Jump to content

17" BRM jne vanteet


Recommended Posts

Arvonnan jälkeen päädyin tämän vannekysymyksen sijoittamaan alustaosioon, alustaahan se on.. eikö...

 

Random Fiilis -syistä heräsi ajatus survoa kuplaan 17 tuuman vanteet ensi kaudeksi, tarkemmin BRM replicat (tai vastaavat). Näitähän on saatavina kaiketi vain 7 tuuman levyisenä (Sambassa näin vilauksen 4,5 tai 5  tuuman leveydestä, en löydä atm linkkiä), et:llä 40 ja 42. Kyselenkin kokemuksia, millaisella keulasetupilla näitä on käytetty? Internetin tieto on hieman kahtiajakoista, jossain välitetään mahtuvan kavennetun keulan, droppiolkien ja levyjarrujen kanssa. Toisaalla sanotaan droppiolkien kanssa vaadittavan 4" kavennetun akselin.

 

Itselläni on, ja myös ensi kautena 2 tuumaa kavennettu säätöakseli droppiolilla, alkuperäiset rumpujarrut. Vakiorenkaat pyörivät suht hyvin auton ollessa vaakatasossa perän dropilla -1 ulkoboori + vuosikymmenten aiheuttama jousikuoleentuma. Kapiampaa akselia en laittanut, enkä halua, sillä vaimentimet ovat kuitenkin aikas mukavat varusteet. Tälläiseen yhdistelmään vanteet siis tulisivat. Vaihtoehto b tietty on sitten 15 tuumaa, ja tämähän onkin sitten helppo.

 

 

Link to comment

Mahtuminenhan on eniten kiinni renkaasta, joten ei liene ihme että nettikeskusteluista voi saada ristiriitaista tietoa. Esim. 185/35R17 mahtuu 70mm kavennetulla, dropein ja vakiojarruin näin. Takana 225/45R17 vaati 5mm spaceria, ettei raavi kumi jousilattaan.

 

Joku ameriikan ukko oli ainakin ite kavennellu Airevon Bermilöitä, et en tijä saako moisia nettikaupan hyllystä.

Edited by -tipi-
Link to comment

-tipi-, etupään lokari-gummi väli näyttää aivan samalta kuin omassani vakiorenkain.

 

Asiaahan siis uskaltaa lähestyä tarkemmin. Miten 5mm spacer takana ilman keskitystä, maantieajo ok ilman väpätyksiä?

 

Taisin törmätä sitten samaan amerikan sorvariin. Mutta eipä tässä hätää jos 7 tuumaakin mahtuu. Kääntyyttä voisi rajoittaa jotenkin, vakiorengaskin oikean tappikäännöksessä ottaa jonnekin kiinni.

 

mm. ebay listaa 6.5 leveätä "Empi" bermiä. Joko näitä valmistaa usiampi taho, tai sitten tietoja on vain ristiin rastiin. Täytyy sitkeästi tutkia ja löytää vielä myyjäkin.

Link to comment

Itsekkn olen haaveillut nykyisten 15" bermien tilalle noita 17" bermejä. Tosiaan takapää ei taida olla ongelma etupää sen sijaan on. Laita infoa tänne jos saat lisätietoa.

 

Harkitsin tässä jo mallineen tekoa, eli "vanteen irvikuvaa". Saisi katsottua miten kääntyilee.

 

Toki myös herää heti ajatus siitä, onko 8 tilattua vannetta minkä hintaiset verrattuna 4 kpl...

  • Like 1
Link to comment

Eipä ole Resto henkisen bublan uusitussa sisustassa hometta, ja takatelineelläkin on vain isohko puinen laatikko :) Käyttökommenttia yllä tulikin jo.

 

Eikä tuo 185/35/17 ole aivan mahdottoman kaukana vääräuskoisen käyttöauton 205/45/17 koosta, jolla vuosittain ajetaan 45tkm.

 

Vetelee nuo sprint classic reprovyörenkaatkin, on kuin panssariautoa ajaisi.

Edited by Paavuli
Link to comment

Ovaali (suht jees madalletussa) tarvis 60mm speiserit taakse Radar 7x17 et42 vanteella, mahtuu pyörimään joka nurkassa aivan jees ja on ohjattavissa 

Tossa rytöpaskan näkösessä mahtu renkaat kylläkin pyörimään, mutta kääntösäde lentokenttä luokkaa..

