Jump to content

Isoviis levyjarrut möhkökeulaan.


Recommended Posts

Posted (edited)

Nyt pistän tänne jos jollain muilla olis ehdotuksia. Ja jopa hyviä ideoita... :)

 

Elikkä tuli viikko sitten kotiutettua kuvan mukaiset levyt. Nyt pitäs keksiä näille jostain tusina autosta sopivat satulat. Mielellään n. 48mm männillä.

 

Ongelmana on se että levyn ja isoviis lautasen välissä on aika ahdasta. Ekaks kuvittelin että löytyis jostain VAG mallista sopivat satulat mutta ongelmana tuntuu olevan se että ne satulat joissa on irrallinen kehä/asennusrunko ovat liian korkeat lähimpänä napaa.. Niissä kaikissa on tuommonen tukirauta tai mikä se on joka ottaa isoviis lautaseen..

 

Siis tuo kiekura kuvassa:

 

corradocalipers.jpg

 

Levyissä on tilaa sisimpänä n. 25-27mm ja n. keskivälissä n. 35-38mm kuvan mukaan.

 

Noi kannattimet pitäs mielellään olla sen malliset että tuota kiekuraa ei ole ollenkaan vaan pelkästään noi sarvet jotka pitää jarrupalat pakoillaan. Golf 3:ssa on semmoiset mutta niissä toi runko on osa etulokia joten niitä ei voi käyttää..

 

Takasatuloiden muotoilu olis sopivampi mutta niitä on vissiin vaikeempi löytää sopivan malliset joissa olis riittävän isot männät...?

 

IMG_0587.jpg

 

Niin ja lopuks levyjen speksit.. :) Halkaisija 275mm. Jarrupinta n. 50mm ja paksuus 10mm.

 

2014-05-02%2019.49.23.jpg

 

2014-05-02%2019.48.56.jpg

 

Kokeilin jo esim. Nissan Almeran satulat jotka muuten olis käynykin mutta olivatkin jäähdytetyille levyille joten ne ei kumminkaan sit oikeen käy... Ja sit oon kokeillu nyt viimeks Nissan Micran jotka pienellä viilauksella käviskin mutta ovat vain 235mm levyille joten ne ei yllää kunnossa sisään. Tietysti noista levyistä vois sorvata kehästä pois 10mm ja vieläkin riittää Micran jarruspeksien mukaan mutta ei ehkä silti järkevää???

 

Ideoita, pohdintaa tähän perään.

Selityksenä miks en ottanu koko sarjaa että ensinnäkin ei oikeen olis varaa... toiseksi että pallonivel sarja ei kumminkaan kävis mcpherson olkiin.. (tai ehkä kävis jos muokkais...?)

 

Edited by Hebster52
Posted

Olikohan Golf 3:ssa jo niinkuin uudemmissa että on kahdenlaisia olka-akseleita (vai mitä ne nyt onkaan). Toisissa on jarrujen liukukikkareet valettu suoraan semmosiksi sarviksi, toisissa on normaalit pultinreiät ja kokonaan erilliset jarrut. Riippuu moottorista tai jostain, paremmat/kalliimmat jarrut on ne mitkä on pulteilla kiinni.

Posted

Juu. Molempia löytyy.. Tosin kaikki kokonaan irralliset mitä oon tähän mennessä katellu ovat jäähdytettyjä. Tosin mitä oon nyt katellu vaikuttaa siltä että samoja sylintereitä esiintyy molemmissa versioissa. Onko sit jarrupaloissa eroja riippuen onko jäähdytetyt levyt tai ohuemmat umpinaiset...?

Posted

Motonetistä kun valitsee Golf 3 niin voi selata jarruvalikoimaa, näyttää ainakin 142x51mm paloja olevan erikseen jäähdytetylle levylle ja tavalliselle.

Posted (edited)

"Irrallisia" Lucas-jarruja löytyy jäähdyttämättöminä (256x13) ainakin 1.8 90 hv farmari-Golf III:sta ja mahdollisesti jostain turbodieseleistä.

