Hebster52 Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 (edited) Nyt pistän tänne jos jollain muilla olis ehdotuksia. Ja jopa hyviä ideoita... :) Elikkä tuli viikko sitten kotiutettua kuvan mukaiset levyt. Nyt pitäs keksiä näille jostain tusina autosta sopivat satulat. Mielellään n. 48mm männillä. Ongelmana on se että levyn ja isoviis lautasen välissä on aika ahdasta. Ekaks kuvittelin että löytyis jostain VAG mallista sopivat satulat mutta ongelmana tuntuu olevan se että ne satulat joissa on irrallinen kehä/asennusrunko ovat liian korkeat lähimpänä napaa.. Niissä kaikissa on tuommonen tukirauta tai mikä se on joka ottaa isoviis lautaseen.. Siis tuo kiekura kuvassa: Levyissä on tilaa sisimpänä n. 25-27mm ja n. keskivälissä n. 35-38mm kuvan mukaan. Noi kannattimet pitäs mielellään olla sen malliset että tuota kiekuraa ei ole ollenkaan vaan pelkästään noi sarvet jotka pitää jarrupalat pakoillaan. Golf 3:ssa on semmoiset mutta niissä toi runko on osa etulokia joten niitä ei voi käyttää.. Takasatuloiden muotoilu olis sopivampi mutta niitä on vissiin vaikeempi löytää sopivan malliset joissa olis riittävän isot männät...? Niin ja lopuks levyjen speksit.. :) Halkaisija 275mm. Jarrupinta n. 50mm ja paksuus 10mm. Kokeilin jo esim. Nissan Almeran satulat jotka muuten olis käynykin mutta olivatkin jäähdytetyille levyille joten ne ei kumminkaan sit oikeen käy... Ja sit oon kokeillu nyt viimeks Nissan Micran jotka pienellä viilauksella käviskin mutta ovat vain 235mm levyille joten ne ei yllää kunnossa sisään. Tietysti noista levyistä vois sorvata kehästä pois 10mm ja vieläkin riittää Micran jarruspeksien mukaan mutta ei ehkä silti järkevää??? Ideoita, pohdintaa tähän perään. Selityksenä miks en ottanu koko sarjaa että ensinnäkin ei oikeen olis varaa... toiseksi että pallonivel sarja ei kumminkaan kävis mcpherson olkiin.. (tai ehkä kävis jos muokkais...?) Edited June 27, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
PZQ Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Katkaise toi kikkura vex, ja modaa niistä mk3 malliset pitimet? -Pete- Quote Link to comment
multanen Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Olikohan Golf 3:ssa jo niinkuin uudemmissa että on kahdenlaisia olka-akseleita (vai mitä ne nyt onkaan). Toisissa on jarrujen liukukikkareet valettu suoraan semmosiksi sarviksi, toisissa on normaalit pultinreiät ja kokonaan erilliset jarrut. Riippuu moottorista tai jostain, paremmat/kalliimmat jarrut on ne mitkä on pulteilla kiinni. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Juu. Molempia löytyy.. Tosin kaikki kokonaan irralliset mitä oon tähän mennessä katellu ovat jäähdytettyjä. Tosin mitä oon nyt katellu vaikuttaa siltä että samoja sylintereitä esiintyy molemmissa versioissa. Onko sit jarrupaloissa eroja riippuen onko jäähdytetyt levyt tai ohuemmat umpinaiset...? Quote Link to comment
multanen Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Motonetistä kun valitsee Golf 3 niin voi selata jarruvalikoimaa, näyttää ainakin 142x51mm paloja olevan erikseen jäähdytetylle levylle ja tavalliselle. Quote Link to comment
Jiibee Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 (edited) "Irrallisia" Lucas-jarruja löytyy jäähdyttämättöminä (256x13) ainakin 1.8 90 hv farmari-Golf III:sta ja mahdollisesti jostain turbodieseleistä. Niiden satuloissa ainakin satulan kita (mahdollisesti kannakerautakin) on kapeampi kuin jäähdytettyjen levyjen (256x20 tai 280x22) kanssa käytetyt. Multanen muisteli ihan oikein: nk. "VW II"-jarruilla (239x12) varustetuissa Golf II ja III:ssa on olka-akseleissa kiinteät jarrupalojen pitimet: kuva 82-94 Poloista löytyy lähes vastaavat kuin nuo "VW II":t, mutta niissä tuo jarrupalojen pidin on irroitettava: kuva Empin wide 5-jarruseteissä satulat ovat hyvinkin saman tapaiset kuin nuo edellä mainitut. Joihinkin satuloihin on jopa merkitty tuo "VW II". Edited May 4, 2014 by Jiibee Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 (edited) Jep, muistelin kans että entisessä kolmoskoppa variantissa oli "irrallisia" Noissa 82-94 Polossa vissiin levyt jotain 239mm halkaisijalta? Onko tarkempaa infoa mikä Polo malli kyseessä? Näissä menee pää ihan sekasin jo... :D Ja noi mun levyt ovat "varaosalevyt" noihin Empi sarjoihin... :) Edited May 4, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Jiibee Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 (edited) Levy 239x10. Pinta-ala jota pala puristaa on silti varmaan samaa luokkaa kuin noissa varaosalevyissa..? Esim. 1.9 D 6N Polosta (jos sellaisessa on 239x18 jarrut) sen saanee mitattua nopsasti... ;) Mäntä noissa satuloissa on 48mm. Edited May 4, 2014 by Jiibee Quote Link to comment
Roope Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Ainakin bmw e34 pikkukoneisissa on 12x302mm levy tosin mäntä niissä on 60mm. Niissä on tuon mallinen länki kuin kuvassa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 60mm olis jo aika hurja... :) Hmm.. Hyviä ehdotuksia tullu! Pitää vissiin vielä käydä uudestaan ehdottamassa vaihtoa toisen kerran romarilla.. :) Quote Link to comment
