Jump to content

Coilover konversio


UltraVW

Recommended Posts

Posted

Eli onko kellään tuollaisia asennettuna, eli kokemuksia? Tuossahan etuna ainakin se, että ei levitä raideväliä. Tiputtaako tuo säätö,tuollaisessa 2"-4" setissä samantien vähintään sen kaksi tuumaa ja siitä sitten voit säätää vielä sen kaksi alemmas? Olenko ymmärtänyt oikein? Hintavahan tuo on, mutta olisi kiva tietää millainen on ajettava yms.

 

Linkki aircooledilta lainattu

 

 

http://www.aircooled.fi/tuote/3015/coil ... red9design

Posted

Ei oo kokemusta, mua häiritsee tässä sarjassa se että akseliputken sivuittaisliike jää rasvatiivisteiden varaan. Luulis löystyvän käytössä-》kamberit rupee keikkumaan.

Posted

Eikös tuo poikkitanko tule keskeltäkin kiinni, eli ihan samalla lailla kuin se jousipakkakin. Eli siinä ei ole suurta ongelman juurta. Enempi jännittää tuo patruunan alakiinnityksen kesto tukivarteen, mutta tästäkin löytyy aikapaljon turinaa täällä aiemmin.

Posted

Keskeltä tosiaan tulee kiinni, jonkinlainen laakerointi tukivarsien kiinnityskohdassa. Eikös Kittilän Ghiassa ole tällaiset?

 

DSC00149.jpg

Posted
Eikös tuo poikkitanko tule keskeltäkin kiinni, eli ihan samalla lailla kuin se jousipakkakin. Eli siinä ei ole suurta ongelman juurta.

Ilmankos

Posted

Iskarin yläpään tuenta ei ole alunperin suunnitelut ottammaan vastaa koko jouston kuormaa, joten olisiko pelkkien coilovereiden kanssa yläpään tuentaa syytä vahvistaa esim. tolppien välisellä tangolla/kiinnityksellä koriin?

  • 1 year later...
Posted

Moro!

Uusi jäsen ilmoittautuu.. 65:ssa on etupää tällä hetkellä pudotettu juurikin coilovereilla ja siellä on vielä vääntöjousetkin paikallaan. Eli tykky on. Maavara ropaleella on sen vaaditut 8 cm ja vois kyllä olla vähän eneekin.

 

Tässä nyt kun olen tätä(kin) keskustelua lukenut niin olen koittanut funtsia mitä etupäälle tekisi vai tekiskö mitään. Ohjaustuntuma on aika mikroautomainen (johtuu varmaankin levitetyistä pellivanteista) mutta jousituksen ollessa alhaalla on jousivarretkin aika mutkalla. Etupäätähän pehmentäisi se, jos vaihtaisi keskijousien tilalle tangot jotka saisi päistään kiinni tukivarsiin, mutta olen vähän myös mietteissään niiden iskaritukien kestävyydestä.. Lisää rautaahan niihin vois laitella mutta välille viritettävä tanko voisi olla myös mielekiintoinen vaihtoehto. Tosin coiloverien alapäiden pultit ovat edelleen aika itekseen..

 

Olisiko jollain coiloveri-etupään omistavilla kommentteja rakenteista tai käytössä havaituista asioista? 

 

Iso käsi! Mukava olla taas kuplien ihmeellisessä maailmassa!!

Posted

Etupäätähän pehmentäisi se, jos vaihtaisi keskijousien tilalle tangot jotka saisi päistään kiinni tukivarsiin

Alkuperäiset jouset on kiinni keskikohdasta, joka siis pitää tukivarret sivusuunnassa paikallaan. Jos poistat jouset ja vaihdat tilalle tangot jotka ei ole keskeltä kiinni, niin joudut miettimään jonkinlaisen päittäislaakeroinnin tukivarsille etteivät ne liiku sivusuunnassa.

Posted

Kierrejousen pitäisi olla hiukan parempi kuin vääntösauva/lehtipakan, ainakin jos on muutamaan videoon uskomista, jossa vääntösauvat vs 1303 kierrejouset:

 

 

Plussana noissa coilovereissa toki helppo iskareiden jäykkyysäätö ja korkeussäätö(?).

