Jump to content

Seiskanelonen kupla projekti


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

tänään koitin vähän viimeistellä koria ennen maalausta ja silottelin dremelillä hitsausjälkiä yms. Eilen sain vihdoin aikaseks viedä sylinteriputket hoonaukseen ja ne olikin tänään jo valmiit. pikkusen vielä jäi viimeisteltävää ja ei oo mitään hajua minkälaiseksi tekisin sen takahelman. siinä on nyt ne paikat niille pakohuiluille mutta on tulossa käärmeenpesä ja sitten vähän rajumpaa äänenvaimennusjuttua kun se vakiopönttö. Sitä helmaa joutuu aika varmasti muokkaamaan että sais sen änkkäviritelmän siihen minkä haluaisin. toisaalta tekis mieli ottaa se pois kokonaan mutta saattais tulla vähän liian silvotun näkönen. pitää varmaan jotenkin yrittää tehä sellanen kolmeosanen irtoperä mistä sais sen päätypalankin halutessaan pois.

viime keskiviikkona tuli käytyä toisella kuplalla nokialla vähän harjottelemassa ajamista, kerran lähti lapasesta ja viimeseks jääneellä kierroksella kondensaattori otti lopputilin. Loistavaa oli kun ite tehty moottori toimi moitteetta jos sitä konkkaa nyt ei oteta huomioon.

Link to comment
  • 2 months later...
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Kaiponen

Projekti on edennyt tasaisella tahdilla mutta en ole jokaisesta pikku näperryksestä tänne jaksanut kertoa. Moottori on imusarjoihin asti kasassa mutta kannet täytyy vielä irrottaa palotilan mittausta varten. Koria ei oo voinut vähään aikaan laittaa ahtaiden tilojen takia. Pitäis se väliväri suihkia pintaan ennen kun voi pohjia alotella.

Nyt kun kattelee noita ensimmäisiä kuvia tosta punasesta kuplasta mistä piti ensin tehdä auto niin nyt näyttää kyllä aika toivottomalta toi koppa :D ja alkuperänen visio siitä että koneeseen tehdään tyhjäkäynnin säätö ja öljyn vaijto niin vähäsen on nyt lähteny lapasesta toi tyhjäkäynnin säätö ja öljyjen vaihto kun samalla on vaihtunu männät, sylinterit, kannet, yks kaasari lisää, suorahampainen jakopää, kaikki laakerit ja kaikennäköstä muuta :D ja helmikuun deadline on nyt romutettu kokonaan ja päätetty että tehdään sitten viimesen päälle kerralla kunnolla eikä mitään paineita valmistumisen suhteen. Ja tännekkään nyt en varmaan tän useemmin tuu kirjottelemaan jos nyt ei mitään ihmeellisiä tapahdu. Seuraavaks kasaan moottorin loppuun ja sen jälkeen alotan alustan kasaamisen. Kovasti pitää vielä pähkäillä että mitä omaperästä tekee alustaan kun tuntuu että kaikki nää rakenneltut kuplat on alustaltaan rakennettu saman kaavan mukaan.

 

Moottorista voisin kuvan räpsästä tänne jahka saan sen valmiiksi.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Kaiponen

Joo vähä nostalgiaa pitää olla kaiken kruunaa vielä tossa puhallinkotelon päällä oleva bugpackin retrotarra :D ja olishan vakiokoppa ollu parempi varmaan mutta ei mahdu tuplien kanssa nätisti.

Edited by Kaiponen
Link to comment

Joo vähä nostalgiaa pitää olla kaiken kruunaa vielä tossa puhallinkotelon päällä oleva bugpackin retrotarra :D ja olishan vakiokoppa ollu parempi varmaan mutta ei mahdu tuplien kanssa nätisti.

Ihan mikä tahansa on parempi kun tuo.

Link to comment

Mulla on tollanen KK:sta ostettu, sisältää ilmanohjaimet ja mahtuu 40-tellervojen kanssa. Noita oli

saatavana myös vaihtimien lähdöillä.

