Paavuli Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Arvonnan jälkeen päädyin tämän vannekysymyksen sijoittamaan alustaosioon, alustaahan se on.. eikö... Random Fiilis -syistä heräsi ajatus survoa kuplaan 17 tuuman vanteet ensi kaudeksi, tarkemmin BRM replicat (tai vastaavat). Näitähän on saatavina kaiketi vain 7 tuuman levyisenä (Sambassa näin vilauksen 4,5 tai 5 tuuman leveydestä, en löydä atm linkkiä), et:llä 40 ja 42. Kyselenkin kokemuksia, millaisella keulasetupilla näitä on käytetty? Internetin tieto on hieman kahtiajakoista, jossain välitetään mahtuvan kavennetun keulan, droppiolkien ja levyjarrujen kanssa. Toisaalla sanotaan droppiolkien kanssa vaadittavan 4" kavennetun akselin. Itselläni on, ja myös ensi kautena 2 tuumaa kavennettu säätöakseli droppiolilla, alkuperäiset rumpujarrut. Vakiorenkaat pyörivät suht hyvin auton ollessa vaakatasossa perän dropilla -1 ulkoboori + vuosikymmenten aiheuttama jousikuoleentuma. Kapiampaa akselia en laittanut, enkä halua, sillä vaimentimet ovat kuitenkin aikas mukavat varusteet. Tälläiseen yhdistelmään vanteet siis tulisivat. Vaihtoehto b tietty on sitten 15 tuumaa, ja tämähän onkin sitten helppo. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Mahtuminenhan on eniten kiinni renkaasta, joten ei liene ihme että nettikeskusteluista voi saada ristiriitaista tietoa. Esim. 185/35R17 mahtuu 70mm kavennetulla, dropein ja vakiojarruin näin. Takana 225/45R17 vaati 5mm spaceria, ettei raavi kumi jousilattaan. Joku ameriikan ukko oli ainakin ite kavennellu Airevon Bermilöitä, et en tijä saako moisia nettikaupan hyllystä. Edited August 26, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
aki Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Muista en tiedä, mutta Airevoja sai myös kahdella eri ET:llä. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 -tipi-, etupään lokari-gummi väli näyttää aivan samalta kuin omassani vakiorenkain. Asiaahan siis uskaltaa lähestyä tarkemmin. Miten 5mm spacer takana ilman keskitystä, maantieajo ok ilman väpätyksiä? Taisin törmätä sitten samaan amerikan sorvariin. Mutta eipä tässä hätää jos 7 tuumaakin mahtuu. Kääntyyttä voisi rajoittaa jotenkin, vakiorengaskin oikean tappikäännöksessä ottaa jonnekin kiinni. mm. ebay listaa 6.5 leveätä "Empi" bermiä. Joko näitä valmistaa usiampi taho, tai sitten tietoja on vain ristiin rastiin. Täytyy sitkeästi tutkia ja löytää vielä myyjäkin. Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Itsekkn olen haaveillut nykyisten 15" bermien tilalle noita 17" bermejä. Tosiaan takapää ei taida olla ongelma etupää sen sijaan on. Laita infoa tänne jos saat lisätietoa. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Itsekkn olen haaveillut nykyisten 15" bermien tilalle noita 17" bermejä. Tosiaan takapää ei taida olla ongelma etupää sen sijaan on. Laita infoa tänne jos saat lisätietoa. Harkitsin tässä jo mallineen tekoa, eli "vanteen irvikuvaa". Saisi katsottua miten kääntyilee. Toki myös herää heti ajatus siitä, onko 8 tilattua vannetta minkä hintaiset verrattuna 4 kpl... 1 Quote Link to comment
aki Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Airevon Leslie syö omaa koiranruokaansa ja ajelee 7" vanteloilla alla olevalla setupilla. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=440561&start=160 "this is my car, in the front i drive et40 an tires 185-35-17 and rear et20 205-45-17 this beam is only 2" narrowed with shocktowers. for more pics airevo-wheels facebookgroup. regards,leslie" Edited August 25, 2014 by aki Quote Link to comment
-Alex- Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Voisin kuvitella että 185/35R17 on aivan perseestä jos autolla meinaa ajaa oikeasti eikä käydä vain showtapahtumissa... Quote Link to comment
ARTO Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Eikös tää olekin lähinnä showta... Ei muuta kuin pyykkinarut kattotelineelle ja homeisella sisustalla matkaan:) Quote Link to comment
JM Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Vastaavat vanteet mulla ovaalissa. 42 et renkaat 195/45 ja 205/50. Takana 30mm speiseriä, edessä leveä keula. Ei täristä eikä vetele. Quote Link to comment