 

Käsittääkseni lenkki-lenkki coilovereissa korkeussäätö tapahtuu vain ja ainoastaan kiristämällä tai löysäämällä jousen pänninkiä, eihän siinä mikään muu vaikuta korkeuteen, toisinkuin tolppamallien coilovereissa joissa erillinen korkeussäätö tolpan alapäässä. http://blog.modernperformance.com/BCdontadjustspringpretension.JPG

Posted

Moro!

Uusi jäsen ilmoittautuu.. 65:ssa on etupää tällä hetkellä pudotettu juurikin coilovereilla ja siellä on vielä vääntöjousetkin paikallaan. Eli tykky on. Maavara ropaleella on sen vaaditut 8 cm ja vois kyllä olla vähän eneekin.

 

Tässä nyt kun olen tätä(kin) keskustelua lukenut niin olen koittanut funtsia mitä etupäälle tekisi vai tekiskö mitään. Ohjaustuntuma on aika mikroautomainen (johtuu varmaankin levitetyistä pellivanteista) mutta jousituksen ollessa alhaalla on jousivarretkin aika mutkalla. Etupäätähän pehmentäisi se, jos vaihtaisi keskijousien tilalle tangot jotka saisi päistään kiinni tukivarsiin, mutta olen vähän myös mietteissään niiden iskaritukien kestävyydestä.. Lisää rautaahan niihin vois laitella mutta välille viritettävä tanko voisi olla myös mielekiintoinen vaihtoehto. Tosin coiloverien alapäiden pultit ovat edelleen aika itekseen..

 

Olisiko jollain coiloveri-etupään omistavilla kommentteja rakenteista tai käytössä havaituista asioista? 

 

Iso käsi! Mukava olla taas kuplien ihmeellisessä maailmassa!!

Millähän keinolla keulaa on laskettu? Coiloverit ei keulaa laske, päinvastoin. Onko jousia katkottu, otettu jousia pois vai akselissa säätöpalat?

Droppiolilla vois lakea keulaa alas, niin että jousituksen geometria säilyy. Jos vain jousista lasketaan, tukivarret sojottaa yläviistoon eikä jousitus toimi suunnitellusti.

Posted

Jeps, tuo pitää paikkansa. Asiaa lisää tutkittuani ja entiseltä sepältä kysyttyäni ilmeni että vääntöjousia on käännetty kiinteästi (ihmeen typerä homma kun samalla vaivalla olis voinu laittaa säätömulikat välille) ja näin se geometria on tosiaan aika metsässä ja jotain sille tarttee tehdä talvella.. Ajattelin muutoinkin vaihtaa levitetyt pellivanteet empi tms kopioihin ja näin ollen eteen tulisi joku normi 165:n jollakin soppelilla profiililla. Taakse säätölalat (näistä jäi hyvä maku viime 65:n kohdalla) ja etupäätä tuumaamaan; Dropit ja säätömulikat/säätöakseli olis ehkä ihan jees, koska tarve olisi saada vähän ylemmäs ja pehmoisemmaksi nykyisestä. Em yhdistelmä olisi varmaan se käyttökelpoisin / kustannuksiltaan inhimillisin. En vain vielä tiedä tekiskö nykyisestä keulasta modin vai ostaisko esim. Puman akselin. Vähän se kavennushommakin mietityttää; Lienee niin että jos menee tosi alas pitää kaventaa ettei rengas ota lokariin?

Posted

Jos isompaa remonttia etuakseliin tekee, kannattaa se mielestäni samantien kaventaa. Voi vapaammin valita vanteita. Aluvanteissa tuppaa olemaan aika pienet et-lukemat eli vanteet tulee ulospäin ja dropiolatkin kasvattaa raideleveyttä.

Posted

Kiitos vihjeestä.. Tuumailin tuossa, että tarttee varmaan vetäästä vanne irti ja kylmän viileästi alkaa mittahommiin. Ajatuksena olis Empin GT5:t (15" 5,5") täräyttääa alle. Eteen tulisi siis joko 185 tai 165. Renkaan ulkoreuna sais mun mielestä tulla niin lähelle ulkoreunaa kuin lokarin suhteen on mahdollista (ettei ota jousituksessa loksuun). Sisään päin se siis tulee ehkä muutaman sentin. Tuossa tapauksessa pitääkin sitten mittoa tarviiko akselia kaventaa vai ei..

