Guest Kaiponen Posted August 29, 2013 Posted August 29, 2013 tänään koitin vähän viimeistellä koria ennen maalausta ja silottelin dremelillä hitsausjälkiä yms. Eilen sain vihdoin aikaseks viedä sylinteriputket hoonaukseen ja ne olikin tänään jo valmiit. pikkusen vielä jäi viimeisteltävää ja ei oo mitään hajua minkälaiseksi tekisin sen takahelman. siinä on nyt ne paikat niille pakohuiluille mutta on tulossa käärmeenpesä ja sitten vähän rajumpaa äänenvaimennusjuttua kun se vakiopönttö. Sitä helmaa joutuu aika varmasti muokkaamaan että sais sen änkkäviritelmän siihen minkä haluaisin. toisaalta tekis mieli ottaa se pois kokonaan mutta saattais tulla vähän liian silvotun näkönen. pitää varmaan jotenkin yrittää tehä sellanen kolmeosanen irtoperä mistä sais sen päätypalankin halutessaan pois. viime keskiviikkona tuli käytyä toisella kuplalla nokialla vähän harjottelemassa ajamista, kerran lähti lapasesta ja viimeseks jääneellä kierroksella kondensaattori otti lopputilin. Loistavaa oli kun ite tehty moottori toimi moitteetta jos sitä konkkaa nyt ei oteta huomioon. Quote
Guest Kaiponen Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Projekti on edennyt tasaisella tahdilla mutta en ole jokaisesta pikku näperryksestä tänne jaksanut kertoa. Moottori on imusarjoihin asti kasassa mutta kannet täytyy vielä irrottaa palotilan mittausta varten. Koria ei oo voinut vähään aikaan laittaa ahtaiden tilojen takia. Pitäis se väliväri suihkia pintaan ennen kun voi pohjia alotella. Nyt kun kattelee noita ensimmäisiä kuvia tosta punasesta kuplasta mistä piti ensin tehdä auto niin nyt näyttää kyllä aika toivottomalta toi koppa :D ja alkuperänen visio siitä että koneeseen tehdään tyhjäkäynnin säätö ja öljyn vaijto niin vähäsen on nyt lähteny lapasesta toi tyhjäkäynnin säätö ja öljyjen vaihto kun samalla on vaihtunu männät, sylinterit, kannet, yks kaasari lisää, suorahampainen jakopää, kaikki laakerit ja kaikennäköstä muuta :D ja helmikuun deadline on nyt romutettu kokonaan ja päätetty että tehdään sitten viimesen päälle kerralla kunnolla eikä mitään paineita valmistumisen suhteen. Ja tännekkään nyt en varmaan tän useemmin tuu kirjottelemaan jos nyt ei mitään ihmeellisiä tapahdu. Seuraavaks kasaan moottorin loppuun ja sen jälkeen alotan alustan kasaamisen. Kovasti pitää vielä pähkäillä että mitä omaperästä tekee alustaan kun tuntuu että kaikki nää rakenneltut kuplat on alustaltaan rakennettu saman kaavan mukaan. Moottorista voisin kuvan räpsästä tänne jahka saan sen valmiiksi. Quote
-Alex- Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 (edited) Tehokas puhallinkotelo...ei turhaa painoa, kun sisällä ei varmaan ole ohjainpeltejä :D Hot Cars tais myydä noita suosittuja 80-luvun hittituotteita, mukaan lukien läpinäkyviä jakajankansia :) Edited January 6, 2014 by -Alex- Quote
Guest Kaiponen Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 (edited) Joo vähä nostalgiaa pitää olla kaiken kruunaa vielä tossa puhallinkotelon päällä oleva bugpackin retrotarra :D ja olishan vakiokoppa ollu parempi varmaan mutta ei mahdu tuplien kanssa nätisti. Edited January 7, 2014 by Kaiponen Quote
JM Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Joo vähä nostalgiaa pitää olla kaiken kruunaa vielä tossa puhallinkotelon päällä oleva bugpackin retrotarra :D ja olishan vakiokoppa ollu parempi varmaan mutta ei mahdu tuplien kanssa nätisti. Ihan mikä tahansa on parempi kun tuo. Quote
Guest Kaiponen Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ihan mikä tahansa on parempi kun tuo. Voi hyvin olla mahdollista. Quote
Ketsa Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Ihan mikä tahansa on parempi kun tuo. Tuskin kuitenkaan... Onhan center-mountikin on olemassa... Quote
