Jump to content

vesikannet


Guest ritariässä

Recommended Posts

Näyttävät kyllä kohtuullisen asiallisilta, noin päällisin puolin. Meinasin ensin kirjoittaa, että kovin vähän on jäähdytysripoja, mutta onneksi en kirjoittanut ;)

 

Ainoa kysymysmerkki noiden kanssa lienee vesipumpun asennus, eli mistä tai miten järjestää pumpun käyttövoima. Yksi ratkaisuhan voisi olla öljypumpun päähän tuleva jatke, kuivasumppupumpun tyyliin. Toisaalta, sekin lienee ratkaistavissa, vaikka myyntiartikkelissa mainitun sähköisen vesipumpun avulla.

 

Imusarjat tietty tarttis teettää oikeanlaisiksi ja sylinteripellit menee uusiks.

 

Pitäisiköhän ottaa noita myyntiin? :)

Link to comment

Ainoat vesikannet mitä olen nähnyt livenä on Samin turbokuplassa. Olisiko ollut street elliminator kannet vesivaipalla ja joku toyotan vesipumppu. Pumppu ottaa käyttövoimansa laturin hihnasta. Hihnapyörä ja pesä taisivat olla customit mutta itse pumppu oli vakio.

 

S/E kansista on suhteellisen helppoa tehdä vesijäähdytteiset. Vakioista se on hankalampaa koska kansipulttien reiät eivät ole "ehjiä". Yksi mahdollisuus vakioissa olisi hitsata holkit kansipulteille. Niissä vesi kansissa oli hintaa sen verran että varmasti saa teetetty edullisemmin. Ja uskottavuus nousee kun on omaa designia! :)

 

Saako Urtsiin tulla vesikansilla?? Epäilen että ei...

Link to comment

Tehtiin tos pari vuotta sitten vesikannet aivan vakiokansista kaverin bajaan. Hintaa tais tulla ponnistuksineen noin 200e. Corollan vesipumppu laitettiin ottamaan voimansa remmestä ja syyläri keulalle. Toimikin aivan hyvin alkuvaikeuksien jälkeen.

Link to comment

Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa..... Lauantaina ainakin toimi ihan ok.

 

Nämäkin on se-kannet. Noissa on muutenkin aika vähänlaisesti jäähdytysripoja, että siinä suhteessa homma on/oli perusteltua tehdä. En tiiä kannattaako vakio kansiin moista hommaa tehdä.

 

Täällä oli taannoin keskustelua siitä kuinka kuumana kannet käy. Mää tiedän, mittari näyttää 75 astetta.

 

Sitten toinen etu mikä tosta hommasta tulee mieleen on se, että öljynlämmöt pysyy ilman kummempia lisäjäähdyttimiä varsin kohtuullisella tasolla.

 

No onhan noissa jäähdyttimien vedoissa yms. aika väkästäminen, mulla jäähdytintä ei ole viety eteen, eikä näillä näkymin tarvi viedäkään.

Link to comment

Riippuu syylarin sijoituksesta, mutta tollanen systeemi vois toimia ilman pumppuakin. Mulla on yksi 30-luvun englantilainen fordi, jossa sivuventtiilimoottori ilman minkäänlaista vesipumppua. Vesi liikkuu vapaalla kierrolla. Lämmin vesi pyrkii ylöspäin ja saa kierron aikaiseksi.

Link to comment
Guest fgronlun

Veneen moottorin sähkö vesi pumppu esim. (mercury muistaakseni.). Tai sitten tekee ihan vaan sähkötoimisen vesipumpun (tavalline vpumppu+rattaat ja remmi ja 12v sähkömoottori), tämänhän voi piilottaa kuplas jos haluaa. Noita näkee noissa street race v8 aika paljo! Kaverilla on tuollane ja hyvin on toiminu!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiks hihnavetonen pumppu ois kuitenkin paras ratkasu? Sillä hoituu hihnan kiritys samalla, ja öljypumpun jatkona taitais olla letkut harmillisen lämpmässä pakosarjan seassa. Pitää olla tarkkana, ettei letkut sula.

