Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Nyt on rälläkkä laulanu, saumat kyljestä perään saakka auottu ja klipsuilla laitettu pellit linjaan. Saas nähdä montako viikkoa tuo pullo on tällä kertaa täytettävänä - sitten pääsee hitsaamaan pellit yhteen. Tekis mieli vaihtaa kaasun toimittajaa, mutta toisaalta tään auton isot hitsaukset on kohta tehty.

 

P1110277.JPG

 

ja vähän sivusta

P1110278.JPG

 

pikkuhiljaa...

 

 

 

Miltä nuo "klipsut" näyttää toiseltapuolen , saako nuita mistä hommattua.?

 

Tuonne vaan toraforssille tilaus http://www.torafors.com/tinaushitsaus.htm

Link to comment
  • 2 weeks later...

No fear! Ja homma lähti sujumaan. Edelleen kehun minarcmigiä kelpo koneeksi, koska tuon paremmin ei tolla täppi-täppi-täppi tyylillä voi saada lankaa sulamaan. Kolvi oikeassa kädessä ja vasemmalla pistoolista jäätävän kylmää ulkoilmaa - eikä muuten vedelly yhtään! Amatöörin ei tämän lähemmäksi täydellistä noista lähtökohdista sovi päästäkään. Tinattavaa kaistaa jäi reilun tuuman leveydeltä hitsaussauman kohdalla, mutta ai ai tota takalokarin kaarta joka oli tursittu päin persettä. Sen kanssa menee tinaa ja pakkelia pakostakin toivottua enemmän.

 

P1110293.JPG

 

Aika hyvin linjassa - kunnes kiiltävä maali paljastaa...

P1110294.JPG

 

Ja se takalokarin kaari - jossa heijastukset pahentaa vaikutelmaa vielä lisää.

P1110290.JPG

Link to comment
  • 4 weeks later...
Lattialle valahtaminen ei ole ainakaan minulle ollut se haaste tinalla muotoja tehdessä. Liika lämpö sen sijaan on ollut...

 

Saumojen tinaaminen on helppoa, mutta laajojen muotokorjailujen tekemiset tinalla olen todennut omille käsille liian vaikeaksi touhuksi. Eli jos näyttää siltä, että peltitöitä uudelleen tekemällä tulisi parempi lähtötilanne, niin suosittelen ehdottomasti korjaamaan.

 

Tämähän se näkyvin sauma on. Alkuperäinen pelti on pokattu alle, mutta tuo tulppa-mikälie-heftaus on jättäny raon noin isoksi. Se ei oo pahasti pois linjoistaan ja siks pelkäänkin, että jos rupeen täyttä saumaa hitsaamaan niin saattaa loimotella pahemmin. Mä oon jo harjannu sen sauman paremmin auki, tuo on vanha kuva.

 

P1100787.JPG

 

Lähtökohta oli mikä oli...

 

Mutta tinauksen + pohjamaalin jälkeen alkoi näyttää tältä:

P1110582.JPG

 

Yläkaaressa vielä tinaus hiomatta:

P1110588.JPG

 

Ja sitten hiottuna ja pohjamaalissa:

P1110593.JPG

 

Pakkelia tarvitaan, muttei kovin paljoa. Nyt odotellaan, koska hiekkapuhaltajalle sopisi putsata nuo pohjan koperot ja jos ei hitsattavaa enää paljastu, niin alkaa olla valmista maalaustöitä varten

Link to comment

Aika hyvin linjassa - kunnes kiiltävä maali paljastaa...

 

Metrinen teräsviivotin on pirun kätevä näyttämään kuinka vituralleen pyöreät/suorat muodot ovat.

 

On nimittäin huomattavasti helpompaa kopautella muutamat kerrat vasaralla ja vasteella suoraksi peltiä kuin korjata paskaa pohjaa pakkelilla (oma mielipide).

 

Mutta kokonais kommentina pirun hyvältä näyttää.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Osa kerrallaan etenee ja kun öljyn jäähdytys nippelit vihdoin löytyivät, mallailin HiFlexin teflonputket paikoilleen. Muutama syylärin ja ohjauksen osa kylpi sinkissä ja nyt luulis vastustelevan korroosiota maalia kauemmin.