 

-Pete-

Edited by PZQ
  • Like 1
Link to comment

Ajettavuudesta tässä onkin nyt kommenttia sinne tänne.

 

Jos vakiovanteen et on 40? Levittää 7 tuumaisella vanteella 185 rengas alkuperäiseen verrattuna 31.8mm, ja tällöin ainakaan omaani ei kyseinen kombo sovi. Renkaan kuvio on lokarin kaaressa jo. Tällöin mielestäni on droppiolilla ja vakiokeulalla turha edes yrittää, sillä kys. kombolla ei vakiorengaskaan pyöri (mielestäni). Sitten pitääkin pohtia, mitä tapahtuu lokarin sisäpuolella, jos ET olisi enemmän esim. sorvauttamalla.

Link to comment

Voisin kuvitella että 185/35R17  on aivan perseestä jos autolla meinaa ajaa oikeasti eikä käydä vain showtapahtumissa...

 

Volkkarithan on perseestä muutenkin, eikö? Itse asiassa varsinkin maantiellä nuo 185/35 vie Kuplaa kuin raiteilla, kun ei aja nastojen raiskaamissa urissa.

7" vanteen ne kyllä jättää aika suojattomiksi.

 

Eikä tuo 185/35/17 ole aivan mahdottoman kaukana vääräuskoisen käyttöauton 205/45/17 koosta, jolla vuosittain ajetaan 45tkm. 

 

Kyllä nuo aika eri planeetalta renkaina ovat, kun katsoo rengaslaskurista. Ympäryysmitassa/nopeusmittarissa 10% ero, korkeudessa 6cm. Esim. 185/35R17 on halkaisijaltaan pienempi kuin 155/60R15 kumi.

 

17" lienee 7" leveitä koska kumit on leveitä ja matalaprofiilisia. Ei taida 185/35 kapeampaa tehdä kuin Nangang 165/45R17, johonki häröön Honda Cubeen tjsp. Mutta tuokin on halkaisijaltaan edellämainittua 185/35 isompi.

 

Mulla on takana noi turhan leveät 225/45:t, koska moiset jäi käyttiksestä jouten. Ja niillä ei putoa välitys juurikaan verrattuna esim. 165/80R15 kumiin.

 

Noita 17" BRMejähän saa kotiin kannettuna vaikka MWS:ltä.

 

Jos en väärin muista miun vanteet on 20ET:llä, eli 40-45 voi tarvita paksumat spacerit taakse, mut vähempi kavennusta eteen.

 

Eiköhän pääkaupunkiseudulta löytyisi 17" settiä sovitukseen joltain harrastajalta päätöksen helpottamiseksi?

Edited by -tipi-
Link to comment

Eehhh ;) Kyllä autot kulkee suoraan riippumatta rengasprofiilista, mutta kyllähän tuo 185/35R17 on jo aika naurettavan matala.  Ai niin, naapurin Lancer Evossa on 215/30R18

 

images?q=tbn:ANd9GcQTBuSPKjnhyO9nEzuWzZO

 

Foto-QZNUNECJ.jpg

 

Ymmärrän toki että meitä on moneen junaan ja tälläiset joidenkin mielestä voivat olla ihan cool.. :D

Link to comment
  • 1 year later...

Heipä hei,

 

herätellään vanhaa ketjua. Mahtaisko arvon volkkaristeilla olla 16"/17" / 7" vanteita T3 / T34 kulkineissa? Tuossa nyt tuskailen etupään kanssa kun ei renkaat meinaa mahtua kääntymään juuri mitään. Mulla on siis vasta mittakapula jolla tutkiskelen mitä tuonne uskaltaa laittaa. Taakse periaatteessa pitäis mennä 7" levee vähintään 40 offsetilla, mutta eteen ei taida mennä.

 

Nyt on kavennettu akseli edessä + dropit ja takan irssi.

 

Onko kellään tietoa mikä on T34 etu ja takarenkaiden etäisyys toisistaan?

Link to comment

Akseliväli on sama kuin kuplassa 2400mm.

 

Ja edessä tulee ainakin t34 nopeesti se tavaratilan seinä vastaan jos isoa kummia alle haluaa. Siksi isot pojat yleensä tubbaa ne seinät sieltä tavaratilasta että kumit mahtuu edessä kääntymään.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...