seppo mäntykivi Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 aika arveluttavaa kun runkoa tollai pätkitään..... 1 Quote
MicaL Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 (edited) On kyllä kaveri ollut aineissa kun on tuollaisia rakennellut. Eihän noi voi edes toimia kun satulan takapää on kiinni liikkuvassa osassa ja etupää kiinteässä rungossa. Onko toi pitkä satula tehty vanhasta haitarista että se menee kasaan kun ajaa isoon pomppuun? Ja toi yhden istuttava nytkyttää eteen ja taakse kun ajaa kuoppasta tietä, ei pysyis ainakaan mulla alkkarit kuivina kovin pitkään :D Reijo, jos noi Vincentit näyttää samalta kuin toi mun systeemi, mutta vain paremmin hierotuilta, niin kyllä nyt iski masennus... Ei vaan, hienoja tekeleitä, omalla tavallaan...alkoi vain päätä särkemään kun koitti tajuta miten ne toimii. Edited February 22, 2016 by MicaL Quote
Guest a-p Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Rupes kiinnostaa miten on toteutettu toi satula homma. Koitin katsella kuvista onko satulaan laitettu jokin linkku joustoa varten mutten huomannut. Sen jälkeen ainoa mitä keksin oli että takapään tukiraudat pääsevät liikkumaan kiinnitys kohdista, onkohan laakerit? Quote
MicaL Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Nyt oli pakko aloittaa pyörän purku, että pääsee toukokuun alussa taas ajelemaan :) Eli homma alkoi aamulla hitsausjigin kasauksella ja viimeisten kriittisten mittojen kirjauksella ruutupaperille: Seuraavaksi purku, rungon asennus hitsausjigiin, linjaus suoraan ja sopivien kiinnikkeiden teko sekä takahaarukan kiinnityspisteiden paikkojen mittaus ennen niiden pois rälläköintiä: Sitten kiinnityspisteet pois ja jigin teko uusille takahaarukan nivelholkeille. Kuvassa vinkoilla kiinni oleva 40 mm pyöreä putki toimii ohjurina kun uudet holkit hitsataan kiinni. Vinkojen alla on aihiot joista sorvaan uudet, hieman tukevammat holkit: Eli seuraavaksi täytyy sorvata holkit, taivuttaa lopulliset runkoputket holkkien ylä ja alapuolille ja hitsata ne paikalleen. Sitten pääseekin jo muokkaamaan takahaarukkaa ja tekemään iskareiden kiinnityksiä. Täähän on jo pitkällä :D 3 Quote
MicaL Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Holkit sorvattu. Seinämän vahvuudeksi jäi 10 mm, joten luulisi kestävän: Eka alempi runkoputki taivutettu ja koesovitettu. Ylempi putki on vielä vanha mallailuputki. Alaputken liitoskohtaan tulee vielä sisäholkki joka osaltaan vahvistaa liitosta. 4 Quote
Jopesa Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 Nythän tuossa olisi hyvä mahdollisuus hieman leventää oikeallepäin (takaa katsottuna) tota takahaarukkaa sais leveämmän renkaan keskelle :) Quote
MicaL Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Nythän tuossa olisi hyvä mahdollisuus hieman leventää oikeallepäin (takaa katsottuna) tota takahaarukkaa sais leveämmän renkaan keskelle :) On tuo kardaanin etunivel niin takana (lähellä takarengasta), että perämötikän siirto sivummalle tuo suhteessa todella vähän lisää tilaa levemmälle renkaalle. Varsinkin nyt kun tulee tuo isompi halkaisijainen takarengaskin joka lähes ottaa kiinni takahaarukan edessä olevaan poikkiputkeen. Eli pitäisi vähintään myös jatkaa haarukkaa taaksepäin jotta tulisi lisää tilaa eteen kardaanille. Ja sellaiset pitkät takahaarukat ovat taas niitä nykyajan hömpötyksiä :D Ja onhan tuossa vanhassa ja uudessa takarenkaassa jo nytkin hieman kokoeroa :) Quote
