Jump to content

Kuplan irssi latan pituus?


Recommended Posts

Posted

Eli junikseen ois tulossa kuplan irssi ja latat ois tarkotus pätkästä juniksen omista latoista, mut ei oo tarkempaa hajua mihin kairata reikiä ja kuinka pitkäks/lyhyeks katkotaan. Oisko kellään mittoja jemmassa/ lattoja irtaallaan että vois mitata?? Ei kai tossa muuta tartte ottaa huomioon? paitsi tehä pitkät reiät että saa säädettyä...?

T:Petteri

Posted
Eli junikseen ois tulossa kuplan irssi ja latat ois tarkotus pätkästä juniksen omista latoista, mut ei oo tarkempaa hajua mihin kairata reikiä ja kuinka pitkäks/lyhyeks katkotaan. Oisko kellään mittoja jemmassa/ lattoja irtaallaan että vois mitata?? Ei kai tossa muuta tartte ottaa huomioon? paitsi tehä pitkät reiät että saa säädettyä...?

T:Petteri

 

Itse tein tuon homman ihan mitan kanssa. Edellisestä Swingi akselistosta mitat useammasta pisteestä esim korista ja alustan muista osista vetarin keskelle. Sitten vaan yksinkertaisesti tukivarren kanssa mittailemaan että mitat täsmää.

Itse lisäsin n. 10-15mm lisää pituutta latalle siksi kun on jonkun verran madallettu, niin pysyy rengas keskellä kaarta madallettuna, kun tukivarsi kuitenkin noustessaan työntää rengasta eteenpäin. Ja tein extra pitkät säätöreiät. Ja tässäkin kannattaa muistaa se että latan ollessa renkaan puolella tukivarren kiinnityskohdasta, on mahdollisuus suurempaan säätö mahdollisuuteen. Jos laitat sisäpuolelle latan niin aika nopeesti tulee tukivarsi lattaan kiinni latan päästä. Mut en näe muutenkaan mitään järkeä laittaa sisäpuolelle, koska ainakin kuplan vetareista loppui pituus kesken, latan jo ollessa renkaan puolella. Jouduin tekee 8mm spacerit nivelien alle jotta on välystä tarpeeksi. Onko sulla ajatuksena madaltaa kuitenkin?

 

Tää harmittaa nyt ku ei tullu dokumentoitua mittojen kanssa tuota urakkaa.

Posted

Jeps, kyllähän sitä vois vaikka vähän madaltaakkin...ja mittaamallahan se pitää arpoo paikoilleen jos ei muuten =) kiitti vinkeistä! Ja lisävinkkejä saa hihkasta, kuvatkin käy ;)

Posted

Otappas mittoja vaan: jos on pirssissä alla ni voip mitata ihan metrimitalla vaikka vääntösauvan alapultin keskeltä etummaiseen reikään, ymym...silleen että sais vähän hajua reikien paikoista =) tack!

 

Petteri

Posted

No sehän että ne on kiinni, tekee mittaamisesta hieman..

 

Mitta torsioputken suojakupin keskeltä---latan päähän (mitta latan alareunaan) n.260mm.

Ja nämä on sitten ne säädettävät T2D latat.

Mun tukivarret neljällä kiinni, joten mitta mitä kysyit on hieman hankala.

 

-Pete-

Posted
Taitaa peten patentilla saada tonttiin ilman nuitakin...

 

Joo joo kassit on tytöille. Mutta jos torsioputkea ei ole nostettu ylöspäin niin noi hevosenkengät voisi olla kohtuu fiksu valinta.

  • 2 weeks later...
Posted

Kertokaapa ny tollolle, että mihingä noi hepankengät on tarkotus sovittaa, kun ei järki näytä leikkaavan.

 

Mulla ois piiterille juniksen orkkislatoista tehdyt irssille sovitetut latat. ts. ne reiät kairattu sinne oikealle kohdalleen.

Tosin on noi säätölatatkin ihan hyvät aihiot ;)

Posted
Kertokaapa ny tollolle, että mihingä noi hepankengät on tarkotus sovittaa, kun ei järki näytä leikkaavan.

 

Mulla ois piiterille juniksen orkkislatoista tehdyt irssille sovitetut latat. ts. ne reiät kairattu sinne oikealle kohdalleen.

Tosin on noi säätölatatkin ihan hyvät aihiot ;)

 

Hepan kengillä siirretään akseliputki jousilatan päälle. Eli se estää jousilatan sisäänpäin taittumista.

Posted
Hepan kengillä siirretään akseliputki jousilatan päälle. Eli se estää jousilatan sisäänpäin taittumista.

Ei kai toi kauhee ongelma ole irssin kanssa?

Posted

No ei ainakaan latta taivu pahasti tuossa kuvan tilanteessa, kun ei oo jousta eikä tukivartta tahi autoa.

Posted
On se sit kun mennään tarpeeksi alas.

Ok, no en tunne junista ihan noin hyvin.

 

Kuvassa näkyvään korkoon menee ilman heppakenkää, eikä tuossa näytä vielä pyöränkulmat pahasti lattaa vääntävän, mutta tokihan tuossa on vielä varaa madaltaa.

 

_full.jpg

Posted

Huomatkaa että juniksen torsioputki on paksumpi kuin kuplan. Elikkä tukivarsien sisempi korvake tulee 10-12mm taaksepäin vääntösauvan pyörimisakselista. Elikkä siitäkin syystä on hyvä huomioida että jousilatan on hyvä olla hieman pitempi kuin kuplassa.

Posted
On se sit kun mennään tarpeeksi alas.

Ok, no en tunne junista ihan noin hyvin.

 

Kuvassa näkyvään korkoon menee ilman heppakenkää, eikä tuossa näytä vielä pyöränkulmat pahasti lattaa vääntävän, mutta tokihan tuossa on vielä varaa madaltaa.

 

Sillä on myös paljon merkitystä mihin tukivarsien kiinnikkeet on hitsattu ja mitä tukivarsia käytetään jne jne jne muttä kyllä irs on lähtökohtaisesti aika hyvä kun matalalle mennään ilmankin heppakenkiä.

Posted
Sillä on myös paljon merkitystä mihin tukivarsien kiinnikkeet on hitsattu

Kuvan juniksessahan ei ole hitsattuja irs-kiinnikkeitä, vaan pulttikiinnitteiset joilla pyöränkulmat saa helpommin säädettyä kohdalleen korkeuden mukaan:

 

irs_conversion_kit.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Ohi topicin latta kysymyksen mut itse tekisin jälkikäteen mietittynä noilla panta kiinnityksin toimivilla sisäkorvilla. Sais aina camperin kohdilleen, oli Sitte korkeus mikä tahansa...

Guest Toheltaja
Posted

tai pitkällä hahlolla olevat sisäkorvat joissa epäkeskoprikat joilla saa säätää kulmaa, vähän niinku 02/03 kuplan etupään alatukivarren sisempi kiinnitys. Tuommoset tein sonderiin aikanaan, tosin kavennetuilla pallon tukivarsilla, mutta pelaa kuplankin varsilla...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...