tuo Paruzzin setti. Ja kalliskin tuokin.

Ottaisin csp:n setin kuitenkin vaikka maksaakin tuplat Empin hinnasta, mutta jos Empi maksaa 650, niin en edes miettis sitä. Taakse nyt voi ottaa minkä vaan. Vaikka booreja mennyt Empeistä. Itellä ei ole mennyt, vaikka useammassa autossa noita, kilpurissakin kestänyt.

Link to comment

Sulla on siis 67, pallonivelkeulalla? Miten olis jos hommais siihen vakio levyjarrusarjan nelipulttisella jaolla ja laittais 4x130->5x205 adapterin kiinni jarrulevyyn? Ehkä halvin tapa(max 400€), mutta tämä ainakin levittää raideväliä 20-30mm edessä, mutta eikö useat tehdastekoisetkin wide 5 jarrusarjat levitä raideväliä?

 

4295-5.jpg

Link to comment

Jos haluat satsata laatuun, niin laita CSP:n sarja, sitä saa myös jäähdytetyin laikoin. Maksaahan ne, mutta kannattaako ostaa halpaa? Kyllähän Empinkin sarja menettelee..jokkisautossa LOL

 

CSP:n sarjassa jonkun uuden GM auton satulat, että satuloiden koko luulis olevan riittävä. Ultra VW:ssä tälläinen jarrusarja (+taakse vastaava) laitettiin 10 sekunnin katukisakuplaan, joten varmasti riittää meille 15 sek kuplan omistajillekin :)

 

On ne vaan aika hienot.. Tuollaiset jarrut johonkin vm. 66-67 harmaansävyiseen sleeper kuplaan IRS jousituksen kanssa, peltivantein ja kapselein vielä :)

 

20627_1.jpg

 

 

CSP:n sarjassa on muuten halvemmat kulutusosat ainakin jarrulevyjen suhteen, jopa jäähdytetty levy on halvempi kuin empin umpinainen, 99€ vs. 149,85€. Umpinainen levy maksaa vain 59€

 

Tämä kylläkin johtuu siitä että CSP:n sarjassa levy on irroitettavissa navasta. Ja napa taitaa CSP:n jarrusarjassa olla alumiinia, kun jotkut ovat sitä kiilloitelleetkin.

Tälläiset 5-pulttiset levysarjat taitavat myös vähän lisätä raideväliä, n. 12mm puoli ainakin CSP:n sarja.

Link to comment

Rahahan se ratkaisee mutta kun on köyhä (nojaa) opiskelia niin haluas päästä vähän halvemmalla ...

Mutta siis mulla on jo -68 kuplasta keula kaikkinen levy osineen mutta haluaisin sen 4x130 jaon pois keulasta sillä mie kyselin että käykös nuot levyt vakio oliken ja satuloitten kans.

Link to comment
Rahahan se ratkaisee mutta kun on köyhä (nojaa) opiskelia niin haluas päästä vähän halvemmalla ...

Mutta siis mulla on jo -68 kuplasta keula kaikkinen levy osineen mutta haluaisin sen 4x130 jaon pois keulasta sillä mie kyselin että käykös nuot levyt vakio oliken ja satuloitten kans.

 

Tuotapa ei varmaan kukaan harrastelija tiedä, kannattaa kysyä osamyyjältä että passaako empin tms 5-pulttinen levy vakiosatulan kanssa.

 

Ilmeisesti ainakin suoraan olka-akseliin passaa, kun käy suoraan rumpujen tilalle, mutta yksi mitta mikä pitää olla taatusti kohdallaan, on nimittäin tuo 5 pult. levyn etäisyys jarrusatulan kiinnityspinnasta olka-akselista mitattuna oltava sama kuin vakio jarrulevyn kanssa.

 

Minä tekisin niin jos ei tietoa löydy, niin tilaisin oberin pojilta pelkät empin levyt kokeeksi jos vain mahdollista.

 

adapteri1.jpg

 

Harmi vain kun nuo adapterilaipat ovat laittomat, sen kyllä tiesin oikeastaan, vaikka kyllähän jotkut niitä käyttää. Mutta esim. laserilla optim 650 suurlujuusteräksestä saisi kestävät laipat tehtyä..läpilyötävät pinnapultit ja 12.9 pulteilla navasta kiinni 4-pulttiseen jarrulevyyn. Täytyy kyllä empin levyt olla aika kuraa jos niistä kierteet lähtee pultteja kiristelemällä, voi sentäs..

Link to comment
elikkäs nuot ooberin levyt vois käyä vakio levy kamojen kanssa ?

 

Emme tiedä...en ainakaan minä. Laakeripesän ja levyn sisäpuolisen kitkapinnan välisen mitan kun tietää vakiolevystä, jolloin tätä mittaa vois verrata 5-pulttisen levyn mittaan.