-Alex- Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Olen kuullut että olis olemassa vielä Ram Flo puhallinkoppa :D Unohtamatta Bernie Bergmanin 911 puhallinkoteloita ;) Quote
VW-63 Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Huonoista tulikin jo vaihtoehtoja, mutta mikä puhallinkoppa sitten olisi paras lämppärin lähdöilla ja ilman? Quote
mmm5mMattiH Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Minäkin olisin utelias tietämään, millainen koppa kannattaa laittaa tuplien kans ja lämmönvaihtimien lähdöillä? Ja kaikki 1000€:n Porcheviritelmät voidaan unohtaa. Quote
Paadre Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Mulla on tollanen KK:sta ostettu, sisältää ilmanohjaimet ja mahtuu 40-tellervojen kanssa. Noita oli saatavana myös vaihtimien lähdöillä. Itelläni toimii koko hyvin koska lämmöt nousi sataan vasta kun ajeli helteellä motaria 120km/h useamman kilometrin. Normaali matkanopeudessa (80-100km/h) ei ollut koko kesänä ongelmia. Konepelti kiinni. Toki mulla on öljytilavuus lähelle 3l isohkolla öljynsuodattimella. Moottorina (hyvin)lievästi piristetty 1685 kuutioinen ja juuri rakennettu, eli kovin väljäkään se ei ole. Quote
mmm5mMattiH Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Mulla on melkein identtinen setuppi. Tällä hetkellä puhallinkoppana toimii ite kavennettu vakio, josta on vaihtimen reijät hitsattu umpeen. Lämpöongelmia ei ole ollu, mutta kevääksi tuo tekniikka vaihtuu toiseen runkoon ja lämmönvaihtimet pitäis saada taas toimintaan. Quote
-Alex- Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 (edited) Yleensä tuppaa olemaan aika hyvä toi 36hp tyylinen doghouse puhallinkotelo, esim scatin tekemänä. Tai sitten OE tuote, 181:sen tai brasilialainen matala kotelo ilman lämmityslähtöjä. Jälkimmäinen nykyään hankalasti saatavilla, ehkä aircooledin kautta saa? Mulla oli joskus tollainen, myin uutena eteenpäin kun ei tule enään doghouse puhallinta erinäisistä syistä. http://i52.photobucket.com/albums/g24/68buglite/Oct16009x.jpg Edited January 7, 2014 by -Alex- Quote
Lasse Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 tai sitten teurastaa koirankopin ja 36:sen ja naittaa ne. mulla on jonkun svenssonin väkästämä hybridikoppa ja toi vaikuttaa ihan ok sydeemiltä. Quote
Tanhis Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 tai sitten teurastaa koirankopin ja 36:sen ja naittaa ne. mulla on jonkun svenssonin väkästämä hybridikoppa ja toi vaikuttaa ihan ok sydeemiltä. Helpompaa teurastaa doghouse kopasta 36 hp kopan muotoinen kun naittaa kaksi yhteen. Quote
Lasse Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 (edited) niin jos ei välitä miltä se näyttää. ei toi noin toisinpäinkään mikään mahoton duuni ole. tossa se on tehty poraamalla etupuolelta pisteet irti ja sitten käköstys on heitetty 36sen sisään takakautta. Tässä niinku sveduissa homma on tehty.... https://www.dropbox.com/s/ug6yvzc6jm7sg6m/08072012010.jpg https://www.dropbox.com/s/laug4cqw1z3qt50/08072012011.jpg Edited January 8, 2014 by Lasse Quote
Guest Kaiponen Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Kylläpäs koppa herättää keskustelua. Tarkotuksena oli alunperin hommata sellanen koppa missä ei olis noita lähtöjä kun jputket tulee jokatapauksessa. Vähänhän toi koppa on köykänen mutta kaverilla sattu sopivasti olee toi hyllyssä ylimääräsenä. Jollain jos sattuis olemaan tollanen joku kohtuu koppa ilman noita lähtöjä niin saattaisin kyllä olla kiinnostunut kun alunperinkin piti se laittaa. Moottoriin on tullut muutenkin hankittua vähän päivitystä esim 40x38 kannet joita on vähän laskettu. Ilman korokerenkaita olis puristukset ollu 12.25 