Jump to content

Ie lattoo tae no kae se vähä.


Guest zii60

Recommended Posts

Nonnii onkelma on seurraavan laane eli kuppeloinen (vm. 72) 12v tasavirtalaturilla varustettu yksilö ei ilmeisesti lattoo. Oirreet on seurraavat:

-Lattauksen valo pallaa ajossa kierroksilla ie oo vällii. Kun aatun sammuttaa sammuu valokkii

-Auttoon on mailimittarin vierreen aseteltuna bilteman virtamittari joka näyttää semmosta 11 volteroista...

 

Edellisen omistajan toemesta vaehtuttuna laturi (käätetty mutta uuvet hiilet jne), virransiätömokkula...

 

Yritin kahttoo noita topikkiloita mutta iepä sieltä löötynä näellä oireilla. ja kun edellisestä kuppeloisenkanssa painista on aekkoo..

Aattakkee miestä mäjessä kun ie suksi luusta.

 

Tekstin suap myös suomeks :)

Link to comment

Onks tää kirjoittaja jostain iisalamen takametsistä löytänyt ittensä kolomegeeverkon vaikutusalueelle ja aloittanut kirjoitusharjoitukset:D

 

Kauheeta teksti, voe saatana.

 

Bannia kirjoittajalle tai takaisin äidinkielen tunneille.

 

Örf.

Link to comment
Onks tää kirjoittaja jostain iisalamen takametsistä löytänyt ittensä kolomegeeverkon vaikutusalueelle ja aloittanut kirjoitusharjoitukset:D

 

Kauheeta teksti, voe saatana.

 

Bannia kirjoittajalle tai takaisin äidinkielen tunneille.

 

Örf.

 

Kiitoksia... se ie vuan aakene lännen miehelle.. vaekka osasiahan tuota noettuu oekkein

Link to comment

Onneksi osaan hieman lieksan kieltä.

 

Mittaa vaikka ensin onko vika itse laturissa:

 

1) irrota molemmat johdot laturista

 

2) yhdistä laturin DF irtojohdolla moottorin runkoon

 

3) kytke volttimittari laturin D+ ja rungon välille

 

4) laita moottori hetkeksi käyntiin, mittarin pitäisi näyttää luokkaa 35 volttia (12v laturilla) jos laturi on kunnossa.

Voi hieman kaasutellakin mutta ei kannata käytellä pitkään.

 

 

Tässä siis emuloidaan mitä tapahtuu jos säädin antaa laturille täyden ohjausjännitteen. Laturi antaa siis periaatteessa sen verran virtaa kuin säädin pyytää.

 

 

EDIT: volttimäärä

Link to comment

"virtamittari joka näyttää semmosta 11 volteroista" Tuo "voltero" on ilmeisesti amppeeri - eli hyvin sulla lataa, akkukaan ei yleensä ota tuota enempää sisään. Eli vastaus varmuuden vuoksi myös kalakukkokielellä; "hyvi lattoo ei hättää" :-)

 

Keskustelu olisi minustakin hyvä käydä yleiskielellä niin hakukone löytää sitten topicit paremmin. Ainakaan mulla ei tulisi mieleenkään hakea esim sanalla "lattoo" ratkaisua latausongelmiin.

Link to comment
"virtamittari joka näyttää semmosta 11 volteroista" Tuo "voltero" on ilmeisesti amppeeri - eli hyvin sulla lataa, akkukaan ei yleensä ota tuota enempää sisään. Eli vastaus varmuuden vuoksi myös kalakukkokielellä; "hyvi lattoo ei hättää" :-)
Mites tuo laturin merkkivalon palaminen sovitetaan tähän teoriaan?
Link to comment

Nii, ja mä tulkitsen ton "virtamittarin" kuitenkin jännitemittariks, joka näyttää 11 volttia, eli ei toimi lataus. Tarkasta vielä hiilet ja lataussäädin, edellisen omistajan "pitäis olla ok" asennukset on ehkä niitä tarkistuskohteita aina...

