Guest Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Onnistuukohan tämän HC:n myymän osan asentaminen ilman lohkon aukaisua http://hotcars.net/prod/viewpict.asp?pi ... 068-85.jpg Quote Link to comment
Guest Pesone Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Samaa oon miettinyt itsekin, onkohan kenelläkään kokemuksia? Tuollaista vois harkita. Quote Link to comment
Guest mkern Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Pariin lohkoon olen tuollaisen koputellut avaamatta, yhteen lohkoon ei mennyt. Yhteen taas oli niin väleä, ettei voinut jättää paikoilleen. Riippuu siis lohkon kuluneisuudesta. Virallinen ohjeistus on kait, että lohko pitää avata, mutta vähin kuluneeseen lohkoon menee sievästi koputtelemalla... Quote Link to comment
Racing Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 hihnapyörän reikiä on lohkossa eri kokoisia. Quote Link to comment
Guest Fear Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Itselläni meni AS41 lohkoon juuri sopivasti koputtelemalla kuten kuuluukin. Quote Link to comment
PZQ Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Lohkona AS21--stefana jämptin tuntuinen http://www.aircooled.fi/tuote/353/stefa ... engas-scat Loctite 5953 tasotiivistettä lisäsin ohkasesti stefan kauluksen ja lohkon väliin. Kuulemma kulahtaa itse hihnapyörät stefan kohdalta, itse eloksoitin pyörän että kestäis paremmin. Quote Link to comment
daniel Posted July 22, 2012 Share Posted July 22, 2012 Omassa koneessa meni hyvin lohkoa avaamatta liimattuna mutta silti ruikki jostain öljyä, ja en ole sen jälkeen jaksanut kokeilla uudestaan. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 23, 2012 Share Posted July 23, 2012 On mennyt paikalleen lohkoa avaamatta, ja on pitänytkin :) Quote Link to comment
Guest Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Nätisti meni paikalleen. Ainoa minkä joutuu muuttamaan on tuo Megasquirtin VR anturi mikä jäi lukijalevystä sivuun 5mm. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) Taas tuli stoppi. Irroitin kampiakselin hihnapyörän, oli vääntynyt kun olin ulosvetäjällä sen pilannut. Nyt oikea tapa tiedossa - kaksi rengasrautaa hihnapyörän taakse ja luja isku rautoihin. Ostin VW-mieheltä hihnapyörän, standardi 170mm (alum. kai), sen mukana kaksi prikkaa ja stefa rautakehän sisällä. Todennäköisesti seuraava https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1937& Olen selvittänyt(?) 1. Prikka, jossa kolo kiilalle, tulee ensin pohjalle, hihnapyörän kauluksen alle 2. Pienempi prikka tulee laturin hihnapyörän alle, jotta hihnan suuntaus pysyy suorassa 3. Tarvitaan pitempi pultti uutta hihnapyörää varten. Mutta stefaa en saa mahtumaan. Kampiakselin onkalon läpimitta on 50 mm, kun stefan ja sen ympärillä olevan kehän läpimitta on 57,5 mm. Jotain en taaskaan ole ymmärtänyt, ellei kysymyksessä ole aivan saman näköinen osa, joka vaatii työstämistä???? https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1938& Tai sitten stefa on asennettava moottorin puoliskojen ollessa auki??Jossa tapauksessa on ostettava toisenlainen, enemmän "bolt-on" osa Edited January 4, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