Link to comment

Noiden sähköllä toimivien pumppujen tuotot on aika pieniä ja liitännät kans. Sitten ne haukkaa aikalailla virtaa. Esim. mulla on tallissa Johnson Pumpin sähköinen pumppu, joka on tarkoitettu veneen lämmittimen veden kierrättämiseen. Ei laittanut sitä vaan remmivetoisen laiton em. syistä.

 

Tolla Johnson Pumpilla on hihnapyörään kiinnitettäviä lisäpumppuja jatkuvaan jäähdytysveden pumppaamiseen. Siinä voisi olla aika hyvä ratkaisu. Tosin hinnakas luulisin.

Link to comment

Mitä??? Onko se niin että niitä vesikansia löytyy joka tallista?? :)

 

Mun katuviritysasteella ei tarvitse vesikansia mutta saattavat tulla ajankohtaisiksi. Fläktikoppa ja Eatonin mekaaninen ahdin kun eivät tahdo mahtua yhtä aikaa takaluukun alle...

 

Tomppa: Hyvä idea. Muista vaan laittaa tarpeeksi iso pyörä vesipumppuun. Hinta nousee vielä koska mahdollinen vesipumppu ei mahdu jakajan kanssa. Täytyy siis lisätä DIS-iX tai megaSpark+EDIS.

 

Toi kiristinpyörä ottaa muuten melkoiset kierrokset. Akseliin tuleva pyörä on 6,75" ja kiristin 2,25", siis 3 kertaa pienempi -> 3*kierrokset. Jos kone ottaa 6700pm niin kiristin kiertää jo yli 20k!!

Link to comment
Hinta nousee vielä koska mahdollinen vesipumppu ei mahdu jakajan kanssa

 

Miksei mahu sehän tulee laturin jalan toiselle puolelle

 

Jos pumppu tulee hihnan "vetävälle" puolelle niin sen kiinnitys on oltava huomattavasti järeämpi. Paluupuolella (jakajan puoli) sivuttaisvoima on huomattavasti pienempi. Vähän sama juttu kun vaihdepyörän vaihtaja. Paluupuolella sen pieni jousi riittää pitämään ketjun kireenä mutta vetopuolella se ei riittäisi.

Link to comment
Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa......

 

Sun täytyy tulla sit käymään mun tallilla, niin näet toiset. :-)

 

t. Mika

 

Ja jos oikein koukkuun jää, niin sitten pitää kotimatkalla poiketa vielä mun tallissa...

 

No onhan näitä.... Yhdet tälläiset tehtynä ja toiset tulossa.... ellei kaupan mene....

 

Edit: VesiPauterien kuva meni jo.... :))

Link to comment
Guest Mika Raussi

Toi kiristinpyörä ottaa muuten melkoiset kierrokset. Akseliin tuleva pyörä on 6,75" ja kiristin 2,25", siis 3 kertaa pienempi -> 3*kierrokset. Jos kone ottaa 6700pm niin kiristin kiertää jo yli 20k!!

Niin ottaa miullakin laturi 22 tonnia @5500 rpm. Ei tunnu ainakaan vielä laturia haittaavan.

 

Kiristäjän jos laittaa kahella laakerilla, niin riittää varmaan jopa 608, jonka jonka staattinen kantavuus on 3250 N ja staattinen 1340 N. Kierroksia tuon luvataan kestävän rasvavoitelulla 32000 r/min. Reikä 8 paksuus 7 ja ulkohalkasija 22 milliä.

 

Kiristinpyörässä ei ainakaan oo ongelma, eikä myöskään vesipumpussa jos se on vastaavasti laakeroitu. Kysymysmerkkinä enään sit onkin akselin tiivistys.

 

Ainiin ja tää luettelo on yhtä vanha kun miekii, eli nykyrasvoilla saatetaan luvata enenminkin kiekkaa.