 

P1110597.JPG

 

P1110602.JPG

 

P1110601.JPG

 

Vielä kuva hammastangosta, johon lisätty iskunvaimennin - turhaa tai ei, mutta eipä tosta taida haittaakaan olla jos se kerran vaaditaan isomman moottorin muutoskatsastuksessa

 

P1110605.JPG

Link to comment
Onko tuo cb:n rotary pumppu? Jos on niin se ei riitä.

 

Kyllä se taitaa se olla...

 

lainaa tilausvahvistuksesta: Sähköinen polttoainepumppu, rotary, 0,38 bar CB3188

 

No sitten se täytyy vaihtaa, eli kerrohan mikä riittäis tupla 45 DRLA:lle?

Malpassi Filter King Fuel Pressure Regulator 85mm

(clear) paineensäädin/filtteri on tarkoitus laittaa sitten tuonne perään.

Link to comment
Vielä kuva hammastangosta, johon lisätty iskunvaimennin - turhaa tai ei, mutta eipä tosta taida haittaakaan olla jos se kerran vaaditaan isomman moottorin muutoskatsastuksessa

Kuinkas paljon joutuu vakio bensatankkia muokkaamaan että sopii paikalleen tuon hammastanko systeemin kanssa? Vai oliko tähän tulossa muunlainen ratkaisu polttoainetankiksi kuin vakio?

Link to comment
Onko tuo cb:n rotary pumppu? Jos on niin se ei riitä.

 

 

Hyvin on riittänyt tuo pumppu IDF 44:ien kanssa, ja käytössä on ollut vakio bensalinja. Tarkoitus on kokeilla iidojenkin kanssa samalla pumpulla, saa nähdä miten siinä käy.

 

Hiljaseksi mainostavat tuota rotarypumppua, mutta ei voi omastani sanoa kyllä ihan samaa.

Link to comment
Vielä kuva hammastangosta, johon lisätty iskunvaimennin - turhaa tai ei, mutta eipä tosta taida haittaakaan olla jos se kerran vaaditaan isomman moottorin muutoskatsastuksessa

Kuinkas paljon joutuu vakio bensatankkia muokkaamaan että sopii paikalleen tuon hammastanko systeemin kanssa? Vai oliko tähän tulossa muunlainen ratkaisu polttoainetankiksi kuin vakio?

 

Vielä en tiedä. Auton mukana tullu tankki on lahonnu pohjasta, joten sitä joutuu vähintäänkin korjaamaan ja silloin sen voi muokata tarpeen mukaan. Toisaalta vois kääntyä alumiiniseppien puoleen mittojen kanssa ja saada lisälitroja, hyvät liitännät, hengitykset ym tarpeelliset saman tien.

 

edittinä saman tien: ei taida kannattaa teettää alutankkia jos rupeis E85 kiinnostamaan tulevaisuudessa...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Eilen lähti koppa helmoistaan ja koteloistaan puhallettavaksi ja sitten sieltä ensi viikolla maalarille.

 

Tarkemmin takalokareita katsoessa päätin laittaa suosiolla kierrätykseen. Uudet ei oo kalliita. Mutta nyt saa laittaa ehdotuksia, mistä löytää/kuka myy parhaat takalokarit?

 

Etulokareista aion kokeilla, tuleeko niistä mitään ja kannattaako parsia. Harmi, et mulla on kaks aika hyvää oikeeta ja vain yksi pikkusen osumia saanu vasuri. Pitäis kuitenkin olla pari.

Link to comment
Mutta nyt saa laittaa ehdotuksia, mistä löytää/kuka myy parhaat takalokarit?

Todennäköisesti helpoiten löytää parhaat tältä palstalta myynti-ilmoituksia selaamalla :)

 

Eli itselleni ainakin koettaisin löytyy vanhat alkuperäiset mahdollisimman hyväkuntoiset.

Link to comment
Mutta nyt saa laittaa ehdotuksia, mistä löytää/kuka myy parhaat takalokarit?