aki Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Käyttökokemuksia ko. Renkaista ko. Vanteilla voinee vaikka -tipi- ltä niin ei tarvitse kuvitella. Voisin kuvitella että 185/35R17 on aivan perseestä jos autolla meinaa ajaa oikeasti eikä käydä vain showtapahtumissa... 1 Quote Link to comment
Paavuli Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 (edited) Eipä ole Resto henkisen bublan uusitussa sisustassa hometta, ja takatelineelläkin on vain isohko puinen laatikko :) Käyttökommenttia yllä tulikin jo. Eikä tuo 185/35/17 ole aivan mahdottoman kaukana vääräuskoisen käyttöauton 205/45/17 koosta, jolla vuosittain ajetaan 45tkm. Vetelee nuo sprint classic reprovyörenkaatkin, on kuin panssariautoa ajaisi. Edited August 25, 2014 by Paavuli Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Vastaavat vanteet mulla ovaalissa. 42 et renkaat 195/45 ja 205/50. Takana 30mm speiseriä, edessä leveä keula. Ei täristä eikä vetele. Eli onko sulla siis normi levee olkatappikeula ja juurikin 17" 7" bermit, laita kuva pliis? 1 Quote Link to comment
JM Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 7x17 radarit ja red9 keula mikä on leveempi kun olkatappikeula levyillä. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=908578662491593&set=pcb.908578732491586&type=1&relevant_count=1 Ei oo ny parempaa kuvaa... Quote Link to comment
tolvana Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) http://jt.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2014/VW+Open/IMG_0792.jpg/_full.jpg JMn owaalissa ompi red9 keula normi pukkikeulan tilalla. Myöhästyin... Edited August 25, 2014 by tolvana Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Miksihän noita bermejä ei ole tehty kuin 7" leveenä? Edited August 25, 2014 by UltraVW Quote Link to comment
PZQ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 7"x17" Escrat 205/215 kumeksilla oli erittäin mielenkiintoinen ajo elämys kuplan alla.. -Pete- Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 7"x17" Escrat 205/215 kumeksilla oli erittäin mielenkiintoinen ajo elämys kuplan alla.. Worldtour 2011 1956.jpg -Pete- Millä keula setupilla? Quote Link to comment
PZQ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 En muista paljonko oli kavennettu.. mutta paljon.. ei kääntyny mihkään ja aivan paska ajaa.. -Pete- 1 Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Mitä jos laittais levitetyt vaikka (pari tuumaa)ja hyvälaatuiset kusilaidut eteen , mahtuiskohan jo pyörimään vaikkapa vakiokeulalla ja dropeilla? Noh taas nousee madLluksen hinta , mutta jos ei lasketa? Quote Link to comment
PZQ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Ovaali (suht jees madalletussa) tarvis 60mm speiserit taakse Radar 7x17 et42 vanteella, mahtuu pyörimään joka nurkassa aivan jees ja on ohjattavissa Tossa rytöpaskan näkösessä mahtu renkaat kylläkin pyörimään, mutta kääntösäde lentokenttä luokkaa.. -Pete- Edited August 25, 2014 by PZQ 1 Quote Link to comment
UltraVW Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Joo toi takapää varmaan ihan jees spacereilla yms. Mutta etupää taitaa tuottaa ongelmia, jotkut 195/45 ois jo varmaan ihan jees ajaa jos ei vaan hankaa mihinkään... Quote Link to comment
Paavuli Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Ajettavuudesta tässä onkin nyt kommenttia sinne tänne. Jos vakiovanteen et on 40? Levittää 7 tuumaisella vanteella 185 rengas alkuperäiseen verrattuna 31.8mm, ja tällöin ainakaan omaani ei kyseinen kombo sovi. Renkaan kuvio on lokarin kaaressa jo. Tällöin mielestäni on droppiolilla ja vakiokeulalla turha edes yrittää, sillä kys. kombolla ei vakiorengaskaan pyöri (mielestäni). Sitten pitääkin pohtia, mitä tapahtuu lokarin sisäpuolella, jos ET olisi enemmän esim. sorvauttamalla. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Paitsi, että kokonaishalkaisijan muutos 185/35 renkaalla tekee noin 33 milliä lisää rakoa renkaan ja lokarin väliin, jossei muuta keulan korkeutta... Quote Link to comment