Tanhis Posted March 23, 2016 Posted March 23, 2016 Olethan ottanut huomioon että renkaan halkaisia kasvaa vähän vauhdissa ettei mene liian lähelle putkea sen osalta. Quote
MicaL Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Olethan ottanut huomioon että renkaan halkaisia kasvaa vähän vauhdissa ettei mene liian lähelle putkea sen osalta. Kun on niin vähän tuota nykyelektroniikkaa tuossa pyörässä, niin täytyy tuo huippunopeus rajoittaa tuollaisella mekaanisella keskipakovoimajarrulla... Ensikesänä Räyskälässä rengas savuaa yhtäaikaa sekä asfalttia että takahaarukkaa vasten :D Ei vain, kyllä siellä sellainen 10 mm pitäisi olla rakoa. Lisäksi tuo uusi takarengas on niin jämäkkä, että ei taida paljoa minun nopeuksissa vielä turvota. Quote
MicaL Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Edelleen vähän epävarmuutta näissä mun kuvien näkymisissä. Alla linkki kuva-albumiin jossa kaikki kuvat kevään muutoksista. Jos joku ei saa auki albumia tai ei edelleenkään näe näitä viimeisiäkään postauskuvia, niin voisi heittää kommenttia. Linkki albumiin: https://goo.gl/photos/fpxky1gSqk9iNGWD7 Quote
KimmoH Posted March 23, 2016 Posted March 23, 2016 Asiasta kukkaruukkuun... mitä putkea tuo runkomateriaalisi on ? Quote
MicaL Posted March 23, 2016 Author Posted March 23, 2016 Runkoputki on Ruukin (SSAB) saumallista Combi 200- teräsputkea. Putken ulkohalkaisija on 33,7 mm ja seinämävahvuus 3,2 mm. Putken sauman pyrin aina jättämään taivutuksessa sivupinnalle , jolloin saumaan ei kohdistu taivutettaessa vetoa eikä puristusta, Eli sauma kulkee taivutuksen nollalinjalla jossa muodonmuutokset ovat mahdollisimman pienet. Quote
MicaL Posted March 24, 2016 Author Posted March 24, 2016 Lopulliset putket taivutettu ja hinkattu, viikonloppuna hitsaus ja sitten takahaarukan kimppuun. Ja kun siirrytään pussihousuteemasta motorsportin puolelle, niin pitäähän tuota hengityspuoltakin "parantaa". Eli jatkossa tapellaan mm. tuollaisen Solexin C35 PHH kaasarin kanssa. Quote
MicaL Posted March 24, 2016 Author Posted March 24, 2016 Putket hitsattu ja runkojigi nakattu varastoon... Nyt on kova tempo päällä, saa nähdä kestääkö montakin päivää :) 3 Quote
MicaL Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Toivottavasti ensi kesä on vähäsateinen... 5 Quote
MicaL Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Takahaarukan ja iskareiden väliin tuleva U-putki syntyi muutaman eri kokeiluversion jälkeen melko työläällä tavalla. Hitsattavien mutkien väliin sorvasin umpitangosta väliosan. Liitoskohdat viistin ja hitsasin ympäri. Lisäksi umpitangon molemmat päät on ohennettu ja viistetty siten, että menivät mutkakappaleiden sisälle noin 30 mm. Näin pääsin hitsaamaan tangon päät mutkien sisältä avoimista päistä jolloin liitoksesta tuli mielestäni todella vahva. Takahaarukasta lähtevien putkien alapäät taivutin hieman mutkalle ja litistin päitä sen verran, että sopivat hyvin kiinnityskorvakkeisiin jotka sahasin