x-pj Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 "Bolt on stefassa" kuuluu olla takapuolella huuliosa, joka menee hihnapyörän aukosta sisään. Muu osa kuoresta ja itse stefa jää kampikammion etu/ulkopuolelle. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Olisikohan se tämä # 1949 "bolt-in" retaining ring enclosure (incl. seal) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) Huomaa että em. ulkopuolisen stefan kanssa pitää olla erilaine hihnis kuin vakio alumiininen. En puhu nyt öljyn takasheitto urien sorvaamisesta, vaan siitä että siellä hihnis / lohko välissä oltava tilaa tuolle lohkon ulkopuoliselle stafalle + sen huulelle. Jos on ei-stefa hihnis sorvataan stefan tiivistyspinnastaan sopivaksi, niin hihnis runnoo lohkoa vasten stefan paskaksi kiristys vaiheessa. URHO nr1 meni fituiksi tuon takia 2003. Sen hetkiselle tiimipäälikölle Funkelle terveiset, jotta selviskö sulle ikuna mistä tää johtu? Sillon radalla oli mahdoton tätä havaita kun hihnis oli ilman "kevennys" reikiä. Mulle tää probleema aukes vasta joku vuosi sitten, kun tappelin vastaavan case kanssa. Eli kannattanee aluksi tarkistaa että onko hihnis edes oikeanlainen. . . .. Edited January 4, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Huomaa että em. ulkopuolisen stefan kanssa pitää olla erilaine hihnis kuin vakio alumiininen. En puhu nyt öljyn takasheitto urien sorvaamisesta, vaan siitä että siellä hihnis / lohko välissä oltava tilaa tuolle lohkon ulkopuoliselle stafalle + sen huulelle. Jos on ei-stefa hihnis sorvataan stefan tiivistyspinnastaan sopivaksi, niin hihnis runnoo lohkoa vasten stefan paskaksi kiristys vaiheessa. Eli kannattanee aluksi tarkistaa että onko hihnis edes oikeanlainen. . . .. En tuosta paljon ymmärtänyt. # 1949 "bolt-in" retaining ring enclosure (incl. seal) Edellä oleva varaosa on tarkoitettu minulla olevaan Paruzzin h-pyörään #1937, eli siltä osin pitäisi olla kunnossa. Quote Link to comment
tolvana Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Onko joku järkevä syy pelleillä stefojen yms.kanssa? Petterillä varmaan ämpäritolkulla suoria ja edullisia orkkishihnapyöriä, jollet oo kisakonetta rakentamassa niin vakio on hyvä valinta. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Tuli ostettua alumiininen, piti oleman hyvä, pakko laittaa stefa tai on heitettävä pois. Sitä en viitsisi, maksoi sen verran, Sellaista pelleilyä nyt! Onko joku järkevä syy pelleillä stefojen yms.kanssa? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) En tuosta paljon ymmärtänyt. Vihreän ja punasen nuolen välissä on jokunen milli tilaa. Siihen ei ulkopuolinen stefa mahdu. Tämä otettava huomioon hihnisvalinnalla. Selvää vai lisää rautalankaa? Edited January 4, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
tolvana Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Tuli ostettua alumiininen, piti oleman hyvä, pakko laittaa stefa tai on heitettävä pois. Sitä en viitsisi, maksoi sen verran, Sellaista pelleilyä nyt! Myy pois tai laita tallin seinälle muistutukseksi... Vielähän sulle tulee kuitenkin kuluja parinkin vakiopyörän verran kun noita osia tilailet ja postimaksuja ym.makselet. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) Petterillä varmaan ämpäritolkulla suoria ja edullisia orkkishihnapyöriä, jollet oo kisakonetta rakentamassa niin vakio on hyvä valinta. On sekä suoria purkukuntonen että pulverimaalattuna. Lisäksi on stefallenkin sorvattuja, mutta näissä laitettava korotus rengas (ks metanoli projekti) T. VW-romu-Rokari :) Edited January 4, 2017 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Timo: Jos ostit tuon hihnapyörän minulta niin se on täysi toisiinsa kuuluva setti + lisäksi varastefa. Ensin naputellaan lohkoon paikalleen stefa jossa on se alumiinikaulus paikallaan. Ohuempi osa alumiinikauluksesta kuuluu mennä kampikammioon ja paksumpi osa jää kampikammion ulkopuolelle. Siihen sitten vain hihnapyörä paikoilleen. Itse en ole prikkoja yleensä käyttänyt mutta kannattaa tarkistaa osuuko hihnapyörä taustalla olevaan peltiin. Stefa jossa ei ole alumiinikaulusta on vain varastefa joka otetaan käyttöön tarvittaessa ja vaihdetaan siihen lohkoon asennettavaan alumiinikaulukseen liiman kanssa. