-Alex- Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 (edited) ---- Edited February 8, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Mallinnus ja sitten CNC laulamaan copy-paste kansia? Quote Link to comment
Marko Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Mikäs noissa kilpailis. Jäähdytyteho oletettavasti huonompi ja venttiilikoneiston kiinnitys perinteisesti kahdella pultilla. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava. -Alex Quote Link to comment
JM Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava. -Alex Niin tiheässä kun valmistustekniikka antaa myöten ei tavan syylärissäkään mitään useiden millien rakoja ole. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Onko tossa ekassa kuvassa pakosen venoilla lyhemmät varret kun imusilla? vai sekoileeko silmäni taas..... Quote Link to comment
-Alex- Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava. -Alex Niin tiheässä kun valmistustekniikka antaa myöten ei tavan syylärissäkään mitään useiden millien rakoja ole. Niin kai se on, mutta kai jokin tietty ilmarako oltava? Esim. Rivan paksuus sama kuin ilmarako. Tosin LN engineering nikasil putkissakin aika tiheästi rivoitusta. Pakokanavan päällä on paljon rivoitusta, tartteekohan oikeasti olla kun JPM kansissa ei ole ollenkaan. Periaatteessa kai myös pakokanavan ympäryksen jäähdytys voi nostaa pakokaasun lämpötilaa. Pitemmät imuventtiilit noissa taitaa olla ihan selvästi. Quote Link to comment
-Alex- Posted February 19, 2012 Author Share Posted February 19, 2012 Uudempi versio tulossa nyt, 4" porauksella myös. Tiettävästi myös tuplatulppa versiokin kehitteillä. Huomaa pakokanavat reilut jäähdytysrivat sekä läpiporaukset jotta ilma kulkee läpi. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,17767.0.html Quote Link to comment
SePi Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Onhan noi billet jutut hienon näköisiä taideteoksia ja varmaan hyviäkin, mutta ne ei oo enää volkkareita IMHO Quote Link to comment
ARTO Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Tulee volkkarille hintaa kun lätkäsee kansiin 3-4t€, siihen 2te ruisku, tonnin pakoputkisto, parin tonnin nikasiilit, tonnin lohko, kampura/vauhtis/kanget vajaa tonnin painotuksineen, venakoneistoon kans vajaa tonni jne.... Laatikkonakaan ei enää vakio riitä ja silleen. Uskaltaako näillä sitten enää hajoamisen pelossa ajaakkaan...:) Quote Link to comment
HSuomi Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Uskaltaako näillä sitten enää hajoamisen pelossa ajaakkaan...:) Riippuu siitä onko tonneja vielä jäljellä. :) Onko näissä kansissa paljon tehoeroa verrattuna vaikka SuperFlo kansiin? Tai siis miksi pitäisi ostaa nämä. Quote Link to comment
Jooo Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Niii, Onks tollaset sit hyvät??? -Pasi Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 (edited) Hinta kohilleen niin myyntimenestystä Edited April 1, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Marko Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 http://www.specialmotors.fi/ http://www.specialmotorsengineering.fi/ ... istus.html Pakko sanoo kyseisestä puljusta ettei kovin hyvin palvele. Kyselin joku vuos sitten läppärunkoja sieltä, kaverin kehotuksesta joka omiaan odotti kuukausikaupalla. Vastaus oli tyly ei mulla o aikaa mitään volkkariosia hieroa. Quote Link to comment
multanen Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Onko tuo valmistustekninen juttu kun nuo billetkansien jäähdytysrivat näyttää olevan tasapaksut? Ohenevat olis paremmat jäähdytyksen kannalta monessa kohtaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Tiettävästi myös tuplatulppa versiokin kehitteillä. Kuvissa olevissahan moiset onkin. Quote Link to comment
mite^ Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 kylläkin typ4. Suomituotantoa sori offtopic Quote Link to comment
mikko k Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 kylläkin typ4. Suomituotantoa sori offtopic Näissä muistaakseni 2 alukalikkaa hitsattu yhteen. Billet siis?? Quote Link to comment