rakenneteräsputkesta. Sorvattuun umpitankoon tein M16 silmäruuveille läpikierteet. Kuvassa väliaikaiset silmäruuvit joissa ei ollut juureen asti kierrettä, siksi kasa aluslevyjä. Lopullisiin silmäruuveihin tulee matalat M16 mutterit lukitusta varten. Kuvassa näkyy myös pystyputken ja mutkan liitos ennen hitsausta. Molemmat päät on viistetty hitsausta varten. Lisäksi sorvasin sisälle tuki/kohdistusholkin. Lokasuoja muodostuu kahdesta erillisestä pätkästä U-putken molemmin puolin. Alemman lokasuojan sisäpuolella kulkee piilossa 8x40 lokasuojan sisäpinnan mutoon taivutettu tukirauta. Tukiraudan yläpää on hitsattu sorvattuun umpitankoon ja alapää on pulttiliitoksella takahaarukassa. Tukirauta estää U-putkea liikkumasta ylös/alas. Tässä vielä lähikuva U-putken "lävistävästä" lokasuojasta. 9 Quote
MicaL Posted March 28, 2016 Author Posted March 28, 2016 Pääsiäisviikonlopun tavoitteet kokolailla saavutettu, mutta yllättävän pitkiksi nuo päivät venyivät muutamia putkia tehdessä. Nyt alkaa olemaan penkin kiinnitysraudatkin valmiit. Takaapäin tuo penkin kiinnitys näyttää aika hauskalta, vähän kuin vanhasta polkupyörästä :) Vielä on ainakin yksi juttu tekemättä, eli jonkinlainen seisontatuki. Vanha seisontatuki lähti poisleikatun rungon mukana. 10 Quote
Guest Järilä Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Tästä tulee kyllä jotain hienoa! Tee pellistä tuohon satulan alle sen myötäinen underi. Vois tulla aika siisti. Paljonko tuo joustaa? Quote
MicaL Posted March 29, 2016 Author Posted March 29, 2016 Kiitos Järilä. Paremmaksi kaikki muuttuu, hyväksi ei milloinkaan :) Tarkoitatko sellaista "suojapeltiä" joka peittäisi nuo kiinnityshärpäkkeet? Voisi olla siisti vihtoehto. Tuo kuvassa näkyvä rauta tulee mattamustaksi ja nuo kiinnitysruuvit korvaan ehkä messinkihattumuttereilla, niitä kun pyörästä löytyy jo vähän sieltä täältä. Toisaalta ilman sellaista suojapeltiä tuo penkki näyttää tosi kevyeltä, mikä ei mielestäni myöskään ole hullumpi. Tarkoititko penkin vai takahaarukan joustoa? Penkissä ei ole tällä hetkellä lainkaan jousia ja takahaarukassa periaatteessa sama jousto kuin alkujaankin, riippuen iskarin joustovarasta, mutta noin 70-80 mm. Quote
Guest Järilä Posted April 4, 2016 Posted April 4, 2016 Juuri sellainen penkin kiinnityksiä peittävä, pohja myötäinen pelti. Voi se toki ilmankin olla hyvä... Mattamusta kun on sellainen näkymättömyysmaali. Quote
MicaL Posted April 8, 2016 Author Posted April 8, 2016 Noniin, runko tuli kitattua ja kittiä hiottua niin että kännykän sormenjälkitunnistinkaan ei enää löydä sormenpäistä sen vertaa kuviota että avaisi puhelimen :D Luottomaalari veti vielä kolme kerrosta hiontaväriä, pintavärin ja lakan. Kyllä meni taas kalsarit vaihtoon kun näin lopputuloksen... Tässä pari teaser-kuvaa rungosta: 17 Quote
pavel Posted April 8, 2016 Posted April 8, 2016 VWau....erinomaista pukkaa! On ollut kiva seurata projektia. Nyt jo jännittää nähdä valmiina:) 1 Quote
MicaL Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 (edited) Takapään jousitus on nyt valmis. Vaikka kiiltävä onkin kivaa, niin vaihdoin vielä nuo kokokromiset iskarit hieman hillitympiin. Makuja on monenlaisia, mutta omasta mielestäni nämä sopii paremmin kokonaisuuteen. Jaaha, jos kaivaisi seuraavaksi tuon vwoimayksikön esille. Pieni pintafiksaus ja nosto paikoilleen... Edited April 10, 2016 by MicaL 2 Quote
