Jump to content

Puola


Recommended Posts

Muutama kyssäri puolasta, joka ainakin mulle on melkoinen mysteeri, siis sen suhteen että mihin nuo ohmit vaikuttaa ja miten. Oma ymmärrys ei riitä sähkötekniikassa noin pitkälle, kun sähkö ei kuljekaan johtoa pitkin :)

 

Eli, mittasin muutaman puolan:

 

1. Biltema sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 7.2 kohm

2. Bosch sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 6.8 kohm

3. Biltema "kuiva": ensiö 1.1 ohm, toisio 10.2 kohm

 

Mihin nuo ohmit nyt oikeasti vaikuttaa ja mikä noista antaa tehokkaimman kipinän?

Voiko jotenkin laskea montako kilovolttia on puolan toisio puoli tuottaa?

Kumpi noista arvoista vaikuttaa enemmän kipinän voimakkuuteen?

Mitä haittaa aiheutuu jos ensiöpuolen vastus on liian suuri tai liian pieni, mikä on liian pieni tai suuri?

 

Mm. 123-jakajassa on ohje, että "älä käytä alle 1 ohmin ensiö puolella olevaa puolaa", mutta miksi, mitä tapahtuu jos sellaista käyttää?

Link to comment

Toi ensiön resistanssi määrää sen kuinka paljon puola haukkaa virtaa I=U/R jne.

Eli joku heiveröinen elektroninen sytkä voi kärähtää liian suuresta virrasta.

 

Vähän ohmeja (kerroksia) ensiössä ja paljon toisiossa = iso jännite.

 

Ei pysty suoraan laskemaan kilovoltteja.

 

Ensiön resistanssin muutos vaikuttaa enemmän. esim 2 ohmin ero on jo suuri kun taas toisiossa ei muutama sata ohmia tunnu missään.

Link to comment

Puolan kykyä varastoida energiaa mitataan Henryissä (esim. 4mH). Kipinän voimakkuutta mitataan Jouleissa (esim. puoli Joulea).

 

Ensiö- tai toisiokäämin vastuksilla ei ole periaatteessa oikeastaan mitään merkitystä kunhan ne vaan on tarpeeksi pieniä (ja ensiövastus on sen verran suuri ettei puola paistu kun moottori ei käy ja kärjet on kiinni).

Silti varmaan käytännön puolien ohmeja vertaillessa voi saada käyttökelpoista tietoa kun ne on varmaan rakennettu aika samalla tavalla.

 

Kun puolaan kytketään sähköt virta alkaa nousta "hitaasti" puolan latautuessa. Puolan latauduttua kokonaan virta nousee maksimiinsa. Sanotaan että kelan sydän on "kyllästynyt", ts. se ei voi magnetoitua enempää vaikka virtaa lisättäisiin.

Kytkettäessä sähköt saman-ohmiseen tavalliseen vastukseen virta nousee heti maksimiarvoonsa (lämpiämisen vaikutusta ei nyt tässä huomioida).

Link to comment
  • 9 years later...
On 8/4/2011 at 10:12 PM, metake said:

Eli, mittasin muutaman puolan:

 

1. Biltema sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 7.2 kohm

2. Bosch sininen: ensiö 3.5 ohm, toisio 6.8 kohm

3. Biltema "kuiva": ensiö 1.1 ohm, toisio 10.2 kohm

 

 

Onkos kukaan käyttänyt tätä Bilteman kuivaa puolaa Pertronix Ignitor 1:sen kanssa ? Ignitor 1:sen manuaaleissahan sanotaan että pitäisi olla 3 ohmin puola. Nyt tuossa yhdessä koneessa nököttää Ignitor 1 ja biltsun kuiva puola mutten ole vielä ehtinyt niin pitkälle että olisin käyntiin lyönyt tahi virtoja päälle kytkenyt. Aikaisemmin ko. Ignitor on ollut käytössä perinteisen Boschin sinisen puolan kaverina jolloin tuo 3 ohmin toive toteutui. Kärvähtääkö Ignitor 1 kuivan 1.1ohm puolan kanssa ?