-tipi- Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 (edited) Voisin kuvitella että 185/35R17 on aivan perseestä jos autolla meinaa ajaa oikeasti eikä käydä vain showtapahtumissa... Volkkarithan on perseestä muutenkin, eikö? Itse asiassa varsinkin maantiellä nuo 185/35 vie Kuplaa kuin raiteilla, kun ei aja nastojen raiskaamissa urissa. 7" vanteen ne kyllä jättää aika suojattomiksi. Eikä tuo 185/35/17 ole aivan mahdottoman kaukana vääräuskoisen käyttöauton 205/45/17 koosta, jolla vuosittain ajetaan 45tkm. Kyllä nuo aika eri planeetalta renkaina ovat, kun katsoo rengaslaskurista. Ympäryysmitassa/nopeusmittarissa 10% ero, korkeudessa 6cm. Esim. 185/35R17 on halkaisijaltaan pienempi kuin 155/60R15 kumi. 17" lienee 7" leveitä koska kumit on leveitä ja matalaprofiilisia. Ei taida 185/35 kapeampaa tehdä kuin Nangang 165/45R17, johonki häröön Honda Cubeen tjsp. Mutta tuokin on halkaisijaltaan edellämainittua 185/35 isompi. Mulla on takana noi turhan leveät 225/45:t, koska moiset jäi käyttiksestä jouten. Ja niillä ei putoa välitys juurikaan verrattuna esim. 165/80R15 kumiin. Noita 17" BRMejähän saa kotiin kannettuna vaikka MWS:ltä. Jos en väärin muista miun vanteet on 20ET:llä, eli 40-45 voi tarvita paksumat spacerit taakse, mut vähempi kavennusta eteen. Eiköhän pääkaupunkiseudulta löytyisi 17" settiä sovitukseen joltain harrastajalta päätöksen helpottamiseksi? Edited August 26, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
JM Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Vakiovanne lienee pienellä et:llä. Varmaan 10 tai silleen. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 (edited) Ei, vaan vakio peltivanteet on varsin isolla ET:llä 25-40mm, kapeuteensa nähden 4"-4,5" Ninjaedit: 4,5" on jopa 46 et:llä. Edited August 26, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
-Alex- Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Eehhh ;) Kyllä autot kulkee suoraan riippumatta rengasprofiilista, mutta kyllähän tuo 185/35R17 on jo aika naurettavan matala. Ai niin, naapurin Lancer Evossa on 215/30R18 Ymmärrän toki että meitä on moneen junaan ja tälläiset joidenkin mielestä voivat olla ihan cool.. :D Quote Link to comment
-Alex- Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Opel Speedsterissä oli edessä aikoinaan jokin outo kapea 17" rengaskoko? Tais olla julmat 175/55R17 :D http://image.europeancarweb.com/f/9337716/0205_01zoom+opel_speedster+front_view.jpg Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Heipä hei, herätellään vanhaa ketjua. Mahtaisko arvon volkkaristeilla olla 16"/17" / 7" vanteita T3 / T34 kulkineissa? Tuossa nyt tuskailen etupään kanssa kun ei renkaat meinaa mahtua kääntymään juuri mitään. Mulla on siis vasta mittakapula jolla tutkiskelen mitä tuonne uskaltaa laittaa. Taakse periaatteessa pitäis mennä 7" levee vähintään 40 offsetilla, mutta eteen ei taida mennä. Nyt on kavennettu akseli edessä + dropit ja takan irssi. Onko kellään tietoa mikä on T34 etu ja takarenkaiden etäisyys toisistaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 (edited) Akseliväli on sama kuin kuplassa 2400mm. Ja edessä tulee ainakin t34 nopeesti se tavaratilan seinä vastaan jos isoa kummia alle haluaa. Siksi isot pojat yleensä tubbaa ne seinät sieltä tavaratilasta että kumit mahtuu edessä kääntymään. Edited January 5, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
-Alex- Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Oikeenpuoleinen on 175/55R17, Opel Speedsteristä, aika siro, sopis varmaan kuplaankin jos ei tontita rajusti: Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 No raukkana ostin 15"/5" radarit. Ei nekään mene taakse heittämällä kun pitää väkästellä adapterit 5x130 => 5x205. Paljolla Alex teetät tuommoset? Varmaan teräksestä kun pitää olla mahdollisimman ohkaset. Quote Link to comment
sleepercooler Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 (edited) Jatkan tästä asiaan liittyvää joten, myykö mikään vanne toimittaja / vw putiikki tätä kyseistä vannetta täällä suomessa? Kuvat pöllitty Edited January 22, 2016 by sleepercooler Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.