mite^ Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 en mä sitä tiedä mutta muiden vehkeiden kansia on tehnyt myös aluklimpeistä. Sitä en tiedä onko kyseiset kannet ikinä valmistuneet. Ehkä nuo sitten luokitellaan cnc kansiksi. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 15, 2012 Author Share Posted April 15, 2012 Nyt löyty kansien virtausarvot: illet Köpfe für Typ 1 oder Wasserboxergehäuse. - Bohrung 4" - Ventile 48/39 - Flowwerte: .100 65 cfm @ 28" .200 124 cfm .300 185 cfm .400 224 cfm .500 244 cfm .600 257 cfm .700 265 cfm .800 270 cfm Ma luulen että noi vois harkinnan arvoiset, kunhan tekijä on testannut niitä moottoritiekäytössä kuten on meinannutkin :) Quote Link to comment
ARTO Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 Mikäs noiden hinta? Kyllähän moisilla rivoilla pitäs jäähtyä/kestää ellei aivan kökköalumiinista oo jyrsitty jne... Quote Link to comment
-Alex- Posted April 16, 2012 Author Share Posted April 16, 2012 Kansien materiaali kiinnostaa, sikäli kun on tullut aika tutuksi alumiinilaadut :) 6082/7075:stas nuo ei ainakaan varmaan ole, oliskohan A356 alumiinia, TF-1 lohko on ainakin siitä tehty. Nikasil pytyt taas tais olla tehty 6061 tai 6063 alumiinista. http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.html Quote Link to comment
-Alex- Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Noi viimeisten kuvien tiheäripaiset kannet eivät olekaan rs motorin tekemät vaan Thorsten Pieperin En ole omaan moottoriin päättänyt vielä kansia, MS230 ja Thorsten Pieperin billet kansia olen harkinnut. Thorstenin mukaan vakiotyyppisiin kansiin on sylintereiden lämpötila tippunut jopa 40c astetta. Onko tuosta haittaa vai hyötyä kun MS230 kannessa ei ole pakokanavan ympärillä ripoja ollenkaan, TP kansissa on paljon ripoja pakokanavan yläpuolella sekä porattu läpireikiä. Jokatapauksessa nämä kaksi ovat käytännössä ainoat mitä kannattaa soveltaa 4" porauksella olevaan tehokkaaseen katumoottoriin. LN engineeringin nicasil pyttyjen kanssa passeli pari :) Quote Link to comment
JM Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Kokemuksia on ms 230:stä. Nää on oikeesti niin hyviä kuin kannet vain voi olla. Suoraan paketista imusarjat kun pulttasi kansien päälle, niin vain yhdessä neljästä kanavassa pystyi tuntemaan saumakohdan. Eikö tämä riitä. Torsten Piperin sumppupumppu on ainakin mahtavaa laatua, kansista ei ole kokemusta. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Uskon vaikka en ole kansia nähnytkään omin silmin, kiinnostaa vain käytännössä tuo pakokanavan jäähdytysripojen totaalinen puuttuminen. Quote Link to comment
ARTO Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Uskon vaikka en ole kansia nähnytkään omin silmin, kiinnostaa vain käytännössä tuo pakokanavan jäähdytysripojen totaalinen puuttuminen. Antaa pakoputkiston kuljettaa kuumat kaasut pihalle. Pakokanavan kaasut ovat jo palotilan ulkopuolella ja palotilojen ympärillä riittävästi ripoja, eikö se riitä? Jos jäähdytys jännittää, tyrkkää wasseri luukun alle:) Quote Link to comment
-Alex- Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Pah, mitään vesikoneita...No oikeasti, tosi on, wasser on hyvä viritysaihio, varsinkin jos tekee siitä ilmajäähdytteisen :D Nikasil pytyt ja kunnon jäähdytysrivoilla olevat kannet ovat sellainen yhdistelmä ettei tule ollenkaan ikävä valurautaputkia ja SF kansia. Mutta eikö wasserin kannessa ole sama juttu, ei vesikanavaa pakokanavan kohdalla? Quote Link to comment
ARTO Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Pah, mitään vesikoneita...No oikeasti, tosi on, wasser on hyvä viritysaihio, varsinkin jos tekee siitä ilmajäähdytteisen :D Nikasil pytyt ja kunnon jäähdytysrivoilla olevat kannet ovat sellainen yhdistelmä ettei tule ollenkaan ikävä valurautaputkia ja SF kansia. Mutta eikö wasserin kannessa ole sama juttu, ei vesikanavaa pakokanavan kohdalla? Turhaan sitä kuumaa pakokaasua muutaman sentin matkalla yrittää lämpötilojen puolesta puolittaa. Pakokaasujen virtausnopeus ja lämpötilakin pelaavat jotain roolia, joten karatkoon vauhdilla putkistoon. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Taitaapi mennä kesällä tilaukseen kannet, jos hra Pieperillä on myyntiin asti vielä kansia. Kansien hinta n. 1800€ eloksoituna mustaksi ilman venttiilejä ja seetejä. 46 imuventtiilillä 2,7 litran 100mm porauksella olevasta koneesta n. 215hv takapyöriltä, jos oikein muistan/luin palstalta. Kuulostaa siltä että kansiin vois laittaa 48x38 type 4 venttiilit ja JPM jouset ja retainerit. http://bugfans.de/forum/wbx-fremdmotore ... t2693.html Quote Link to comment
