Guest trantla360 Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 siis -73 kupla madallettu droppeilla, normi vaimentimet , rengastus 145/65-15 ja perskules ku raapii aika ajoin maata (kallistustanko etuakselissa?) eli mikä tai mitä muutettava vielä että raapiminen loppuu? ja oliskos madaltava etuakseli ollut parempi? Quote Link to comment
x-pj Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 Korkeampiprofiilinen rengas. Jos mahtuu niin 155/80-15 tulee noin 3 cm lisää maavaraa. Tai sitten 135/80-15, jolla saa noin 1,5 cm lisää maaraa. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Mulla loppu raapiminen kun laitoin coiloverit, antaa mukavasti jäykkyyttä ja pystyy vielä vähän säätämäänkin. -Tuomas- Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 Mulla loppu raapiminen kun laitoin coiloverit, antaa mukavasti jäykkyyttä ja pystyy vielä vähän säätämäänkin. -Tuomas- Quote Link to comment
Guest trantla360 Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 on tuossa tallissa 165/80-15 mut raapii loksuihin ja sen takia niistä en tykkää... ja ajo ominaisuudet muuttuu hirvittäviksi(vaikka säädetty). Quote Link to comment
Liina Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Omassani, jossa oli madaltavat olat ja Empi 8-puolaiset vanteet (näille vanteille leveyden puolesta sopiva koko 185mm), niin rengastuksena joutui käyttämään 185/55/15 rengastusta. Tuota suuremmat alkaa raapia lokasuojia ainakin, jos on vakiolevyinen etuakseli. Tietysti pitää huomioida, että Empi 8-puolaisten offset on varmasti jotain muuta mitä peltivanteilla. Hieman varovainen tietysti sai olla hidastetöyssyissä, mutta niitähän oppii kyllä väistelemään. Quote Link to comment
Guest trantla360 Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 mistä ootte ostanut coiloverit ja millä hinnalla? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Keiteleen koneesta ostin omani. Hinnasta en oo todellakaan varma, muistelisin 80e pari, mut tolla muistikuvalla ei kannata lähtee tinkaileen :) -Tuomas- Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 mistä ootte hommailleet nuita renkaita esim tuo 145/65-15? Quote Link to comment
metake Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 145/65-15? http://www.nordenrengas.fi/Kesarenkaat_ ... 5/cat/6013 Quote Link to comment
Guest biblo Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 mistä ootte hommailleet nuita renkaita esim tuo 145/65-15? Kannattaa kysyä ihan lähimmästä rengasliikkeestä. Smartin varakoko niin pitäisi tilaamalla saada melkein mistä vaan liikkeestä. Quote Link to comment
Guest Apex Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 ok. näkyyhän tuolla sivulla olevan nuita kumeja =).. katsoo nyt miten sitä tekee kumien kanssa kun vähän ongelmia keulan maavaran kanssa.. Quote Link to comment
Guest trantla360 Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Rengas-online.com myy ainaskin 145/65-15" ja 135 löytyy myös. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Kiinalaiset "coiloverit" vai oikeat...kannatan näitä oikeita, vaikka vähän tyyriinpuoleisia ovatkin. Plussaa iskareiden ja maavaran säädettävyys kun voi lehtipakat jättää pois. Parempaa kyytiä lienee luvassa, mutta se selviää vasta testaamalla. mm.MBT, remmele ja red9design myy. Quote Link to comment
JaniM Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 No milläs kasassa pysyy ilman lehtiä? Mut ihan hyvä idea. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 En oo vielä päässyt tutkimaan, mutta jonkin sortin akseli/akselit sinne laitetaan jousipakan tilalle http://www.remmele-motorsport.com/en/in ... ed_en.html http://www.red9design.com/type1.htm Quote Link to comment
mikko k Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Jos tuonne etupäähän laittaa pelkät coiloverit, niin onkohan iskarin/tolpan alapään kiinnitykseen tarkoitettu alatukivarren pultti riittävän vahva kantamaan etupään massat? Ja varsinkin jarrutettaessa kuormitus suurenee aikalailla! Quote Link to comment