Link to comment
25 minutes ago, Matti-Pekka said:

kyllä liian "vihanen" puola (pieni ensiövastus) koettelee sytytyksen modulin kestoa. Samoin kun liian pienivastuksellinen puola polttaa kärjet ja konkan...itse en laittaisi pienempi ohmista puolaa kun mitä sytkän valmistaja suosittelee , sillä ei mielestäni voita mitään.

 

Tässa tapauksessa ei ole mahdollisuutta muulle kuin Biltsun kuivalle puolalle eli pitänee vaihtaa jakajan sisuskalut tai sitten hommata etuvastus.

Link to comment

Itse olen käyttänyt myös moottoripyörien (CDI)hukkakipinäpuolia jos sellainen vaan on mahdollista, niitä löytyy erittäin hyvä laatuisia, ja monella ensiövastuksella.  Vaatii tietysti hieman nettiaikaa etsiä..varmaan autopuoleltakin löytyy vaikka mitä , eikös Volvon Bosch kärjettömälle ollut ihan tuollainen bilikan kuivapuolan kokoinen puola vakiona....

Lisäys: niin sullahan oli siellä joku tarvike kärjetön ...ja siksi se vaatii tuon tavan kärkisytkän tehoisen puolan...taitaa monet autopuolen alkuperäisvarusteiset kärjettömät kestää juuri tuon 0.7..1 Ohmin vihasen puolan, mutta moottoripyörissä on cdi puolissa 0.6...3 ohmiin puolia.

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
On 8/5/2011 at 5:12 AM, metake said:

 

Voiko jotenkin laskea montako kilovolttia on puolan toisio puoli tuottaa?

 

Voi jos tietää lankojen paksuudet ja pituudet millä käämit on käämitty sekä rauta sydämen pinta-alan

Käytännössä ei,  koska tietoa lienee mahdoton löytää ellei riko yhtä ja tutki. Laskukaavaa en kyllä muista kun en oo sitten koulun jälkeen tarvinut laskea noita.

 

Normi puolien jännitteet luokassa 20000-30000V ja näiden teho puolien luokassa 45000-50000. Muistaakseni MSD ilmottaa omilleen 48000V

Edited by Marko
Link to comment
  • 6 months later...

Kuulin tässä huhuja että tuo Bilteman kuivapuola olisi vaihtunut toiseen malliin. Tuotekoodi on sama mutta paketissa on eri puola. Ei kuulemma ole napaisuus merkkejä eikä toimi kärki jakajan kanssa. Onko kenelläkään kokemuksia ? Itse en ole vielä ehtinyt hakemaan tuollaista uutta mallia testiin tahi nähnyt luonnossa.

Link to comment

Minulla on just tuollainen biltsu hyllyssä, jossa ei napaisuuksia merkitty. Oli hetken bussissa, mut otin pois, ku luin et vois hajoittaa elektronisenjakajan. Tuntui kuitenkin, et ois jotenkin paras puola. En kuitenkaan viitsi lähteä testaamaan jakajan kestoa. 

Link to comment
4 hours ago, KimmoH said:

 Tuotekoodi on sama mutta paketissa on eri puola. Ei kuulemma ole napaisuus merkkejä eikä toimi kärki jakajan kanssa. Onko kenelläkään kokemuksia ? Itse en ole vielä ehtinyt hakemaan tuollaista uutta mallia testiin tahi nähnyt luonnossa.


Kokeilin viime kesänä mossessa tuota biltsun puolaa. Puola on hyvin lähelle vanhan näköinen ja kun kävin tiskiltä kysymässä kytkentäohjetta, niin zoomasivat nettisivulla olevaa vanhan puolan kuvaa ja katsoivat siitä + ja - merkinnät.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...