Guest 1st Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Hei. Ameriikan taulukot ei tunne -75 moottorien kaasuttimia, siellä tuli ruisku pakolliseksi. Omassa kuplassa on sekasikiömoottori 72-74 moottoreista. Onko omassasi jo paperinen ilmanpuhdistin? Tuon mainitsemasi kaasuttimen kanssa toiminee 1972 lähtien olevat jakajat. Moottorisi numeron pitäisi olla suuria AR-numeroita. Tsemppiä, elä ainakaan heitä kaasutinta pois, koska uudemmat ovat aina paremmassa kunnossa. Nii just, eli siis orkkis kaasari on tossa joskus korvattu tolla pict-4:lla. Ilmansuodatin on ovaalin muotoinen peltinen, jossa öljyä sisällä, eli ei ole siis paperisuodatin. Mistäs minä jakajasta sitten tunnistan miltä vuodelta se on? Ja uuden jakajanko pitää olla siis tuota nykyistä vastaava, eli pelkästään alipaine-ennakolla varustettu ? Mitäs tuo AR-numero meinaa? menee aloittelijalta taas ohi vähän nämä hommat :) Kaasaria en pois olekaan heittämässä, koska remppasin sen talvella. Jakaja sen sijaan ens talven aikana menee vaihtoon edelleenkin, koska siinä pyörijän akselissa on niin paljon välystä Quote
hpa Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Hi. 31 pict-4 on ollut viimeisimmissä 1300 moottoreissa joiden tunnuskirjaimet ovat AR ja numerot perään. Numero on laturin jalan alapuolella meistettynä kampikammioon. Mikähän sinun moottorin numerosi on? Ettei vaan ole eri moottoreista koottu, kuten omassa kuplassani. 1972 jakajassa on keskipako- ja alipaine-ennakko, mikä vaaditaan pict-3 ja pict-4 kaasuttimiin. Itsellä on tällä numerolla 113905205AL oleva jakaja, jonka käynee hätätapauksessa myös pict-4 kaasuttimeen. Quote
metake Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Itsellä on tällä numerolla 113905205AL oleva jakaja, jonka käynee hätätapauksessa myös pict-4 kaasuttimeen. Eikös tämä ole automaattivaihteisen (vai miksi sitä kutsutaankaan) kuplan jakaja? Quote
Guest 1st Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Hi. 31 pict-4 on ollut viimeisimmissä 1300 moottoreissa joiden tunnuskirjaimet ovat AR ja numerot perään. Numero on laturin jalan alapuolella meistettynä kampikammioon. Mikähän sinun moottorin numerosi on? Ettei vaan ole eri moottoreista koottu, kuten omassa kuplassani. 1972 jakajassa on keskipako- ja alipaine-ennakko, mikä vaaditaan pict-3 ja pict-4 kaasuttimiin. Itsellä on tällä numerolla 113905205AL oleva jakaja, jonka käynee hätätapauksessa myös pict-4 kaasuttimeen. Lohko on AB 092986X, kuulostaisi alkuperäiseltä ? Koneesta ei ole tietoa, henkilö keneltä tämän ostin, niin epäili että joskus on saatettu tehdä remonttia, mutta ei varmuutta(hänellä tämä oli puolisen vuotta ollut, mutta ei ollutkaan aikaa tehdä autoa ja myi sitten pois) Tunnistankos tuon keskipako/alipaine-ennakollisen jakajan jotenkin muuten kuin numeroiden perusteella? Paikallaan oleva näyttää tältä, tunnistaako tuosta nyt ulkoisesti onko se pelkkä alipaine-ennakollinen ? Numerosarjat näytti olevan just lohkoon päin, ei millään viittis alkaa nyt kääntämään jakajaa ja katsomaan kun se toimii jollain lailla, sen ku tietää, että jos käännän ja vaikka laitan just samaan ku ennen, nii se ei taas toimi :) Quote
