Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Soutaa, huopaa... Miten tää voikin olla tällaista rakenna ja pura meininkiä ihan järestään. Asennustyöt todella oppii, jos jotain hyvää ettii, mutta sittenkin.

Ensin oli tuo etupään uudelleen teko, joka oli aika pikkujuttu. Mutta viime viikolla aattelin sitten laittaa uuteen tehdaskunnostettuun laatikkoon öljyt. Pari päivää myöhemmin hoksasin tippoja lattialla ja arvelin itte röpötelleeni niitä sen suppilon kanssa. Sattumalta silmä osui siihen nokkakappeleen sivuun ja pyyhkäisin siitäkin öljypisaran. Ei hemmetti se ilmestyi siihen heti uudelleen - keskelle suoraa pintaa! No suihkasin bräkleeniä ja pyyhin, siinä kohdassa oli hiukan ilmeisesti valuvikaa ja öljy pääsi tihkumaan. Mielessäni kirosin huonoa tuuriani ja pesin kohdan uudelleen ja pistin sormella sikaflexin tapaista massaa. Vuoto loppui ja olin tyytyväinen. No äsken päätin käydä maalailemassa osia ja hoksasin, että samassa kohdassa pohjan alla oli teevadin kokoinen läikkä öljyä. Hiivatti, koko nokkakappaleen alapuoli on märkä ja vuotaa ties mistä!

 

P1110027.JPG?gl=FI

 

P1110030.JPG?gl=FI

 

Ei kai se auta kun purkaa taas tuo laatikko akseleineen ym ym ym vaivalla paikoilleen saatua ja alkaa odottelemaan Englannista vastausta, mistä se uusi nokkakappale sitten saadaan - jos saadaan. Toivottavasti Nigel "muistaa" vielä tapauksen, sillä ostohetkestä alkaa olla jo kohta vuosi...

 

Eli ensimmäinen opittu asian on se, että aikatauluja näihin projekteihin ei kannata paljon laatia.

 

Onneksi sentään koneenrakennuspuolelta kuuluu mukavaa - tosin mihinkäs sitä konettakaan tässä tarvitaan tai varsinkaan kiinnitetään. Mutta on edes jotain valmista!

Link to comment
No kivempi se tossavaiheessa on purkaa kun sitten kun on se siististi maalattu pannu saatu just maalattuun konetilaan paikalleen ilman naarmuja.

 

Tosiaan - ja kun eilen könysin pohjan alle taskari, Bräkleen ja paineilma mukana, niin tipottelun lähde näyttäis olevan peruutusvalon kytkin. Jos öljytipalla on kyky veden pinnalla levitä vähintään tuhat kertaiseksi, niin sama näyttää tapahtuvan tossa mattamustalla maalipinnallakin. Toivottavasti on näin ja pääsen hetken järkytyksellä.

 

Nyt sitten kytkintä, tai sopivaa tulppaa ettimään...

Link to comment
Pitääkös tämä mainosteksti paikkansa myös toisinpäin, eli sopiiko tavallinen pohjatulppa myös kytkimen paikalle:

http://www.machine7.com/section.php?xSec=203

 

Ei ainakaan mun mielestäni. On erikokoiset ja tuolla linkissä sanotaan että saman sorttinen tulppa kuin öljypohjassa, ei samanlainen.

 

Joo, similar -sanaa mietin kans, että olisko se vaan kuvaamassa samankaltaisuutta eikä just samaa osaa. No mä löysin halkaistavan laatikon jämistä pohjaropun ja onhan se varmaan jenkahalkasijaltaankin isompi kun vaikkapa tossa kuvassa oleva. Täytyy laskea laatikosta öljyt ja kattoa malli tarkkaan. Sitten pitää tilata tuolta - tai ostaa Mikalta sopiva. Tosin pelkkä tulppa olis mulle parempi kun en meinaa peruutusvaloja laittaa

Link to comment
Kyllä katkaisijan tilalle saa tulpankin, jos haluaa. http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=113301229A

 

Oletko muuten varma, että vuoto tulee katkaisijasta. Omaan vaihteistoon kun vaihdoin jälkimarkkinanokkakappaleen, niin siinä oli valupurskeita peruutusvalon katkaisijan tiivistepinnassa. Sain liitoksen pitämään hiomalla tiivistepinnan tasaiseksi.

