Jump to content

Tbo metanoli - mosa


Recommended Posts

Ensiviikolla

 

- Mettästää laturia

- Kyselee hihniksen sorvausta

- Sovittaa keskintöön vielä cooleria tuon kurvin tilalle

- Ilmanputsarin patruunan sovitus jatkuu

- Huohotuksen uusinta

- TBOn ö-paluu putken veto parempaan paikkaan

- Jne Jne

 

Kyllä tää  tästä, pikkuhiljaa

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ei tule URHOon, vai ostakko Jormuli tän ja tulet ajelee sekaan omalla laitteellasi?

 

 

Tehoista... inhottava ikuisuus kysymys. Jos vaikka triplataan tehot näin aluksi?

 

Oikeasti, onko toi (klikaa jos uskallat) parempi kuin rajattu...?

post-37-0-79479100-1401131795_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Taisi tulla tuossa mp käytössä seoksille aika pitkä matka kuljeskella kaasarilta palotilaan? Mutkaista tietä olisikin ollu mielenkiintoista ajella kun kaasun käyttöä olis pitäny ennakoida oikein - mutta tuo oli kait tarkoitettu variaattorilla toimimaan vain kaasu auki asennossa.

Link to comment

Taas tallissa hetki notkuttu ja tätäkin edistetty

 

- Välijäähyä ei tuonne saa mitenkään järkevästi. Jätin sen pois

 

- Kun kaasarin suuttimien kansaa tulee kuitenkin jumpaa (ennen kuin oikeat säädöt löydetty), niin vaihdoin Dellorton tuon alkuperäsen Solexin tilalle. Nyt kaikki suuttimet saa vaihdettua kaasarin yläpuolelta käsin. Samalla vaihdoin putsarin pellit pyöreämpi reunaisiin, nyt putsari istuu nätisti paikallaan

 

- Halvatun hihnis aiheuttaa harmaita hiuksia. EX kasaaja oli jättäny ö-heitto renkaan pois kammelta, muuten stefa olis jo lähteny kävelee. Vietävä työkaverille taas pulla pussi ja pyydettävä jos tekis sorvilla wanhasta romu hihniksestä 6mm korotus renkaan ö-heitto renkaan ja hihniksen väliin. Tällä menee hihnalinja munilleen, mutta valmiiksi sorvattu hihnis osuu stefalle oikein (mä laitan stefan normaalisti lohkon sisään, en soviterenkaalla lohkon ulkopuolelle). Pitää samalla mitottaa laturiin siirtopala sen hihnikseen, kun osat ensin käytetty nipussa ja hihnalinjan oikea kohta määritetty.

 

- Hitsi kun huomenna kerkeis hoitaa puuttuvan laturin tontille, niin jo tänään valeessa istunut ö-jäähy sais loppusijoitus paikkansa selville.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Taas edistystä:

 

Laturi + kaikki jäähypellit paikallaan. Termostaatin läppineen jätin pois, en usko että laitteella kovinkaan suuria ongelmia kylmänä käymisen kanssa.

 

Ulkopuolinen Ö-jäähy paikallaan ja siinä AN liittimet, ö-letkut vielä katkomatta ja liittimet laittamatta.

Kuivasumppu zydeemi vaihtui perinteiseen, ihan vaan homman yksinkertasena pitämisen & suuremman hihniksin takia.

 

Kaasariin tilattu Mikalta suurempi neulaventtiili + uudet kalvot

Polttoainepumpun kanssa vielä pientä arpomista.....

 

Pakosarjaan tusasin paikan laajalaista lambdalle. Tulpaksi löyty Typ-1 lohkon ö-paine mäntä. Kierrätys kunniaan ....

Pinnottaako pakarin keraamilla vai termotec kopiolla? Siinäpä kysymys....

 

Sorvarille annettu ohjeet tappaa romu hihnis ja siitä sorvilla koroteholkki. Hihniksen linjaa laturissa korjaamaan taas löyty vahingossa osaset (holkit laakerin / hihniksen puolikkaan väliin)

 

Mosa tuli mulle ilman vauhtista. Viety aikaa sitten koneistamoon painotettavaksi vauhtis ja paineasetelma. Pitää käydä kyselee joko olis kohta valmiina...

 

Turbolle ö-paluu linjan reikäkoko kasvatettu kasista -> 12 milliin. Vieläkin kovin pieni  . . . .