metake Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Lohko on AB 092986X, kuulostaisi alkuperäiseltä ? Koneesta ei ole tietoa, henkilö keneltä tämän ostin, niin epäili että joskus on saatettu tehdä remonttia, mutta ei varmuuttaNumerosarjan perässä oleva X kertoo jotta peruskorjattu moottori. Tunnistankos tuon keskipako/alipaine-ennakollisen jakajan jotenkin muuten kuin numeroiden perusteella? Paikallaan oleva näyttää tältä, tunnistaako tuosta nyt ulkoisesti onko se pelkkä alipaine-ennakollinen ?Alipaine + keskipakoennakko, voi hyvinkin olla moottorin alkuperäinen jakaja. Numerosarjat näytti olevan just lohkoon päin, ei millään viittis alkaa nyt kääntämään jakajaa ja katsomaan kun se toimii jollain lailla, sen ku tietää, että jos käännän ja vaikka laitan just samaan ku ennen, nii se ei taas toimi :) Lainaat emännältä meikkipeilin ja kurkkaat sillä numerosarjan jakajan takapuolelta niin saadaan varmuus jakajasta. Quote
Guest 1st Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Lainaat emännältä meikkipeilin ja kurkkaat sillä numerosarjan jakajan takapuolelta niin saadaan varmuus jakajasta. 043905205K siellä näytti olevan, onkohan tää nyt sitten yhteensopiva ton kaasarin kanssa? Tuli mieleen että pystyykö ton nykyisen jakajan korjaamaan, onko siellä laakerit vaiko helat, jos talven mittaan purkaisi osiksi ? Ps. Putsailin sen emännän meikkipeilin öljystä käytön jälkeen, ei tule sanomista :) Quote
hpa Posted July 31, 2013 Posted July 31, 2013 Hei.Tuon jakajan ja kaasuttimen yhteensopivuusselviää jostain bulletiinista, kenellä lienee niitä hallussa. Voi toimia tai ei sitten. Quote
Guest 1st Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 Tällä on oikeestaan vaan ajjoo hurruuteltu viimeiset pari viikkoo, eilen vähän säädin ryyppyä, kun se ei juurikaan kylmänä menny näillä keleillä päälle, muutama ensimmäinen kilsa oli yhtä nykimistä vaan. Nyt se tällä hieman viileämmällä(tallin sisällä hieman alle 20ast) kelillä yön yli seisseenä meni melkeen kokonaan päälle ja ajon jälkeen katoin että se oli myöskin lähtenyt kokonaan pois päältä. Onko tolle säädölle jotain ohjearvoa, vai säädetäänkö se vaan sen mukaan miten se parhaiten kylmänä pelaa? Tottahan kaasarivehkeet kylmänä aina hieman tahtoo nyhtää, mut arvelin jos sitä hieman tolla sais kompensoitua :) Sitten on näiden sadekelien myötä käynyt mielessä, että kun tossa on tuo konepelti missä on nuo tuuletusaukot myöskin, niin mitä virranjakaja yms tykkää jos auto seisoo kovassa vesisateessa ulkona? Autotallissa mulla tässä kotosalla auto majailee, mutta esim työpäivän ajan jos auto seisoo kaatosateessa, niin tykkääkö virtavehkeet pahaa? Quote
Kurre Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Sitten on näiden sadekelien myötä käynyt mielessä, että kun tossa on tuo konepelti missä on nuo tuuletusaukot myöskin, niin mitä virranjakaja yms tykkää jos auto seisoo kovassa vesisateessa ulkona? Eikös niitten ritilöiden alla ole sitä kaukaloa tallessa? Sellanen siellä kuuluis olla. Ja nurkista letkut alas, että vesi poistuu nätisti sinne minne pitää. Quote
metake Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Sitten on näiden sadekelien myötä käynyt mielessä, että kun tossa on tuo konepelti missä on nuo tuuletusaukot myöskin, niin mitä virranjakaja yms tykkää jos auto seisoo kovassa vesisateessa ulkona? Eikös niitten ritilöiden alla ole sitä kaukaloa tallessa? Sellanen siellä kuuluis olla. Ja nurkista letkut alas, että vesi poistuu nätisti sinne minne pitää. Ei oo 4-ritulaisessa enää vesikaukaloa. Lienee volkkarilla ajatelleet jättää tarpeettomana pois... Quote
