Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

On kyllä kaveri ollut aineissa kun on tuollaisia rakennellut. Eihän noi voi edes toimia kun satulan takapää on kiinni liikkuvassa osassa ja etupää kiinteässä rungossa. Onko toi pitkä satula tehty vanhasta haitarista että se menee kasaan kun ajaa isoon pomppuun? Ja toi yhden istuttava nytkyttää eteen ja taakse kun ajaa kuoppasta tietä, ei pysyis ainakaan mulla alkkarit kuivina kovin pitkään :D

 

Reijo, jos noi Vincentit näyttää samalta kuin toi mun systeemi, mutta vain paremmin hierotuilta, niin kyllä nyt iski masennus...

Ei vaan, hienoja tekeleitä, omalla tavallaan...alkoi vain päätä särkemään kun koitti tajuta miten ne toimii.

Edited by MicaL
Link to comment

Rupes kiinnostaa miten on toteutettu toi satula homma. Koitin katsella kuvista onko satulaan laitettu jokin linkku joustoa varten mutten huomannut. Sen jälkeen ainoa mitä keksin oli että takapään tukiraudat pääsevät liikkumaan kiinnitys kohdista, onkohan laakerit?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt oli pakko aloittaa pyörän purku, että pääsee toukokuun alussa taas ajelemaan :)

Eli homma alkoi aamulla hitsausjigin kasauksella ja viimeisten kriittisten mittojen kirjauksella ruutupaperille:

NXRkK59FxdZEM3-IiJC_Yc5eQGXIxXpNGU3zfw7d

 

Seuraavaksi purku, rungon asennus hitsausjigiin, linjaus suoraan ja sopivien kiinnikkeiden teko sekä takahaarukan kiinnityspisteiden paikkojen mittaus ennen niiden pois rälläköintiä:

EWra0i1Szn_MHC6i3QvGVt5-ZKc2Q4v7fUKTWMMC

 

Sitten kiinnityspisteet pois ja jigin teko uusille takahaarukan nivelholkeille. Kuvassa vinkoilla kiinni oleva 40 mm pyöreä putki toimii ohjurina kun uudet holkit hitsataan kiinni. Vinkojen alla on aihiot joista sorvaan uudet, hieman tukevammat holkit:

jKXDIoU_qH0GFi9FL_e865HoCtdpvwoZglbW76ha

 

Eli seuraavaksi täytyy sorvata holkit, taivuttaa lopulliset runkoputket holkkien ylä ja alapuolille ja hitsata ne paikalleen. Sitten pääseekin jo muokkaamaan takahaarukkaa ja tekemään iskareiden kiinnityksiä. Täähän on jo pitkällä :D

 

  • Like 3
Link to comment

Holkit sorvattu. Seinämän vahvuudeksi jäi 10 mm, joten luulisi kestävän:

FfA1ZkPORukioyPWWHyhIE7UaES7k2EfB5w-R6iV

 

 

Eka alempi runkoputki taivutettu ja koesovitettu. Ylempi putki on vielä vanha mallailuputki. Alaputken liitoskohtaan tulee vielä sisäholkki joka osaltaan vahvistaa liitosta. 

jjmv5UfgtN5qFuSgN712QQwxmSqC-FTNrKd0xZ6b

 

fqywSYO4ZbD7vktIvWgWAnufvX7E3SXVBqoBOFeX

  • Like 4
Link to comment

Nythän tuossa olisi hyvä mahdollisuus hieman leventää oikeallepäin (takaa katsottuna) tota takahaarukkaa sais leveämmän renkaan keskelle :)

 

On tuo kardaanin etunivel niin takana (lähellä takarengasta), että perämötikän siirto sivummalle tuo suhteessa todella vähän lisää tilaa levemmälle renkaalle. Varsinkin nyt kun tulee tuo isompi halkaisijainen takarengaskin joka lähes ottaa kiinni takahaarukan edessä olevaan poikkiputkeen. Eli pitäisi vähintään myös jatkaa haarukkaa taaksepäin jotta tulisi lisää tilaa eteen kardaanille. Ja sellaiset pitkät takahaarukat ovat taas niitä nykyajan hömpötyksiä :D

 

Ja onhan tuossa vanhassa ja uudessa takarenkaassa jo nytkin hieman kokoeroa :)

LaK5ih1bD3PEfhtZpbsU6eG3eIJwwqeH6UyqoP2s

Link to comment

Olethan ottanut huomioon että renkaan halkaisia kasvaa vähän vauhdissa ettei mene liian lähelle putkea sen osalta.

Kun on niin vähän tuota nykyelektroniikkaa tuossa pyörässä, niin täytyy tuo huippunopeus rajoittaa tuollaisella mekaanisella keskipakovoimajarrulla...

