Jump to content

Kuinka avata kiinni liimautunut venttiilikopan kansi


Recommended Posts

Posted

Joku aiemmin palliksen venttiileitä räplännyt henkilö on iskenyt varmaan jotain tiivistemassaa kannen reunoihin ja märkänä kiinni, sen verran tiukassa on toinen kansi. Toisen sain viime kesänä auki, mutta siinä oli muistaakseni joku vääntymäjälki kuin olisi joku aiemmin sorkkaraudalla sitä auki vääntänyt (vähän aikaa sitten tajusin että siitä varmaan johtuu ne öljyvanat mitä bussi peräänsä piirtää, täytyy muistaa vaihtaa uusi kansi tilalle). Eli onko vinkkejä kuinka saa hellävaraisemmin auki tuollaisen kiinni liimautuneen venttiilikopan kannen ilman sorkkarautaa tai dynamiittia?

Guest Toheltaja
Posted

esim mattoveitsellä tai puukolla onnistuu kanttapitkin varovasti viiltäen. Toki jos on ohut tiivistekorkki niin voi olla ettei väliin oikeen pääse. ei siinä muu auta kuin voima, jos ei leikkaamaan mahdu...

Posted

Ja tosiaan kannattaa ennemmin ostaa alkuperäiset käytetyt kuin jotkut halvat kiinan kromikopat. Itsellä kävi niin että kiinan kromikopat oli niin kierot etteivät tiivistäneet sen takia kunnolla.

  • Like 1
  • 5 years later...
Posted
7 hours ago, nyki said:

Ootteko käyttäny jotain (mitä?) massaa tai liimaa venttiilikopan tiivisteiden vaihdossa? 

En minkäänlaista. Olen vain laittanut tiivisteet kuivana.

Posted

Minä liimaan kontaktiliimalla tiivisteen kiinni venttiilikoppaan ennen kopan kiinnitystä. Pysyy varmemmin paikoillaan. Laittaa laadukkaan tiivisteen, niin ei tarvitse tiivistettä vaihtaa joka kerta kun kopan aukaisee.

Posted

Mä sipasen sormella vaseliiniä korkkitiivisteen molemmille puolille. Ei vuoda ja on helppo vaihtaa tiiviste vaikka jokaisen kopan aukaisun yhteydessä. 

  • Like 4
Posted
22 hours ago, Essi said:

Mä sipasen sormella vaseliiniä korkkitiivisteen molemmille puolille. Ei vuoda ja on helppo vaihtaa tiiviste vaikka jokaisen kopan aukaisun yhteydessä. 

Tää tuntuu kanssa olevan yksi ikuisuuskeskustelu. Sopivasti kun sattuu niin voi kone imaista tiivisteen ventiilikopan sisäpuolelle. Sen jälkeen kun tämä sattui itselleni ekan kerran rupesin liimaamaan venakopan puolen kiinni ja rasvaamaan toisen puolen.

Posted
1 minute ago, Tanhis said:

Tää tuntuu kanssa olevan yksi ikuisuuskeskustelu. Sopivasti kun sattuu niin voi kone imaista tiivisteen ventiilikopan sisäpuolelle. Sen jälkeen kun tämä sattui itselleni ekan kerran rupesin liimaamaan venakopan puolen kiinni ja rasvaamaan toisen puolen.

Kappas. Kaikkea sitä näköjään voi sattua. Mä pruukasin pitkään liimata tiivisteen koppaan ja rasvasin vain kantta vasten tulevan pinnan. Laiskana miehenä kyllästyin tuohon tapaan lopulta ja aloin rasvaamaan molemmilta puolilta. 

Toki varmaan riippuu myös tiivisteiden laadusta ja pakkaus-/säilytystavasta. Joskushan ne voi olla vaikkapa tiivistesarjan sisällä niin solmussa, että koppaan liimaaminen voi olla helpompikin tapa. Mulle viime vuosina tullut onneksi hyvin muodossaan olevia tiivisteitä, jotka istuvat koppaan asiallisesti. 

Posted

Päin persettä prässätyt pinkiponki-kopat lisää tuota sisäänpuristumisen riskiä. Alkuperäset ei niin herkkiä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...