 

Kysy jos ooberin pojilta josko sais pelkkää levyä mittaukseen, tai jos että ne vois mitata :) Mutta kyllä vaan pelkillä levyillä on hintaa, paruzzin kautta 300€ pari, josko jostain muualta sais halvemmalla?

Link to comment
Pullakahvit vetoa että ei löydy 5x205 jaolle levyä joka sopis suoraan 4-pulttisen tilalle :)

 

Jos sellaisia olisi, niin eikö olisi aika outoa ettei kukaan osakauppias/valmistaja niitä olisi tähän päivään mennessä missään mainostanut?

 

 

Veikkaan kans ihan samaa. Mutta eihän sitä tiedä jos pienellä sovittelulla sais ne passaamaan, tai sitten ei :D Voihan se hyvinkin olla niin että jo piirustuspöydällä päätetty ettei pelkkiä wide-5 levyjä saa passaamaan mitenkään suoraan 4-pulttisten levyjen tilalle vakiosatuloiden kera, eli taas yksi rahastuskeino, kun joutuu ostamaan kokonaisen jarrusarjan :)

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Eikä tarvitse Ebaysta asti lähteä tilailemaan, Suomessa on kaksi virallista CSP-maahantuojaa, Aircooled.fi ja Kuplapaja, joista molemmista saa nuo tilattua.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nuo CSP:n levyt näyttäis olevan ei-sarjatuotanto autosta, netti pullollaan tuollasia, mm. wilwood ja AP racing.

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... ort=0&all=

 

http://www.apracing.com/info/products.a ... _2117_2114

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorList1.aspx

 

Taidan itse sovittaa tuollaiset ylläolevat levyt alumiinisten napojen kera.

 

 

Osa noista levyistä näyttäis tosiaan olevan vanhoista possuista

 

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/f ... al%20items

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tutkein noita CSP:n levyjä tarkemmin, ovat samat kuin wilwoodin SPR tyypin levyt, saa monella kiinnityspulttijaolla ja eri kokoisena. Jännä juttu, eivät ole silti luokiteltu kuin "light duty" tai "medium duty" käyttöön rally ja race tapauksissa.

 

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorProd ... o=160-7101

 

Sileät "HD curved vane rotors" tyyppiset levyt taas ovat kaikenlaiseen "Heavy Duty" käyttöön soveltuvissa.

 

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorProd ... o=160-7701

 

http://www.wilwood.com/Rotors/RotorProd ... o=160-3846

Link to comment

Tuuninki reiät ja urat pudottavat levyt kestävyyttä, siksi ne eivät ole heavy duty -käyttöön. Muutama vuosi tuli kierrettyä endurance kisoissa ja reiällisiä etulevyjä ei tullut kyllä ikinä bongattua, kun taasen kaikissa tuuning autoissa sellaiset on ihan must :-)

 

Markalla saa markan tuotteen, se pätee jarrulevyissäkin. Ei kannata odottaa saavansa Bremboa tai AP:ta jos ostaa Wilwoodin. Mutta Wilwoodin levyillä harrastetaan radallakin, joten en keksi miksei se kestäisi siviilikuppelissa (joille riittää vakiojarrutkin).

Link to comment

Niin, noi "heavy duty" käyttöön soveltuvat eivät ole tosiaan uritettu eikä porattu.

 

HD-36-Curved-Vane-Rotor-lg.jpg

 

 

HD-36-Curved-Vane-Rotor-dw-lg.jpg

 

Ja noilla hinta alkaa oleen samaa luokkaa kuin AP racingin levyillä, eli ei ne enään niin halpoja ole. Automaalarilla oli nascar schevyssä ja rata volvossa tuollaiset sivuista umpinaiset "curved vane" levyt, ei pahemmin huonoja kokemuksia hänellä. Luonnollisesti tuo "curved vane" pumppaa ilmaa paremmin jarrulevyjen läpi kuin tavallinen.

 

Monesti itsekin kuullut että wilwood on halpatuote, mutta kyllä hinnasta päätellen löytyy muutakin kuin burgereita syövälle hot rod porukalle jarruosia jotka ei pahemmin rajua mutka-ajoa harrasta. Hinnasta päätelle olettaisin että nämäkin satulat ovat eri planeetalta kun vertaa wilwoodin halvimpiin satuloihin, esim dynalite, powerlite..jotka lähtee 200-400 dollariin / kpl

 

http://www.wilwood.com/Calipers/Caliper ... bname=STR6

 

Näemmä löytyy luokitukset noista satuloistakin että mihinkä käyttöön ne soveltuu, olisko osittain syy siinä haukuintohin että väärät osat valittu väärään käyttöön :D

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...