MicaL Posted April 10, 2016 Author Posted April 10, 2016 Oliko se niin, että oikean päittäisvälyksen saa mitattua vain siten, että mittaa ilman vauhtipyörän stefaa. Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee? En viitsisi irrottaa vauhtista kun ei stefa tunnu vuotavan ja vauhtiskin pysynyt kiinni. Mittasin päittäisvälyksen useamman kerran ja sain aina 11-12 satasta, joten eiköhän tuo ole ihan ok. Mittakello oli vauhtiksen päässä ja "rynkytin" hihnapyörän päästä. Tuntui ihan selvä klonk-klonk kun veteli edestakaisin, joten ei tainnut stefa liikoja jarrutella? Quote
JM Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 Oliko se niin, että oikean päittäisvälyksen saa mitattua vain siten, että mittaa ilman vauhtipyörän stefaa. Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee? En viitsisi irrottaa vauhtista kun ei stefa tunnu vuotavan ja vauhtiskin pysynyt kiinni. Mittasin päittäisvälyksen useamman kerran ja sain aina 11-12 satasta, joten eiköhän tuo ole ihan ok. Mittakello oli vauhtiksen päässä ja "rynkytin" hihnapyörän päästä. Tuntui ihan selvä klonk-klonk kun veteli edestakaisin, joten ei tainnut stefa liikoja jarrutella? Hyvältä vaikuttaa. Quote
metake Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee? Joo ei ole merkitystä onko stefa paikallaan vai ei. Uudessa tai vähän ajetussa kokonaisessa koneessa kiertokanget/männäntapit saattaa vaikeuttaa päittäisvälyksen mittaamista kun kanittavat vastaan, mutta hiukan enempi ajetussa sekään ei yleensä ole ongelma. Quote
MicaL Posted April 15, 2016 Author Posted April 15, 2016 Piti napata kuitenkin vauhtipyörä pois koska siinä olevat kytkinlevyjen ohjaintapit olivat kuluneet ja päätin vaihtaa ne uusiin. Vauhtipyörän olen jo muutaman kerran aikasemmin onnistuneesti lukinnut kuvan pultti/prikka parilla, mutta nyt alkoi askarruttaa, että kuuluuko jousiprikan reijän olla noin suuri? Eli pultin halkaisija on noin 28 mm, mutta prikan reikä on 30,5 mm. Onkohan tuo prikka alkujaan jostain aivan muualta? Quote
P_Valtonen Posted April 15, 2016 Posted April 15, 2016 normi rikka. kiinni vaan ja kovaa ajoa.... Quote
MicaL Posted April 15, 2016 Author Posted April 15, 2016 (edited) Ok, täytyy yrittää keskittää prikka hyvin kiristäessä ettei tule värinöitä epäkeskeisyydestä moottorin käyntiin :) Edited April 15, 2016 by MicaL 1 Quote
MicaL Posted April 24, 2016 Author Posted April 24, 2016 Pientä edistymistä. Kone, kytkin ja vaihdelaatikko taas yhdessä nipussa ja omalla paikallaan rungossa. Vaihdelaatikkoon vaihdettu parit laakerit, stefat ja soviteprikat. Vauhtipyörään vaihdettu uudet kytkimen ohjaintapit, sorvattu uudet kytkinlevyt "suoriksi", hiottu vanhat kytkimen teräsvälilevyt ja kasattu nippuun. Toivottavasti ei luista ihan yhtä paljon kuin viime vuonna... Mikähän mahtaa olla tuon kuvan reijän tarkoitus? Ei ollut 1300-motissa tuollaista reikää ja tästä jai aikoinaan epähuomiossa tukkimatta ja on ollut varmasti osasyynä kytkimen temppuiluun ja luistamiseen. On mennyt sateella ajaessa