Guest MassiW Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Hyvää huomenta. Istun tässä kahvikupin kanssa miettimässä. Näyttää kyllä siltä että tämä talvi ei tulee onnistumaan. Nojaa, veikkasin että lunta tulee viimeisin tammikuussa mutta miten olis jos ei tulee? Tosi hyvä mun mielestäni olis. :) Kupla on lähes ajovalmis siinä autotallissa mutta nastarenkaita ei ole. Saako ajaa kesärenkaalla esim. tammikuussa jos tie on kuiva? En hanki nastat. Pitäis kuitentkin lähteä katsastuskonttorin kautta ensin. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Vain kovapintaisimmat harrastajat ajavat autojaan talvella, koska tiesuola tekee hurjaa jälkeä harraste-VW:eissä... Suomessa ei ole nastarengaspakkoa, mutta talvirenkaita on käytettävä 01.12.-29.02. Quote Link to comment
Guest MassiW Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Joo, tiesuola on kyllä paha.. Eli meinaat että jo maaliskuussa saa ajaa ilman M+S renkainta? Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Jos jo maaliskuussa on suunnilleen kesäkelit, niin on laillista ajaa kesärenkailla. Mutta huonosti käy lakituvassa, jos maaliskuisilla talvikeleillä ajat kolarin kesärenkailla. Pitää olla keleihin sopivat renkaat. Norjassa asuneena; siellä ei ole talvirengaspakkoa laisinkaan, mutta täytyy käyttää keleihin soveltuvia renkaita. Luotetaan autoilijoiden terveeseen järkeen. Quote Link to comment
ARTO Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Muistaakseni museoautot vapautettu talvirengaspakolta, muistanko oikein? Kaikki 30pv voi vapaasti jättää tammi/helmikuulle. Katsastukseen saa myös ajaa ns väärillä renkailla eli varaa ajan sopivan kaukaa olevalta konttorilta ja jos ei pääsekään perille, muistaa perua ajan ja varaa vaikka toiselta konttorilta ajan toiselle päivälle. Näin saa harrasteajeluihin sopivaa lisäjännitystä jos ei halua pitävillä renkailla ajaa ja tosiaankin vakuutusyhtiön kanssa saa olla hyvissä väleissä jos vetäsee kunnon ketjukolarin valtatiellä kasaan kesken talvimyrskyn kesärenkaisella kuplalla:) Quote Link to comment
metake Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Katsastukseen saa myös ajaa ns väärillä renkailla eli varaa ajan sopivan kaukaa olevalta konttorilta Sopivan kaukana oleva konttori on max 20 kilometriä, sitä pidemmälle ei saa katsastukseenkaan kesärenkailla talvikaudella ajella. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Lainaa multa aidot -66 hakkapelittat.... ;) Nastoilla! Quote Link to comment
Tutkija Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Mitä jos lähimmälle konttorille on matkaa 40km,mitens silloin pääsee talviaikaan kesärenkailla katsastukseen? Quote Link to comment
PZQ Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Ei hätää vaikka olisi 45km, koska laki sanoo näin: Talvirenkaita ei tarvitse käyttää.... d) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa; Tilapäinen siirto=20km kö-kä ?? http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992 ... Lid2180190 -Pete- Quote Link to comment
ARTO Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Eli Kupla nettiautoon talveksi myyntiin ja kavereiden kesken sopii kauppoihin liittyvistä näytöistä ja palstaltahan aina löytyy sopiva yhteyshenkilö jonka kanssa voi sopia treffit Essolle:) Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Ei hätää vaikka olisi 45km, koska laki sanoo näin: Talvirenkaita ei tarvitse käyttää.... d) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa; Tilapäinen siirto=20km kö-kä ?? http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992 ... Lid2180190 Tuota kohtaa on uudistettu 1998, joten 1992 versio ei ole tuolta osin pätevä: b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980829 Quote Link to comment
Henkar Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Eikös talvirenkaiden määritelmä ole kuitenkin vielä tuo tässäkin topicissa mainittu M+S merkintä? Tuonhan omaavat monet kiinan ihme suomalaisella määritelmällä kesärenkaatkin, jotka eivät edes kesällä kostealla tienpinnalla tarjoa asiallista pitoa (siis ääritilanteissa, muuten kyllä monesti asialliset). En sitten tiedä mitenhän kolaritilanteessa tulisi sanomista. Enkä itse ainenkaan lähtisi kokeilemaan vaikka Saabissa kesäisin aidot ling longit onkin jotka muistaakseni omaavat tuon merkinnän. Hyvät renkaat kyllä muuten, mutta märällä kiihdytyspito on melkein kun Nokian nastarenkailla talvikelissä. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 M+S = Mud & SNOW on talvirengasmerkintä. Quote Link to comment
pihlis Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 M+S:t on varmaan jokaisessa Kiinan kopiorenkaissa, ihan varmuuden vuoksi. :) Quote Link to comment
Guest heikolahjanen Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Museoautoissa ei ole talvirengaspakkoa. Helmikuussa näkyy Talviralleissa T-Fordejakin kesäpyörillä. Quote Link to comment
Dennis Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Vaikka ei liity ihan alkuperäiseen kysymykseen, taitaa olla niin hullua ettei M+S merkinnälle ole mitään määritelmää minkälainen rengas on kyseessä vaan rengasvalmistaja saa määritellä sen. Tämä on aika nurinkurista kun tosiaan kiinanvalmistajat (yms halpis) laittavat niitä M+S merkintöjä varmuuden vuoksi "kesä" renkaisiin, myös ameriikkalaisissa on ollut usein M+S kesärenkaissa vaikka nyt olen nähnyt jotain USA renkaita missä luki jotain "M+S in North America" Oli itselläkin aikanaan aika huvittavat 235/40-18 täysin "kovat" isopalaiset korkean nopeusluokan kesäkumit käyttöauton alla missä oli M+S merkinnät, ei olisi paljon asiaa lumelle tai jäälle... Dennis Quote Link to comment
jmatto Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Mulla on kitkat ympäri vuoden juurikin siitä syystä että voi ajella jos keli sallii. Hinta on lähes sama kun kesärenkailla ja minun kilometreilla ne kovettuu ennen kuin pinta loppuu. Quote Link to comment
Guest MassiW Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Hebster52: Siis, aidot vuodesta 1966? :) Kiekko kovia renkaita! :D Nojoo, jaksan mä kyllä odota pari kuukautta ennen lähden konttorille hakemaan leimaa. (toivotaan) P*rkele nyt tässä sataa lunta. :( Moottorikelkka boxeri moottorilla? :P Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.