 

Ja jatkossa suomeksi kysymykset niin meidän ei tarvi arvailla mistä on kyse...

Link to comment
Nii, ja mä tulkitsen ton "virtamittarin" kuitenkin jännitemittariks, joka näyttää 11 volttia, eli ei toimi lataus. Tarkasta vielä hiilet ja lataussäädin, edellisen omistajan "pitäis olla ok" asennukset on ehkä niitä tarkistuskohteita aina...

 

Ja jatkossa suomeksi kysymykset niin meidän ei tarvi arvailla mistä on kyse...

 

 

Joo siis kyseessähän on vaimon kesäkosla ja ajattelin verestellä tuota savon kielen taitoa joka näyttää toimivan yhtä hyvin lännessä kun meillä täällä ruotsi :)

Mutta siis joo. Hiukan ihmeellinen on tuo kuvio. Hiilet kattelin laturin reiästä ja näyttää hyvältä ja uudelta. samoin tuo lataussäädin on uusi... Katsoin k.o härpäkkeen asennusta niin heräsi mieleen kysymys maadoitetaanko lataussäädin asennuksen kautta? on meinaan tuuletin kopassa kiinni vain nimeksi ja heiluu moottorin tärinästä. Tuossa ovensuun suunnalta löytyi huokeaan hintaan vaihtovirta lortto jonka ruuvvaan oitis kiinne ellei vika ilmottaudu:)

 

Kiitoksia Jo vastauksista ja jos joku saa kunigas idean saa sen myös pulauttaa... käytän kotteron mittauksessa kaverilla kun itsellä ei ole kykyä eikä välineitä moiseen.

Link to comment

Vaihtovirtanen vaatii myös oman laturinjalkansa ja mahdollisesti korotuspalan kaasuttimen alle. Ja näitäkin on sisäisellä ja ulkoisella säätimellä. Helpoimmalla pääset kun kokeilet toisella säätimellä. Suosittelen Boschin elektronista Motonetin halpissäätimen sijaan.

Link to comment
Vaihtovirtanen vaatii myös oman laturinjalkansa ja mahdollisesti korotuspalan kaasuttimen alle. Ja näitäkin on sisäisellä ja ulkoisella säätimellä. Helpoimmalla pääset kun kokeilet toisella säätimellä. Suosittelen Boschin elektronista Motonetin halpissäätimen sijaan.

 

 

Bossi on kiinne tai irtimiten sen nyt katsoo.

Link to comment

Polarisointiohje:

 

-hihna ja laturin omat johdot irti

 

-laturin DF maahan irtojohdolla

 

-annetaan toisella johdolla akusta plussaa laturin D+ liittimeen. Muutama sekunti riittää,

laturin tulisi pyöriä sähkömoottorina. Jos ei pyöri on laturi rikki. Jos pyörii niin voi toistaa

tuon ylempänä olevan jännitteentuotto-testin.

 

Polarisoinnin tarkoitus on (luullakseni) tuottaa laturiin sen käynnistymiseen tarvittava jäännösmagnetismi.

Vain tasavirtalaturin saa ja voi polarisoida (ei vaihtovirta).

Link to comment
Käytin hiilet irti ja polarisoinnissa otti iloseen kierrosta, ja kun laitoin hihnat yms. Paiklaansa eipä sammu latauksen valo edelleenkään...
No nyt pitäs vielä taas mitata tuleeko laturista jännitettä (testi "1").

Jos tulee niin sittenhän se vika vois olla vaikka säätimessä tai johdoissa.

 

Onkos tuo toiminut joskus tuolla nykyisellä kokoonpanolla?

Link to comment
Käytin hiilet irti ja polarisoinnissa otti iloseen kierrosta, ja kun laitoin hihnat yms. Paiklaansa eipä sammu latauksen valo edelleenkään...
No nyt pitäs vielä taas mitata tuleeko laturista jännitettä (testi "1").

Jos tulee niin sittenhän se vika vois olla vaikka säätimessä tai johdoissa.

 

Onkos tuo toiminut joskus tuolla nykyisellä kokoonpanolla?