metake Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Nopeesti päissään laskemalla iskarin alapään tappi kestää 2500 kg / puoli... Quote Link to comment
Guest trantla360 Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 no onhan nuo merkki coilit hyviä varmaan ,mut ehkä sittenkin jotkut halpis mallit vois laittaa tähän kuplaan eli tietoo kehiin mistä halvimmat saa... tai sitten täytyy laittaa -73seen sopivat madallus dropit vaihtoon -73 sopivaan säätökeulaan kun sitä voi säädellä maun mukaan! Quote Link to comment
-Alex- Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 testasin solidworksilla että jos tappi on 12x40mm kokoinen, kestää 10.9 vahvuuksisena 700kg. Testasin 1000kg kuormalla ja antoi turvakertoimeksi 0.7 Quote Link to comment
Anpu Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Kuorma ei taida tulla tapin päähän, kokeile mitä tulee 20mm varrella. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Ei se ole tapin päästä, vaan koko tapin matkalta testattuna. En muista vaan että minkä kokoinen kierre siinä on ja kuinka pitkä. Quote Link to comment
metake Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Tappi on 12mm halkaisijaltaan, jos en pahasti väärin muista. Suurenna pyöristystä tapin juuressa ja suurenna laskennassa käytettävää kenttää niin saat kymmenen kertaa suuremmat tulokset ;) Jos lasket jollain 3D suunnittelu softalla (Solid tms.) niin sillä saa juuri sellaisen tuloksen kuin itse haluaa, testattu on, useamman kertaa :) Kuormahan ei keulassa ole tuota 700 kg:aa suurempi, mutta pitää huomioida iskuista tulevat rasitukset, ja huomioida siihen kumiholkin vaimentava vaikutus. Lisäksi väitän että iskari aiheuttaa suuremmat voimat kuin jousi, joten iskunvaimenninkin pitää huomioida, ja mitä jäykempi iskari niin sitä suuremmat voimat. Liian monta muuttujaa jotta tuon voisi kotikonstein laskea luotettavasti, esim. iskarin kumiholkki saattaa pohjata, jolloin saattaa aiheutua pistemäinen kuormitus tapin päähän ja ziljoona muuta asiaa.. Edit: Niin ja siinähän ei ole siis kierrettä lainkaan rasituksen alaisessa osassa, joten ei haittaa vaikka sen kokoa ei muistaisikaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Jep, "kylmiltään" tein tuon testin, varmasti saa paremmat lukemat pyöristyksellä ja lyhyemmelle alueelle suunnatulla kuormalla. CAD ohjelmalla tehty testit ovat käteviä joissain tapauksessa, mutta moni asia pitää tarkkaan huomioida, jos haluaa edes suuntaa antavia tuloksia, yleensä testattava kappale/kokoonpano oltava suht yksinkertainen. Lienekkö saksassa TUV hyväksyttyjä nuo coiloverit. Itselläni on aikomus hankkia tuollaiset eteen hammastanko-ohjauksen seuraksi, en vielä tiedä että keltä näistä kolmesta otan. Quote Link to comment
daniel Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Itselläkin suunnitteilla sama coilover ratkaisu mutta ajattelin tuolta http://www.rallyracefin.fi/ hankkia ja muuten kierretanko vaikuttaa riittävän akseliksi. Perimmäinen syy on se että keula on liian pehmeä dropeilla ja säätöakselilla, ja se korkeuden säädön mukavuus. Ja toinen hyvä syy on se että iskarit pohjaa jos on muita kyydissä (liikevara loppuu). Sitten noita jousivakioita olen pohdiskellut, KW:n alustasarja McPherson keulaan on 170 lbs/in joka vastaa 30kg/cm. Ehkä vähän pehmeämmät jouset olisi paremmat kevyempään pukkikeulaan.. Tässä pari kuvaa netistä: Quote Link to comment
daniel Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Tähän pieni ot mutta tilasin rallracefin.fi:stä coiloverit eteen, menee elokuuhun kun tilaus tulee suomeen mutta koko paketti 280€, jouset tulee olemaan 70mm halkaisialla ja Gazin säädettävät kynäiskarit. Kerron sitten miltä tuntuu ja näyttää kun ne on asennettu. Quote Link to comment