 

JOS ei kavenna, vois keskelle olla aika kätevä tinata ne Puman pudotuspalat (Hot Cars) mistä sanotaan näin: "PUMA" säätöpalojen asennus ei vaadi etuakselistoputkien katkaisemista joten asennus sujuu 

helpommin ja akselisto pysyy suorana.

Posted

Kyllä aluvanteita löytyy aika laajalla skaalalla, että sen takia en akselia alkaisi silputa. Mulla et on 52,5 ja akseli kaipaisi enemminkin levitystä kuin kavennusta. Droppiolat onjo.

Posted

 

JOS ei kavenna, vois keskelle olla aika kätevä tinata ne Puman pudotuspalat (Hot Cars) mistä sanotaan näin: "PUMA" säätöpalojen asennus ei vaadi etuakselistoputkien katkaisemista joten asennus sujuu 

helpommin ja akselisto pysyy suorana.

Käytännössä lähes mahdoton saada sitä akselin sisällä olevaa jousipakkojen lukituspalikkaa pyörimään sujuvasti akseliputken sisällä katkasematta akselia.

Posted (edited)

Käytännössä lähes mahdoton saada sitä akselin sisällä olevaa jousipakkojen lukituspalikkaa pyörimään sujuvasti akseliputken sisällä katkasematta akselia.

Eihän se mitenkään mahdotonta ole mutta puolet putkesta pitää porata irti että kesipalan saa liikkeelle.

 

Sen verran tähän nyt vielä pitää lisätä että ne vinkit missä keskipala vaan hakataan putken sisältä liikkeelle jollain tangolla on mainio tapa saada akseli kieroksi kun se on siellä aika pirun lujassa kiinni.

Edited by Tanhis
Posted

Hyvää juttua, kiitos siitä.. Taitaapi siis olla marssijärjestys --> etupää mittominen (jarrusta lokarin reunaan) - Vanteen mitoituksen tarkistus (GT-5;ssa näyttäisi olevan +20 et) ja sitte droppiolat ja säätöpalat/koko keula tilaukseen. Jos tarvii kaventaa niin sitte vaan putkista pätkät pois ja palikat väliin. Jos akselia kaventaa, voiko jousipakat vain lyhentää katkaisemalla vai pitääkö lyhemmät tilailla erikseen?

Voishan senkin piruuttansa kyllä tarkistaa, mitä tapahtuisi jos jättäis nykyisistä Öhlinseistä jouset pois ja jättäis pelkät vaimentimet ja vaihtais etuakseliin säätöpalat ja vielä droppiolat päälle. Ne tolpat mikkä siellä on on ilmeisesti aika arvokkaat.. Tällä tavoin toki etupää jäisi alas mutta vanteen/renkaan muutoksella saisi joustoja pehmeämmäksi.

Posted

Jousipakat voi lyhentää. Molemmista päistä pätkä pois. Lisäksi pitää tehdä päihin uudet syvennykset tukivarsien lukitusruuveille.

Posted

Jousipakat voi lyhentää. Molemmista päistä pätkä pois. Lisäksi pitää tehdä päihin uudet syvennykset tukivarsien lukitusruuveille.

Tähän poraamiseen vaan tarvitsee 90 asteen kärjellä olevan poranterän.

Posted

Tähän poraamiseen vaan tarvitsee 90 asteen kärjellä olevan poranterän.

 

Itse toteutin asian parilla erikokoisella terällä, ja mielestäni syvennykset ovat hyvin samanlaiset kuin varastoon jääneessä orginaalissa.

 

Akseleista lisäksi... itse en jaksanut vaivautua askartelemaan paskartelemaan, vaan tilasin valmiin 2" kavennetun akselin. Samalla auton alkuperäinen hyväkuntoinen jäi varastoon, eli pussihousuoptio säilyi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...