Link to comment
Ainoot kuplan vesikannet jotka olen näyny on mun tallissa......

 

Sun täytyy tulla sit käymään mun tallilla, niin näet toiset. :-)

 

t. Mika

 

No ei tässä varmaan kiirettä sääki oot matkustanu mun tallille jo pari vuotta...

 

Joo ei nää kauhean harvinaisia ole, se on ollu tiedossa.

 

Ite mietin kans tota hihnan kiristyssysteemiä vesipumpulle, mutta loppu mielenkiinto. Toimii se tuolla alkuperäisellä systeemilläkin. Mulla on vesipumppu virranjakajan vasemmalla puolella. Siihen se oli kohtuu helppo saada kiinni ja letkut oli kohtuu iisiä vetää. Toi mun systeemi on lievästi mukailtu siitä, millainen se oli kun se mulle tuli, eli ihan kaikki ei ole omaa ideointia.

 

Tunteeko kukaan Tampereen alueella hyvää syylärin tekijää ?

Link to comment

Meidän tekemässä vesihärpäkässä oli pumpulle kiinnitys laturin jalan alta. Pitää katella jos löytyy se pumppusysteemi jostain niin vois ottaa kuvia. Muuten se oli toteutettu niin että kaikki vakiopellit ja puhallin oli paikoillaan. Koko paketista ei saa enää kuvaa kun mylly on osina ympäri pajaa.

Link to comment

Onko joku ajanut vesikansilla ilman puhallinkoppaa, mahdollisesti pienillä sähköflekteillä pytyille? Tarkoitan siis "jokapäiväistä" ajoa kadulla. Melkein kaikissa kuvissa näkee vesikannet ja puhallinkopan yhdessä. Ajattelin vaan kun tossa kaverin tallissa olisi yks ylimääräinen remmiahdin joka ei sovi puhallinkopan kanssa yhteen...

Link to comment

Ei varmaan olekaan, mutta jenkkipojat väittää ajavansa ilman mitään tuuletuksia pitkin maita ja mantuja, eikä kuulemma pytyt tykkää kyttyrää, eikä lämmöt nouse muutenkaan noiden vesikansien kanssa.

 

Liekö sitten legendaa... itse en ainakaan moista uskaltaisi ihan heti kokeilla.

Link to comment

Jep, siinäpä se taitaa olla se ropleemi, että ilmavirta kuplan pytyille on alapuolelta ihan kohtuullinen mutta jääkö sitten konehuone "pätsiksi" jos ei ole esim. takaluukun yläreuna auki tai muita tuulettimia puskemassa ilmaa alaspäin?

 

Todennäköisesti, eli vakiotuuletin tai Porsche-puhallin helpon muokattavuuden takia olisi varmaan tuon kanssa paras mahdollinen.

Link to comment
Guest Toheltaja

vastahan tässä kesällä ihmettelin BIFissä yhtä vihreää kulkinetta jossa olivaan flektit pytyille ja kansille. Ja muistaakseni ihan ilmakansillakin vielä. Mitään lämpöongelmaa ei kuulemma ole ollut. Kummastuttaa kyllä! Eikä ne puhaltimet isot edes olleet...

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Onko kuvaa paketista kasassa ja miten toiminut? Minkälainen jäähdytin sulla ollut? Lämppärin kenno? ja mihinkä sijoitettuna. Laippa näyttäs siltä että on ollut laturinjalan alla taitaa tuoda ongelmia muiden osien istuvuuteen kun laturia korottaa tai sitten jalkaa pitää laskea saman verran. Minkä auton pumppu? Ihan pätevältä telineeltä vaikuttaa.

 

Edit: huomasinkin edellisistä viesteistä jotta koko paketista ei enää kuvaa saa.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

pääsee paljon helpommalla kun laittaa 2kpl sähköpumppuja,on toiminut vuosia ilman ongelmia.flektin anturi kanteen niin on samalla termostaattikin siinä.

t-jääskeläinen

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...