aki Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 CSPn levyissä tai olla ooppelin satulat Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Mites on. Mahtaako 60mm etusylinterit olla vähän isot? Meinaan jos noi sattuis sopimaan muuten fyysisesti näihin mun levyihin? Huomenna menen kolmatta (ja toivon mukaan viimeistä kertaa) romuttamolle kokeilemaan beemerin ja poolon satuloita. Toivottavasti jompi kumpi näistä käy. E36 (316/8) malleissa näyttäs olevan saman tyyliset kuin E34:ssa? Ronskisti noissa CSP:n satuloissakin ollaan koneistettu tavaraa pois jotta mahtuis... Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Jiibee:lle suurkiitokset vinkistä! Nyt on Polo 82-94 satulat tontilla ja nää sopii kuin valettu levyihin! Nää ovat merkattu "VW I" ja näyttäs olevan 48mm männät näissä..? Jarrupalat ylittävät tasan tarkkaan koko jarrupinnan vaikka ovatkin pienemmille levyille tarkoitettu. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 No, nyt ei enää ahista niin pahasti... Pikkasen jomottaa vasemmassa peukalossa kun se sattu olemaan yhden kerran lekan ja iskaritolpan välissä... :D Tämmöstä tänään... Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 Jaahas. Nyt ois eka adapteripohdintamalli piirretty.. Isompi pala joka tulee olkaan kiinni tulis ehkä tehdä n. 10mm latasta? Toinen pienempi pala pitää olla 20mm.. Molemmat palat hitsattuna toisiin vai jopa silleen että kiinnittyy pelkillä pulteilla? Alareunaan sais yhden, keskelle yhden ja yläkanttiin sais yhden korvakken kolmannelle pultille kans mahtumaan? Hitsaamalla on vissiin riskinsä että vääntyy. Pitää vissiin silti plaanata pinnat jyrsimällä? Quote Link to comment
peruskallio Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, ettei leimasetä tykkäisi hitsatuista osista näissä adaptereissa. Pitäisi olla yhdestä palasta, tai kai ne pulttiliitokset sitten käy. Korjatkaa viisaammat jos essonbaarijutut olleet virheellisiä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Nyt nukkunu ja pohtinu alitajunnassa asiaa... :) Eka ajatus oli tehdä 5-10mm levy joka pultattais olkaan jarrukilvenpintaan. Siihen sit toi 20mm paksu mokkula joko hitsaamalla taikka pulttaamalla johon sit satulaa saa kiinni... Nyt aamulla tuli mieleen että jos tasottaisin vaan tuon pinnan noiden kahden pultinreikien kohdalta...? Materiaalipaksuuden pitäs riittää silti n. 10mm:iin.. Sit siihen suora kuvanmukainen 10mm adapteri...? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Keep it simple stupid joku viisas joskus sanoin ja tuo jälkimmäinen vaikuttaa tarpeeksi simppeliltä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Leikkiny lisää CAD:lla (ja paintilla)... :D Uusi muotoilu ekaan versioon.. Eka versio lisätuella. Satula käännetty ylöspäin 20 astetta.. Quote Link to comment
mikan Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-) Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee! t. Mika Quote Link to comment
Sakke Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Ihan vaan mielenkiinnosta, mistä noita levyjä saa irtaallaan? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 10, 2014 Author Share Posted May 10, 2014 Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-) Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee! t. Mika Juu, taitaa olla ennemmin niin että levyt ovat suunniteltu näille satuloille..? ;) Hymyileekö katsastusmies piruuttaan vai tyytyväisyydestä? :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Aika hienosti istuu satula levyn kanssa paikoilleen.Ihan kuin olisi suunniteltu siihen. :-) Viimeisen kuvan mukainen adapteri 10 mm levystä ja katsastusmies hymyilee! t. Mika Sikäli mikäli tossa on riittävän tasanen pinta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 10, 2014 Author Share Posted May 10, 2014 Sikäli mikäli tossa on riittävän tasanen pinta. Tasasen pinnan saa koneistamalla..? :) Tavaraa siinä ainakin on että riittää mistä tasottaa... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Joo saahan sen koneistamalla ja sopivasti kun kiinnityslevy peittää koneistuksen, niin se ei ketään edes häiritse. On se kuitenkin aina selkeempi kun saa tehtyä satulan kannakkeen suorasta levystä Quote Link to comment
pavel Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Tuli mieleen, et eikös "ässän-olissa" ols satulan paikat valmiina? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Ässän paikat ottavat levyyn kun levy tulee 5mm sisempään kuin vakio nelipultti levy. Ja paikat ovat silti väärässä paikassa näille satuloille. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 Nyt oon tehny adapterista mallin 8mm paksusta laminaattiparketista... :) Laiton paksut prikat adapterin ja koneistamattoman olan korvakkeen väliin. Sain paksuudeksi yhteensä n. 20,7mm. Olan korvakkeen paksuus on koneistamatta n. 10,3mm. Nyt näyttäs siltä että satulan kannakkeen ja levyn väliin jää n. 3mm. Alunperin olin kaavaillu n. 20mm yhteispaksuudeksi. Elikkä olkien korvaakkeen koneistaisin 10mm paksuksi ja adapterit tekisin 10mm paksuksi. Kaikki paksuudet laskettu jarrukilven kiinnityspinnasta laskien. Hieman tuntuu että satula saattaa tulla turhan lähelle levyä jos teen yhteispaksuudeksi 20mm..? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 27, 2014 Author Share Posted May 27, 2014 Nonnii.. Nyt on eka kasattu oikeilla palikoilla. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.