Jump to content

Uudet hyvät iskarit madallettuun junikseen?


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Nyt kun autossa on hyvä moottori ja muutenkin tuntuu mukavalta niin alkaa tuo alustan huonous ahdistaa.

Autoa on madallettu niin edestä kuin takaa noin 10cm.

Takana säädettävät jousilatat ja edessä kavennettu säädettävä akseli.

 

Nyt auton ajo ominaisuudet tuntuu vähintäänkin karmeilta.

Auto huomaa pienetkin röykyt mutta silti tuntuu että iskarit pohjaa, ainakin takaa kuuluu näin ollen hentoinen kolaus.

Myös ns. sivuheijausta on havaittavissa.

 

Onko ongelmaan mitään helpotusta laadukkaampien iskarien muodossa?

 

Tällä hetkellä autossa takana suht uudet ns. peräkärryn iskarit. Ei kai voi paljoa odottaa..

Edessä orkkis käytetyt, joten ei joulua silläkäään sektorilla.

 

Mielellään en sinänsä muuten toimivaa konseptia lähtisi muuttamaan. Iskarit ny olisi helppo ja halpa? konsti.

 

Jos jollain sopivaa vaihtoehtoa esittää niin kiitollisena kuuntelen.

 

Jussi ja vihdoinkinmoottoroitubussi.

Link to comment

Mutta saako tuollaista junakeulaa jossa alkuperäinen jousitustyyppi mitenkään enää hyväksi ajaa jos tehty jo madallusket ja kavennukset. Pientä hienosäätöä toki ajettavuuteen saa sopivia irtopalikoita valiten, mutta ajo-omituisuudet kyllä jää vähintäänkin taustalle.

Link to comment

Samasta autosta mulla on kokemusta Bilsteinistä ja keltaisesta Konista, Bilstein huomattavasti mukavampi eikä niin pintakova. Oman mielikuvan mukaan punainen Koni on keltaista mukavampi, siis hieman pehmeämpi. Konissa Bilsteiniin verrattuna plussaa säädettävyys, joskaan Bilsteiniin sitä ei edes kaipaa. Tuohon listaan kun lisätään vielä Spax, niin noista kolmesta kun valitsee niin saa hyvän iskarin joka tapauksessa.

 

Onko kellään kokemusta GAZ:eista?

Link to comment

Iskareilla saat varmaankin alustaan jämäkyyttä ja sivuheijauksen pois.

 

Veikkaan että takaa kolaus kuuluu kun säätölatta lyö runkoon. Näin ainakin itsellä teki vaikka perä ei kovin matalalla ollutkaan. Se juniksen säätölatta vaan ei ole vakiona merkittävästi lovettu. Eli maltillinen perän nosto poistanee kolahtelun.

 

Jos keula pudotettu pelkillä säätöpaloilla niin uudet iskarit tekee keulastakin varmaan jämäkämmän mutta veikkaan että samalla entistä kovemman.

 

Tie onneen mielestäni keulan osalta: flipatut olat

Link to comment

Noi punaiset Konithan on säädettävät eli saa melko jäykäksi tai melko pehmeäksi ihan maun mukaan. Jos kuplan/bussin mitat ei riitä niin varhaisesta 356:sen numeroilla (eteen 80-1013 ja taakse 80-1011) saa vielä lyhemmät.

 

Suurempi parannus voisi tulla ilmapusseilla ja tietty varmaan joku hieno A-arm setuppi veisi homman jo eri tasolle, mutta eiköhän laadukkaat iskarit auta ainakin oikeaan suuntaan.

Link to comment

http://porvwoo.fi/documents/P1020419.jpg

 

Tuollasilla säkeillä on muuten mukava huristella se 120 nopeudessakin ja kulkee tuo kaappi suoraan.

Mutta ei tosin ilmainen ratkaisu. Tuossa se 5% casterin lisäys ja akselikin siirretty ylemmäs.

 

Mut eipä nuo kiemurtelut lopu jos väljä ohjausvaihde ja apusimpukka.

Hammastanko modi olisi jo olla parempi vaihtoehto.

http://red9design.com/type2.htm

Tuo koko paketti olis aika pro ja näköjään takapäähän myös saa settejä nykyään.

Link to comment
Noi punaiset Konithan on säädettävät eli saa melko jäykäksi tai melko pehmeäksi ihan maun mukaan. Jos kuplan/bussin mitat ei riitä niin varhaisesta 356:sen numeroilla (eteen 80-1013 ja taakse 80-1011) saa vielä lyhemmät.

 

Suurempi parannus voisi tulla ilmapusseilla ja tietty varmaan joku hieno A-arm setuppi veisi homman jo eri tasolle, mutta eiköhän laadukkaat iskarit auta ainakin oikeaan suuntaan.

 

Tälläsessa takapainosessa tapauksessa edessä pitäisi olla vaimennus pehmeämmässä asennossa. Ainakin pehmeämpi kuin takapää.

Näin olen omat keltaset konit säätänyt, ja tiellä on pysytty.

 

Tärkeintä kuitenkin on ettei takapään iskari pääse madalletussa autossa pohjaamaan kesken kurvin. Sitten voi tapahtua vähemmän hauskoja.

 

Takapään auraus/haritus vaikuttaa kanssa. Itse olen ajanut nolla asennossa, mutta säädin juuri vähän haritusta taakse. Kohta pääsee kokeilemaan. Isoja muutoksia ei uskalla tehdä yhdellä kertaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...