ja pestessä vesisuihkut suoraan kytkinkoppaan. Kytkimen sisällä oli muutamia ruokalusikallisia melko mielenkiintoista puuroa joka oli syntynyt kytkinpölystä ja vedestä. Sitten tuo puuro oli palanut mukavasti kytkinpinnoille ja vastinteräspinnoille sellaiseksi millin paksuiseksi massaksi. Eipä ihme että luisto vain lisääntyi loppua kohden... Tässä kuvaa toisen kytkinlevyn pinnasta, molemmat olivat kokolailla samassa jamassa. Olipa kitkamateriaali vielä katkennutkin muutamasta kohdasta. Ja tuota samaa palanutta kuraa löytyi myös kytkimen teräsvälilevyistä. Loppukesästähän tuo kytkin luisti jo niin paljon, että yli 130 nopeudet olivat käytännössä mahdottomia :D Quote
metake Posted April 24, 2016 Posted April 24, 2016 Mikähän mahtaa olla tuon kuvan reijän tarkoitus? Liittyy uudemmissa kuplissa oleviin diagnostiikkapistokkeisiin, pyörimistunnistimen anturin reikä. Quote
MicaL Posted April 24, 2016 Author Posted April 24, 2016 Liittyy uudemmissa kuplissa oleviin diagnostiikkapistokkeisiin, pyörimistunnistimen anturin reikä. Okei, tuohan on siis mun pyörän oma diagnostiikkapistoke. Työntää ajaessa sormen reikään niin voi helposti tunnistaa vauhtipyörän pyörimisen :D 7 Quote
MicaL Posted April 25, 2016 Author Posted April 25, 2016 Onkos tää nyt semmonen suorasuihkutusmoottori? Vois säätää seokset ja vauhdin suoraan tosta bensahanasta... Saattais kyllä mennä helposti laihalle ajoviimasta...ja alkais housunlahkeet haiseen bensalle. 2 Quote
MicaL Posted May 3, 2016 Author Posted May 3, 2016 (edited) Päivän hölmö kysymys: Onko mitään väliä kummin päin kuvan imusarjan tiivisteen laittaa kanteen, siis tiiveyden kannalta? Kannessa suora tasopinta ja imusarjassa kartio/viiste (vakio imusarja yksireikäkansiin). Tiivisteen toinen puoli pyöreä ja saumaton, toinen puoli hieman "kartiomainen" ja sauma. Jos laittais tuon tiivisteen sauman ylöspäin, niin imusarjan kartio tuntuisi istuvan jotenkin tuohon sauman kartiopintaan. Onko jotain lisätiivistyskikkoja tuollaisen tiivisteen kanssa? Mulla on nuo alkuperäiset imusarjan käyräputket, mutta kaasarin jalan ja käyrien välisen putken olen joutunut tekemään uudestaan ja aina ollut hieman epävarma olo, että onko kanteen tulevat imusarjan laipat "täydellisen" oikeassa asennossa tiiviyden kannalta. Kyllä vanhat tiivisteet aina ovat näyttäneet painuvan kauttaaltaan saman verran littiin, mutta kuitenkin... Edit. Vanhat tiivisteet olleet ilmeisesti alumiinia ja nää uudet ehkä kuparia? Kumpi parempi? Edited May 3, 2016 by MicaL Quote
pavel Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 En tiedä onko väliä, mutta itse olen laittanut (jostain syystä) saumat kanteen päin. Mielestäni kummatkin toimivat, kupari ja alumiini. Quote
Matti-Pekka Posted May 4, 2016 Posted May 4, 2016 Laita mika nyt se kuva ,uuden etugummin kanssa..vai menikö se(kin) hankinta munille.... Quote
MicaL Posted May 5, 2016 Author Posted May 5, 2016 Tänään eka jaloittelu ulkoilmassa. Ja Matti, mielestäni tuo Heidenaun etugummi on ihan ok , eli teimme hyvän valinnan :D 4 Quote
Matti-Pekka Posted May 6, 2016 Posted May 6, 2016 Mahtisonni taas mukana niityllä! hieno homma. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.