Guest irakklovalpuk Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Katsastuksessa hylky oik. Ulompi raidetangonpää, vaihdoin kaikki nivelet molemmin puolin myös ylä ja alapallot. Nivelet Motonetista kupla-68 levyjarruilla. Nyt ongelmana ihan älyttömän raskas ohjaus! Myös renkaat ilmassa ei pysty käsin vääntään ohjausta levystä koitettuna. Mistä voisi johtua? Nivelet irrotettuihin olkatappeihin laittoi korjaamo ja itse laitoin kuvien mukaan kasaan ja kaikki "prikat" tuli paikalleen. Mikä avuksi? Simpukkaa säädetty ei vaikutusta, ohjaus oli hyvä ja kevyt ennen nivelten vaihtoa. Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 (edited) Laittoihan korjaamo pallonivelet varmasti oikeaan asentoon? Jos pallonivel on väärässä asennossa (ikäänkuin pyörähtäneenä pesässään) niin tappi ei liiku kunnolla vaan hankaa runkoon ja saattaa jumittaa tiukastikin, silloin kyllä jousituskin yleensä jumittaa. EDIT: Tästä kuvasta näkyy syy miksi pallonivelen on oltava oikeassa asennosssa, eli ura on pitkulainen ja sen pitää olla auton pituussuuntaan. EDIT 2: Tässä kuvassa näkyy pallonivelessä oleva lovi joka osoittaa mihin suuntaan tuo ura pallonivelessä on. En muista pitääkö tämän uran olla eteen- vai taaksepäin, mutta missään tapauksessa se ei saa olla sivulle. Tarkasta mihin suuntaan sulla nuo lovet on. Edited November 23, 2014 by metake Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Kiitos vinkistä! Eli kun ottaa irti niin kokeilee mihin suuntaan nivel liikkuu - pitäisi liikkua eteen ja taakse? Noi kumit ei taida ehjänä lähteä irti (motonet). Etuakseli on madallettu ja kavennettu, jousitusta ei hirveästi ole ollut aikaisemminkaan mutta ajettavuus hyvä ja ohjaus palauttanut. Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Siitä lovesta näkee sen että onko ne asennettu oikein, ei tarvitse ottaa irti. Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 No niin tallissa tarkistettu nivelten asennus ja oikein näyttäs lovet olevan. Otin olkavarret irti ja takaisin, huomasin kun jättää ylimmän pallonivelen nylocin kiristyksen "löysälle" niin ohjaus normaalin kevyt?? Nylocissa prikka välissä, vanhat yläpallot olivat muistaakseni sokkamutterilla. Onko tällaiseen lääkettä? Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Osaako ketään auttaa? Yläpallonivelen kun kiristää kunnolla kiinni, niin ohjaus jäykkä, jos jättää löysälle nylocmutterin ohjaus toimii kevyesti? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Voisko siihen uuteen niveleen porata reijän ja laittaa kruunumutterin sokalla. Sehän ei tietysti ole paras ratkaisu vaan parempi olisi vaikka vaihtaa uusi nivel. Mutta miksi jumittaa, nivelen varrenhan pitäisi olla kartio eikä mutterin kireys pitäisi vaikuttaa palloon asti. Uppoaako nivelen kartio liian syvälle kiristettäessä? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 (edited) Ellei sitten ole pieni kartio isokartioisessa varressa kiinni. Kun eikös nekin muuttuneet jonain vuonna. Edited November 30, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Anpu Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Nii tai rässätty .ituiks ettei kuula pääse pyörimään kupissa. Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Motonetin mukaan -65 eteenpäin sama. Voisiko olla camber murikoissa eroja? Jos jättäisi kiristystä vähemmälle ja nylociin ruuvilukitetta, kun kerta klappia ei ole vaikka kiristyksen jättää vähemmälle? Quote Link to comment
multanen Posted November 30, 2014 Share Posted November 30, 2014 Jos jättäisi kiristystä vähemmälle ja nylociin ruuvilukitetta, kun kerta klappia ei ole vaikka kiristyksen jättää vähemmälle? Elä helevetissä jätä löysälle. Tutki pyöriikö nivelen pää ja/tai mutteri ohjauksen mukana silloin kun mutteri on hieman löysällä. Tussilla vaikka merkin laittaa ja pyörittää rattia. Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 (edited) Ei pyöri mutteri eikä nivelenpää ohjauksen mukana. Kai noilla pitää ajella ens keväänä muutama sata km ja katsoa herkistyykö uudet nivelet, nyt niillä on takana vasta muutama km. Katsastukseen kelpasi, mutta ei oikein mulle kun kupla oli hyvä ajettava "vanhoilla" nivelillä. Edited December 1, 2014 by irakklovalpuk Quote Link to comment