Todennäköisesti helpoiten löytää parhaat tältä palstalta myynti-ilmoituksia selaamalla :)

 

Eli itselleni ainakin koettaisin löytyy vanhat alkuperäiset mahdollisimman hyväkuntoiset.

 

Mä oon jo muutamia sellaisia käytettyjä ostanu huonolla menestyksellä. Mutta onkos näistä valikoimista kukaan ostanu? Uutta löytyy 72,- ja 325,- kpl sekä käytettyä 220,- Noista kalliimmista ei kuitenkaan sanota mitään original teile tai vastaavaa - täytyy kysyä onko niissä oikeesti eroa suhteutettuna hintaeroon. Onneksi en oo kuitenkaan viiskakkoseen lokareita hakemassa, koska niiden hinnat tuolla lopussa on jo miehekkäämpiä...

 

Minulle oli uusi löytö, että näitä bensatankkejakin saa reprona kohtuu hintaan myös samasta kaupasta. Voi olla, että en rupee turaamaan omaa ruostunutta tankkia sen enempää - paitsi jos sitä on ton ohjauksen takia joka tapauksessa alettava muokkaamaan...

 

edittinä, että olihan siellä oikean puolen kalliimmassa takalokarissa maininta alkuperäisyydestä. Varmaan ne on sitä molemmat.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Mutta nyt saa laittaa ehdotuksia, mistä löytää/kuka myy parhaat takalokarit?

Todennäköisesti helpoiten löytää parhaat tältä palstalta myynti-ilmoituksia selaamalla :)

 

Eli itselleni ainakin koettaisin löytyy vanhat alkuperäiset mahdollisimman hyväkuntoiset.

 

Mä oon jo muutamia sellaisia käytettyjä ostanu huonolla menestyksellä. Mutta onkos näistä valikoimista kukaan ostanu? Uutta löytyy 72,- ja 325,- kpl sekä käytettyä 220,- Noista kalliimmista ei kuitenkaan sanota mitään original teile tai vastaavaa - täytyy kysyä onko niissä oikeesti eroa suhteutettuna hintaeroon. Onneksi en oo kuitenkaan viiskakkoseen lokareita hakemassa, koska niiden hinnat tuolla lopussa on jo miehekkäämpiä...

 

Minulle oli uusi löytö, että näitä bensatankkejakin saa reprona kohtuu hintaan myös samasta kaupasta. Voi olla, että en rupee turaamaan omaa ruostunutta tankkia sen enempää - paitsi jos sitä on ton ohjauksen takia joka tapauksessa alettava muokkaamaan...

 

edittinä, että olihan siellä oikean puolen kalliimmassa takalokarissa maininta alkuperäisyydestä. Varmaan ne on sitä molemmat.

 

Hiivatin kova työ kunnostaa vanhat, mutta se on tehty - lähes. Jää silti miettimään, josko tilais kuitenkin kaikki lokarit, kun en oo vakuuttunu vanhan osan paremmuudesta tällä kertaa. Onko kenelläkään kokemuksia jostain joka olisi ehkä vähän parempi valinta? Oon käyny euroopan VW kaupat ja aika lailla saman hintaluokan tavaraa näyttää kaikilla olevan, paitsi tuolla ekan linkin takana jotain made in Germany uustuotantoa mulle liian kalliiseen hintaan.

Link to comment
Parit uudet mihin olen törmännyt ovat olleet niin pirun ohkasta peltiä että ääni vanhojen kunnostamiselle.

 

Itse korjasin omani aikoinaan old school meiningillä.

3221.JPG

 

Etummaiset lokasuojat korjasin ja hinkkasin siedettäviksi, mutta maalari saa viimeistellä loput lommot piiloon. Taakse on tulossa uutta reprotavaraa. Täytyy vaan asentaa ja säätää kohilleen ennen kuin maalauttaa.

 

Nyt olis ovet, luukut ja etulokarit valmiina maalaamoon jossa piti olla hyvin tilaa uudelle projektille. Aika täydeltä kyllä viime viikolla työmaa näytti. Eli hämmästelen, jos tää urakka on tehty ennen kesää.