Niiden satuloissa ainakin satulan kita (mahdollisesti kannakerautakin) on kapeampi kuin jäähdytettyjen levyjen (256x20 tai 280x22) kanssa käytetyt.

 

Multanen muisteli ihan oikein: nk. "VW II"-jarruilla (239x12) varustetuissa Golf II ja III:ssa on olka-akseleissa kiinteät jarrupalojen pitimet: kuva

82-94 Poloista löytyy lähes vastaavat kuin nuo "VW II":t, mutta niissä tuo jarrupalojen pidin on irroitettava: kuva

 

Empin wide 5-jarruseteissä satulat ovat hyvinkin saman tapaiset kuin nuo edellä mainitut.

 

EMPI%2022-2880.JPG

 

Joihinkin satuloihin on jopa merkitty tuo "VW II".

Edited by Jiibee
Posted (edited)

Jep, muistelin kans että entisessä kolmoskoppa variantissa oli "irrallisia"

 

Noissa 82-94 Polossa vissiin levyt jotain 239mm halkaisijalta? Onko tarkempaa infoa mikä Polo malli kyseessä?

 

Näissä menee pää ihan sekasin jo... :D

 

Ja noi mun levyt ovat "varaosalevyt" noihin Empi sarjoihin... :)

Edited by Hebster52
Posted (edited)

Levy 239x10. Pinta-ala jota pala puristaa on silti varmaan samaa luokkaa kuin noissa varaosalevyissa..? Esim. 1.9 D 6N Polosta (jos sellaisessa on 239x18 jarrut) sen saanee mitattua nopsasti... ;)

 

Mäntä noissa satuloissa on 48mm. 

Edited by Jiibee
Posted

Ainakin bmw e34 pikkukoneisissa on 12x302mm levy tosin mäntä niissä on 60mm.  Niissä on tuon mallinen länki kuin kuvassa.brake_step7.jpg

Posted

60mm olis jo aika hurja... :) Hmm.. Hyviä ehdotuksia tullu! Pitää vissiin vielä käydä uudestaan ehdottamassa vaihtoa toisen kerran romarilla.. :)

Posted

Mites on. Mahtaako 60mm etusylinterit olla vähän isot? Meinaan jos noi sattuis sopimaan muuten fyysisesti näihin mun levyihin?

Huomenna menen kolmatta (ja toivon mukaan viimeistä kertaa) romuttamolle kokeilemaan beemerin ja poolon satuloita. Toivottavasti jompi kumpi näistä käy.

 

E36 (316/8) malleissa näyttäs olevan saman tyyliset kuin E34:ssa?

 

Ronskisti noissa CSP:n satuloissakin ollaan koneistettu tavaraa pois jotta mahtuis...

Posted

Jiibee:lle suurkiitokset vinkistä!

 

Nyt on Polo 82-94 satulat tontilla ja nää sopii kuin valettu levyihin! Nää ovat merkattu "VW I" ja näyttäs olevan 48mm männät näissä..?

Jarrupalat ylittävät tasan tarkkaan koko jarrupinnan vaikka ovatkin pienemmille levyille tarkoitettu.

 

2014-05-06%2015.28.18.jpg

 

2014-05-06%2015.27.46.jpg

Posted

No, nyt ei enää ahista niin pahasti... Pikkasen jomottaa vasemmassa peukalossa kun se sattu olemaan yhden kerran lekan ja iskaritolpan välissä... :D

 

Tämmöstä tänään... 

 

2014-05-07%2019.00.49.jpg

 

2014-05-07190129.jpg

 

2014-05-07%2019.05.05.jpg

Posted

Jaahas. Nyt ois eka adapteripohdintamalli piirretty..

Isompi pala joka tulee olkaan kiinni tulis ehkä tehdä n. 10mm latasta? Toinen pienempi pala pitää olla 20mm..