Ensikesänä Räyskälässä rengas savuaa yhtäaikaa sekä asfalttia että takahaarukkaa vasten :D

 

Ei vain, kyllä siellä sellainen 10 mm pitäisi olla rakoa. Lisäksi tuo uusi takarengas on niin jämäkkä, että ei taida paljoa minun nopeuksissa vielä turvota.

Link to comment

Runkoputki on Ruukin (SSAB) saumallista Combi 200- teräsputkea. Putken ulkohalkaisija on 33,7 mm ja seinämävahvuus 3,2 mm. Putken sauman pyrin aina jättämään taivutuksessa sivupinnalle , jolloin saumaan ei kohdistu taivutettaessa vetoa eikä puristusta, Eli sauma kulkee taivutuksen nollalinjalla jossa muodonmuutokset ovat mahdollisimman pienet. 

Link to comment

Lopulliset putket taivutettu ja hinkattu, viikonloppuna hitsaus ja sitten takahaarukan kimppuun.

dyRXm4XQ5e_YjzS_WD6VUkkf11x_zLFtMQZsHqIP

 

Ja kun siirrytään pussihousuteemasta motorsportin puolelle, niin pitäähän tuota hengityspuoltakin "parantaa".

Eli jatkossa tapellaan mm. tuollaisen Solexin C35 PHH kaasarin kanssa. 

Of2xRHuULX6IWxDEGdmJHzmesEoHVE78e3kPAQwV

Link to comment

Takahaarukan ja iskareiden väliin tuleva U-putki syntyi muutaman eri kokeiluversion jälkeen melko työläällä tavalla. Hitsattavien mutkien väliin sorvasin umpitangosta väliosan. Liitoskohdat viistin ja hitsasin ympäri. Lisäksi umpitangon molemmat päät on ohennettu ja viistetty siten, että menivät mutkakappaleiden sisälle noin 30 mm. Näin pääsin hitsaamaan tangon päät mutkien sisältä avoimista päistä jolloin liitoksesta tuli mielestäni todella vahva.

4Ri0wLIV9LiJhgNHlONX53nw45vNAo94cvy2neFT

 

 

Takahaarukasta lähtevien putkien alapäät taivutin hieman mutkalle ja litistin päitä sen verran, että sopivat hyvin kiinnityskorvakkeisiin jotka sahasin rakenneteräsputkesta.

O0r1wjKx33taOY2QYl_otAxxI9aZfd4hdNieRkUj

 

 

Sorvattuun umpitankoon tein M16 silmäruuveille läpikierteet. Kuvassa väliaikaiset silmäruuvit  joissa ei ollut juureen asti kierrettä, siksi kasa aluslevyjä. Lopullisiin silmäruuveihin tulee matalat M16 mutterit lukitusta varten. Kuvassa näkyy myös pystyputken ja mutkan liitos ennen hitsausta. Molemmat päät on viistetty hitsausta varten. Lisäksi sorvasin sisälle tuki/kohdistusholkin.

U4WGXgHyc_MVgAU_n3a5rlDpfuzGXgM7uJO5gGN5

 

 

Lokasuoja muodostuu kahdesta erillisestä pätkästä U-putken molemmin puolin. Alemman lokasuojan sisäpuolella kulkee piilossa 8x40 lokasuojan sisäpinnan mutoon taivutettu tukirauta. Tukiraudan yläpää on hitsattu sorvattuun umpitankoon ja alapää on pulttiliitoksella takahaarukassa. Tukirauta estää U-putkea liikkumasta ylös/alas. 

CROAlAtB9vnlBJJeNrtReMBxUgYDmccYlzj2jlVO

 

 

Tässä vielä lähikuva U-putken "lävistävästä" lokasuojasta.

5bOKF14M08sdFV2hyWmiDSc0qtgJy07nBdHrtdsy

  • Like 9
Link to comment

Pääsiäisviikonlopun tavoitteet kokolailla saavutettu, mutta yllättävän pitkiksi nuo päivät venyivät muutamia putkia tehdessä. 

Nyt alkaa olemaan penkin kiinnitysraudatkin valmiit. 

 

lUqowTc0upmwZAY7wx_sfhqRQpjqRaZsYVb-kxnI

 

 

Takaapäin tuo penkin kiinnitys näyttää aika hauskalta, vähän kuin vanhasta polkupyörästä :)

TXyFnXXz44d8U2rz_oLb4ZeNlfTKHma-MQTseoat

 

Vielä on ainakin yksi juttu tekemättä, eli jonkinlainen seisontatuki. Vanha seisontatuki lähti poisleikatun rungon mukana. 