 

Se katkaisija on saattanu saada kipeää rahdin aikana tai ehkä jo aikaisemminkin, koska ne liittimien klipsut oli taittuneet. Vuoto tulee muovin ja mutterikauluksen välistä - tai siihen kohtaan se sen pisaran tekee. No posti on jo tuomassa uutta tavaraa tilalle.

 

Nyt vähän nolottaa kauhistelu öljyläikistä lattialla kun kolleegojen projekteissa kasataan ruosteen kadottamista riekaleista siistejä autoja hymy naamalla. On vaan ilmeisesti vielä opittava "ei hitto" -havaintotilanteen jälkeen, kuinka ajatus pysäytetään mahdollisesta turhaan tehdystä työstä. Enemmän ja vähemmän turhaa tekemistähän tässä on nimenomaan ittelleen tarkotuksella hankkinu!

Link to comment
Pitääkös tämä mainosteksti paikkansa myös toisinpäin, eli sopiiko tavallinen pohjatulppa myös kytkimen paikalle:

http://www.machine7.com/section.php?xSec=203

 

Ei ainakaan mun mielestäni. On erikokoiset ja tuolla linkissä sanotaan että saman sorttinen tulppa kuin öljypohjassa, ei samanlainen.

 

Joo, similar -sanaa mietin kans, että olisko se vaan kuvaamassa samankaltaisuutta eikä just samaa osaa. No mä löysin halkaistavan laatikon jämistä pohjaropun ja onhan se varmaan jenkahalkasijaltaankin isompi kun vaikkapa tossa kuvassa oleva. Täytyy laskea laatikosta öljyt ja kattoa malli tarkkaan. Sitten pitää tilata tuolta - tai ostaa Mikalta sopiva. Tosin pelkkä tulppa olis mulle parempi kun en meinaa peruutusvaloja laittaa

 

No vielä ihan tiedoksi kun noita vertaa, niin halkaistavan askin pohjatulppa ja peruutusvalokytkin ovat kyllä kierteiltään just samat, mutta pituutta tietty jengassa eri tavalla. Olis tuon pohjatulpan jollain tefloninauhalla saanu varmaan sopivan syvälle, mutta nyt ei tarttee

p-v-kytkin.jpg?gl=FI

Link to comment

 

No vielä ihan tiedoksi kun noita vertaa, niin halkaistavan askin pohjatulppa ja peruutusvalokytkin ovat kyllä kierteiltään just samat, mutta pituutta tietty jengassa eri tavalla. Olis tuon pohjatulpan jollain tefloninauhalla saanu varmaan sopivan syvälle, mutta nyt ei tarttee

p-v-kytkin.jpg?gl=FI

 

 

Ei varmaankaan tarvitse teflonteippiä, kun näyttäis kuvassa ainankin kartiokierteiseltä pohjatulpalta.

Link to comment

Alkuviikosta sitten moottorilaboratoriosta mustakuorista möykkyä kotiuttamaan ja mitä - ? Tavisgolffissa onkin heppoja paikalla yli kolmesataa ja vääntöä viispuolsataa nyyvtonia! No harmi, että siitä määrästä täytyy piisata kahteen kulkupeliin, mutta eiköhän tolla pärjätä :-)

Link to comment
Paljos tavis golffissa on potkua ilman kyyditettävää? :D

Golffi antaa väännössä turpaan mutta onpahan tuplasti enemmän painoakin kuljetettavana. Dyno sitten aikanaan paljastaa mitä noilla saatiin aikaan - horsepowereiden jahdissa ei oltu alunperinkään, ne tulee luonnostaan

Link to comment
  • 3 months later...

P1110076.JPG

 

Illat alkavat jälleen hämärtyä ja on aika palata viisysin kimppuun. Peltitöitä riittää ja muutakin korin kanssa kamppailtavaa.

Kyllähän tostä kuvan asetelmasta vielä puuttuu monta muutakin tärkeää osaa, mutta mitäs porukka suosittelee tuohon startin reikään? Kuutioita on 2332 verran ja ruttuakin yli 11. Kirkas rosteriputkisto hoitelee polttoaineen siirtoa.

Link to comment
Olisko sulla mahdollisesti kuvaa toiselta puolelta, josta näkyisi kuinka tuo pakoputki istuu tuohon renkaan viereen?

