Jump to content

Keulan nosto


Guest Janne.H

Recommended Posts

Guest Janne.H
Posted

Kertokaas viisaammat, miten kuplan keulaa saa nostettua? Alas säätökeula meni kun aukas pultit mutta mikä käytäntö on että saa jännityksen takaisin ja ylös??

Guest Janne.H
Posted

Siinäpä se onki. Millä näitä pultteja saa väännettyä ylemmäs vaikkakin renkaat on ilmassa??

Posted

Joskus auttaa vähän jos irrottaa iskarin toisesta päästä ja rengas pääsee vähän alaspäin, riippuu toki iskarin pituudesta

 

T.

Dennis

  • 9 months later...
Posted

Täälläkin olisi tarvetta saada keulaa ylemmäs koska katsastajasedän mukaan keulaa madallettu,joten valot liian lähellä maata. Olikohan luku 46cm. Harmi vaan että kupla hyvinkin tuore tuttavuus enkä löytänyt siitä ainakaan mitään etuakselin säätöpalikoita, mitä porukka ilmeisesti hitsaillut etuakseleihin kiinni joten ei hajuakaan millä sitä on madallettu ja miten lähteä keulaa nostamaan..Oiskohan vinkkejä? Auto siis vm `77

Posted (edited)

Olenko nyt jotenkin ulapalla mutta eikös valon alareuna pitäisi olla min 35cm korkeudella. Ja tästäkin mielessä sellainen pikku fiba että katsastajan käsikirjassa ei mainista mistä tuo 35cm mitataan eli onko se ajovalon keskikohdasta vai alareunasta.

 

Etuvalo
- valkoinen
- etäisyys reunasta enintään 40 cm, perävaunussa 15 cm. keskinäinen etäisyys vähintään 60cm.
- 35 - 150 cm korkeudella. (jos rakenne vaatii 210 cm)

 

Edit: sitten taas kastastajan käsikirjassa mainitussa artiklassa joka löytyy täältä.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:31976L0756

 

mainitaan valojen korkeudesta näin.
 

4.2.4.2 Korkeus:

Vähintään 500 mm ja enintään 1 200 mm maanpinnan yläpuolella.

 

 

Eli siis mitä nyt tässä korkeudessa pitäisi noudattaa katsastajan käsikirjaa vai siinä mainittua artiklaa kun ovat ristiriidassa toisestensa kanssa.

Edited by Tanhis
Posted

Ainakin tämä katsuri oli mitannut valon alareunasta, enkä tosiaan tiedä miten konttorin vaihto tässä tilanteessa auttaa koska rek otteessakin lukee jo käyttökielto.

Posted

Olenko nyt jotenkin ulapalla mutta eikös valon alareuna pitäisi olla min 35cm korkeudella. Ja tästäkin mielessä sellainen pikku fiba että katsastajan käsikirjassa ei mainista mistä tuo 35cm mitataan eli onko se ajovalon keskikohdasta vai alareunasta.

 

Tuo tarkoittaa etuvaloa, eli siis parkkia, ei ajovaloa.

Posted

Katsastuksen arvosteluperusteet -ohje sanoo että ajovalon sääntöjenvastainen rakenne, toiminta tai sijoitus aiheuttaa korjauskehotuksen. Ajokieltoon ajoneuvo määrätään jos se aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenteessä. Jos ajokielllon syy oli todellakin tuo ajovalojen korkeus niin takaisin konttorille selvittämään asia ja jos ei selviä niin valitus Trafiin (maksaa 50 eur).

Posted

Joo pikkusen täytyy tarkentaa että otteessa on että Käyttökielto koska määräaikaiskatsastus on suorittamatta, leima meni vanhaksi jo joskus maaliskuussa. Nyt siis yritetty katsastaa ja ainut huomautus tuo keulan nosto koska valot liian matalalla.

Posted

Ainakin tämä katsuri oli mitannut valon alareunasta, enkä tosiaan tiedä miten konttorin vaihto tässä tilanteessa auttaa koska rek otteessakin lukee jo käyttökielto.

Katsastuksen uudella konttorilla voi aloittaa alusta. Kaikki katsastajat eivät puutu moiseen asiaan, jos auto on muuten kunnossa ja keula on "järkevällä" korkeudella. Aika monen kuplan valot on liian alhaalla ja silti niillä ajellaan.

Posted

Mulle vanhan liiton katsastaja sanoi, että kaikki makaavalamppuiset kuplat sais hylätä tuolla 50 cm säännöllä. Ja totesi, että pakko siinä joku järki on olla ja siksi niitä ei kannata mittailla.

Posted

Ennen 1993 käyttöönotettujen ajoneuvojen valomääräykset perustuvat Ajoneuvo Asetuksen täytäntöönpanopäätökseen.Näitä on oltava katkematon sarja, mistä katsotaan tapauskohtaisesti katsastettavan ajoneuvon määräyksenmukaisuus.Autot tyyppikatsastettiin vuosittain ennen myyntiin tuloa ja varmistettin määräystenmukaisuus.Myöhemmin tuli voimaan EU:n hyväksynnät, toki ei niitä meillä uskottu.Siis yllättäen lähes identtisissä vw1300 ajoneuvoissa vuosien 1967 syksy ja 1977 kevät välillä ajovalaisimien fyysinen korkeusvaatimus on ollut erilainen, onko käytännössä korkeudet vaihdelleet, ei voi kuin arvailla.Auton katsastajalla on velvollisuus noudattaa sen rekisteröintiajankohtana voimassa ollutta valomääräystä ja on velvollinen sen esittämään, mikäli sitä pyydetään.Tuo katkeamaton täytäntöönpanomääräyssarja on eduskunnan kirjastossa, netissä sitä ei ole nähtävissä.Valaisimen korkeusvaatimus selviää myös takakätisesti ohjekirjasta kohdasta valojen korkeussäätö.Kun lähivalojen ulottuma tuli 50 metriksi, valaisevan pinnan korkeusvaatimus 50 cm mitattiin oikeasti lähivalon projektioon ajovalon lasissa eli noin keskelle.  Eipä tällä kertaa muuta. 

  • Like 1
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...