 

On pelannut... Outo värkki. Pitää huomenna investoida virtamittari

Link to comment

Nyt tuli itselle tähän asiaan liittyen niin hiton outo vika että en edes jaksa raapiä päätäni ennen kysymistä.

 

Potilas '68 fasty autom ja orkkis ruutalla.

Lataus ei pelannut kun kauan seissyt tein niitänäitä koetin eri laturiakin ja eri säädintä ja lopuksi sain lataamaan napauttamalla 12 v akulta laturin pikkunapaan. Latauksen herääminen tuli todettua nousseina voltteina kuin latausvalon sammumisella. Auton sai sammuttaa huoletta ja laittaa muutaman päivän päästä käymään ja lataus toimi. No nyt se on seisoskellut tuossa pihassa kuukauden päivät akku kiinni ja voimissaan ja päräytin tänään sen käymään ja vittu latauksen valo palaa taas.

 

Eli siis niinku hä en vielä koettanut että herääkö uudelleen eloon jos napauttaa 12V pikkunapaan mutta jokatapauksessa mikä tuollaisen voisi aiheuttaa.

Link to comment
Eli siis niinku hä en vielä koettanut että herääkö uudelleen eloon jos napauttaa 12V pikkunapaan mutta jokatapauksessa mikä tuollaisen voisi aiheuttaa.
Onkos tuo joku yleisesti käytössä oleva kikka tuo "napauttaminen"? En heti hoksaa mitä järkeä tuossa on.

 

Laturihan kannattaisi polarisoida, ohje ylempänä. Sitten testata tuleeko siitä jännitettä (tai jopa sekä ennen ja jälkeen polarisoinnin). Voisi kuvitella että se remanenssimagnetismi on hävinnyt just pitkään seisoessa, varsinkin jos on ollut alun alkaenkin heikko.

Link to comment

On se peli. Otin kaikki piuhat irti käytin säätimen irti viilasin hiilan hiiliä polarisoin... Nyt kun nostin kieppekä tuonne kolmentuhannen yli alkoi laturin valo vilkkua ja akun volttimittari nousi kolmeentoista. Eli jotakin tapahtui... Kuinka pitkään tuota polarisointia suoritetaan kun joissakin oheissa on napautus ja joissakin 30sek.... Minä pyörittelin hiukka useamman napautuksen...

Link to comment
Eli siis niinku hä en vielä koettanut että herääkö uudelleen eloon jos napauttaa 12V pikkunapaan mutta jokatapauksessa mikä tuollaisen voisi aiheuttaa.
Onkos tuo joku yleisesti käytössä oleva kikka tuo "napauttaminen"? En heti hoksaa mitä järkeä tuossa on.

 

Laturihan kannattaisi polarisoida, ohje ylempänä. Sitten testata tuleeko siitä jännitettä (tai jopa sekä ennen ja jälkeen polarisoinnin). Voisi kuvitella että se remanenssimagnetismi on hävinnyt just pitkään seisoessa, varsinkin jos on ollut alun alkaenkin heikko.

 

Polarisointi suoritettu ennen kuin laturi laitettiin paikalleen ja jos type kolmosta tunnet niin hihnan irroittaminen on vähän vittumainen homma niin kun se kerran paikallaan oli niin viimisenä keinona rupesin leikkimään.

Link to comment
On se peli. Otin kaikki piuhat irti käytin säätimen irti viilasin hiilan hiiliä polarisoin... Nyt kun nostin kieppekä tuonne kolmentuhannen yli alkoi laturin valo vilkkua ja akun volttimittari nousi kolmeentoista. Eli jotakin tapahtui... Kuinka pitkään tuota polarisointia suoritetaan kun joissakin oheissa on napautus ja joissakin 30sek.... Minä pyörittelin hiukka useamman napautuksen...
Amerikankielisissä ohjeissa puhutaan muutamasta sekunnista. Eli olisko se sitten vaikka 3-5 sek. Napautushan on joku murto-osasekunti varmaan.