 

P1110671.JPG

 

No sen verran taa vaihe kuitenkin merkkaa, että pesin haalarin siistempiä töitä varten ja puhaltelin tallista muutaman millin pölykerroksen pihalle. Keuhkotkin puhdistuvat aikanaan - toivottavasti...

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jarrut toimii - ainakin talli nopeuksilla. Muutamia paksuja virtajohtoja paikoilleen ja ohjausakselin tuunausta. Kopan kanssahan sen sitten näkee miten paljon on vielä säädettävää, mutta hahmoa siitä jo saa. 2½ kierrosta tapista tappiin ja tämän hetkisillä etupään painolla varsin kevyesti. Tarkalta vaikuttaa, koska pienikin liike ratissa näkyy heti renkaassa asti!

 

P1110710.JPG

 

Koppa piti olla jo pääsiäisenä puhallettu ja menossa maalaamoon, mutta vielä löytyy puhaltajan hallista. Hyvä kun ei ole aikataulua tällekään hommalle.

Link to comment
  • 5 weeks later...

Aika kuluu pölyjä pyyhkiessä ja tallia siivotessa kun korityöt ei etene jostain puhaltajan ongelmista johtuen...

Mutta kun tuolla -Alexin- myymistä hammastanko-osista tuli puhetta, niin siihen liittyy tää saksalaista alkuperää olevan sarjan sovitus olkatappiseen keulaan.

Rattiakseli täytyy tuplaniveltangon takia tukea ja tein sen aika bolt-on osilla, 22/34 neulalaakerilla ja 2 mm seinämällä olevalla 38 mm aluputken pätkällä. Mitat sattuu just ja jotain muuta tuhoutuu ennen nuo antaa periksi.

P1110746.JPG

P1110747.JPG

P1110748.JPG

P1110750.JPG

Akseliputki täytyy sitten kiinnittää alapäästään koriin jollain holkilla kunhan päästään sinne asti

Link to comment
  • 1 month later...

Ettei kesä menis ihan virtuaaliviilaamiseksi, niin otin sitten ratin akseleineen kunnostettavaksi. Lähtökohta ei ollut ihan huono, mutta yli viidenkymmenen vuoden aikana oli syntyny riittävästi halkeamia, kolhuja ja pitkiä kulumia, joista väri oli kadonnut. Sekä tietysti puhki kuluneet sormien nappulat kehällä.

Tein saman kuin viiskakkosessa, eli lutrasin asetonilla väliin karhunkielellä hioen vanhat kuonat veks. Sitten täytin halkeamat, kolhut ja muut skraadit pikaliimalla muutamaan kertaan välillä kuivatellen. Sen jälkeen maalasin MOVONILLA kertaalleen, jolloin näkyviin tuli puutteellisesti täytetyt kohdat ja halkeamat. Hetken päästä pikaliimaa tarvittaviin kohtiin ja hienolla paperilla kevyesti hiontaa. Tätä pari - kolme kertaa toistellen kunnes lopputulos oli siisti. Movonin kuivuttua hioin - tai kiillotin puhtaalla talouspaperilla ratin ja aloin suihkimaan 2K maalia pintaan. Olin ripustanu ratin metallitangolla ja narulla kattoon, joten homma hoitui kuin karusellia pyöritellen. Puolenkymmentä kerrosta myöhemmin alkoi jälki olla kohtuullinen tähän projektiin.

Tai voi sen nähdä niinkin, että kun lopputulos on näinkin onnistunu - ei toki virheetön, niin se vaatii sitten muutkin sisustukset ja systeemit samaan tasoon...

 

P1110825.JPG

P1110814.JPG

 

Maalari on nyt lomalla, mutta raato on maalaamossa valmiina ja toivotaan, että elokuussa ei tule vakuutusyhtiöiden maksamia ja muita parempia hankkeita ni saadaan koriin kaunis sininen väri pintaan ennen lumia.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Ettei kesä menis ihan virtuaaliviilaamiseksi, niin otin sitten ratin akseleineen kunnostettavaksi. Lähtökohta ei ollut ihan huono, mutta yli viidenkymmenen vuoden aikana oli syntyny riittävästi halkeamia, kolhuja ja pitkiä kulumia, joista väri oli kadonnut. Sekä tietysti puhki kuluneet sormien nappulat kehällä.