 

  • Like 10
Link to comment

Kiitos Järilä. Paremmaksi kaikki muuttuu, hyväksi ei milloinkaan :)

Tarkoitatko sellaista "suojapeltiä" joka peittäisi nuo kiinnityshärpäkkeet? Voisi olla siisti vihtoehto.

Tuo kuvassa näkyvä rauta tulee mattamustaksi ja nuo kiinnitysruuvit korvaan ehkä messinkihattumuttereilla, niitä kun pyörästä löytyy jo vähän sieltä täältä.

Toisaalta ilman sellaista suojapeltiä tuo penkki näyttää tosi kevyeltä, mikä ei mielestäni myöskään ole hullumpi.

 

Tarkoititko penkin vai takahaarukan joustoa?

Penkissä ei ole tällä hetkellä lainkaan jousia ja takahaarukassa periaatteessa sama jousto kuin alkujaankin, riippuen iskarin joustovarasta, mutta noin 70-80 mm.

Link to comment
Guest Järilä

Juuri sellainen penkin kiinnityksiä peittävä, pohja myötäinen pelti. Voi se toki ilmankin olla hyvä... Mattamusta kun on sellainen näkymättömyysmaali.

Link to comment

Noniin, runko tuli kitattua ja kittiä hiottua niin että kännykän sormenjälkitunnistinkaan ei enää löydä sormenpäistä sen vertaa kuviota että avaisi puhelimen :D

Luottomaalari veti vielä kolme kerrosta hiontaväriä, pintavärin ja lakan.  Kyllä meni taas kalsarit vaihtoon kun näin lopputuloksen...

 

Tässä pari teaser-kuvaa rungosta:

WaEmy4jXrr2_k__jWswwUctNGbjrnJTj8p8F3G8l

 

TBrUEEG0kscjHUN1e7l2jmI04li1HphotYs0kA03

 

 

 

H1O1N-WoSV1yVTHLCsXXCLvhBVaVS6z3uZhxfuR9

 

 

  • Like 17
Link to comment

Takapään jousitus on nyt valmis. Vaikka kiiltävä onkin kivaa, niin vaihdoin vielä nuo kokokromiset iskarit hieman hillitympiin.

Makuja on monenlaisia, mutta omasta mielestäni nämä sopii paremmin kokonaisuuteen. 

 

LAzmr7e4-cTbi8PgeL7_hfSLFh-l3zpsaJugz7t9

 

 

 

Jaaha, jos kaivaisi seuraavaksi tuon vwoimayksikön esille. Pieni pintafiksaus ja nosto paikoilleen...

hXRtMEq_Mfl42_oOJzDHjDnIRXASkDoUG4QoJsC4

Edited by MicaL
  • Like 2
Link to comment

Oliko se niin, että oikean päittäisvälyksen saa mitattua vain siten, että mittaa ilman vauhtipyörän stefaa. Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee?

En viitsisi irrottaa vauhtista kun ei stefa tunnu vuotavan ja vauhtiskin pysynyt kiinni. Mittasin päittäisvälyksen useamman kerran ja sain aina 11-12 satasta, joten eiköhän tuo ole ihan ok. Mittakello oli vauhtiksen päässä ja "rynkytin" hihnapyörän päästä. Tuntui ihan selvä klonk-klonk kun veteli edestakaisin, joten ei tainnut stefa liikoja jarrutella?

 

Link to comment

Oliko se niin, että oikean päittäisvälyksen saa mitattua vain siten, että mittaa ilman vauhtipyörän stefaa. Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee?

En viitsisi irrottaa vauhtista kun ei stefa tunnu vuotavan ja vauhtiskin pysynyt kiinni. Mittasin päittäisvälyksen useamman kerran ja sain aina 11-12 satasta, joten eiköhän tuo ole ihan ok. Mittakello oli vauhtiksen päässä ja "rynkytin" hihnapyörän päästä. Tuntui ihan selvä klonk-klonk kun veteli edestakaisin, joten ei tainnut stefa liikoja jarrutella?

Hyvältä vaikuttaa.

Link to comment

Vai tuleeko sama tulos stefalla ja ilman, luulisi että tulee?

Joo ei ole merkitystä onko stefa paikallaan vai ei. Uudessa tai vähän ajetussa kokonaisessa koneessa kiertokanget/männäntapit saattaa vaikeuttaa päittäisvälyksen mittaamista kun kanittavat vastaan, mutta hiukan enempi ajetussa sekään ei yleensä ole ongelma.

