Jump to content

Made in Finland Billet kannet


Recommended Posts

Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava.

 

 

-Alex

Link to comment
Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava.

 

 

-Alex

Niin tiheässä kun valmistustekniikka antaa myöten ei tavan syylärissäkään mitään useiden millien rakoja ole.

Link to comment
Varsin hyvännäköinen tuote, mutta hinta lienee yli 3000 euroa, ainakin T4 billet kannet ovat sitä luokkaa. Jäähdytystehosta en tiedä, mutta ripoja noissa on vähemmän kuin JPM kansissa, mutta lisätty pakokanavan ylle. Tosin aika paksun näköisiä ovat rivat. Mutta toisaalta kuinka tiheään jäähdytysripoja voi olla että ne toimivat todenteolla, on toinen juttu, riittävä ilmarako oltava.

 

 

-Alex

Niin tiheässä kun valmistustekniikka antaa myöten ei tavan syylärissäkään mitään useiden millien rakoja ole.

 

Niin kai se on, mutta kai jokin tietty ilmarako oltava? Esim. Rivan paksuus sama kuin ilmarako. Tosin LN engineering nikasil putkissakin aika tiheästi rivoitusta.

 

fourcamtop.jpg

 

Pakokanavan päällä on paljon rivoitusta, tartteekohan oikeasti olla kun JPM kansissa ei ole ollenkaan. Periaatteessa kai myös pakokanavan ympäryksen jäähdytys voi nostaa pakokaasun lämpötilaa.

 

Pitemmät imuventtiilit noissa taitaa olla ihan selvästi.

Link to comment
  • 5 months later...

Tulee volkkarille hintaa kun lätkäsee kansiin 3-4t€, siihen 2te ruisku, tonnin pakoputkisto, parin tonnin nikasiilit, tonnin lohko, kampura/vauhtis/kanget vajaa tonnin painotuksineen, venakoneistoon kans vajaa tonni jne....

 

Laatikkonakaan ei enää vakio riitä ja silleen.

 

Uskaltaako näillä sitten enää hajoamisen pelossa ajaakkaan...:)

Link to comment
  • 1 month later...

Nyt löyty kansien virtausarvot:

 

 

illet Köpfe für Typ 1 oder Wasserboxergehäuse.

 

- Bohrung 4"

 

- Ventile 48/39

 

- Flowwerte: .100 65 cfm

 

@ 28" .200 124 cfm

 

.300 185 cfm

 

.400 224 cfm

 

.500 244 cfm

 

.600 257 cfm

 

.700 265 cfm

 

.800 270 cfm

 

 

Ma luulen että noi vois harkinnan arvoiset, kunhan tekijä on testannut niitä moottoritiekäytössä kuten on meinannutkin :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Noi viimeisten kuvien tiheäripaiset kannet eivät olekaan rs motorin tekemät vaan Thorsten Pieperin

 

 

En ole omaan moottoriin päättänyt vielä kansia, MS230 ja Thorsten Pieperin billet kansia olen harkinnut. Thorstenin mukaan vakiotyyppisiin kansiin on sylintereiden lämpötila tippunut jopa 40c astetta.

 

Onko tuosta haittaa vai hyötyä kun MS230 kannessa ei ole pakokanavan ympärillä ripoja ollenkaan, TP kansissa on paljon ripoja pakokanavan yläpuolella sekä porattu läpireikiä. Jokatapauksessa nämä kaksi ovat käytännössä ainoat mitä kannattaa soveltaa 4" porauksella olevaan tehokkaaseen katumoottoriin. LN engineeringin nicasil pyttyjen kanssa passeli pari :)

Link to comment

Kokemuksia on ms 230:stä. Nää on oikeesti niin hyviä kuin kannet vain voi olla. Suoraan paketista imusarjat kun pulttasi kansien päälle, niin vain yhdessä neljästä kanavassa pystyi tuntemaan saumakohdan. Eikö tämä riitä.

 

Torsten Piperin sumppupumppu on ainakin mahtavaa laatua, kansista ei ole kokemusta.

Link to comment
Uskon vaikka en ole kansia nähnytkään omin silmin, kiinnostaa vain käytännössä tuo pakokanavan jäähdytysripojen totaalinen puuttuminen.

 

Antaa pakoputkiston kuljettaa kuumat kaasut pihalle. Pakokanavan kaasut ovat jo palotilan ulkopuolella ja palotilojen ympärillä riittävästi ripoja, eikö se riitä?

 

Jos jäähdytys jännittää, tyrkkää wasseri luukun alle:)

Link to comment

Pah, mitään vesikoneita...No oikeasti, tosi on, wasser on hyvä viritysaihio, varsinkin jos tekee siitä ilmajäähdytteisen :D Nikasil pytyt ja kunnon jäähdytysrivoilla olevat kannet ovat sellainen yhdistelmä ettei tule ollenkaan ikävä valurautaputkia ja SF kansia.

 

Mutta eikö wasserin kannessa ole sama juttu, ei vesikanavaa pakokanavan kohdalla?

Link to comment
Pah, mitään vesikoneita...No oikeasti, tosi on, wasser on hyvä viritysaihio, varsinkin jos tekee siitä ilmajäähdytteisen :D Nikasil pytyt ja kunnon jäähdytysrivoilla olevat kannet ovat sellainen yhdistelmä ettei tule ollenkaan ikävä valurautaputkia ja SF kansia.

 

Mutta eikö wasserin kannessa ole sama juttu, ei vesikanavaa pakokanavan kohdalla?

 

Turhaan sitä kuumaa pakokaasua muutaman sentin matkalla yrittää lämpötilojen puolesta puolittaa. Pakokaasujen virtausnopeus ja lämpötilakin pelaavat jotain roolia, joten karatkoon vauhdilla putkistoon.