-Alex- Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Minua on pyydetty mallintamaan viime keväänä vw high performance sylinterikansi. Tulevaisuudessa, ehkä jopa 2014 aikana voi saada suomalaista tekoa olevan billet kannet joihin sopii SF/CE imusarjat. Tekijä on suomessa mm. autoharrastealalla toimiva cnc-koneistettuja osia valmistava yritys. Mutta, paljon on suunnittelutyötä vielä edessä. Quote Link to comment
multanen Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Kysynpä vielä toistamiseen kun oikeasti kiinnostaa: Onko tuo valmistustekninen juttu että rivat ovat tasapaksut? Minun silmään lämmön siirtyminen näyttää epäideaaliselta tuommosessa. Tuota ripojen tiheyttä voisi mallintaa jollain softalla (solidworks flow simulation?). Tai jopa kokeilemalla, koeripoja joihin sähkölämmitys+lämpötilan mittaus. Veikkaan että vakiokansissa lämmön siirtymistä on tutkittu aikanaan paljonkin ja näissä pilleteissä vähemmän. Quote Link to comment
ARTO Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Mikäs pääidea suomalaisilla billetkansilla, harrastamisen ilosta, joku uusi innovaatio, hinta edullinen??? Virtauksellisesti jos jotain tavoitellaan, sitten suoraan laatikosta +250hv virtauksilla, niin vois olla kysyntääkin?! Quote Link to comment
-Alex- Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Hinta ja kilpailu markkinoilla. Quote Link to comment
-Alex- Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Vakiokansia ei tässä olla suunnittelemassakaan, vaan kriteerit ovat ihan eri luokkaa. Kanavat ovat samantyyliset kuten kaikissa SF / CE kansissa, eli teoriassa iso hyppäys virrata huomattavasti paremmin kuin yksikään vakio type 1 kanteen perustuva virityskansi, mutta tarjoten näihin 4-6 ripaisiin em. mainittuihin "umpikansiin" teoriassa huomattavasti suuremman jäähdytyskapasiteetin. Ideahan ei ole uusi tietenkään, onhan jo 1-2 valmistajalta kyseisen tyyppisiä kansia. Kysynpä vielä toistamiseen kun oikeasti kiinnostaa: Onko tuo valmistustekninen juttu että rivat ovat tasapaksut? Minun silmään lämmön siirtyminen näyttää epäideaaliselta tuommosessa.Tuota ripojen tiheyttä voisi mallintaa jollain softalla (solidworks flow simulation?). Tai jopa kokeilemalla, koeripoja joihin sähkölämmitys+lämpötilan mittaus. Veikkaan että vakiokansissa lämmön siirtymistä on tutkittu aikanaan paljonkin ja näissä pilleteissä vähemmän. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Ensimmäinen valmiimpi luonnos 4" putkille ja WBX kansipulttijaolla: Hieman tai paljon vielä mietittävää -Ovatko kanavamallit ok? -Riittävän syvät jäähdytysrivat? Sivuleikkauksen perusteella osittain voisi syventää. -Riittävästi materiaalivahvuutta? -Läpireikiä jäähdytysilmalle? Jne. Työvaroja: Quote Link to comment
SePi Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Mitään kyllä ymmärrä, mutta kysyn että onko noin syvälle jäävillä venttiileillä tarkoitus jotain pyörrettä tms saada aikaan? Näyttäis varsinkin imuventtiileistä, että pitää aueta monta milliä, ennen kuin seos voi virrata lautasen kaikilta reunoilta Quote Link to comment
Guest Type123 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Tee samaan konkurssiin malli tuplatulpille sekä JPM-style 5-pulttinen kiinnitys keinuille + keinut tietenkin? Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Se mitä mä haluaisin tälläisiin kansiin, olisi tilavampi venttiilikoppa, vakiokopan kanssa kun tila loppuu jo aika maltillisilla jousilla ja nostoilla. Ja tietysti 4" putki hyötyisi paljon kahdesta ylimääräisestä pinnapultista / sylinteri, ahdettuna tullee ongelmia neljällä pultilla. Ja venttiilit kauemmas toisistaan, 4" putkeen mahtuu hyvin esim. 54 / 40 venttiilit, mutta JPM / TP kansissa ei onnistu kun venttiilit on niin lähellä toisiaan. Mallia voisi ottaa ennemmin vaikka uuden mallin AC 910 kansista, jotka on jo aika hyvät pl. jäähdytys. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Palotilan syvyys ja venttiilien kulma on sama kuin vakiokannessa. Seeteistä ja venttiileistä ei ole kovin tarkkaa mittatietoa kun ei sellaisia ole ollut käsissä nyt tämän suunnittelun aikana. Muistaakseni pakoventtiili on 1-2mm kaueampana imuventtiilistä kuin vakiokannessa tässä mallissa. 44mm venttiilien etäisyys toisistaan. Pitää vielä tekijän kanssa miettiä ja kysellä että millaiseen käyttötarkoitukseen kansia kannattaa tehdä (muutokset). 5-pulttisia keinuja saa valmiina ja niiden mukaan voi lisätä kaksi kierrereikää lisää. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 (edited) Virtuaalista Edited April 8, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.