mutta päätin kuiteski pistää korokkee sinne että sen sai laskettua 10.5:teen. Ja ulkonen jäähdytin tulee kans mutta sijotuspaikka on vielä hakusessa. Aluksi piti ettiä sellanen jäähdytinkenno mikä olis ollu niin ohut ja pitkä että olis voinu rälläköidä ne ritilät siitä takalasin alta pois ja asettaa kennon siihen mutta ei löydy sellasia kennoja mistään. Toinen paikka mitä mietin niin olis se takahelma että jos siihen päälle vetäis niin ilman luulis virtaavan siitä hyvin läpi. Pohjalevy on jo siinä kuosissa että massat on vedetty pohjaan tänään ja alustan kasaus alkaa kohta kun osat tulee. Säätöakseli on tulossa mutta mieli muuttu sen verran että koitan pitää sen sillä korkeudella että ajo ominaisuudet olis mahdollisimman hyvät. Kori on aikalailla samassa pisteessä ollut jonkin aikaa jo mutta melkein kaikki tinaukset on tehtynä ennen kun ruiskutan eristevärin pintaan. Quote
metake Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 (edited) Vähänhän toi koppa on köykänen mutta kaverilla sattu sopivasti olee toi hyllyssä ylimääräsenä. Ei mikään ihme että oli hyllyssä eikä käytössä :) Ei ehkä kannata hirveästi huonontaa jäähdytystä piristetylle koneelle, ehkä suurin ongelma noissa sisältä tyhjissä kopissa on ilman epätasainen jakaantuminen, saattaa etenkin kansien lämmöt nousta kun ilma ei mene sinne mihin pitää. Aluksi piti ettiä sellanen jäähdytinkenno mikä olis ollu niin ohut ja pitkä että olis voinu rälläköidä ne ritilät siitä takalasin alta pois ja asettaa kennon siihen mutta ei löydy sellasia kennoja mistään. Toinen paikka mitä mietin niin olis se takahelma että jos siihen päälle vetäis niin ilman luulis virtaavan siitä hyvin läpi. Siitä ritilästä otetaan ilma konehuoneeseen, joten ei ihan paras paikka öljyjähylle laittaa se esilämmittämään konehuoneeseen tulevaa ilmaa. Takahelman tienoo on myös huono, koska pakoputki lämmittää alla aika paljon, ja etenkin hitaasti ajettaessa tai tyhjäkäynnillä lämpö pääsee nousemaan öljyjäähyyn. Vaihteiston viereen auton alle noita on varmaan eniten laiteltu, Edited January 7, 2014 by metake Quote
Guest Kaiponen Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 (edited) Ei mikään ihme että oli hyllyssä eikä käytössä :) Ei ehkä kannata hirveästi huonontaa jäähdytystä piristetylle koneelle, ehkä suurin ongelma noissa sisältä tyhjissä kopissa on ilman epätasainen jakaantuminen, saattaa etenkin kansien lämmöt nousta kun ilma ei mene sinne mihin pitää. Siitä ritilästä otetaan ilma konehuoneeseen, joten ei ihan paras paikka öljyjähylle laittaa se esilämmittämään konehuoneeseen tulevaa ilmaa. Takahelman tienoo on myös huono, koska pakoputki lämmittää alla aika paljon, ja etenkin hitaasti ajettaessa tai tyhjäkäynnillä lämpö pääsee nousemaan öljyjäähyyn. Vaihteiston viereen auton alle noita on varmaan eniten laiteltu, Joo noi on kans tullu mieleen mutta moottoriin meinasin ilman ottaa alakautta, oon sitä vähän mallaillutkin ja jokkisautossa kokeillut ja hyvin toimi. Eikä näkynyt konehuoneeseen päällepäin.Se ritilä on siitä ongelmallinen että siinä on oikeella puolella pieni lommo mitä on mun mielestä tosi vaikee korjata. Mutta hyvä että porukka huomauttaa ja kertoo huonoista osista kun pahimmillaan nehän voi johtaa kiinnileikkaantumiseen. Edited January 7, 2014 by Kaiponen Quote
Ketsa Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 10,5 puristuksilla kannattaa kyllä jäähdystä jo oikeasti miettiä toisenkin kerran. Kun kori ja alusta kerran ovat toisistaan irrallaan, niin itse lähtisin mallailemaan jäähdytintä varapyöräkoteloon tai puskurin alle. Puhallinkotelon suhteen kannattaa myös vakavasti harkita vakio koppaan paluuta Lassen tai Tanhiksen esittävällä tavalla (jos koneeseen tulee tuplat ja niille tilaa tarvitsee, muuten vakio doghouse-koppa). Quote
