Jump to content

Vakio vai kavennettu akseli pallukkaan ?


KimmoH

Recommended Posts

Posted

Näyttää siltä, että omaan projektiin hommaan kokonaan uuden etuakseliston mutta nyt vielä pyörittelen kahden välillä. Laittaako vakiolevyinen vaiko 2" kavennettu ? Tarkoitus on hieman tipauttaa ja mennä vakio 14" vanteilla eteenpäin joten onko mitään järkeä laittaa kavennettua ? Sitten jossain vaiheessa tyrkätään alle vielä droppiolat...

Posted

Palliksista ei ole kokemusta mutta ainakin junista reilummin laskiessa tahtoo rengas tulla lähelle doglegin eli lokasuojan sisäpuolista pokkausta. Itse jos olisin vaihtamassa koko akselia niin ottaisin kavennetun. Ei Se 2" kuitenkaan näytä vielä pöljältä vakiovanteillakaan mutta tuo mahdollisuuden käyttää halutessaan leveämpihuulisia vanteita.

Tietysti joutuu latat lyhentämään ja varmaan raidetangotkin.

Posted

Riippuu kans rengastuksesta. Jos laitat jotain matalaprofiilia sun pallonivelet kyllä ottaa pohjaan ennekuin renkaat ottaa lokariin.

 

Tämä on madallettuna n. 15cm vakioakselilla ja vakio vanteilla.

 

DSC_1731.jpg

Posted

Jees, näyttänee siltä, että vakiolla ainakin kokeillaan alkuun. Kiitän ja kumarran! Tarkoitus on kuitenkin tiputtaa kohtuudella (10-15cm), tällä kun olisi tarkoitus oikeasti reissatakkin. Tuon verran kun tiputtaa, niin kattotelineelle yltää ilman tikapuita ;)

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Nyt apuva! Kasasin taka-akseliston 3,5" tiputtavilla bumerangeilla ja niputin jarrut kasaan. Sitten tulikin showstopper, 185/75R14 kumit eivät enää mahtuneetkaan muljahtamaan paikalleen kun jarrurumpu oli paikoillaan :( Minkä kokoisilla kumeilla näitä vakio vanteita kannattaisi nyt alkaa sovittelemaan ?

 

Ilman jarrurumpua tuo 185/75R14 menee kyllä paikoilleen mutta se ei ole vaihtoehto :D

Posted

Auto pukille, pieni veivattava saksitunkki jousilatan ja rungon väliin, veivaa jousitusta pari senttiä ylöspäin...

Posted (edited)

EDIT: edellämainittu ei välttämättä toimikaan noiden hevosenkenkien kanssa, sullahan voi olla jousilatta sellaisessa asennossa ettei voi tunkata lisää tilaa.

Edited by Anssi
Posted

Jotkut ottavat Juniksista jarrurummun irti, rengas hollille, jarrurumpu paikoilleen ja pultit kiinni.

 

Toinen kikka on koittaa vängätä paikoilleen tyhjällä kumella.

 

Säätölatat ovat siitä paremmat että niillä saa latan alemmas joten renkaanvaihto helpottuu.

Posted

Kuulemma kuormaliina kumin ympärillä kumi tyhjänä saa kanssa kohtuu kivasti paikalleen.

  • Like 1
Posted

Jarrurummun irroitus ei auttanut, ottaa kenkiin sen verran kiinni ettei sillä konstilla onnistu. Tyhjänä ei tuo testikumini myöskään mahtunut, kuormaliinaa voisi tietty vielä kokeilla. Tienpäällä rengasrikon yhteydessä mahtanee olla huisin kivaa ;)

 

Yksi letukan 14" vanne sattui nurkissa pyörimään 195/60 kumilla varustettuna ja sen sai nuljautettua paikoilleen, vanteen offsetti oli eri mitä pallukan omissa vanteissa mutta tuolla nyt sai suuntaa haettua. Nyt vain taitaa tulla ongelmaksi renkaiden load indeksi, "pienimmät" valkosivukumit mitä 94 LI:llä löysin olivat 195/70-14.

Posted

Ei ollut kuormaliinastakaan apua, ei sitä kumia saanut tarpeeksi littaan mun elopainolla :)

 

Bongasin illalla netistä ainakin muutamalta valmistajalta 185/60 kumeja tarpeeksi suurella load indeksillä joten lähden nyt niitä metsästämään. Pitänee toistaiseksi unohtaa valkosivut ja katsella niiden suuntaan sitten joskus jos vaihdan alle säädettävät jousilatat.

Posted

1300kg on rekisteriotteeseen merkitty akselimassa takana eli 94 loadilla pitäis vähintään olla takarenkaat ja mielellään sitten laitan kaikki viisi pyörää samanmoisia. Etuakseliston massoja ei otteessa lue mutta niitä ei kuulemma ennen vanhaan välttämättä ole edes merkitty, pallukassa se taitaisi olla jotain tonnin paikkeilla jos en väärin ole ymmärtänyt. 

 

Jos olis vain pelkkä purkin kokonaismassa otteessa, niin sitten selviäis pienemmällä LI:llä mutta kun ei ole niin ei ole :( Ei kehtaa alkaa kokeilemaan, tuurilla voisi leimasta mennä läpi ihan millä vaan kumeilla mutta... Veikkaan että mitkä vaan uudet rimpulat tuolta rengaskaupasta olisi kestävämmät kuin nuo mun 80-luvulta peräisin olevat siirtelykumit millä vehje menisi heittämällä läpi leimasta :/

Posted (edited)

Mitenkähän noi "bumerangit"kelpaa katsastuksessa?On kyllä sennäköiset viritykset että luulisi ainakin kysymyksiä herättävän.

Edited by vwagen
Posted

Päivä vierähti rengasliikkeissä juosten ja testirenkaita kuskaillen/sovitellen. Lopulta päädyin 175/70R14C renkaisiin tai päädyin ja päädyin, kauheasti ei vaihtoehtoja ollut. Pitäisi mennä heittämällä paikoilleen ja kantavuuskin riitti reilusti, sopi myös vararengastelineeseeni kuin nenä päähän. Parin viikon päästä nähdään mikä on totuus :)

 

Kovin ollut hiljaista suosituksien suhteen, en kai mää nyt ensimmäinen tällaiseen ongelmaan törmännyt ole ???

 

Valkosivuista joutui nyt tinkimään, pitäisköhän sitä laittaa irtovalkosivut....

Posted

Joku sanoi, että valkosivuille pitäis olla sisuskumit kun ne tulee siihen vanteen ja renkaan väliin - varmista ainakin

Posted

Tuosta tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa, toiset sanoo että sisuskumilla ja toiset ilman ;) Pitää nyt vielä tuumailla, sellaiset repsottavat valkosivut ei kyllä houkuttaisi mitä joissain vehkeissä olen nähnyt.

Posted (edited)

Kai nuo bumerangit pitäis läpi mennä, pulttaa kiinni osat. Jos ei kelpaa, niin sitten laitetaan säädettävät jousilatat.

 

Bumerangithan on hitsattu läjään, eli siltä osin laitonta. Tiedä sitten jos porais reijät ja laittas vahvike(lume)pultit.

Edited by -tipi-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...