Molemmat palat hitsattuna toisiin vai jopa silleen että kiinnittyy pelkillä pulteilla? Alareunaan sais yhden, keskelle yhden ja yläkanttiin sais yhden korvakken kolmannelle pultille kans mahtumaan?

 

Hitsaamalla on vissiin riskinsä että vääntyy. Pitää vissiin silti plaanata pinnat jyrsimällä?

 

2014-05-08%2020.28.16.jpg

Posted

Jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, ettei leimasetä tykkäisi hitsatuista osista näissä adaptereissa. Pitäisi olla yhdestä palasta, tai kai ne pulttiliitokset sitten käy.

Korjatkaa viisaammat jos essonbaarijutut olleet virheellisiä.

Posted

Nyt nukkunu ja pohtinu alitajunnassa asiaa... :)

 

Eka ajatus oli tehdä 5-10mm levy joka pultattais olkaan jarrukilvenpintaan. Siihen sit toi 20mm paksu mokkula joko hitsaamalla taikka pulttaamalla johon sit satulaa saa kiinni...

 

Caliperadapter1.jpg
Caliperadapter0.jpg

 

Nyt aamulla tuli mieleen että jos tasottaisin vaan tuon pinnan noiden kahden pultinreikien kohdalta...? Materiaalipaksuuden pitäs riittää silti n. 10mm:iin.. Sit siihen suora kuvanmukainen 10mm adapteri...?

 

Caliperadapter2.jpg

Posted

Keep it simple stupid joku viisas joskus sanoin ja tuo jälkimmäinen vaikuttaa tarpeeksi simppeliltä.

Posted

Leikkiny lisää CAD:lla (ja paintilla)... :D

 

Uusi muotoilu ekaan versioon..

 

Caliperadapter4.jpg
 
Eka versio lisätuella.
Caliperadapter3.jpg
 
Satula käännetty ylöspäin 20 astetta..
Caliperadapter5.jpg
Posted

Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-)

 

Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee!

 

t. Mika

Posted

Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-)

 

Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee!

 

t. Mika

 

Juu, taitaa olla ennemmin niin että levyt ovat suunniteltu näille satuloille..? ;)

Hymyileekö katsastusmies piruuttaan vai tyytyväisyydestä? :D

Guest Mika Raussi
Posted

Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-)

 

Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee!

 

t. Mika

Sikäli mikäli tossa on riittävän tasanen pinta.

Posted

Sikäli mikäli tossa on riittävän tasanen pinta.

 

Tasasen pinnan saa koneistamalla..? :) Tavaraa siinä ainakin on että riittää mistä tasottaa...

Guest Mika Raussi
Posted

Joo saahan sen koneistamalla ja sopivasti kun kiinnityslevy peittää koneistuksen, niin se ei ketään edes häiritse. On se kuitenkin aina selkeempi kun saa tehtyä satulan kannakkeen suorasta levystä

Posted

Ässän paikat ottavat levyyn kun levy tulee 5mm sisempään kuin vakio nelipultti levy. Ja paikat ovat silti väärässä paikassa näille satuloille.

Posted

Nyt oon tehny adapterista mallin 8mm paksusta laminaattiparketista... :)

 

Laiton paksut prikat adapterin ja koneistamattoman olan korvakkeen väliin. Sain paksuudeksi yhteensä n. 20,7mm. Olan korvakkeen paksuus on koneistamatta n. 10,3mm. Nyt näyttäs siltä että satulan kannakkeen ja levyn väliin jää n. 3mm. Alunperin olin kaavaillu n. 20mm yhteispaksuudeksi. Elikkä olkien korvaakkeen koneistaisin 10mm paksuksi ja adapterit tekisin 10mm paksuksi.

 

Kaikki paksuudet laskettu jarrukilven kiinnityspinnasta laskien. Hieman tuntuu että satula saattaa tulla turhan lähelle levyä jos teen yhteispaksuudeksi 20mm..?

 

 

2014-05-13%2015.05.28.jpg
 
2014-05-13%2016.34.52.jpg
 
2014-05-13%2016.35.12.jpg
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...