Guest 1st Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Lienee siis suunniteltu, ettei se säikähdä jos hieman kastuu.. Mie sinne leikkailin kovasta muovimatosta palasen, minkä heittää ajon jälkeen sinne ritilän alapuolelle vasemmalle reunalle, jos sateella jättää ulos seisomaan. Eikä tuo jakaja kastunut ainakaan kun kastelukannulla siihen ritilän päälle suoraan vettä kaadoin ton "suojan" kanssa.. Sen verran kovat ajohalut vielä päällä, ettei malta näin sateellakaan käyttöautolla töihin ajaa :) Bensamittarin anturi ois myös edelleen hankintalistalla, kunhan budjetti sallii :) Se ei tainnut uutena tarvikeosana kauhean kallis ees olla. Nyt oon arvion mukaan ajellu, todellista kulutusta en oo vielä muistanut laskea, mut oon ajanu 9-10 litran kulutuksen mukaan, eipähän ainakaan lopu kesken.. Quote
Guest 1st Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Eileniltana intoonnuin netistä katselemaan kaikkia hienoja osia, niin pisti silmään tuo: http://aircooled.fi/tuote/805/karjeton- ... 4vw-205-ac Kestääkö ja voiko noihin halpoihin kärjettömiin moduuleihin luottaa? Muuta mallia en tuohon 205 jakajaan äkkipäiten löytänyt ? Jakajan akselissa kun on välystä, niin kävi mielessä, että tossa kärjettömässähän sen ei luulisi niin haittaavan, kun kärkiväli ja sitäkautta ennakko ei muutu välyksen takia.. Sitten pisti silmään myös tuo: http://aircooled.fi/tuote/1858/kaarmeen ... 13001600cc josta heräsikin kysymys, että käykö tuo suoraan ton vakio vaimentimen tilalle ja saako ton kanssa tuon lämmityslaitteen myös ilman muokkaamisia toimintaan? Quote
Oksa Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Lämmitykset saa ton putken kanssa sopimaan kun käyttää alumiinisia haitariputkia, tosin aika ahdasta on. Tulee pakoputken putket juuri noitten moottoripellin läpivientien kohdalle. Tuossa yksi toteutus: Janne. Quote
Guest 1st Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Lämmitykset saa ton putken kanssa sopimaan kun käyttää alumiinisia haitariputkia, tosin aika ahdasta on. Tulee pakoputken putket juuri noitten moottoripellin läpivientien kohdalle. Joo niin arvelinkin tosta takimmaisten putkien muodosta, että ahdasta tulisi olemaan lämpöputkien kanssa. Tolla toteutuksella ilmeisesti ilmanputsarille tuleva esilämmitystorvi jäisi pois, ei luulisi kesäkäytössä haittaavan paljoakaan? Putki pistetään mietintään kunhan budjetti sallii, on tuo paikallaan oleva vakiovaimennin niin ruosteinen, että uuden hankinta on jossain vaiheessa ajankohtainen ja tuo "GT" putkisto näyttäis omaan silmään kivalta. Jos joku sattuu lukemaan, kellä on tollainen ollut käytössä, niin kokemuksia ottaisin mielellään vastaan(ei haulla tahtonut oikeen löytyä) että onko miten kovaääninen ja kestävä käytössä.. Pieni äänen lisäys harrasteajoneuvossa ei minua haittaa, mutta kunhan ei nyt huuda niin paljoa maantieajossa, ettei kuule puhua toisen etupenkkiläisen kanssa huutamatta :) Quote
Guest 1st Posted September 5, 2013 Posted September 5, 2013 Nojoo, tänään kävin tilaamas orkkis kilvet, viismerkkiset valkoisina. Mustia eivät myönnä mulle, soittivat konttorilta trafiinkin, mutta sieltä tuli töykeä vastaus "ei myönnetä poikkeusta" Tulostin netistä kilpi historiaakin mukaan, jonka mukaan SNM-tunnus on pohjois-karjalan läänin vuoden 1971 kilpi. Ja että pohjois-karjalan lääniin ois tullu valkoiset kilvet vasta vuonna 1973. Eipä auttanut laput näemmä.. No hyvältä ne lyhyet näyttää valkoisinakin :) Tankkasinkin ensimmäistä kertaa ihan täyteen tuon, näkee vähän todellista kulutusta :) Quote
metake Posted September 5, 2013 Posted September 5, 2013 Nojoo, tänään kävin tilaamas orkkis kilvet, viismerkkiset valkoisina.Mustia eivät myönnä mulle, soittivat konttorilta trafiinkin, mutta sieltä tuli töykeä vastaus "ei myönnetä poikkeusta" Tulostin netistä kilpi historiaakin mukaan, jonka mukaan SNM-tunnus on pohjois-karjalan läänin vuoden 1971 kilpi. Ja että pohjois-karjalan lääniin ois tullu valkoiset kilvet vasta vuonna 1973. Eipä auttanut laput näemmä.. Jos autosta sattuisi löytymään vanha valokuva jossa näkyy mustat kilvet, niin sitten pitäisi onnistua. Quote
