Jump to content

Operation himmel blau zum nacht schwartz


Guest tpenttil

Recommended Posts

Guest tpenttil

Laitampa omastakin projektista pikkuisen tarinaa tänne foorumille. Eli operaatio taivaansininen yön mustaksi.

 

Ostin loppukesästä 2013 vm 69 -1300 kuplan joka on ilmeisesti seisonut tallissa noin 16vuotta. Autosta on selvästi piedetty aikoinaan huolta sillä hitsattavaa ei juurikaan löytynyt ja kaikki paikkaukset on siististi tehty. Mukana oli kaikki paperit joista myös selvisi, että kone on vaidettu toiseen ja tällä uudemalla ajettu noin 40 000. Ajelin autolla hieman syksyllä ja ainoa vika on moottrin nykiminen kiihdyttäessä hieman korkeammilla kierroksilla.

 

Sininen ulkonäkö ei miellyttänyt ja sisustakin oli nuhruinen eli härveli on purettu nyt syksyn ja talven aikana. Autosta on tarkoitus tulla army/rotta henkinen eikä missään tapauksessa "siisti". Karu/ronski ilme miellyttää enemmän. Olen suunnitellut karkeita maastorenkaita ja myös pieni korottaminen sopisi tyyliin. Maaliksi valitsin ferrex ruosteenestomaalin mustana, johon on sekoitettu pikku tujaus valkoista joukkoon. Lopputulos on tosi tumma harmaa. Auto maalataan myös kokonaan vaahtomuovitelalla eli pinta jää karkeaksi. 

 

Alun perin oli tarkoitus kasata myös uusi moottori, mutta jos nyt saisi edes tuon ulkoilmeen muutettua kesään mennessä. Ajoon tämä on hankittu enkä halua sitä kesää seisottaa tallissa. Uutta moottoria varten on jo lohko, joka on menossa avarrettavaksi. Siihen tulee 90,5 pytyt ja 76mm kampi. Apua tulen vielä kaipaamaan monessakin jutussa, koska tämä on ensimmäinen kupla projektini enkä ole myöskään aiemmin auton moottoria kasannut. Hankin muutaman huonon varaosakoneen, joiden kanssa on päässyt tutustumaan sisuskaluihin. Aika yksinkertaiselta kone vaikuttaa :P

 

Tässä ensimmäiset kuvat:

 

post-2239-0-16141400-1396071772_thumb.jpg

post-2239-0-39358100-1396072121_thumb.jpg

post-2239-0-72549600-1396072138_thumb.jpg

post-2239-0-81631100-1396072149_thumb.jpg

post-2239-0-80391600-1396072163_thumb.jpg

post-2239-0-10704000-1396072173_thumb.jpg

post-2239-0-59451000-1396072184_thumb.jpg

post-2239-0-52644300-1396072193_thumb.jpg

Edited by tpenttil
Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest tpenttil

Homma etenee ja nyt on jo uusi kattoverhoilu asennettu. Ei mennyt ihan nappiin, mutta olen kuitenkin tyytyväinen. Kasausta jatketaan ja lisää osia odotellaan postista. Haluaisin karkeat maastorenkaat, mutta mitkä mahtaa olla isoimmat, jotka sopivat vakioon ja ovat lailliset? Onko vinkkejä miten autoa saisi korotettua. Ilmeisesti bussin vaihteenalentajat olisivat helpohko vaihtoehto taakse?

 

post-2239-0-52516100-1398666547_thumb.jpg

post-2239-0-02773900-1398666558_thumb.jpg

post-2239-0-97023700-1398666568_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä sen ylikokoisilla kumeillakin aika ylös saa. IRS perää voisi ehkä korottaa hitusen. Swingin menee ajokelvottomaksi. Helpohko on varmaan aika venyvä käsite, ellei heitä koko bussin lootaa, jolloin raideleveyskin kasvaa rajusti.