 

Itelläni toimii koko hyvin koska lämmöt nousi sataan vasta kun ajeli helteellä motaria

120km/h useamman kilometrin. Normaali matkanopeudessa (80-100km/h) ei ollut koko kesänä ongelmia.

Konepelti kiinni. Toki mulla on öljytilavuus lähelle 3l isohkolla öljynsuodattimella.

 

Moottorina (hyvin)lievästi piristetty 1685 kuutioinen ja juuri rakennettu, eli kovin väljäkään se ei ole.

 

 

post-1416-0-68522600-1389115265_thumb.jpg

Link to comment

Mulla on melkein identtinen setuppi. Tällä hetkellä puhallinkoppana toimii ite kavennettu vakio, josta on vaihtimen reijät hitsattu umpeen. Lämpöongelmia ei ole ollu, mutta kevääksi tuo tekniikka vaihtuu toiseen runkoon ja lämmönvaihtimet pitäis saada taas toimintaan.

Link to comment

Yleensä tuppaa olemaan aika hyvä toi 36hp tyylinen doghouse puhallinkotelo, esim scatin tekemänä.  Tai sitten OE tuote, 181:sen tai brasilialainen matala kotelo ilman lämmityslähtöjä.  Jälkimmäinen nykyään hankalasti saatavilla, ehkä aircooledin kautta saa? Mulla oli joskus tollainen, myin uutena eteenpäin kun ei tule enään doghouse puhallinta erinäisistä syistä.

 

http://i52.photobucket.com/albums/g24/68buglite/Oct16009x.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

tai sitten teurastaa koirankopin ja 36:sen ja naittaa ne. mulla on jonkun svenssonin väkästämä hybridikoppa ja toi vaikuttaa ihan ok sydeemiltä.

Helpompaa teurastaa doghouse kopasta 36 hp kopan muotoinen kun naittaa kaksi yhteen.

Link to comment

niin jos ei välitä miltä se näyttää. ei toi noin toisinpäinkään mikään mahoton duuni ole. tossa se on tehty poraamalla etupuolelta pisteet irti ja sitten käköstys on heitetty 36sen sisään takakautta.

 

Tässä niinku sveduissa homma on tehty....

 

https://www.dropbox.com/s/ug6yvzc6jm7sg6m/08072012010.jpg

https://www.dropbox.com/s/laug4cqw1z3qt50/08072012011.jpg

Edited by Lasse
Link to comment
Guest Kaiponen

Kylläpäs koppa herättää keskustelua. Tarkotuksena oli alunperin hommata sellanen koppa missä ei olis noita lähtöjä kun jputket tulee jokatapauksessa. Vähänhän toi koppa on köykänen mutta kaverilla sattu sopivasti olee toi hyllyssä ylimääräsenä. Jollain jos sattuis olemaan tollanen joku kohtuu koppa ilman noita lähtöjä niin saattaisin kyllä olla kiinnostunut kun alunperinkin piti se laittaa. Moottoriin on tullut muutenkin hankittua vähän päivitystä esim 40x38 kannet joita on vähän laskettu. Ilman korokerenkaita olis puristukset ollu 12.25 mutta päätin kuiteski pistää korokkee sinne että sen sai laskettua 10.5:teen. Ja ulkonen jäähdytin tulee kans mutta sijotuspaikka on vielä hakusessa. Aluksi piti ettiä sellanen jäähdytinkenno mikä olis ollu niin ohut ja pitkä että olis voinu rälläköidä ne ritilät siitä takalasin alta pois ja asettaa kennon siihen mutta ei löydy sellasia kennoja mistään. Toinen paikka mitä mietin niin olis se takahelma että jos siihen päälle vetäis niin ilman luulis virtaavan siitä hyvin läpi.