Guest 1st Posted September 7, 2013 Posted September 7, 2013 Jos autosta sattuisi löytymään vanha valokuva jossa näkyy mustat kilvet, niin sitten pitäisi onnistua. Edelleen työn alla soitto vanhalle omistajalle, joka on auton omistanu 90 luvulla.. Kunhan vaan sais aikaiseksi :) Mut pääasia on että se alkuperäinen tunnus oli vapaana ja saan sen nyt autoon takaisin. Eilen töistä kotia tullessa alko pakosarja vuotamaan enemmän siitä kakkospytyltä, mistä vuotanut jo ennemminkin. Koitin ylempää mutteria aukasta, mutta wd-40:n kanssa varovastikin koittaessa pinnapultti napsahti poikki.. Leikkailin uudesta tiivisteestä pätkiä sinne väliin, mistä vanha tiiviste on murentunut ja pakoputken paikkaustahnan kanssa tiivistelin, eihän se todennäköisesti kauaa kestä, mut eipä tässä ajokauttakaan enää kauaa ole.. Todennäkösesti ne kaikki kolme muutakin katkeaa kun koittaa avata.. Onkohan niitä katkenneita mahdollista irroitella koneen paikallaan ollessa? tohon nyt katkenneeseen saattaa saada mutterin hitsattua päähän, josko sen sillä saisi pois.. Quote
Dennis Posted September 7, 2013 Posted September 7, 2013 Nojoo, tänään kävin tilaamas orkkis kilvet, viismerkkiset valkoisina.Mustia eivät myönnä mulle, soittivat konttorilta trafiinkin, mutta sieltä tuli töykeä vastaus "ei myönnetä poikkeusta" Tulostin netistä kilpi historiaakin mukaan, jonka mukaan SNM-tunnus on pohjois-karjalan läänin vuoden 1971 kilpi. Ja että pohjois-karjalan lääniin ois tullu valkoiset kilvet vasta vuonna 1973. Eipä auttanut laput näemmä.. Jos autosta sattuisi löytymään vanha valokuva jossa näkyy mustat kilvet, niin sitten pitäisi onnistua. Siis nyt en ymmärrä millä perusteella ei myönnetä mustapohjaisena, eihän tuollaisia S... alkuisia viisinumeroisia ollut edes valkoisina silloin vuonna -71/-72 ja sitten kun muuttuivat -72 eteenpäin pitkiksi valkopohjaisiksi xxx-xxx kilviksi sen mukan kun mustapohjaiset loppuivat niin lyhyet "erikois" kilvet oli Nxx-xx kilpiä Kait nyt oikean aikakauden autoihin saa mustapohjaisia kilpiä kun on jopa nähnyt -80 luvun autoja mustapohjaisilla kilvillä, sitä en taas ymmärrä miksi niillä on sellaiset. Onhan minullakun 181:ssä uudemmat vuoden -98 J... alkuiset viisinumeroiset kilvet (jotka tuli N.... alkuisten loputtua) jotka on käännetty mustapohjaiseksi kun auto on käyttöönotto -72 Ettei tässä nyt ole kyseessä taas katsastustoimipaikan ja Trafin laiskuutta ja haluttomuutta hoitaa asioita, vai onko joku asia muutunut, ei olisi ensimmäinen kerta kun Trafin kanssa joutuu vääntää kättä Mutta juu pääasia että alkuperäinen tunnus oli vapaa ja sait sen, ja eikö niitä joudu ottaa ensin valkoisina ja sitten perään uusi kilpitilaus mustapohjaisena Dennis Quote
DWL_Puavo Posted September 7, 2013 Posted September 7, 2013 Miulla oli ihan sama kilpihomma ja sama konttorikin. Koska oli kiire Visulahteen niin en jaksanut jäädä säätämään, joten ajelin doppelilla tyytyväisenä VUV-XYZ -kilvillä joissa XYZ on todennäköisesti numeron-pari pienempi kuin siulla. Silloin paikalla oli joku enemmän vanhoja autoja rekisteröinyt kaveri (jenkkipuolelta) joka kertoi just ihan täsmälleen samat jutut kun tässä viestiketjussa, eli vanhat kilvet pitäisi olla miunkin mahdollinen saada vaikka auto on -72. Miun alkup. kilvet ei-niin-yllättäen jossain mopossa, pitää talven aikana selvitellä. Puavo Quote