Guest Kaiponen Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 10,5 puristuksilla kannattaa kyllä jäähdystä jo oikeasti miettiä toisenkin kerran. Kun kori ja alusta kerran ovat toisistaan irrallaan, niin itse lähtisin mallailemaan jäähdytintä varapyöräkoteloon tai puskurin alle. Puhallinkotelon suhteen kannattaa myös vakavasti harkita vakio koppaan paluuta Lassen tai Tanhiksen esittävällä tavalla (jos koneeseen tulee tuplat ja niille tilaa tarvitsee, muuten vakio doghouse-koppa). Ei tullukkaan mieleen että vois sinnekkin laittaa. Toi varapyörän kotelo vois tosiaan kyllä olla ihan passeli paikka. Onko letkut sitten vedetty mistä yleensä? Ite mietin että lämpökanavia vois ehkä hyödyntää siinä että vetää ne letkut sitä kautta mahdollisesti niin sais hyvin piiloon. Quote
Ketsa Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Itse olen vetänyt hytikkaletkulla vasemman takasisälokarin kautta astinlaudan alle ja oikeasta etusisälokarista sisälle etutilaan. Putket pohjalevyn alta ja runkotunneliin tungettuna on tullut nähtyä vaihtoehtoisina toteutustapoina. Quote
Guest Kaiponen Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Itse olen vetänyt hytikkaletkulla vasemman takasisälokarin kautta astinlaudan alle ja oikeasta etusisälokarista sisälle etutilaan. Putket pohjalevyn alta ja runkotunneliin tungettuna on tullut nähtyä vaihtoehtoisina toteutustapoina. joo onhan noita tapoja kaikennäkösiä. Onneks ei oo vielä ihan ajankohtanen niin kerkee miettii tohon sen parhaan ratkasun. Quote
Guest Kaiponen Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Massa on nyt kuivunut ja pääs vähän jo kattelee että millanen tuli, tectylin bodysafella vedi ja ihan kestävän olonen tuli. Tinasin myös takasivuikkuiden takana olevat jotkut reijät umpeen. En tiiä minkä niminen osa siinä on ollu ja mitä se tekee mutta otin nyt jokatapauksessa ne pois kun paremman näkönen ilman niitä :D Toi lommo mietityttää vieläkin että miten sen korjaisin kun on aika ilkeessä paikassa ja ei meinaa saada helposti väännettyä suoraks ilman että vääntää noita muista vinoon. Korin sisäpuoli on vielä ihan alkupisteessä mutta siitä on tarkotus tehdä mahdollisimman yksinkertasen näkönen ja ei mitään ylimäärästä paskaa tai nippeliä. Piirsin vähän suuntaa antavat viivat tolle irtoperälle mutta kannattaako se tehdä nyt vai vasta maalauksen jälkeen vai jossain muussa välissä? Jossain välissä kyselinkin tästä mutta joillekkin ei ilmeisesti käynyt että nostellaan vanhoja aiheita :D Yhen koneenkin kasasin tossa yks ilta (kiitos ketsalle sylinterin tuomisesta) siihen tuli jonkin verran parempaa osaa kun tähän projektin koneeseen esim vakioiskunen vastapainokampi, palllljjon kevennetyt kiertokanget ja PALJON kairatut 40x38 yksreikäkannet. Quote
mite^ Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 (edited) Varaudu henkisesti että joku alkaa kohta parkuun sun jokkismallin puhaltimista ;) Itse tekisin irtoperän tässävaiheessa projektia, helppo maalata osat erikseen ympäriinsä. Ps. Hyvä että toiset jaksaa ruuvata! Edited January 10, 2014 by mite^ Quote
VW-63 Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 (edited) Toi lommo mietityttää vieläkin että miten sen korjaisin kun on aika ilkeessä paikassa ja ei meinaa saada helposti väännettyä suoraks ilman että vääntää noita muista vinoon. Tuon ritälän saat oikaistua vetovasaralla. Sopiva koukkupää rivan alle ja varovaista naputtelua, että ripa nousee muiden tasalle. Minkälaisia (melko huomaamattomia) ratkaisuja ja kiinnityksiä porukat on käyttäneet noissa irtoperissä? Huollon takia sellainen on alkanut kiinnostaa. Edited January 10, 2014 by VW-63 Quote