 

Pohjalevy on jo siinä kuosissa että massat on vedetty pohjaan tänään ja alustan kasaus alkaa kohta kun osat tulee. Säätöakseli on tulossa mutta mieli muuttu sen verran että koitan pitää sen sillä korkeudella että ajo ominaisuudet olis mahdollisimman hyvät.

 

Kori on aikalailla samassa pisteessä ollut jonkin aikaa jo mutta melkein kaikki tinaukset on tehtynä ennen kun ruiskutan eristevärin pintaan.

Link to comment

Vähänhän toi koppa on köykänen mutta kaverilla sattu sopivasti olee toi hyllyssä ylimääräsenä.

Ei mikään ihme että oli hyllyssä eikä käytössä :)  Ei ehkä kannata hirveästi huonontaa jäähdytystä piristetylle koneelle, ehkä suurin ongelma noissa sisältä tyhjissä kopissa on ilman epätasainen jakaantuminen, saattaa etenkin kansien lämmöt nousta kun ilma ei mene sinne mihin pitää.

 

Aluksi piti ettiä sellanen jäähdytinkenno mikä olis ollu niin ohut ja pitkä että olis voinu rälläköidä ne ritilät siitä takalasin alta pois ja asettaa kennon siihen mutta ei löydy sellasia kennoja mistään. Toinen paikka mitä mietin niin olis se takahelma että jos siihen päälle vetäis niin ilman luulis virtaavan siitä hyvin läpi.

Siitä ritilästä otetaan ilma konehuoneeseen, joten ei ihan paras paikka öljyjähylle laittaa se esilämmittämään konehuoneeseen tulevaa ilmaa. Takahelman tienoo on myös huono, koska pakoputki lämmittää alla aika paljon, ja etenkin hitaasti ajettaessa tai tyhjäkäynnillä lämpö pääsee nousemaan öljyjäähyyn. Vaihteiston viereen auton alle noita on varmaan eniten laiteltu,

Edited by metake
Link to comment
Guest Kaiponen

Ei mikään ihme että oli hyllyssä eikä käytössä :) Ei ehkä kannata hirveästi huonontaa jäähdytystä piristetylle koneelle, ehkä suurin ongelma noissa sisältä tyhjissä kopissa on ilman epätasainen jakaantuminen, saattaa etenkin kansien lämmöt nousta kun ilma ei mene sinne mihin pitää.

 

 

Siitä ritilästä otetaan ilma konehuoneeseen, joten ei ihan paras paikka öljyjähylle laittaa se esilämmittämään konehuoneeseen tulevaa ilmaa. Takahelman tienoo on myös huono, koska pakoputki lämmittää alla aika paljon, ja etenkin hitaasti ajettaessa tai tyhjäkäynnillä lämpö pääsee nousemaan öljyjäähyyn. Vaihteiston viereen auton alle noita on varmaan eniten laiteltu,

Joo noi on kans tullu mieleen mutta moottoriin meinasin ilman ottaa alakautta, oon sitä vähän mallaillutkin ja jokkisautossa kokeillut ja hyvin toimi. Eikä näkynyt konehuoneeseen päällepäin.Se ritilä on siitä ongelmallinen että siinä on oikeella puolella pieni lommo mitä on mun mielestä tosi vaikee korjata.

 

Mutta hyvä että porukka huomauttaa ja kertoo huonoista osista kun pahimmillaan nehän voi johtaa kiinnileikkaantumiseen.

Edited by Kaiponen
Link to comment

10,5 puristuksilla kannattaa kyllä jäähdystä jo oikeasti miettiä toisenkin kerran. Kun kori ja alusta kerran ovat toisistaan irrallaan, niin itse lähtisin mallailemaan jäähdytintä varapyöräkoteloon  tai puskurin alle. Puhallinkotelon suhteen kannattaa myös vakavasti harkita vakio koppaan paluuta Lassen tai Tanhiksen esittävällä tavalla (jos koneeseen tulee tuplat ja niille tilaa tarvitsee, muuten vakio doghouse-koppa).