Link to comment
  • 8 months later...

Taitaapi mennä kesällä tilaukseen kannet, jos hra Pieperillä on myyntiin asti vielä kansia. Kansien hinta n. 1800€ eloksoituna mustaksi ilman venttiilejä ja seetejä. 46 imuventtiilillä 2,7 litran 100mm porauksella olevasta koneesta n. 215hv takapyöriltä, jos oikein muistan/luin palstalta. Kuulostaa siltä että kansiin vois laittaa 48x38 type 4 venttiilit ja JPM jouset ja retainerit.

 

http://bugfans.de/forum/wbx-fremdmotore ... t2693.html

5864

 

6666

 

6664

 

8162

 

7009

Link to comment
  • 3 weeks later...

Minua on pyydetty mallintamaan viime keväänä vw high performance sylinterikansi. Tulevaisuudessa, ehkä jopa 2014 aikana voi saada suomalaista tekoa olevan billet kannet joihin sopii SF/CE imusarjat. Tekijä on suomessa mm. autoharrastealalla toimiva cnc-koneistettuja osia valmistava yritys. Mutta, paljon on suunnittelutyötä vielä edessä.

 

kansisf1.jpg

Link to comment

Kysynpä vielä toistamiseen kun oikeasti kiinnostaa: Onko tuo valmistustekninen juttu että rivat ovat tasapaksut? Minun silmään lämmön siirtyminen näyttää epäideaaliselta tuommosessa.

Tuota ripojen tiheyttä voisi mallintaa jollain softalla (solidworks flow simulation?). Tai jopa kokeilemalla, koeripoja joihin sähkölämmitys+lämpötilan mittaus.

Veikkaan että vakiokansissa lämmön siirtymistä on tutkittu aikanaan paljonkin ja näissä pilleteissä vähemmän.

Link to comment

Vakiokansia ei tässä olla suunnittelemassakaan, vaan kriteerit ovat ihan eri luokkaa. Kanavat ovat samantyyliset kuten kaikissa SF / CE kansissa, eli teoriassa iso hyppäys virrata huomattavasti paremmin kuin yksikään vakio type 1 kanteen perustuva virityskansi, mutta tarjoten näihin 4-6 ripaisiin em. mainittuihin "umpikansiin" teoriassa huomattavasti suuremman jäähdytyskapasiteetin. Ideahan ei ole uusi tietenkään, onhan jo 1-2 valmistajalta kyseisen tyyppisiä kansia.

 

 

 

 

Kysynpä vielä toistamiseen kun oikeasti kiinnostaa: Onko tuo valmistustekninen juttu että rivat ovat tasapaksut? Minun silmään lämmön siirtyminen näyttää epäideaaliselta tuommosessa.

Tuota ripojen tiheyttä voisi mallintaa jollain softalla (solidworks flow simulation?). Tai jopa kokeilemalla, koeripoja joihin sähkölämmitys+lämpötilan mittaus.

Veikkaan että vakiokansissa lämmön siirtymistä on tutkittu aikanaan paljonkin ja näissä pilleteissä vähemmän.

Link to comment
  • 1 month later...

Ensimmäinen valmiimpi luonnos 4" putkille ja WBX kansipulttijaolla:

 

 

Hieman tai paljon vielä mietittävää

 

-Ovatko kanavamallit ok?

 

-Riittävän syvät jäähdytysrivat? Sivuleikkauksen perusteella osittain voisi syventää.

 

-Riittävästi materiaalivahvuutta?

 

-Läpireikiä jäähdytysilmalle?

 

Jne.

 

 

kansitydellinen48x38.jpg

 

kansitydellinen48x382.jpg

 

kansitydellinen48x383.jpg

 

kansitydellinen48x384.jpg

 

kansitydellinen48x385.jpg

 

kansitydellinen48x387.jpg

 

Työvaroja:

 

kansitydellinen48x386.jpg

Link to comment

Mitään kyllä ymmärrä, mutta kysyn että onko noin syvälle jäävillä venttiileillä tarkoitus jotain pyörrettä tms saada aikaan? Näyttäis varsinkin imuventtiileistä, että pitää aueta monta milliä, ennen kuin seos voi virrata lautasen kaikilta reunoilta

Link to comment

Se mitä mä haluaisin tälläisiin kansiin, olisi tilavampi venttiilikoppa, vakiokopan kanssa kun tila loppuu jo aika maltillisilla jousilla ja nostoilla. Ja tietysti 4" putki hyötyisi paljon kahdesta ylimääräisestä pinnapultista / sylinteri, ahdettuna tullee ongelmia neljällä pultilla. Ja venttiilit kauemmas toisistaan, 4" putkeen mahtuu hyvin esim. 54 / 40 venttiilit, mutta JPM / TP kansissa ei onnistu kun venttiilit on niin lähellä toisiaan. Mallia voisi ottaa ennemmin vaikka uuden mallin AC 910 kansista, jotka on jo aika hyvät pl. jäähdytys.

Link to comment

Palotilan syvyys ja venttiilien kulma on sama kuin vakiokannessa. Seeteistä ja venttiileistä ei ole kovin tarkkaa mittatietoa kun ei sellaisia ole ollut käsissä nyt tämän suunnittelun aikana.

 

Muistaakseni pakoventtiili on 1-2mm kaueampana imuventtiilistä kuin vakiokannessa tässä mallissa. 44mm venttiilien etäisyys toisistaan. Pitää vielä tekijän kanssa miettiä ja kysellä että millaiseen käyttötarkoitukseen kansia kannattaa tehdä (muutokset). 5-pulttisia keinuja saa valmiina ja niiden mukaan voi lisätä kaksi kierrereikää lisää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...