Guest Janne.H Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Kertokaas viisaammat, miten kuplan keulaa saa nostettua? Alas säätökeula meni kun aukas pultit mutta mikä käytäntö on että saa jännityksen takaisin ja ylös?? Quote
Guest Janne.H Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Siinäpä se onki. Millä näitä pultteja saa väännettyä ylemmäs vaikkakin renkaat on ilmassa?? Quote
tolvana Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Irrota alapallot kartioistaan jos et muuten saa pyöriä väännettyä alaspäin. Quote
Dennis Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Joskus auttaa vähän jos irrottaa iskarin toisesta päästä ja rengas pääsee vähän alaspäin, riippuu toki iskarin pituudesta T. Dennis Quote
Helstoi Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Täälläkin olisi tarvetta saada keulaa ylemmäs koska katsastajasedän mukaan keulaa madallettu,joten valot liian lähellä maata. Olikohan luku 46cm. Harmi vaan että kupla hyvinkin tuore tuttavuus enkä löytänyt siitä ainakaan mitään etuakselin säätöpalikoita, mitä porukka ilmeisesti hitsaillut etuakseleihin kiinni joten ei hajuakaan millä sitä on madallettu ja miten lähteä keulaa nostamaan..Oiskohan vinkkejä? Auto siis vm `77 Quote
Tanhis Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 (edited) Olenko nyt jotenkin ulapalla mutta eikös valon alareuna pitäisi olla min 35cm korkeudella. Ja tästäkin mielessä sellainen pikku fiba että katsastajan käsikirjassa ei mainista mistä tuo 35cm mitataan eli onko se ajovalon keskikohdasta vai alareunasta. Etuvalo- valkoinen- etäisyys reunasta enintään 40 cm, perävaunussa 15 cm. keskinäinen etäisyys vähintään 60cm.- 35 - 150 cm korkeudella. (jos rakenne vaatii 210 cm) Edit: sitten taas kastastajan käsikirjassa mainitussa artiklassa joka löytyy täältä. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:31976L0756 mainitaan valojen korkeudesta näin. 4.2.4.2 Korkeus: Vähintään 500 mm ja enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella. Eli siis mitä nyt tässä korkeudessa pitäisi noudattaa katsastajan käsikirjaa vai siinä mainittua artiklaa kun ovat ristiriidassa toisestensa kanssa. Edited June 9, 2015 by Tanhis Quote
Helstoi Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Ainakin tämä katsuri oli mitannut valon alareunasta, enkä tosiaan tiedä miten konttorin vaihto tässä tilanteessa auttaa koska rek otteessakin lukee jo käyttökielto. Quote
Lasse Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 käyttökielto liian alhaalla olevasta valaisimesta? Kannattanee ottaa yhteyttä Trafiin... Quote
metake Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Olenko nyt jotenkin ulapalla mutta eikös valon alareuna pitäisi olla min 35cm korkeudella. Ja tästäkin mielessä sellainen pikku fiba että katsastajan käsikirjassa ei mainista mistä tuo 35cm mitataan eli onko se ajovalon keskikohdasta vai alareunasta. Tuo tarkoittaa etuvaloa, eli siis parkkia, ei ajovaloa. Quote
metake Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Katsastuksen arvosteluperusteet -ohje sanoo että ajovalon sääntöjenvastainen rakenne, toiminta tai sijoitus aiheuttaa korjauskehotuksen. Ajokieltoon ajoneuvo määrätään jos se aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenteessä. Jos ajokielllon syy oli todellakin tuo ajovalojen korkeus niin takaisin konttorille selvittämään asia ja jos ei selviä niin valitus Trafiin (maksaa 50 eur). Quote
Helstoi Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Joo pikkusen täytyy tarkentaa että otteessa on että Käyttökielto koska määräaikaiskatsastus on suorittamatta, leima meni vanhaksi jo joskus maaliskuussa. Nyt siis yritetty katsastaa ja ainut huomautus tuo keulan nosto koska valot liian matalalla. Quote
x-pj Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Ainakin tämä katsuri oli mitannut valon alareunasta, enkä tosiaan tiedä miten konttorin vaihto tässä tilanteessa auttaa koska rek otteessakin lukee jo käyttökielto. Katsastuksen uudella konttorilla voi aloittaa alusta. Kaikki katsastajat eivät puutu moiseen asiaan, jos auto on muuten kunnossa ja keula on "järkevällä" korkeudella. Aika monen kuplan valot on liian alhaalla ja silti niillä ajellaan. Quote
Lasse Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Mulle vanhan liiton katsastaja sanoi, että kaikki makaavalamppuiset kuplat sais hylätä tuolla 50 cm säännöllä. Ja totesi, että pakko siinä joku järki on olla ja siksi niitä ei kannata mittailla. Quote
Hebster52 Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Kuplassa vakiokorkealla keulalla toi mitta on silti alle 500mm... :P Quote
hpa Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Ennen 1993 käyttöönotettujen ajoneuvojen valomääräykset perustuvat Ajoneuvo Asetuksen täytäntöönpanopäätökseen.Näitä on oltava katkematon sarja, mistä katsotaan tapauskohtaisesti katsastettavan ajoneuvon määräyksenmukaisuus.Autot tyyppikatsastettiin vuosittain ennen myyntiin tuloa ja varmistettin määräystenmukaisuus.Myöhemmin tuli voimaan EU:n hyväksynnät, toki ei niitä meillä uskottu.Siis yllättäen lähes identtisissä vw1300 ajoneuvoissa vuosien 1967 syksy ja 1977 kevät välillä ajovalaisimien fyysinen korkeusvaatimus on ollut erilainen, onko käytännössä korkeudet vaihdelleet, ei voi kuin arvailla.Auton katsastajalla on velvollisuus noudattaa sen rekisteröintiajankohtana voimassa ollutta valomääräystä ja on velvollinen sen esittämään, mikäli sitä pyydetään.Tuo katkeamaton täytäntöönpanomääräyssarja on eduskunnan kirjastossa, netissä sitä ei ole nähtävissä.Valaisimen korkeusvaatimus selviää myös takakätisesti ohjekirjasta kohdasta valojen korkeussäätö.Kun lähivalojen ulottuma tuli 50 metriksi, valaisevan pinnan korkeusvaatimus 50 cm mitattiin oikeasti lähivalon projektioon ajovalon lasissa eli noin keskelle. Eipä tällä kertaa muuta. 1 Quote
Helstoi Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Tämä ongelma ratkesi tosiaan konttoria vaihtamalla. Kiitoksia vinkeistä. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.