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) Keskustelu mennyt välillä vikasuuntaan. Ostin bolt in hihnapyörän Par #1937 osineen (paitsi pitempi pultti, joka myydään erikseen), mutta en tiennyt miten stefan saa mahtumaan. Luulin, että osa Par #1949 menee bolt in kampiakseliin ja hihnapyörään, mutta tässä erehdyin, lisäosa vaatii sorvausta mennäkseen paikalleen, siis ei ole bolt in. Tätä varmaan tolvana ym. ihmettelivät. Tarkoituksena ei todellakaan ole alkaa sorvauttamaan lohkoa ym. Nyt vaan puuttu bolt in - tietoa, jotta saan osan (stefan nimenomaan) paikoilleen, kaikki osat pitäisi olla hallussani asennusta varten, kuten K.K. kirjoittaa. Edited January 5, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Timo kuten eilen soittelin asiasta: Mitään ei yleensä tarvitse sorvata saadakseen Stefan kauluksineen lohkoon. Eli tämä osa naputellaan osittain lohkoon paikalleen. (löysin googlella myyntikuvani jossa näkyy ilmoituksessani näkyvä halkaisija) Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) Ja paikalleen naputeltuna näyttää tältä. Jossain tapauksessa vaatinee lohkon puolikkaita puristavan pultin / mutterin löysäämistä jos ei mene suoraan naputtelemalla paikalleen. Eli kauluksen ohuempi osa ainoastaan uppoaa lohkon "onkaloon" ja paksumpi osa jää lohkon ulkopuolelle. Edited January 5, 2017 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) Pakettiin lähti nämä osat ja stefat muistaakseni laitoin hukkaantumisen estämiseksi "kiinni" hihnapyörään. Asentaessa moottoriin ei saa hihnapyörässä kuitenkaan olla mitään osia etukäteen kiinnitettynä. Eli kaikki osat pöydälle ennen asennusta. Tuo kaulukseton varastefa on siis ainoastaan varaosa tulevaisuutta varten jos kauluksessa kiinni oleva kuluu ja on vaihdon tarpeessa. Edited January 5, 2017 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 (edited) Timo kuten eilen soittelin asiasta: Mitään ei yleensä tarvitse sorvata saadakseen Stefan kauluksineen lohkoon. Eli tämä osa naputellaan osittain lohkoon paikalleen. (löysin googlella myyntikuvani jossa näkyy ilmoituksessani näkyvä halkaisija) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_01_2017/post-372-0-71432000-1483615847_thumb.jpg Tämä kuva ei auta, ei ole tuollaista osaa tässä sarjassa. Lainaus: Ja paikalleen naputeltuna näyttää tältä. Jossain tapauksessa vaatinee lohkon puolikkaita puristavan pultin / mutterin löysäämistä jos ei mene suoraan naputtelemalla paikalleen. Varmaankin on sitten avattava moottorin puoliskoja. 57,5 mm läpimittainen stefa (metallikauluksineen) ei mene kampiakselin 50 mm reikään. Tulee varmaan pian myyntiin hihnapyörä osineen täydellisenä, pitempi pultti tilattu aircooledista. Edited January 5, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Meto Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Laitas kuva millainen osa sulla on niin voidaan arvuutella lisää.. Quote Link to comment
Meto Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Sulla on joku erimallinen kuin tämä..? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Timolle soitettu ja asia selvinnyt. Kuten arvelin oli pakkaamiseni jäljiltä kauluksellinen stefa edelleen hihnapyörässä paikoillaan. Eli osat löytyivät kuten pitikin ja Timolla pääsee projekti jatkumaan nyt kun tilanne "valkeni". Asiaa hieman vaikeutti tuo pakettiin kuulunut varastefa jonka Timo arveli olevan sellaisenaan moottoriin asennettava. Tsemppiä Timolle ensimmäiseen ilmajäähdytteiseen projektiin! 4 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Karavaanarille kiitos kärsivällisyydestä. Homma etenee! 3 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.