daniel Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 No nyt on asennettu ja hyvinhän ne sinne menee, mitä nyt vanhan iskarin alakiinnityksen holkki oli jumissa mutta pienellä väkivallalla irtosi. Toistaiseksi vakio jousipakat kiinni, säätöakselin pultit irrotettuna eli liikkuu vapaasti. Vielä en jaksanut lähteä kokeilemaan kun on vielä muita keskeneräisiä juttuja mutta huomenna testiä. Jouset on jäykkyydeltään 1.78 kg / mm ja halkaisia on 67mm, näillä mennään toistaiseksi. Ainakin on korkeudensäätö helppoa. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Pääseekö Danielilla etuakselissa alkuperäiset jousipakat (ja täten tukivarret) liikkumaan sivusuunnassa? Säätösakselin keskipultin hahlossahan on välystä ja näyttäis olevan alkuperäset kumiset rasvatiivisteet päissä. Käsittääkseni Airkewldin setissä tuo shimmataan napakaksi uretaanipuslilla, prikoin ja tuplamutterein. Quote Link to comment
Anpu Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jos lehtipakat pääsee liikkumaan ratin keskiasento muuttuu joka kaarteen jälkeen, ei oo hirveen kiva tunne ajella. Quote Link to comment
metake Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Eihän tuosta hyvää saa mitenkään jos jousipakka ei ole keskeltä kiinni. Vaikka laittaisikin kierretangot ja säätäisi välykset pois, niin silti mikään ei kunnolla vastaanota sivuttaisvoimia. Jos olka-akseli on tiukattu akseliputkea vasten, niin ei siellä mitään laakerointia ole, eli se hankaa johonkin kohtaan johon sen ei kuuluisi hangata, ja silloin ei kyllä olka-akseli liiku niinkuin sen pitäisi. Jos tuosta haluaa kunnollisen tehdä "uivilla" jousipakoilla (tai kierretangoilla) niin vähintään se nyt vaatii jonkinlaisen päittäislaakeroinnin olka-akselin ja akseliputken pään väliin. Toinen vaihtoehto on askarrella keskelle jokin tukilaakerointi joka pitää jousipakat paikallaan sivusuunnassa mutta päästää jousen pyörimään vapaasti. Quote Link to comment
daniel Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jaa tuota en ollut ajatellut. Voishan semmoset uretaaniset sinne heittää, vaan on tullut kuultua monenmoista ristiriitaista kommenttia noista puslista. No nyt kävin sitten koeajamassa ja mitään tavallisuudesta poikkeavaa en huomannut en sitten ajanut tarpeeksi kovaa. Laadukkaat iskarit nyt huomasi heti, kääntyy mutkiin tiukemmin ja tuntuu tosi mukavalta ajaa. Iskarit löysimmillään tuntuu aika samalta jäykkyyden suhteen kuin ennen ja jos ruuvaa kovaksi niin tuntuu jokaiset tienpinnan epätasaisuudet. Mutkissa ajo tuntuu paljon vakaammalta. Quote Link to comment
metake Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 mitään tavallisuudesta poikkeavaa en huomannut en sitten ajanut tarpeeksi kovaa. :D Sehän on paljolti mahdollista että sulla ei ole siellä välystä, jolloin tuskin huomaakaan mitään ihmeellistä, mutta se ei silti tarkoita että se toimisi ihanteellisella tavalla. Jos olka-akseli nojaa akseliputkeen, niin se ei todennäköisesti liiku yhtä herkästi kuin jos siinä olisi laakerointi. Vastaavasti jos keskipalassa on pultti paikallaan, niin se voi hangata aukon reunaan ja taas se estää vapaan liikkumisen. Uretaanipuslat varmaan parantaisi tilannetta, koska niissähän on uretaanipinta myös olka-akselia vasten päittäin, joka näin ollen toimisi laakerina. Quote Link to comment
daniel Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Totta, Jos vain näkisi miten tämä kaveri on ratkaissut ton tuennan: http://www.boxergasse.com/html/stefan_pfletschinger.html Jos piruutta ajan noilla keskipulteilla joten pääsee näkemään joskos se pääsee hankaamaan etuakseliin. "koska niissähän on uretaanipinta myös olka-akselia vasten päittäin" tarkoitat varmaan tukivarsia ? Quote Link to comment
x-pj Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Voisko uretaaniset rasvatiivisteet olla kompromissi? Säilys laakerit, mutta olis jotain tukevampaa ja liukkaampaa akseliputken päissä. Quote Link to comment