Link to comment

Lisäjousi-iskareilla saa keulaa vähän ylös, mutta harmittavan vähän, ehkä 2-3 sentin luokkaa. Niitäkin mahdollisesti hankkiessa pitää muistaa että ne on normaalisti lenkkikiinnityksellä ylä- ja alapäästään kun tuon ikäisessä kuplassa iskarin yläpäässä on todennäköisesti vaan ja puslat, alapäässä normaali lenkki. Perän nostaminen 1-2 napsua perinteisen lysähtäneestä asennosta tuskin vielä ihan pilalle ajoa laittaa mutta voihan se alkaa vähän kiemurtelemaan. Varmaan tuo 1 booripykälä nostaa tuon ikäisen vasta normikorkeudelle joka on omaan silmään jo verrattain taivaissa.

  • Like 1
Link to comment

181:n olka-akselit on anti-dropatut, eli nostavat keulaa jonkin verran, toinen asia sitten mistä niitä löytää. Empillä on myös muistaakseni offroad käyttöön tarkoitettuja olka-akseleita jotka korottavat keulaa.

Link to comment
Guest tpenttil

Tällaisilla saa korin nousemaan, mutta jos alennusvaihteita suunnittelet, niin silloin täytyy rakennella vaihdelaatikkoakin. Ilmeisesti haluttuun tyyliin sopivia 15" renkaitakin on saatavilla - vai onko kyse vaan ns tavis maastorenkaista

 

Nuo military renkaat olisi kyllä upeat. Mahtaako saada suomesta mistään? Taitaa mennä kuitenkin ihan tavis maastorenkaille. Kuinkahan suuret gummit mahtuvat alle. Lueskelin jostain täältä että 235/75/15 olis maksimi jota alle saa laittaa. Mahtuuko ne?

 

Perän nostaminen 1-2 napsua perinteisen lysähtäneestä asennosta tuskin vielä ihan pilalle ajoa laittaa mutta voihan se alkaa vähän kiemurtelemaan. Varmaan tuo 1 booripykälä nostaa tuon ikäisen vasta normikorkeudelle joka on omaan silmään jo verrattain taivaissa.

 

Luulen että säädän tuota ensin, koska perä näyttää tosiaan aika lysähtäneeltä ja isommat kumitkin varmaan tekevät hieman.

 

181:n olka-akselit on anti-dropatut, eli nostavat keulaa jonkin verran, toinen asia sitten mistä niitä löytää. Empillä on myös muistaakseni offroad käyttöön tarkoitettuja olka-akseleita jotka korottavat keulaa.

 

Katselinkin jo tälläistä vaihtoehtoa ja löysin netistä idean jossa kahdesta olka-akselista hitsataan korotetut. Tämä olisi melko helppo tapa nostaa keulaa sen verran kuin tarvii. Nuo myynnissä olevat nostavat ilmeisesti aika usein kolme tuumaa, joka on ehkä jo turhan paljon, jos perää ei saa ylemmäs.

post-2239-0-14477800-1398748712_thumb.jpg

Edited by tpenttil
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest tpenttil

Hieno auto tulossa, maalasitko tosiaan vaahtomuovitelalla, jälki näyttää todella hyvältä!

Itsellä vähän samansuuntaisia suunnitelmia, laitoin eilen osto-ilmoitusta, saa nähdä löytyykö sopivaa autoa projektiin.

 

Kiitos! Pienellä vaahtomuovitelalla se on maalattu. Ahtaisiin paikkoihin sivelin/töpötin maalia vaahtomuovisiveltimellä. 