 

P1110079.JPG

 

Tolleen se siinä köllöttää. Jää ihan mukavasti tilaa akselin ja noiden tukienkin kans.

Link to comment

Mutta starteista ei oo tullu palautetta.

Mites tämä CSP:n myymä GeneBerg? 360+rahdit

12401.jpg

vai tämä 80 halvempi Paruzzilta 3497.jpg

vai tämä vieläkin edullisempi A/C:ltä c_imi101_1.jpg_35c_2a8.jpg

Vai ilmeisesti jo jossain em kaupoissa myytävää vastaavaa tämä Heritagen 208697_01_large.jpg

Link to comment
Noi starttenmotorit kuvisss on kaikki saman valmistajan tekemiä...hinta vaan eri.

Itse laittaisin Skoda Felician bensakoneen startin.

 

Tätä arvelinkin, mutta onko se Felician startti tosiaan bolt on ja onko niitä vain yksi malli oikea - esim vuosimallieroja tms onkelmaa?

Link to comment

IMI startti on varmaan ihan laadukas, sama mistä ostaa. Tuollaisen ostamalla on ainakin varmaa että se passaa suoraan ilman kikkailua ja riittää korkeapuristeiseen moottoriin. Skodan startin käytöstä en ole ennen kuullut, olis kiva tietää hintatasoa, riittää vääntö, passaako suoraan. Käteväähän olis jos passais suoraan ja vääntöä tarjois enemmän.

Link to comment
3497.jpg

Mulla on tuollainen ja ei ole pahaa sanaa sanottavana. Ihan sama onko kuuma vai kylmä pata, aina pyörii. Tosin mulla ei nyt mikään kauhea järkäle tuo moottori olekaan, mutta samanlainen startti on erään jonkin aikaa strippiä ajelleen kuplan kisakonetta pyörittämässä, eikä ole kuulemma vielä tullut eteen tilannetta ettei jaksais pyörittää.

Link to comment
Noi starttenmotorit kuvisss on kaikki saman valmistajan tekemiä...hinta vaan eri.

Itse laittaisin Skoda Felician bensakoneen startin.

 

Varmaankin tästä Motonetinkin myymästä on kyse. Ilmeisesti siinä on sitten potkua bensakoneeseen tarkoitettunakin. Olishan tuo dieseliinkin kohtuuhinnalla. Ja eikös joku VW tdi starttikin ole sopiva?

 

SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / KÄYNNISTYS / KÄYNNISTINMOOTT.(VAIHTOLAITE)

Hintaan lisätään pantti joka palautetaan vanhaa korjauskelpoista starttia vastaan, jollei kyse ole kokonaan uudesta laitteesta

Startti Favorit+alennusv 13-2674 1,3/1,6 [1995 - 2000] 105.00 € Pantti 50.00

Startti FeliciaDiesel av 13-2675 Diesel-1,9 [1995 - 2000] 159.00 € Pantti 50.00

Link to comment
Jos nurkista sattuu löytymään hyväkuntoinen 6 voltin startti, niin se pyörittää 12V sähköillä isoakin pataa mukavasti..

 

Onko sidewinder putkisto A1:n valmiste?

 

 

Olishan tuossa yksi joutava viisysin kuusvolttinen, mutta taidan nyt siirtyä näihin nykyaikaisiin. Putkisto saattaa tulla samalta sepältä kuin A1, mutta tuossa on A/C :n logo. Erittäin laadukasta työtä tuntuu ainakin ulkoisesti olevan

Link to comment
Guest jouniulmanen
Felician startit käy suoraan.Bensakoneen 1kw startti pyörittää helposti 14:1 puristuksilla olevia kilpakoneitakin mut jos haluu menettää hampaat vauhtipyörästä niin laittaa sitten 1.8kw dieselin startin molemmat on mitoituksiltaan samat

Mulla on tässä Silvastissa Mikkelissä yksi Felician startti irrallaan varastossa. Tuu Sepi hakee ja kokeile miten pyörittää.

Link to comment
Felician startit käy suoraan.Bensakoneen 1kw startti pyörittää helposti 14:1 puristuksilla olevia kilpakoneitakin mut jos haluu menettää hampaat vauhtipyörästä niin laittaa sitten 1.8kw dieselin startin molemmat on mitoituksiltaan samat

Mulla on tässä Silvastissa Mikkelissä yksi Felician startti irrallaan varastossa. Tuu Sepi hakee ja kokeile miten pyörittää.