Tein saman kuin viiskakkosessa, eli lutrasin asetonilla väliin karhunkielellä hioen vanhat kuonat veks. Sitten täytin halkeamat, kolhut ja muut skraadit pikaliimalla muutamaan kertaan välillä kuivatellen. Sen jälkeen maalasin MOVONILLA kertaalleen, jolloin näkyviin tuli puutteellisesti täytetyt kohdat ja halkeamat. Hetken päästä pikaliimaa tarvittaviin kohtiin ja hienolla paperilla kevyesti hiontaa. Tätä pari - kolme kertaa toistellen kunnes lopputulos oli siisti. Movonin kuivuttua hioin - tai kiillotin puhtaalla talouspaperilla ratin ja aloin suihkimaan 2K maalia pintaan. Olin ripustanu ratin metallitangolla ja narulla kattoon, joten homma hoitui kuin karusellia pyöritellen. Puolenkymmentä kerrosta myöhemmin alkoi jälki olla kohtuullinen tähän projektiin.

Tai voi sen nähdä niinkin, että kun lopputulos on näinkin onnistunu - ei toki virheetön, niin se vaatii sitten muutkin sisustukset ja systeemit samaan tasoon...

 

Maalari on nyt lomalla, mutta raato on maalaamossa valmiina ja toivotaan, että elokuussa ei tule vakuutusyhtiöiden maksamia ja muita parempia hankkeita ni saadaan koriin kaunis sininen väri pintaan ennen lumia.

 

Tuosta jotku kyseli, että millä liimalla korjasin ja mä olin joskus ostanu lohkon korjausta varten Q-Bond-nimistä liimaa, jossa on jauheet eri materiaaleille. Sitä käytin ja suosittelen muillekin jos mistä löydätte. Mä ostin tuota jostain mikkeliläisestä autotarvikeliikkeestä

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ja kun tää homma etenee mun osalta tällä hetkellä vaan nysväämisellä, ni laitetaan sitten kuva miltä tuleva nokkamerkki näyttää. Ilmiselvä Mikkeli Edition - onhan tää tätä nykyä enempi täällä rakennettu ja koottu kuin susilinnassa. Näyttää ehkä halvalta, muttei ihan ollu...

 

P1110850.JPG

Link to comment
  • 1 month later...
Takavalojen sisukset ovat aika haperot ja meinasin tehdä helpommalla uudet - eli tilasin LED systeemit heijastimien ja polttimoiden tilalle. Jotain olis pitäny arvata kun ostosvahvistuksen mukana tuli 6 sivua kokoamisohjetta. Mä arvelin sen vaan olevan tavallaan raportti kuinka valot on tehty ja ohje, jos joutuu joskus korjailemaan. Mutta yllätyshän se oli saada pieni pussi, josta löytyy pari piirilevyä, reilun tusinan verran vastuksia ja 114 lediä tinattavaksi paikoilleen. No talven pimeinä iltoina siistiä sisähommaa, mikäs siinä. Kait se oli mainittu jossain erityisehdoissa missä muodossa tää sarja tulee, mutta arvatkaa ennättääkö siinä innoissaan kaikkea lukea :-)

 

P1110198.JPG

Mistä nämä tilasit?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Oisko tuo otsikko nyt parempi kun ei oo enää viilaamista tai muutakaan peltityötä. Samasta vehkeestä kuitenkin kyse ja nyt on puolen vuoden odottelun jälkeen vihdoin maalaustyöt päässeet käyntiin. Maalari käy kaikki saumat massan kans läpi ja kyllähän noita piisaa.

 

P1120002.JPG

P1120003.JPG

P1120005.JPG

P1120006.JPG

 

Jokohan jouluksi saa korin paikoilleen...?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Pikkuhiljaa alkaa näyttää siniseltä - hiomaväri jo kopassa ja ensimmäiset kokeilut varsinaisella värillä, mikä se nyt on fjord blue tai jotain sinne päin.