Tanhis Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Jos tosiaan kyse yhdestä nivelestä niin olisko fiksua koettaa vaihtaa sitä kun tosiaan on mahdollisuus että mennyt prässätessä pieleen. Quote Link to comment
Guest irakklovalpuk Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Kummankin puolen yläpallot vaikuttavat jäykiltä (mutterin kiristys vaikuttaa molemmilla puolilla), voi tietenkin olla molemmatkin prässätty väärin. Pistänne kunnolla kiinni ja ajelen, jollei muutosta, niin uudet yläpallot tilaukseen Paruzzilta ymv... Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Tuskin ne uudet pallonivelet mitään muuttaa jos alkuperäistä ongelmaa et saa selvitettyä.. joku syy siihen on miks se on niin jäykkä, joko se on kasattu väärin tai väärät osat.. Eikä ratkaisu ole ajaa nivelet auki, sillä kerjää vaan lisää ongelmia. ei se ratkase mitään tilaamalla uudet osat jostain.. aika varmaan saman tasosta osaa tulee kummiskin Quote Link to comment
jannuz Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Selviskö tämä? Itsellä vastaava ongelma uusilla nivelillä. Quote Link to comment
aapsi Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Itse kanssa vaihtelin tossa leimalle ylä- ja alapallot kummallekin puolelle sekä raidepäät tuli vaihdettua polo mk1 hammastangon asennuksen yhteydessä aikaisemmin. Mukavan kevyt oli käännellä ennen palloniveljumppaa ja alapalloiksi tosiaan tuli moog ja ylös lemförder. Tosi jäykkä on käännellä nyt tuon hammastangonkin kanssa ja kaikki pallotkin on oikein päin asennettu. Kai nuo sitten tehdään niin tiukoilla sovitteilla nykyisin että kestää näissä pari tonnia painavissa perhehelveteissäkin edes muutaman vuoden... Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Nyt on täälläkin kaikki nivelet vaihdettu eteen. Jäykistyi ohjaus huomattavasti edelliseen verrattuna. Eli -69 Kupla, nivelet verrattiin vanhoihin ennen asennusta. Irto tukivarret vein korjaamolle prässättäväksi, huomautin että pallonivelet pitää laittaa merkkien mukaan paikalleen. Raidetangonpäät vaihdettiin toissa päivänä ja seuraavana päivänä kulmien säätöön. Eli montaa kilometriä en ole ajanut vielä, ajattelin ensin että herkistyyköhän nämä sitten vaan ajamalla.. Ratti ei palaudu kaarteessa aivan loppuun asti. Ja on jäykähkö liikeradaltaan. Ennen nivelien vaihtoa, säädin ohjaussimpukkaa tiukemmalle. Kuitenkaan mitään älyttömiä, tuolloin vanhoilla nivelillä ratti palautui kaarteissa nätisti. Ja ohjattavuus parani hiukan vanhoilla nivelillä, eli elvytystä annettiin. Tätä simpukan säätöä kokeilen vielä ottaa takaisin päin. Miten onko edellä kirjoittaneilla asia selvinnyt ? (Jos sattuvat lukemaan tämän) Tai onko muilla heittää vinkkejä? Edited June 6, 2019 by Paussi11 Quote Link to comment
jarkki86 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Samaa vikaa täälläkin... Quote Link to comment
hpa Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) Nykyisissä pallonivelissä ei ole välystä ollenkaan, pitäisi olla. Sitten puristaessa tiukkenee lisää ja ohjaus jäykkenee. Näin kävi myös itselle -69 kuplassa. Simpukän säädin myös ohjeen mukaiseksi, sekin jäykistää ja ohjauksen palautus huononee. Simpukka säädetään pyörät ylös nostettuna neljänneskierros ratista käännettynä noin 25 millimetriksi, isompi välys tosiaan herkistää ohjausta ja palautus paranee. Nivelten vaihdon jälkeen pitää ohjauskulmia tarkistaa, siten että aurausta on vähän tai nolliin ja ohjaus on keskitetty. Jumppa jatkuu myös täällä. Välyksen lisäys palloniveliin vaatinee erikoistyökalun, tällainen prässi on kehitteillä. Edited June 6, 2019 by hpa Quote Link to comment