Guest Kaiponen Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Hahhah :D parkujia odotelessa, mieluiten tulisivat vaikka pussihousut kahisten tallin ovelle kolkuttelee :D Quote
Guest Kaiponen Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 (edited) Tuon ritälän saat oikaistua vetovasaralla. Sopiva koukkupää rivan alle ja varovaista naputtelua, että ripa nousee muiden tasalle. Kiitos vinkistä. Mikäs se sellanen vetovasara on, saako esim motonetistä tai vastaavasta? Edited January 10, 2014 by Kaiponen Quote
VW-63 Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Vetovasaroita saa varmaan motonetistäkin. Ei ole mikään sen kummempi "erikois työkalu". Googesta löytyy "vetovasara" haulla vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja. Quote
Ketsa Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Kori/Liukuvasara-19906/ Quote
Guest Kaiponen Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Joo, ihan kätevän näkönen vehje tohon hommaan. Muakin kiinnostais just noi irtoperän kiinnitykset miten muut on ne toteuttanut. Quote
Ketsa Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 (edited) Toimivaksi todistetusta irtoperästä löytyy hyvät kuvat thesambasta Doodahin postaamina. http://www.thesamba.com/vw/forum/album_search.php?search_id=1121728360&start=40 Hiukan kotitekoisempana tapana toimii yhtenäisten putkien hitsaaminen tulevan sahauslinja yli, sitten puukkosahalla putki poikki samalla kun sahaa peränkin irti. Kasatessa sitten pykälää pienemmä putkenpätkät liitoskohtaan ohjuriholkeiksi ja pitkät pultit putkien läpi (joilla vedetään perä kiinni). Edit: Suorat linkit Dn kuviin http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179245.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179246.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179247.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179250.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/179252.jpg Edited January 12, 2014 by Ketsa Quote
-Alex- Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Ensimmäinen "Pussihousu" ilmottautuu :D Aikaisemmin entisellä työkaverilla oli moottorissa vain sähköflektit ja ihmetteli koneen lyhyttä käyttöikää katukäytössä, kun joskus tuppas unohtua laittaa ne päälle, ei oo kärsiny kiusailla häntä asiasta - noh, tuolloin hänkin oli insinööriopiskelija lienee vasta :D Mutta toiseen asiaan, öljynjäähdytin mahtuu keulalle aika nätisti, joko puskurista roikkuun tai sitten etuakselin eteen, kuten näissä: http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=125000 Quote
Guest Kaiponen Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Jop, toi näyttää kyllä asialliselta vehkeeltä tossa paikassa. Täytyy kyllä vähän tehdä vielä hommia ennen kun tota jäähdytin pääsee mallailee ;D mikä jäähdytin tohon sitten sopis? Nätisti näyttää menevän noi öljyletkut tonne pohjalevyn uraan. Quote
peruskallio Posted January 12, 2014 Posted January 12, 2014 (edited) Ei irtoperälinkki ainakaan minulla toimi, mutta tässä omasta irtoperävirityksestä kuva. Ensin rälläköit noiden huonekaluputkien kohdalle uran. Hitsaat putkenpätkät koriin kiinni rälläköidyn uran kohdalle ja viimeisenä katkaiset loput pellit, mukaanlukien sitä hyllyä sieltä konehuoneen sisäpuolelta. Näin ei tarvitse miettiä osuuko perä linjaansa, pakko osua kun oli paikallaan kun romut siihen hitsattiin Ja kaikki korityöt teet ennen maalausta! Mikään ei ota pannuun enenpää kun valmista, maalattua koria alkaa räpeltämään ja pilata se maali sitten sillä. Oma silmä huomaa ne paikat aina. Edited January 12, 2014 by peruskallio Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.