Link to comment
Guest Kaiponen

10,5 puristuksilla kannattaa kyllä jäähdystä jo oikeasti miettiä toisenkin kerran. Kun kori ja alusta kerran ovat toisistaan irrallaan, niin itse lähtisin mallailemaan jäähdytintä varapyöräkoteloon  tai puskurin alle. Puhallinkotelon suhteen kannattaa myös vakavasti harkita vakio koppaan paluuta Lassen tai Tanhiksen esittävällä tavalla (jos koneeseen tulee tuplat ja niille tilaa tarvitsee, muuten vakio doghouse-koppa).

Ei tullukkaan mieleen että vois sinnekkin laittaa. Toi varapyörän kotelo vois tosiaan kyllä olla ihan passeli paikka. Onko letkut sitten vedetty mistä yleensä? Ite mietin että lämpökanavia vois ehkä hyödyntää siinä että vetää ne letkut sitä kautta mahdollisesti niin sais hyvin piiloon.

Link to comment

Itse olen vetänyt hytikkaletkulla vasemman takasisälokarin kautta astinlaudan alle ja oikeasta etusisälokarista sisälle etutilaan. Putket pohjalevyn alta ja runkotunneliin tungettuna on tullut nähtyä vaihtoehtoisina toteutustapoina. 

Link to comment
Guest Kaiponen

Itse olen vetänyt hytikkaletkulla vasemman takasisälokarin kautta astinlaudan alle ja oikeasta etusisälokarista sisälle etutilaan. Putket pohjalevyn alta ja runkotunneliin tungettuna on tullut nähtyä vaihtoehtoisina toteutustapoina.

 

joo onhan noita tapoja kaikennäkösiä. Onneks ei oo vielä ihan ajankohtanen niin kerkee miettii tohon sen parhaan ratkasun.
Link to comment
Guest Kaiponen

Massa on nyt kuivunut ja pääs vähän jo kattelee että millanen tuli, tectylin bodysafella vedi ja ihan kestävän olonen tuli. Tinasin myös takasivuikkuiden takana olevat jotkut reijät umpeen. En tiiä minkä niminen osa siinä on ollu ja mitä se tekee mutta otin nyt jokatapauksessa ne pois kun paremman näkönen ilman niitä :D

 

Toi lommo mietityttää vieläkin että miten sen korjaisin kun on aika ilkeessä paikassa ja ei meinaa saada helposti väännettyä suoraks ilman että vääntää noita muista vinoon.

 

Korin sisäpuoli on vielä ihan alkupisteessä mutta siitä on tarkotus tehdä mahdollisimman yksinkertasen näkönen ja ei mitään ylimäärästä paskaa tai nippeliä.

 

Piirsin vähän suuntaa antavat viivat tolle irtoperälle mutta kannattaako se tehdä nyt vai vasta maalauksen jälkeen vai jossain muussa välissä? Jossain välissä kyselinkin tästä mutta joillekkin ei ilmeisesti käynyt että nostellaan vanhoja aiheita :D

 

Yhen koneenkin kasasin tossa yks ilta (kiitos ketsalle sylinterin tuomisesta) siihen tuli jonkin verran parempaa osaa kun tähän projektin koneeseen esim vakioiskunen vastapainokampi, palllljjon kevennetyt kiertokanget ja PALJON kairatut 40x38 yksreikäkannet.

post-1817-0-85711600-1389370705_thumb.jpg

post-1817-0-13522900-1389370738_thumb.jpg

post-1817-0-03939500-1389370788_thumb.jpg

post-1817-0-09508000-1389370829_thumb.jpg

post-1817-0-88674700-1389370881_thumb.jpg

post-1817-0-15741700-1389371019_thumb.jpg

post-1817-0-56769000-1389371073_thumb.jpg

Link to comment

Varaudu henkisesti että joku alkaa kohta parkuun sun jokkismallin puhaltimista ;)

Itse tekisin irtoperän tässävaiheessa projektia, helppo maalata osat erikseen ympäriinsä.