Hyvä tietää, Jouni!

Mä vannoin ittelleni, että ekat startit otetaan vasta kun autolla voi oikeesti ajaa, mutta saas nähdä rupeeko kanisteriä löytymään tankiksi ja akku johonkin johtosarjaan...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt pääsin kokeilemaan, kuinka paljon tota sakemannien suunnittelemaa hammastankosysteemiä joutuu muokkaamaan, jotta se sopii olkatappiseen. No sen verran, mitä koko systeemin siirtäminen oikealle n. 5 cm vaikuttaa. Ei paha rasti ollenkaan - toivottavasti. Vasen etuiskari on just hammastangon linjalla.

 

P1110094.JPG

Link to comment
Mitenkä auttas asiaa jos lyhentäs ohjauspylvästä n. 10 cm elikkä korottas hammastankoa ohjauspylvään suuntaan (menis iskarista ohi, pystys siirtää sen 7 cm)?.

 

Ne nuo kiinnikkeet käy nyt tosi hyvin tohon pukkikeulaan ja ovat varmaan sitä tukevampia, mitä lähempänä ovat. Se keskikappale pitää vaan tehdä niin, että ei rupee yhtään notkumaan kun joutuu alkuperäisistä mitoista sen 5 - 6 senttiä jatkamaan. Ohjausakselin nivel systeemeitä näyttää olevan saatavilla, kunhan spoorit ja mitat sattuu. Jos joku jo tietää sopivan, niin kertokaa ihmeessä mullekin!

Link to comment

Hammastangon paikka alkaa hahmottua ja muutamia kiinnikkeitä odotellessa mittailin raidetankoja. Iskarin takia tota sarjaa joutuu viemään oikealle n. 4 senttiä. Näyttäis siltä, että originaalilla keskikappaleella raidetankojen mitat olis vastaavasti 61 ja 54 senttiä. Ensin meinasin jatkaa tota kappaletta niin, että ne tangot olis just n. 58 senttiä molemmat, mutta kun tota pähkäilee, niin onkohan tolla mittaerolla mitään väliä...? Ei tulis mitään liitoksia tai jatkokappaleita ja joka tapauksessa alkuperäiseen verrattuna ollaan jo paremmassa balanssissa.

 

Katotaan nyt onnistuuko tuon ohjausakselin yhdistäminen hammastankoon 1203 -1303 nivelakselilla. Tilattu on ja toivotaan parasta. Tossa kuvassa tuo rättinivel on vaan pyörittelyä helpottamassa

 

Kuvassa hammastanko on keskiasennossaan. Kierroksia 3½ laidasta laitaan...

P1110095.JPG

Link to comment
  • 2 weeks later...

Viime talvi meni alustan kanssa turaamisessa ja nyt on käytävä korin kimppuun. Täytyy harjoitella piiloon jäävien paksujen peltien kanssa ja siirtyä näkyvimmille paikoille sitten kun saumaa kehtaa hiomatta näyttää jollekin. Korin purkamisessa paljastui uusia reikiä ihmeen vähän. Etulasin alareunastakin mitätön rikama, eikä edes tyypillisestä paikasta sekään.

 

P1110097.JPG

 

Mutta olihan siellä jo mun mittapuun mukaan melko lahoja paikkoja:

P1100879.JPG

 

Jonka tein nyt Virtasen peltileipomon tuotteilla tohon kuntoon:

P1110116.JPG

Link to comment
Ihan siistiä tyätä mutta lujuus on vähän kyseenalainen jos olet vain reunoista hitsannut,jos pistehitsauskonetta ei ole käytettävissä niin tulppahitsaus on seuraavaksi lähinnä alkuperäistä,saa kiinni myös keskeltä ja näyttääkin alkuperäisemmältä.

 

Eli siis kansankielellä jos ei ole termi hallussa niin olisi kannattanut porata tuohon korikiinnikkeeseen vaikka 10mm (ehkä vähän yliampuvaa) reikiä sille alueelle mistä se kiinnittyy koriin ja sitten hitsata se niiden reikien läpi koriin kiinni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...