 

 

P1120017.JPG

 

P1120018.JPG

 

ja lokasuojien viimeistelymallausta. On muuten useampikin reikä porattu jonkin verran metsään noissa reproissa - tai sitten eri vuosimalleissa on eroja

 

P1120020.JPG

 

Edellisen päivityksen aikaennustus maalausvaiheen valmistumisesta taitaa pitää edelleen :-)

Link to comment
Pikkuhiljaa alkaa näyttää siniseltä - hiomaväri jo kopassa ja ensimmäiset kokeilut varsinaisella värillä, mikä se nyt on fjord blue tai jotain sinne päin.

 

Näin arvelinkin kun maalari soitteli viime viikolla ja kyseli autosi vuosimallia... Pitänee käydä joku päivä ohi kulkiessa vakoilemassa :-)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jo pilkottaa kotitalliin paluu:

 

P1120024.JPG

 

editoitu parempi kuva valmiista ovista:

P1120025.JPG

 

 

Huomenna pintaväri ja keskiviikkona voi ihastella maalausta.

 

Laadukkaat tiivisteet tulossa Saksasta ja sitten vaan kokoamaan. Kuuluuko häiden vietto kopan ja pohjan yhdistämishetkestä suomalaiseen traditioon? Jos näin on ja naittaminen onnistuu, niin piakkoin on kakkuakin tarjolla vieraille.

Link to comment
[/img]Huomenna pintaväri ja keskiviikkona voi ihastella maalausta.

 

Laadukkaat tiivisteet tulossa Saksasta ja sitten vaan kokoamaan. Kuuluuko häiden vietto kopan ja pohjan yhdistämishetkestä suomalaiseen traditioon? Jos näin on ja naittaminen onnistuu, niin piakkoin on kakkuakin tarjolla vieraille.

 

Totta kai... Mä tarjoan kuoharit paikalle ilmaantuneille. Olisiko joku kokoontuminen syytä siirtää Lähenmäen tallille?

 

Muistaakseni tällä viikolla oli tapaaminen, oletan että ihan tuonne ei kerkiä mutta eipä mulla ole tuota kuoharipulloakaan vielä...

 

BTW: noista tiivisteistä sen verran että säilytä pussit missä noi tuli, pitäisi omaan tilata kanssa takalasin tiiviste, olisi kiva päästä hipelöimään yhtä tiivistettä ennen ostoa...

Link to comment
[/img]Huomenna pintaväri ja keskiviikkona voi ihastella maalausta.

 

Laadukkaat tiivisteet tulossa Saksasta ja sitten vaan kokoamaan. Kuuluuko häiden vietto kopan ja pohjan yhdistämishetkestä suomalaiseen traditioon? Jos näin on ja naittaminen onnistuu, niin piakkoin on kakkuakin tarjolla vieraille.

 

Totta kai... Mä tarjoan kuoharit paikalle ilmaantuneille. Olisiko joku kokoontuminen syytä siirtää Lähenmäen tallille?

 

Muistaakseni tällä viikolla oli tapaaminen, oletan että ihan tuonne ei kerkiä mutta eipä mulla ole tuota kuoharipulloakaan vielä...

 

BTW: noista tiivisteistä sen verran että säilytä pussit missä noi tuli, pitäisi omaan tilata kanssa takalasin tiiviste, olisi kiva päästä hipelöimään yhtä tiivistettä ennen ostoa...

 

Sovitaan torstaina. Tiivisteet tulee vasta parin viikon päästä ja niiden paikoilleen laitto on vielä kaukana.

Link to comment

Muutama kuva vielä maalaamosta. Nyt kuljetetaan hellästi kaikki omaan talliin odottelemaan vuoroaan.

Jännä väri - vai mistä tämä nyt on kiinni - kun salamalla tulee vaaleen sininen ja ilman salamaa sinertävän harmaa. Mutta kiiltoa on enemmän kuin Wolfsburgissa tammikuussa 1959. Pari kerrosta lakkaa näyttää hyvältä

 

P1120119.JPG

 

P1120121.JPG

 

P1120125.JPG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...