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest tpenttil

Auto alkaa olemaan melkein nipussa. Pientä nyppimistä olisi vielä ja taidan maalata myös puskurit, vanteet ja lappujen kehät harmaalla. Kunnon karheat ja paksut maastokumit pitää vielä hankkia vanteille. Postista odotellaan vielä etulasien tiivisteitä. Sääsin takajousia yhden pykälän ja tulos näkyy alla. Jousien säätö oli aika tuskaisa operaatio. Toiselta puolelta katkesi kaksi pulttia jousen pään kupin kiinnityksistä ja ne piti porata auki. Onneksi tilalle sai läpipultit. Vielä viimeinen pinnistys niin pääsee leimalle ja ajelemaan!

post-2239-0-20394500-1401772182_thumb.jpg

post-2239-0-31152300-1401772198_thumb.jpg

Edited by tpenttil
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest tpenttil

Vihdoin leimattu ja ajossa! Vielä on kyllä paljon pientä näperreltävää. Näillä näkymin suunnitelmissa on käydä ensi syksynä/talvella sitten moottorin päivityksen kimppuun.

post-2239-0-05039100-1402559902_thumb.jpg

post-2239-0-66761000-1402559914_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuo linkittämäsi komentajan auto on aivan sekasikiö, mutta varmaan viihdyttävä kopio johonkin tekniikan museoon. Mutta muuten kattoluukku on ihan kiva jos aurinko paistaa ja luukku on sateellakin tiivis. Päätään ei saa kovin näkyviin joukkoja tarkastaessa jos kattoteline on edessä ... :-?

  • Like 1
Link to comment
Guest tpenttil

Kattoteline on jo suunnitelmissa. Rakentelen varmaan itse niin saan haluamani näköisen. Jerrykannun ajattelin myös lisätä astinlaudalle kuskinpuolelle takapyörän eteen. Apumiehen puolelle voisi laittaa tasapainoksi vaikka kenttälapion. Puskurit ja etulamppujen kehykset ottaa pahasti silmään ja vedän varmaan harmaata myös niihin. Mustat kilvet on myös tilauksessa :)

Link to comment
  • 2 months later...

Jos militanttia lookia haetaan, niin juuri tuo wikilinkin arfrikka -väri olisi ollut buenos (itse himoitsen kommandeurwagen -replicaa, onneksi ei ole tilaa).

 

Kromatut putket näkyy venäjälle asti. Putkea tilalle? :)

Link to comment

Korjataan nyt tähänkin,kuvassa oleva tummankeltainen EI ole afrikkaväri,vaan dunkelgelb joka korvasi kaikessa kalustossa Wehrmactin aikaisemmin käytetyn tummanharmaan-43 lähtien,afrikan hiekanvärinen oli oma värinsä.

Muistelen että panssarijoukot/ss Kubelit olisivat olleet mustia, vai muistanko ihan väärin?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest tpenttil

Tässä syksyn viimeiset kuvat. Talven aikana yritetään rakennella uusi moottori, jotta ei hyydy enää mäkiin. Eka kesä takana ja ajelu kuplalla on ollut nautintoa. Nyt hakusessa on myös kleinbus.

post-2239-0-20926600-1410412337_thumb.jpg

post-2239-0-21827400-1410412350_thumb.jpg

post-2239-0-93006900-1410412358_thumb.jpg

Edited by tpenttil
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest tpenttil

Tuli sitten hommattua myös pallokeula kuplan kaveriksi. Ensimmäinen kysymys koskee lämmönvaihtimia joiden ulkokuoret ovat kadonneet. Onko kukaan korjannut vanhoja? Eli voisiko niiden päälle kasata uudet kotelot vai onko pakko ostaa uudet jos lämoöä koneesta haluaa myös ohjaamon puolelle? Kaikennäköistä on kyllä pellistä tullut värkättyä :)

post-2239-0-83413000-1411618601_thumb.jpg

 

 

Edited by tpenttil
Link to comment

No tuskin se lämmöntuotto niistä ulkokuorista kiinni on, jos saat ne alkuperäistä vastaaviksi eli suht napakasti sisuskaluja myötäileviksi. Ja tehostettua saat eristämällä ne ulkopuolelta. Erillinen bensalämmitin on toinen vaihtoehto. Huippu rekkari Palliksessasi. Kuplan väri on kyllä helevetin ankea.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...