Ps. Hyvä että toiset jaksaa ruuvata!

Edited by mite^
Link to comment

Toi lommo mietityttää vieläkin että miten sen korjaisin kun on aika ilkeessä paikassa ja ei meinaa saada helposti väännettyä suoraks ilman että vääntää noita muista vinoon.

 

 

Tuon ritälän saat oikaistua vetovasaralla. Sopiva koukkupää rivan alle ja varovaista naputtelua, että ripa nousee muiden tasalle.

 

Minkälaisia (melko huomaamattomia) ratkaisuja ja kiinnityksiä porukat on käyttäneet noissa irtoperissä? Huollon takia sellainen on alkanut kiinnostaa.

Edited by VW-63
Link to comment
Guest Kaiponen

Tuon ritälän saat oikaistua vetovasaralla. Sopiva koukkupää rivan alle ja varovaista naputtelua, että ripa nousee muiden tasalle.

 

Kiitos vinkistä. Mikäs se sellanen vetovasara on, saako esim motonetistä tai vastaavasta? Edited by Kaiponen
Link to comment

Toimivaksi todistetusta irtoperästä löytyy hyvät kuvat thesambasta Doodahin postaamina.

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_search.php?search_id=1121728360&start=40

 

Hiukan kotitekoisempana tapana toimii yhtenäisten putkien hitsaaminen tulevan sahauslinja yli, sitten puukkosahalla putki poikki samalla kun sahaa peränkin irti. Kasatessa sitten pykälää pienemmä putkenpätkät liitoskohtaan ohjuriholkeiksi ja pitkät pultit putkien läpi (joilla vedetään perä kiinni). 

 

 

Edit: Suorat linkit Dn kuviin

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179245.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179246.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179247.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179250.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179252.jpg

Edited by Ketsa
Link to comment

Ensimmäinen "Pussihousu" ilmottautuu :D  Aikaisemmin entisellä työkaverilla oli moottorissa  vain sähköflektit ja ihmetteli koneen lyhyttä käyttöikää katukäytössä, kun joskus tuppas unohtua laittaa ne päälle, ei oo kärsiny kiusailla häntä asiasta - noh, tuolloin hänkin oli insinööriopiskelija lienee vasta :D

 

Mutta toiseen asiaan, öljynjäähdytin mahtuu keulalle aika nätisti, joko puskurista roikkuun tai sitten etuakselin eteen, kuten näissä:

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=125000

dsc0059lx.jpg

germanlook1.jpg

Link to comment
Guest Kaiponen

Jop, toi näyttää kyllä asialliselta vehkeeltä tossa paikassa. Täytyy kyllä vähän tehdä vielä hommia ennen kun tota jäähdytin pääsee mallailee ;D mikä jäähdytin tohon sitten sopis? Nätisti näyttää menevän noi öljyletkut tonne pohjalevyn uraan.

Link to comment

Ei irtoperälinkki ainakaan minulla toimi, mutta tässä omasta irtoperävirityksestä kuva.

 

 

Ensin rälläköit noiden huonekaluputkien kohdalle uran.

 

Hitsaat putkenpätkät koriin kiinni rälläköidyn uran kohdalle

 

ja viimeisenä katkaiset loput pellit, mukaanlukien sitä hyllyä sieltä konehuoneen sisäpuolelta.

 

 

Näin ei tarvitse miettiä osuuko perä linjaansa, pakko osua kun oli paikallaan kun romut siihen hitsattiin

 

Ja kaikki korityöt teet ennen maalausta! Mikään ei ota pannuun enenpää kun valmista, maalattua koria alkaa räpeltämään ja pilata se maali sitten sillä. Oma silmä huomaa ne paikat aina.

 

 

post-288-0-70252100-1389553715_thumb.jpg
Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...