paspit Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Sama juttu täälläkin, kaikki nivelet uusittu ja simpukka huollettu/säädetty . Ei n.5tkm ajon jälkeen ole vielä herkistynyt muuta kuin kuski. Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Eli aika yleistä täytyy olla. Ulkomaalaisillakin foorumeilla myös löytyi samaa ihmettelyä. Ja ei siis välttämättä ajamalla lähde herkistyy? No täytyy seurailla miten on omalla kohdalla. Sitten tulee mieleen että olisko pitänyt satsaa enemmän näihin niveliin, saksalaista kauppaavat 1-laatuna. Empiä laitoin kaikki nivelet. Quote Link to comment
jarkki86 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Minulla taitaa kaikki nivelet olla febiä ja tahmea on. Aavistuksen ehkä herkistynyt muutamalle sadalle kilometrille mutta ei siltikään ole mikään mukava ajettava. Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 (edited) 1 hour ago, jarkki86 said: Minulla taitaa kaikki nivelet olla febiä ja tahmea on. Aavistuksen ehkä herkistynyt muutamalle sadalle kilometrille mutta ei siltikään ole mikään mukava ajettava. Ok, no "hyvä tietää" eli ei ole halvempien syytä ainakaan. On kyllä kumma homma, ekaa kertaa käy näin kun vaihtaa nivelet. On tullut eri auto merkkeihin vaihdeltuu mutta koskaan ei ole näin käynyt. Edited June 6, 2019 by Paussi11 Quote Link to comment
Esa67 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Niveliä kannattaisi kokeilla rasvata. Uusissa nivelissä on usein vain vähän rasvaa. Itse laitan aina lisää rasvaa asennusvaiheessa. Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 27 minutes ago, Esa67 said: Niveliä kannattaisi kokeilla rasvata. Uusissa nivelissä on usein vain vähän rasvaa. Itse laitan aina lisää rasvaa asennusvaiheessa. Tämän vois tehdä. Quote Link to comment
aapsi Posted June 16, 2019 Share Posted June 16, 2019 Itse oon näköjään tähän keskusteluun kirjoittanut vuonna 2015 tästä samasta ongelmasta ja sen verran lisätietoa, että ei olleet nivelet herkistyneet vielä vuoteen 2019 mennessä. Paljoa ei toki ole ajettu, mutta nyt keväällä vaihdoin kaikki pallonivelet uudelleen halvimpiin mahdollisiin tarvikeniveliin kun meni hermot. Prässäyksessä kiinnitin tarkasti huomiota siihen, että menevät varmasti oikeaan asentoon ja samoin siihen ettei pallonivelen "kuppiin" pääsisi kohdistumaan missään kohtaa voimaa, joka sitten ahdistaisi pallon pyörimistä. Näillä konsteilla sain omassani keulan taas pelaamaan ja ohjauksen palauttamaan hyvin. Quote Link to comment
Paussi11 Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 19 hours ago, aapsi said: Itse oon näköjään tähän keskusteluun kirjoittanut vuonna 2015 tästä samasta ongelmasta ja sen verran lisätietoa, että ei olleet nivelet herkistyneet vielä vuoteen 2019 mennessä. Paljoa ei toki ole ajettu, mutta nyt keväällä vaihdoin kaikki pallonivelet uudelleen halvimpiin mahdollisiin tarvikeniveliin kun meni hermot. Prässäyksessä kiinnitin tarkasti huomiota siihen, että menevät varmasti oikeaan asentoon ja samoin siihen ettei pallonivelen "kuppiin" pääsisi kohdistumaan missään kohtaa voimaa, joka sitten ahdistaisi pallon pyörimistä. Näillä konsteilla sain omassani keulan taas pelaamaan ja ohjauksen palauttamaan hyvin. Ok, ei ole herkistynyt Empin halpikset täällä. On n. 2000km ajettu näillä. Eli olisko se prässäys syynä tähän, eli kuppiin on kohdistunut voimaa. Quote Link to comment
Paussi11 Posted July 19, 2019 Share Posted July 19, 2019 No nyt on ajettu ainakin +4000km lisää edelliseen. On ne pallonivelet herkistyny. Ostin uudet renkaat yli viikko sitten, uusilla renkailla paikallaan ratin kääntäminen keveni huomattavasti. Vanhat renkaat oli 20v vanhat. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.