PZQ Posted September 7, 2013 Posted September 7, 2013 Helmikuun jälkeen tulleita lyhkäsiä kilpiä ei saa mustana, vanhat lyhyet (vanhaan autoon)pitää saada.. Ja jos ei konttori anna, niin maalaa ne mustaksi. Mulla ainakin Mäntsälän katsastus ukko heinäkuussa tarjosi, että otatko mustana. Tyydyin valkoisiin :) Saan vaihtaa jos mieli muuttuu. -Pete- Quote
Guest 1st Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 Nojoo, en itekään tuota kilpihommaa ymmärrä. Pitää joskus käydä toiselta konttorilta kysymäs, josko he haluaisivat enemmän selvittää asiaa.. Eilen innostuin "tuunaamaan" tätä uusilla pakoputken päillä, niin moni ehti jo kuillailla niistä vanhoista ruosteisista :) Hieman paksummat on mitä alkuperäiset, miellyttää omaa silmää ainakin hyvin. Koeajolenkillä huomasin että äänet koveni jonkin verran, ne originaalit kun otin noiden alta pois, suoraan vaimentimeen kiinnitin siis. Kattoo nyt tottuuko ääneen, vai hommaanko uudet originaalit jossain välissä :) Se paikkaustahnalla päältäpäin tiivistetty pakosarjan laippa kesti ainakin ton 20 kilsan koeajon hyvin. Outo oli vaan ajaa kun ei enää vedättäessä säksättänyt niinkun vuotavana teki :) Koeajolla tuntui myös että nykiminen puolikaasulla ois vähentynyt, tuli mieleen kun tuo imuilman esilämmitystorvi on just siinä 2-sylinterin pakokanavan lähellä, että oisko se pakokaasua imeny siitä aiemmin, ja siitä ne nykimiset johtuneet. Tai sitten se oli tuntumaa vaan.. edit: Oho, onpas mutkalla tuo takapuskuri tuolta alta, en oo ennen huomannukaan :) Quote
Guest 1st Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 Tulipa taas ajettuu ~15km kolmella pytyllä, rupes taas nuo itsetehdyt tulpanjohdot oireilemaan.. Lyö käsille jakajan kannen päästä jos lähellekin laittaa käden. Kotona tein uuden johdon kakkospytylle, niin alko taas pelaamaan. Pitää lähipäivinä ajella motonettiin hakemaan kunnolliset johdot, ei jaksa leikkiä noiden kans enää. Samalla naapuritkin tykkää varmasti, kun tulee häiriösuojatut johdot, nyt noilla suojaamattomilla ainakin meillä tässä kuulemma telkkari alkaa pätkimään kun alle 200metrin päähän tuun autolla :) Quote
Airaksa Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Miulla oli ihan sama kilpihomma ja sama konttorikin. Koska oli kiire Visulahteen niin en jaksanut jäädä säätämään, joten ajelin doppelilla tyytyväisenä VUV-XYZ -kilvillä joissa XYZ on todennäköisesti numeron-pari pienempi kuin siulla. Silloin paikalla oli joku enemmän vanhoja autoja rekisteröinyt kaveri (jenkkipuolelta) joka kertoi just ihan täsmälleen samat jutut kun tässä viestiketjussa, eli vanhat kilvet pitäisi olla miunkin mahdollinen saada vaikka auto on -72. Miun alkup. kilvet ei-niin-yllättäen jossain mopossa, pitää talven aikana selvitellä. Puavo mulla kuplassa samat nelimerkkiset(xx-xx) kuin jossain vanhemmassa pyörässä.Ilmeni kun tuli vakuutuslasku siitä pyörästä minulle.En tiedä onko yleistä että samoja tunnuksia käytetään eri ajoneuvoluokissa? Quote
Guest 1st Posted September 22, 2013 Posted September 22, 2013 Tänään käytiin ajamassa pieni syysreissu Pyhäselkä-järven ympäri. Matkaa tuli noin 120km, joka on pisin yhtämittainen matka tällä autolla meillä ollessa. Tämä maakuntareissu oli muuten mukava, mutta kolmestaan ajaessa tahtoo sateella mennä kaikki lasit huuruun, myös tuulilasikin alkoi huurtumaan keskiosalta, lienee normaalia? Mielessä kävi että saisko huurteenpoistoa parannettua, jos löytäisi jostain 12v kanavapuhaltimen jonka asentelisi etutavaratilaan noiden raitisilmaputkien väliin? Lähiviikkoina lienee aika laittaa talviunille tämä, jos nää säät tästään viilenee.. Quote