Empi venakopan tilalle tusattu vakio koppaan paluu liitin öljylle+ letkut taivutettu tuupolle asti.

Laitoin säätöjä varten painemittarin puhallinkoppaan kiinni. Vaatimattomasti 0-5bar, riittänee :D

 

Huohotus vielä pikkusen hakusessa

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Vauhtis (4,9kg 200mm 12v) saatu painotuksesta pois. Mukana tuli vielä tiukattu paineasetelmakin. Asennus vaiheessa.

200mm vakiotyylinen vai 4 lapanen sintri, siinäpä taas kysymys...

 

Venakopat odottaa vaihtoa

Samaten tuubo paluu letku kannesta eteenpäin (kumista silikkoonista raudasta vai kuparista...?)

 

Huohotus selvinny, vaikkakin tekemättä

 

Hihnapyörän jatkoholkin tekiä on BugRunissa, joten siinäkin taukoa ilmassa...

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Pikku edistymistä aikapulasta huolimatta

 

- Kaasariin vaihdettu neula ja kiihdyspumpun kalvo. Vanha kalvo olikin jo aika rip rap kunnossa, joten tämä investointi ei menny hukkaan. Tuohikotin hurjalta saatu huojentava tieto että samanlaisesta sinkku kaasarista ja samalla kurkuilla (Dellu 2x40 32 kurkut) Dynotettu äskettäin kammio-imarilla varustetusta JM-Ladan koneesta vaatimattomat 180hp. Eli kaasari läpäsee ilmaa tarpeeksi. Sitten vaan miettii suuttimia...

 

- Sorvarilla kävin tänään varovasti kysymässä jos vaikka saisi korotus rikan torstaiksi, niin pääsisin punnertaa konetta lähemmäs käynnistys vaihetta....

 

- Omassa tallissa touhutessa ja pakosarjan keramisointia miettiessä tuli ns fläsäri ja aloin tonkimaan yhtä hyllyn päätyä. Ja siellä olikin muun romppeen alle hautautunut iskemätön paketti termotekki kopiota! Alunperin tuonne sullottu joskus vuosituhannen vaihteessa. Millonkohan tuolla tallissa alkas miettimään rahaa ja löytäsin unohdetun nipun 500€ seteleitä samalla tavalla :/

 

- Paikallisessa Kärkkäisellä oli metanolia 10litran pöntöissä, hinta n 2€/l. Kävin tänään tuolla koukkasemassa tänään pöntön. Kärkkäisen hyllyssä oli paljon muutakin jännää polttoainepuolelle. Posentit on metanoli % / nitro %. Katto kuva alta. Litrahinnatkin oli kohdallaan, jos vertaa Be98 tai Re85. Vartille ok, mutta kadulle ei ihan persus kestä (kuten ei kyllä konekkaan)

 

Hirveä kytö alkaa lyömään vehettä tulille :)

post-37-0-30370800-1403120892_thumb.jpg

post-37-0-96542700-1403122056_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
Guest fgronlun

Mielenkiintoinen projekti.

Kaasarin suuttimista niin ensialkuun laittaisin ainakin noin tuplaten suuremmalla pinta-alalla olevat pääsuuttimet  mitä ehdotetaan kurkku kombolle bensalla.

Esim jos kurkku koon mukaan pääsuutin bensalla pitäis olla 180 kokoset niin metskulla joku 250.

Ilmat saat sitten pistää reippaasti pienet niin jaksaa rikastutta yläpään kunnolla. Tämä huomattiin ainakin E85:lla ku säädeltiin idoja..

Kohon neulaventtiili taitaakin sitten olla se hankalin ja tehoa rajottava tekijä tässä tapauksessa. Meinaan 200hv metskulla vaaditaan sama virtaus joka vastaa 400hv edestä bensaa.

Joten kaikki saa tosiaan olla suurta..

 

Toinen ongelma onkin sitten kaasarin jäätyminen ja laittaisin sitä estämään suurimmat sisäkurkut mitä noihin kaasareihin saa..

 

Tuosta metkusta niin kiihdytys ratojen preppaajat ainakin käytää kyseistä litkua ohentamaan liimaa joten sieltä vois saada pikkasen halvemmalla ku RC puodista..