Link to comment

Piti napata kuitenkin vauhtipyörä pois koska siinä olevat kytkinlevyjen ohjaintapit olivat kuluneet ja päätin vaihtaa ne uusiin. Vauhtipyörän olen jo muutaman kerran aikasemmin onnistuneesti lukinnut kuvan pultti/prikka parilla, mutta nyt alkoi askarruttaa, että kuuluuko jousiprikan reijän olla noin suuri? Eli pultin halkaisija on noin 28 mm, mutta prikan reikä on 30,5 mm. Onkohan tuo prikka alkujaan jostain aivan muualta?

 

post-1912-0-33277900-1460718747.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pientä edistymistä. Kone, kytkin ja vaihdelaatikko taas yhdessä nipussa ja omalla paikallaan rungossa. Vaihdelaatikkoon vaihdettu parit laakerit, stefat ja soviteprikat. Vauhtipyörään vaihdettu uudet kytkimen ohjaintapit, sorvattu uudet kytkinlevyt "suoriksi", hiottu vanhat kytkimen teräsvälilevyt ja kasattu nippuun. Toivottavasti ei luista ihan yhtä paljon kuin viime vuonna...

 

LfN1-Y0BOfEdWp8G_PCUqPpdNoEcbeNwXsDTbNd6

 

 

Mikähän mahtaa olla tuon kuvan reijän tarkoitus? Ei ollut 1300-motissa tuollaista reikää ja tästä jai aikoinaan epähuomiossa tukkimatta ja on ollut varmasti osasyynä kytkimen temppuiluun ja luistamiseen. On mennyt sateella ajaessa ja pestessä vesisuihkut suoraan kytkinkoppaan. Kytkimen sisällä oli muutamia ruokalusikallisia melko mielenkiintoista puuroa joka oli syntynyt kytkinpölystä ja vedestä. Sitten tuo puuro oli palanut mukavasti kytkinpinnoille ja vastinteräspinnoille  sellaiseksi millin paksuiseksi massaksi. Eipä ihme että luisto vain lisääntyi loppua kohden...

 

wbCONMQ3QxEFLOIFPSiU-fzDS0JuYL2NN1MOSk8X

 

 

 

Tässä  kuvaa toisen kytkinlevyn pinnasta, molemmat olivat kokolailla samassa jamassa.

Olipa kitkamateriaali vielä katkennutkin muutamasta kohdasta. Ja tuota samaa palanutta kuraa löytyi myös kytkimen teräsvälilevyistä.

 

f7IVB-K4geIVc4FY76XRaVQhE8bi-MazEo5d-Muu

 

Loppukesästähän tuo kytkin luisti jo niin paljon, että yli 130 nopeudet olivat käytännössä mahdottomia :D

Link to comment

Liittyy uudemmissa kuplissa oleviin diagnostiikkapistokkeisiin, pyörimistunnistimen anturin reikä.

Okei, tuohan on siis mun pyörän oma diagnostiikkapistoke. Työntää ajaessa sormen reikään niin voi helposti tunnistaa vauhtipyörän pyörimisen :D

  • Like 7
Link to comment

Onkos tää nyt semmonen suorasuihkutusmoottori?  Vois säätää seokset ja vauhdin suoraan tosta bensahanasta...

Saattais kyllä mennä helposti laihalle ajoviimasta...ja alkais housunlahkeet haiseen bensalle.

 

sn4GMpGt3YjsKoboV2B4W_L_ndOtYsoDQIAlfQeQ

  • Like 2
Link to comment

Päivän hölmö kysymys:

Onko mitään väliä kummin päin kuvan imusarjan tiivisteen laittaa kanteen, siis tiiveyden kannalta?

 

Kannessa suora tasopinta ja imusarjassa kartio/viiste (vakio imusarja yksireikäkansiin).

Tiivisteen toinen puoli pyöreä ja saumaton, toinen puoli hieman "kartiomainen" ja sauma.

 

Jos laittais tuon tiivisteen sauman ylöspäin, niin imusarjan kartio tuntuisi istuvan jotenkin tuohon sauman kartiopintaan.

Onko jotain lisätiivistyskikkoja tuollaisen tiivisteen kanssa?

 

Mulla on nuo alkuperäiset imusarjan käyräputket, mutta kaasarin jalan ja käyrien välisen putken olen joutunut tekemään uudestaan ja aina ollut hieman epävarma olo, että onko kanteen tulevat imusarjan laipat "täydellisen" oikeassa asennossa tiiviyden kannalta. Kyllä vanhat tiivisteet aina ovat näyttäneet painuvan kauttaaltaan saman verran littiin, mutta kuitenkin...

 

Edit. Vanhat tiivisteet olleet ilmeisesti alumiinia ja nää uudet ehkä kuparia? Kumpi parempi?

post-1912-0-21562100-1462256563_thumb.jpg

Edited by MicaL
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...