Guest 1st Posted September 27, 2013 Posted September 27, 2013 Tää meinas jättää miut torstai-iltana töistä pois lähtiessä työpaikan pihaan. Sanoi avainta kääntäessä vaan "naks" Starttia koputtelin ja johtoja heiluttelin, ei auttanut, mutta en ehtinyt ihan työntöapua vielä pyytää, kun sitten lähtikin hetken odottelun jälkeen käymään taas normaalisti avaimesta. Töistä kotiin tultua muutamia kertoja tallissa starttasin, lähti ihan hyvin taas, mutta avainta kun käänsi niin oli hieman viivettä ennenkun startti lähti pyörimään. Tänään tossa irrottelin startin ja purin sen osiksi. Mitään vikaa en kyllä löytänyt, hiiletkin oli n. 10mm pitkät. Putsailin ja rasvailin liikkuvia osia vaseliinilla, johtoliittimet putsailin hiomapaperilla ja puslan vaihdoin lohkon puolelle varuilta, vaikkei se vanha kuluneen näköinen ollut. Kyllähän tuo nyt ihan normaalisti taas pyöritti tämän operaation jälkeen. Yksi abiko-liitin, joka tuli konehuoneesta päin samaan liittimeen mitä akulta tuleva piuha, oli hyvin löysä ja kun koitin pihdeillä kiristää niin murtui sitten. Sen tilalle tinailin kunnollisen rengasliittimen, tiiä sit oisko tolla liittimellä ollut vaikutusta käynnistymättömyyteen? Solenoidia en purkanut, kun oli ruuvit niin ruosteiset ettei auenneet. Sisältä päin wd-40:llä suihkuttelin sieltä solenoidilta tulevan varren kolosta sisään ja valuttelin ylimääräset pois, herkästihän tuo käsillä ainakin liikkui. Tuli kyllä mieleen että oisko tuo solenoidi voinut olla ennen rasvausta hieman jäykkä liikkumaan, jonka takia ei startannut ja myöhemminkin vähän viiveellä avaimen käännöstä pyöritti ? Seuraavaksi lienee virtalukon pohja vaihtolistalla jos uudestaan tekee saman, onneks tuo on kevyt auto työntää käyntiin :) Quote
Guest kossi Posted September 28, 2013 Posted September 28, 2013 Tänään käytiin ajamassa pieni syysreissu Pyhäselkä-järven ympäri. Matkaa tuli noin 120km, joka on pisin yhtämittainen matka tällä autolla meillä ollessa. Tämä maakuntareissu oli muuten mukava, mutta kolmestaan ajaessa tahtoo sateella mennä kaikki lasit huuruun, myös tuulilasikin alkoi huurtumaan keskiosalta, lienee normaalia? Mielessä kävi että saisko huurteenpoistoa parannettua, jos löytäisi jostain 12v kanavapuhaltimen jonka asentelisi etutavaratilaan noiden raitisilmaputkien väliin? Lähiviikkoina lienee aika laittaa talviunille tämä, jos nää säät tästään viilenee.. Itelleni höpöstelin entiseen kuplaan "pysyvänväliaikaisen" puhaltimen tuolleen. Ottaa raittiinilman tuon kotelon kautta ulkoa ja tukin ne vanhat aukot sivuilla ettei ime esim. bensan hajua tms pellin alta. Hyvin rupesi pysymään lasit auki. Tuo on vissiin jostain pakusta tuo puhallin. Kannattaa laittaa sitten semmoinen missä on tehoja kunnolla tarpeen vaatiessa. Quote
Guest 1st Posted September 28, 2013 Posted September 28, 2013 Itelleni höpöstelin entiseen kuplaan "pysyvänväliaikaisen" puhaltimen tuolleen. Ottaa raittiinilman tuon kotelon kautta ulkoa ja tukin ne vanhat aukot sivuilla ettei ime esim. bensan hajua tms pellin alta. Hyvin rupesi pysymään lasit auki. Tuo on vissiin jostain pakusta tuo puhallin. Kannattaa laittaa sitten semmoinen missä on tehoja kunnolla tarpeen vaatiessa. Tolleen jotenkin ajattelin itsekin sen toteuttaa, pitää katsella kunhan jossain välissä ehtii muilta laitteluilta miettiä tuota hommaa.. Quote