Link to comment

Tuota neulaventtiilin kokoa voisi kompensoida painekytkimellä ohjatulla solenoidiventtiilillä joka annostelisi ahtopaineen

kohotessa metanolia ohi neulaventtiilin kohokammioon suoraan pumpun linjasta. Linjaan suutin kuristimeksi jotta

neulaventtiili pystyisi vielä säätelemään polttoainepinnan korkeutta lisäpolttoaineen syötöstä huolimatta.

Polttoaineen paine ja kuristinsuuttimen koko mitoitetaan virtausmittauksena minuutin aikana arvioidun suurimman

tehon polttoaineen massavirran mukaiseksi. Tuollaista järjestelmää käytetty takavuosina suomessa paineistetuilla

kaasuttimilla varustetussa turbomoottorissa, aikakorttien perusteella näytti jopa toimivan.

LIsäksi on mahdollista rakentaa täysin ilman neulaventiiliä toimiva järjestelmä, sellaisia on käytetty ainakin

Holley- pohjaisissa metanolikaasuttimissa.

 

CB Performancen Turbomania- kirjassa on muistaakseni kuvat seosputkien muokkauksesta

turbokäyttöön DHLA- kaasuttimelle, kannattaisi varmaan vilkaista. Muistaakseni seosputket 

sorvattiin kartiomaiseksi jotta seoskaivoon saadaan lisää tilavuutta polttoainetta varten,

joku voisi varmaan linkittää tai postata ko. kuvan, itsellä ei tuota kirjaa enää ole.

 

 

Link to comment

Edelleen askarruttaa et miks metanoli eikä E85 jota lienee saatavissa jo Heinolastakin? Saisit kirwalla leikkiä puuhalapuilla edukkaammin kauniina kesäpäivinä... Hova tarjos pyörää mullekin mut ei päästy hinnasta sopuun, ois varmaan ollu metka lelu!

Link to comment

FG & WP kiitos vinkeistä. Tuolla sattu olemaan ko kirjanen hyllyssä :)

 

Tolovana...olet asian ytimessä.

Ongelmana E85'n epätasasuus, voi olla etanolia pumpputavarassa (Wikipedian mukaan) 50-85% etanolia ja loput bensaa. Tällä vaihtelevuudella ja ei-aktiivisella moottorin ohjauksella pelottaa koneen rikkominen e85 vaihtoehdolla.

Siksi harjottelen ensin säätämiset etc tasalasatusella metanolilla. Toi kympin pönttö riittänee siihen ja helposti. Sitten kattotaan mitä keksitään polttoaineeksi.

Lähin e85 on Lahdessa, mutta se ny ei ole ongelma....

post-37-0-01984000-1403205451_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

E85 "tasalaatuisuus" ei ole ongelma, alkoholipitoisuuden voi mitata:

 

http://www.ehow.com/how_2143193_test-fuels-alcohol-content.html

 

Tuotteen voi terästää Sinolilla haluamalleen tasolle, olemme itse sekoitelleet jo useamman kauden "omat" polttoaineet

turboahdettuun Hayabusaan, lähtökohtana Sinol ja kisabensa. Nyt kuitenkin säännöt pakottamassa pumpputavaraan

joten joka erä testattava ennen ostamista, kun sopivan pitoisuuden omaavaa tavaraa löytyy niin tankkaamme kerralla

koko kisakauden tarpeet.

  • Like 1
Link to comment

Nyt on taas ahistusta tuola ajatteluosastolla....

 

Jos skippaan metsku vaiheen ja menen suoraan Re85. Niin... RE sisälti sen 30-35% vähemmän energiaa per litra ku gasoline.

Eli suuttimien pinta-alat oltava mun logiikalla vastaavasti suuremmat ku pensalla. Miksi FG joutu laittaa tuplaten suuremmat?

 

Jos otan Tuubo kirjasen ja sietä vastaavan laitteen (läpivenettävä turbo, 1 tuplakaasari ja kuutiot 1775) arvot, niin ohessa olis kirjan juttu, lopputilanne laskettu 30% suurempi kokosilla suuttimilla kuin kirjanen. Näin päin helpompi, kun suurentaminen menee pelkällä poraamalla :)

 

Neulavena oli suurin jota Free/Mika voi toimittaa. Tänään kuulin että MopoSport myy vielä suurempaa, ja hinta taas sillä tähtitieteellinen. Kattotaan miten tällä mennään. Huonosti tod näk....