metake Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 "koska niissähän on uretaanipinta myös olka-akselia vasten päittäin" tarkoitat varmaan tukivarsia ? Jep, toden totta. Niitähän mä juuri tarkoitin, kokoajan :) x-pj:n ehdottama konsti tuntuisi kyllä järkevämmältä kuin laakereiden vaihto kokonaan uretaaneihin. Quote Link to comment
daniel Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Rasvatiivisteet olisi aika helppo vaihtaa mutta laakerien korvaaminen puslilla tuntuu tyhmältä, eikö yleensä tehdä juuri päinvastoin. Sitten siihen keskipultin ympärille voisi laittaa jonkun puslan tai muunlaisen täytteen. x-pj:n ehdottama konsti tuntuisi kyllä järkevämmältä kuin laakereiden vaihto kokonaan uretaaneihin. Quote Link to comment
0551 Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Totta, Jos vain näkisi miten tämä kaveri on ratkaissut ton tuennan: http://www.boxergasse.com/html/stefan_p ... inger.html Näyttäisi olevan kierretanko jousipakan tilalla. Toinen vaihtoehto on askarrella keskelle jokin tukilaakerointi joka pitää jousipakat paikallaan sivusuunnassa mutta päästää jousen pyörimään vapaasti. Olettaen, että keulassa on perinteiset säätöpalat, niin tuo on helposti toteutettu jättämällä josipakkaa kiristävän pultti paikalleen. Uran vaan tulee olla riittävän pitkä, että jousipakka pääsee kiertymään vapaasti. Jos hyvän tekee, niin vanhan pultin tilalle sorvaa uuden, joka on yhtä paksu kuin ura leveä. Silloin se estäisi päittäisliiketteen kunnolla. Alkuperäinen säätöpalan pultti taitaa olla jonkin verran ohuempi verrattuna uran leveyteen. Mutta mutta..... kun tota systeemiä funtsii ja katselee noita kuvia, niin eikös tuossa vanhat jouset akselipukin sisällä toimi kallistuksenvakaajina. Eli pyrkivät pitämään tukivarret molemmin puolin samassa kulmassa. Mielestäni noiden koilovereiden oikea käyttö edellyttää kierretagolla tukivarsien kiristämisen etuakseliin. Kierretangon kireys ei kuitenkaan saa estää tukivarren vapaata liikkumista. Siksi tod. näk jossain noista linkeistä katselin, että kierretangon päässä mutterin ja tukivarren välissä oli laakeri. Quote Link to comment
hpa Posted August 11, 2011 Share Posted August 11, 2011 Heip Ongelmaa olen itsekin miettinyt lähinnä camberin säädön kannalta.Formula vee ajoneuvoissa on joissakin versioissa toisesta etujousipakasta tehty kallistuksenvainennin eli suora rauta läpi ja kiinnitys tukivarsiin. Tukivarran ja akseliputken väliin tulee sorvattu tai myös laakeroitu pusla, joka ottaa paineen itseensä. Linkin kuvassa on yksi versio. Alaputken puslien paksuutta lisäämällä saadaan camberia tietysti lisää. 20.8 vaan apparalle formula veitä tutkimaan. Valitettavasti viimeksi kun joltain auton omistajalta tuosta etuakselin rakenteesta kysyin, ei hän mitään tietänyt. Hän oli vain kuljettaja. http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/S ... EARING.jpg Quote Link to comment
daniel Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 No nostetaas taas aihetta, eli tilasin sitten kuitenkin red9designiltä läpitangot mittatilauksena kavennetulle etuakselille, loppujen lopuksi en säästänyt kovin paljoa jos olisin tilannut koko setin briteistä... Aika hyvin ne oli mitoitettu ja sain aika helposti tukivarret tiukkaan etuakselia vasten ja uretaani"tiivisteillä" koko paketti tuntuu jämäkältä. Pari milliä jouduin rälläköimään parien pulttien päistä että se päätykolikko pysyy paikallaan ja tiukasti uretaania vasten. Pyöränkulmia joudun vielä viilaamaan mutta muuten tuntuu aika hyvältä. Ja tosiaan läpitangoissa on kolo keskellä että koko systeemin saa lukittuna ihan samalla tavalla kun vakio tai säätöakselin kanssa. Tangoista senverran että päädyissä joku laakerointi olisi parempi, mutta kun ei tee itse niin ei saa parempaa.. Kun tarpeeksi naputteli tukivarsia syvemmälle niin sai lukitusruuvit istumaan uriin ja sillä tavalla tukivarret liikkuu jouhevasti kun koko holkki pyörii eikä ruuvi hankaa urassa. Sitä en tajua miksei päädyissä voisi olla ainostaan kolo holkissa joka pyörii, semmoisenhan voisi sinne vaihtaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.