Guest 1st Posted October 6, 2013 Posted October 6, 2013 Eilen käytiin pojan kanssa tollanen pieni ~120km maakuntareissu (Ylämylly-Outokumpu-Maarianvaara-Polvijärvi-Huhmari-Kunnasniemi-Onttola-Ylämylly) heittämäs. Tänään otinkin sitten illalla pois ajosta. 3598km ehti 2.5kuukauden aikana tulla mittariin. Hieman haikea olo on, että näinkö nopeasti se tämä kesä menikin, kai se on normaalia? :D Pitää tässä syksyn mittaan katsella että mitä kaikkea sitä tälle tän tulevan talven aikana saisi tehtyä. Kunhan ensin pihatyöt saa tehtyä ja käyttöautoakin pitäs hieman huoltaa :) Quote
Guest 1st Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 Eipä sitä malttanut olla mitään tekemättä tälle. Kampiakselin ja laturin hihnapyörät irroittelin, puhaltelin ruosteet pois ja maalasin alkuviikosta, tänään sitten konehuonetta putsailin ja asentelin ne maalatut pyörät takas paikalleen. Pakoputkenkin irroittelin tänäiltana, kaikki kolme mutteria(toisen 2-sylinterin pultin katkaisin kesällä) lähtivät pienen houkuttelun jälkeen auki ehjinä. Kuumailmapuhaltimella lämmitystä(ei muutakaan kuumennusvälinettä ollut) sitten brake cleaneria varovasti niskaan kuumana ja vielä lopuksi wd-40:stä. Koitin sitten 2-pytyltä myös sitä ehjää pinnapulttia irrottaa kannesta tuplamutteri-menetelmällä, mutta sehän katkesi myös. Tuloksena siis kaksi katkennutta pinnapulttia 2-sylinterin pakokanavassa.. Niihin molempiin sai mutterit pyöritettyä päihin, muutama milli kun niitä pultin päitä jäi näkyviin, eli hitsaamalla mutterit niihin isolla virralla lienee aluksi helpoin koittaa ? Kaikki neljä pinnapulttia on meininki uusia, ettei ole seuraavalla kerralla taas ongelmia. Quote
Henkar Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 Niihin molempiin sai mutterit pyöritettyä päihin, muutama milli kun niitä pultin päitä jäi näkyviin, eli hitsaamalla mutterit niihin isolla virralla lienee aluksi helpoin koittaa ? Kaikki neljä pinnapulttia on meininki uusia, ettei ole seuraavalla kerralla taas ongelmia. Hitsaamalla ainenkin itse kokeilisin. Samalla mallilla otin pari vuotta sitten saabin kannestakin millin-pari sisälle katkenneet 3 pakosarjan pinnapulttia ensin vastakierretapilla yhden kierteet ja oikeastaan koko reijän tuhottuani. Saattaa vaan vaatia sitten useamman yrityksen jos oikeasti ovat tiltissä. Quote
Guest 1st Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Jahas, sainpa kolmannenkin pakosarjan pinnapultin poikki epätoivoisten irroitusyritysten takia. Josta lähtikin sitten ajatus, että josko kuitenkin käyttäisi konetta irti ja poraamalla irrottaisi ne vanhat jämät. Samalla saisi puhalleltuu ja maalattuu koneen jäähdytyspellitkin.. Eli siis kysymys kuuluukin, että pitääkö mitä kaikkea ottaa huomioon jos alan irrottamaan konetta? Jos ajan 300mm leveiden puusta tehtyjen ramppien päälle auton ja nostan koneen pois, niin hyppääkö takapyörät niiltä lankuilta pois kun koneen tiputtaa ja perä nousee. Vai onko turvallisempi vaihtoehto nostaa perä koripukkien varaan ilmaan ja siinä ryhtyä irroituspuuhiin? Koitin kyllä lueskella vanhoja keskusteluja, mutta heräsi nuo kysymykset kuitenkin mieleen.. Quote
Anpu Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Ei se mihinkään hyppää jos et liikuttele autoa, suosittelisin kuitenkin laittamaan pukkien päälle kun sun täytyy nostaa perää ainakin metrin että saat koneen helman ali. Toiset puottaa koneen lattialle ja nostaa auton tämän jälkeen. Tallista löytyvät työvälineet yleensä määrittävät tyylin. Quote
