Jump to content

Taikatemppu takalasin tiivisteeseen


Recommended Posts

Posted (edited)

Mahtaako kenelläkään olla tiedossa loitsua tai käytännönvinkkiä, jolla takalasin tiivisteen saisi pitämään? Tiivisteeni on uusi ja alakulmiin kerääntyvä vesi tulee edelleen sisään kuljettuaan ensin lasin pohjauran kautta. Jos tiivistettä raottaa sisäpuolelta, niin uraan kerääntynyttä vettä tulee reilumminkin. Tämä aiheuttaa angstia. Muuttuisiko muuksi vaihtamalla kalliimpaan tiivisteeseen?

 

Kiitoksia kovasti jo etukäteen.

 

post-2204-0-97806700-1403200435_thumb.jpg

Edited by rami
Posted

Jepa. Näin se taitaa yksinkertaisuudessaan olla. Kehno tiiviste.

Mites kun tiiviste siinä nyt kuitenkin on, niin onko kukaan onnistunut parantelemaan millään purkkapatentilla kuten lämmmittämällä?

Posted (edited)

Katsotaanpa. Toisaalta vinkattiin, että vahapohjaista kotelosuoja-ainetta lasiuran pohjaan levittämällä on saavutettu kovia tuloksia. Sittenhän vaihtoehtona on tosiaan myös laatutiivisteiden vaihtaminen, mutta pakko myöntää, että varsinkin alumiinilistojen kanssa painiminen on epämotivoivaa puuhaa. Tai näin sen olen itse kokenut omalla etevyystasollani. Joku toinen voi tykätäkin.

 

Kiitoksia näistä huomioista ja vinkeistä!

Edited by rami
Posted

Mie käytin vahapohjaista kotelosuoja-ainetta tuulilasin tiivisteen asennuksen liukasteena tiivisteen ja karmin välissä johon se mielestäni sopi oikein hyvin. Kuvittelisin ainakin että paremmin kuin joku rasva tai saippua. En tiedä auttaako vedenpito-ongelmiin mutta ei varmasti lasin ja tiivisteen välissä tilannetta huononnakaan. Toiset kuulemani mukaan tykkää listojen asennuksesta mutta en miekään siitä erityisemmin nauti, välillä jopa oikein kismittävä asia.

Posted

Jes. Tähän taktiikkaan tukeudun tässä kohtaa. MIelelläni myös välttäisin lasien listoineen ylimääräistä venkslaamista. Pahimmillaan tosiaan kuupasta ottavaa hommaa (siis jos ei osaa tai nauti tuskasta muuten vaan).

Posted

Butyylimassa taitaa olle se aine millä autolasiliikkiessäkin homma hoidetaan. Korjasin juuri vastaavalla tavalla vuotaneen tuulilasin ko. massalla. Massan sai pursotettua ikkunan ja tiivisteen väliin tiivistettä raottamalla. Kannattaa rajata teipillä lasin osa, johon ei halua tiivisteen välistä pursuavaa massaa.

Posted

Molykote 111 eli kumitiivisteiden asennusrasva. Eli kumia turvoittamaton rasva joka on paksua ja ei valu. Tuon kanssa sin oman ghian takalasdin tiivisteen pitämään. Laiton rasvaa lääkeruiskuun ja puristin sen kanssa tiivisteen väliin.

Posted

Vuoto siis lasin ja tiivisteen välissä - tiivisteen ja korin välistä näyttäisi pitävän kuten kuuluukin. Hinkkasin talvella pellin paljaaksi, pistin päälle sinkkimaalia ja sikaa siten, että reiät kulmissa jäivät auki. Siellä suunnassa kaikki kondiksessa.

Mitä luulet Tanhis - voisi varmaan ajatella, että vahapohjaisella kotelosuoja-aineella ja mainitsemallasi asennusrasvalla on varmaankin lopputulos varsin sama (tai ainakin toimintaidea tässä käytössä on yksi yhteen)?

Posted

Ei ole hajuakaan kotelosuojasta turvottaako kumia tai miten muuten vaikuttaa kumiin mutta sanoisin että aika suurta osaa näyttelee valumislämpötila joka molykotella jossain 200C paikkeilla. Kun eiköhän se ole selvä että ei ole kiva jos kotelosuojat valuu hellekelillä maalipintaa pitkin.

Posted

Aikoinaan ekaan kuplaprojektiin ostin ikkunatiivistepaketin joka sisälsi kaikki tiivisteet.Ne kun sai asennettua paikalleen,niin ekalla sateella etulasintiivisteen välistä vedet hyttiin.Käväsin sitten muissa asioissa pitkänlinjan volkkarimiehen juttusilla ja kerroin ongelmasta.Sehän tuli kattoo pihalle ja sano että on vääränlainen tiiviste siihen aukkoon.Uusi tiiviste tilaukseen ja kas kummaa,sen vaihdon jälkeen loppui vesivuodot.Sen verran oli kyllä hintaeroa kyseisellä tiivisteellä verrattuna ensimmäiseen,että taisi olla vaan huonolaatuisuudesta kysymys.Olen kuullut useammankin maininnan siitä,että ei kannata ostaa halvimpia tiivisteitä justiinsa tommosten asioiden takia.Kokemusta on myös ovien tiivisteistä.Kaveri laittoi 64 kuplaansa uudet oven tiivisteet,ne oli jo paketista otettaessa mallia 2-osaset.Niitä sitten paikoilleen liiman ja ärräpäiden kanssa.Ei meinanneet istua ensinkään niin kun pitäisi ja tahtoivat tulla kokoajan pois paikoiltaan.Verrattiin niitä toisiin tiivisteihin ja huomattiin että materiaalikin tuntui enemmän joltain muulta kuin kumilta.Taisi vähän tulla pitkät tarinat,mutta tämmöstä on vastaan tullut välillä:)

Posted

Mistä saa nykypäivänä hyviä ikkunantiivisteitä? 

 

Omat viime aikaiset kokemukset:

- Mexico kuplan tiivistee ovat huonoimmat mitä on vastaan tullut, todella "muoviset" ja näitä varmasti riittää markkinoilla edelleen "callook" tiivareina.

- Made in Germany tuulilasintiivari ilman listanuraa oli metritavarasta, mutta liitos jotenkin "paistettu".

- Made in Germany takalasintiivari ilman listanuraa oli metritavarasta ja liitos liimattu.

Posted

Minä sain neuvon arvostetulta rakentajalta tilata täältä. Vielä ei ole lasit paikoillaan, mutta tiivisteet näyttää laadukkaalta

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...