 

Pensapumppe juttu alkaa selviintymään....

post-37-0-83068400-1403638591_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tästä se lähti, väärän tuben muokaus

Tinaa umpeen kaikki mut paitti ylä- ja alareijät

 

Valmiiksi tinattu tube oli niin karsea, etten uskaltanu sitä laittaa näytille. Fiilaa ensin ja heti o nätimpi...

post-37-0-49895100-1403638758_thumb.jpg

post-37-0-42329700-1403638783_thumb.jpg

post-37-0-21291400-1403638812_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Tuossa vasemmalla olevan mustan viivan mukaan suutinrungot sorvataan suoraksi. Tai kartioksi kuten yllä oli mainittu...

Vasemmanpuoleisille (3kpl) pitää vielä hakea osamilliterät, jotta saan suuttimet niihin oikeaan kokoon.

Kiihdytyspumpun suuttimet jäi näköjään kuvasta pois, no ne polkasen 0,7 kokoon ja hyvä tulee...

 

Ja tarkkasilmäset huomas Weber malliseksi modatun pensasuuttimen puoleisen pään. Viimesteltävä vielä noita pintoja hieman...

 

Eemeli HOI

Nakkaa rivalla osotetta, niin laitan noi postiin. Thänx :)

post-37-0-96369600-1403638891.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
Guest fgronlun

Nyt on taas ahistusta tuola ajatteluosastolla....

 

Jos skippaan metsku vaiheen ja menen suoraan Re85. Niin... RE sisälti sen 30-35% vähemmän energiaa per litra ku gasoline.

Eli suuttimien pinta-alat oltava mun logiikalla vastaavasti suuremmat ku pensalla. Miksi FG joutu laittaa tuplaten suuremmat?

 

Jos otan Tuubo kirjasen ja sietä vastaavan laitteen (läpivenettävä turbo, 1 tuplakaasari ja kuutiot 1775) arvot, niin ohessa olis kirjan juttu, lopputilanne laskettu 30% suurempi kokosilla suuttimilla kuin kirjanen. Näin päin helpompi, kun suurentaminen menee pelkällä poraamalla :)

 

Neulavena oli suurin jota Free/Mika voi toimittaa. Tänään kuulin että MopoSport myy vielä suurempaa, ja hinta taas sillä tähtitieteellinen. Kattotaan miten tällä mennään. Huonosti tod näk....

 

Pensapumppe juttu alkaa selviintymään....

Pikkasen laiskasti kirjotettu. Mutta metskulla suuttimet tuplat ja E85:lla sitten tuo +30% lähtökohtana.

Vapari idoissa tuo yläpää tuli rikastettua mainitsemallani pienellä ilmasuuttimella.

 

RE 85 on kyllä järkevämpi vaihtoehto paremman saatavuuden sekä sen että ei ajaudu öljypohjaan niin lujaa. Metskulla muuttu öljy hyvinkin nopeasti metsku öljy seokseksi

Link to comment

Pikkasen laiskasti kirjotettu. Mutta metskulla suuttimet tuplat ja E85:lla sitten tuo +30% lähtökohtana.

Vapari idoissa tuo yläpää tuli rikastettua mainitsemallani pienellä ilmasuuttimella.

 

RE 85 on kyllä järkevämpi vaihtoehto paremman saatavuuden sekä sen että ei ajaudu öljypohjaan niin lujaa. Metskulla muuttu öljy hyvinkin nopeasti metsku öljy seokseksi

 

Juu toi vaparipannu on Frogin käsialaa aika pitkälti, mutta allekirjoittaneen askartelema ja sijaitsee  "Lemon-kilpurissa"...

 

reseptiä on hiukan vielä viritelty viime vuotisesta...

 

Neulaveventtiili on 300 (isonnettu viimekesäisestä 200)

ilmasuutin on muitaakseni 120 (sama kuin viimevuonna)

pääsuutin oli kokoluokkaa n. 220 (sama kuin viime vuonna)

tyhjäkäynti suutin n. 80 (sama kuin viimevuonna)

kiihtarin suuttimet 70 (isonnettu viimevuotisesta)

 

gasopumppu ja paineensäädin vaihdettu holleyn versioon...

 

kunnolla ei oo vielä päässyt tänä vuonna testaamaan, mutta jos hakis kilvet niin pääsis ees testaamaan osakaasulla tieliikenne olosuhteissa... ja jos vaikka BSD:ssä sitten täyskaasulla :) 

Edited by pep
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...