 

Veikkaisin että kun laturi kerran jollain tavalla käynnistyy niin vika ei olisi polarisoinnissa. Se on varmaan muuten jotenkin rikki. Ehkä just tuo Virtasen ehdottama ankkuri.

Link to comment

Kävin tänään paikalliselta varaosadirektoraatilta tiedustelemassa ankkuria ja sain vastaukseksi ettei ole eikä vanhoja paskoja kannata korjata vaan osta uusi laturi.... ok eli suunnitelma b.matkahuolto toi tänään vaihtovirta laturin josta en tosin myyjältä älynny tiedustella että säätimellä vai ilman? Laatikosta paljastui kaksinapainen möhkäle jossa kaksi napaa B+ ja merkkaamaton. Merkkaamaton on peltilätkän päällä jonka alta löytyi alla olevan kuvan vipstaaki... onko tietoa kumpi nyt kyseessä?

post-7843-13888369008305_thumb.jpg

Link to comment

Onko nyt varma että vika on laturissa - vaikka merkkivalo palaakin? Tuo "Kun aatun sammuttaa sammuu valokkii" kuullosti siltä että kun auton sammutti niin sammui valotkin, toki voin TAAS tulkata väärin. Jos valot sammuu kun auton sammuttaa, niin laturi kyllä lataa, mutta akku on sökö tai jostain vuotaa maahan.

Link to comment
Onko nyt varma että vika on laturissa - vaikka merkkivalo palaakin? Tuo "Kun aatun sammuttaa sammuu valokkii" kuullosti siltä että kun auton sammutti niin sammui valotkin, toki voin TAAS tulkata väärin.
No onhan tuossa ylempänä jo selvinnyt että laturi ei ainakaan kunnolla lataa.

 

"Sammuu valokkii" = "sammuu valokin" Pohjois-Karjalan murteella. "Valottii sammuu" olis "sammuu valotkin". =)

Link to comment
matkahuolto toi tänään vaihtovirta laturin

Olethan huomioinut että kun vaihdat tasavirtalaturin vaihtovirtalaturiin niin kytkentä on täysin erilainen? Eli tässä tapauksessa kun on sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtanen, niin takapenkin alla oleva säädin pitää poistaa kokonaan. Joskus kirjoittelin siitä ohjeenkiin, mutta tainnut jo hautautua foorumin uumeniin, haulla vois löytyä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

No on se perkele. Vaihdoin vaihtovirtalaturin sisäisellä säätimellä. pelasi miltei kuukauden nätisti Ja nyt lähdin tänään töihin niin volttimittari näyttä 11 ( yleensä reilu 14) ja latauksen valo ei syty edes silloin kun on vain virrat päällä siis ei käynnissä... Yritin kaivaa jo valmista diaknoosia mutta ei...

 

Hitsasin autoa tosin viikonloppuna ja päävirtakytkimestä oli maadoitus katkaistu ja akun plusnapa irti...

Link to comment

Joo siis tässähän säädin oli puhallin kopassa ja on poistettu. Ja laturissa ei ole kuin latausjohto ja tuo valon johto mutta latauksen valo ei syty edes silloin kun valon johdon nykäsee irti auton käydessä... Haiskahtaa maadoitus ongelmalta... ?

Link to comment
Ja laturissa ei ole kuin latausjohto ja tuo valon johto mutta latauksen valo ei syty edes silloin kun valon johdon nykäsee irti auton käydessä...

Valon ei kuulukaan syttyä, jos johdon irrottaa laturista. Latausvalon kantaan tulee plussa, ja miinus tulee laturin kautta. Polttimovian voin todeta siten, että virrat päällä ottaa johdon irti laturista, ja tökkää kiinni laturin kuoreen (tai muuhun maadoitettuun osaan), silloin pitää valon syttyä. Jos polttimo palaa, tai on muu polttimovika, ja laturi ei lähde lataamaan, niin koneen käydessä kun yhdistä laturin paksusta johdosta plussan tuohon merkkivalon johdoon, niin laturi "herää" ja alkaa lataamaan. Pystyy ainakin ajamaan siihen saakka kunnes saa uuden polttimon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...