Guest 1st Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Koitinpa tossa illasta(tai alkuyöstä oikeestaan jo :) ) nostaa tuota perää. Pikku hallitunkilla muutamien epätoivoisten nostoyritysten ja parin tunkin kaatumisen jälkeen(en onneks ollu alla) korotin noita ajoramppeja, nyt pitäs miun laskelmien mukaan takahelman nousta ~70-75 senttiin kun ajaa niiden päälle. Pitää vielä testailla miten ylös se nousee. Ongelmana mahtaakin olla sitten jos ilman konetta työnnän auton ulos välillä, niin että miten saan sen takas pukkien päälle :) Tietty yksi ongelma on vielä sekin, että kun kone on nyt noin ylhäällä, niin että miten saan sen tolla pienellä hallitunkilla laskettua alas.. Jos pistää ison kasan puukapuloitakin tunkin tassun päälle, niin ei siitä kovin vakaa paketti tule laskea.. Quote
Anpu Posted October 25, 2013 Posted October 25, 2013 Mätänetista/Biltemasta kunnon hallitunkki ja pukit ja Quote
Tanhis Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Homma onnistuu halpis hallitunkilla ja muutamilla kakkosnelosilla vallan helposti. Itse teen niin että tipautan koneen ekaksi lattialle ja sen jälkeen vasta auton perää ylös. On myös sen verta yleisesti harrastettu juttu että kantsii katsoa youtubesta videoita miten muut ovat kyseisen homman tehneet. https://www.youtube.com/results?search_query=beetle+engine+removal&oq=beetle+engine+re&gs_l=youtube.3.0.0l2j0i5l5.98920.102220.0.103712.16.11.0.5.5.0.364.1444.8j1j0j2.11.0...0.0...1ac.1.11.youtube.j4YEPF4uQ5E Quote
Guest 1st Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Homma onnistuu halpis hallitunkilla ja muutamilla kakkosnelosilla vallan helposti. Itse teen niin että tipautan koneen ekaksi lattialle ja sen jälkeen vasta auton perää ylös. On myös sen verta yleisesti harrastettu juttu että kantsii katsoa youtubesta videoita miten muut ovat kyseisen homman tehneet. Ai ihan tolla perus 2ton hallitunkillakin, jossa ei kauhea nostovara ole? Pitänee miettiä tuota että jos ensin koneen laskee alas, eikö sen perän melkeen pari miestä nosta käsinkin jo ilman konetta? :D Juutuupista on kyllä katottu monia videoita ja kyllä se helpolta hommalta näyttääpi ainaki niissä :) Quote
Tanhis Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Juu tollasella kuvassanäkyvällä on yks jos toinenkin kone revitty ulos kakkosnelosen pätkiä apuna käyttäen. Ja tosiaan en näkisi sitä koneen tiputtamista suurimpana ongelmana vaan auton nostoa tarpeeksi ylös että koneen saa alta pois. Ja kuvan tilanteessa näytti olevan kakkosnelosen pätkät päätyneet pesään ja ei ollut sahaa mukana. Quote
Guest 1st Posted October 28, 2013 Posted October 28, 2013 Joo itse koneen tiputtaminen oli näemmä helppo homma, oisko mennyt näin ensikertalaisena tunti, josta suuri osa kiinnitysmutterien ettimiseen altapäin. Nyt kone makaa lautojen päällä, ei jaksanut tänään enää alkaa miettimään perän nostoa. Seuraava probleema onkin sit se että millä saan sen perän tunkattuu tarpeeks koholle, siitä seuraavassa päivityksessä mahdollisesti :) Quote
Guest 1st Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Nojoo, tänään sain koneen lattialle, kasan kakkosnelosia laitoin takarenkaitten alle, niin nätistihän se kone sieltä alta mahtui pois :) Siinä sitten alkuillasta porailin katkenneisiin pinnapultteihin reijät ja pikkuhiljaa isonsin poraa, vanhat jämät oli kyllä aivan yhtä puuta kannen kanssa, hieman sivuun meni uudet 6.8 reijät, niin siihen sitten kierteet tein, osittain vanhaan pulttiin ja osittain kanteen, kyllä kai nuo kestänee noinkin. Hieman kun vaimentimen laipoista viilaa kiinnitysreikiä, niin vaimennin menee nätisti paikalleen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.