Jump to content

Kuplan jäykkä ohjaus nivelien vaihdon jälkeen?


Guest irakklovalpuk

Recommended Posts

Guest irakklovalpuk
Posted

Katsastuksessa hylky oik. Ulompi raidetangonpää, vaihdoin kaikki nivelet molemmin puolin myös ylä ja alapallot. Nivelet Motonetista kupla-68 levyjarruilla. Nyt ongelmana ihan älyttömän raskas ohjaus! Myös renkaat ilmassa ei pysty käsin vääntään ohjausta levystä koitettuna. Mistä voisi johtua? Nivelet irrotettuihin olkatappeihin laittoi korjaamo ja itse laitoin kuvien mukaan kasaan ja kaikki "prikat" tuli paikalleen. Mikä avuksi?  Simpukkaa säädetty ei vaikutusta, ohjaus oli hyvä ja kevyt ennen nivelten vaihtoa.

Posted (edited)

Laittoihan korjaamo pallonivelet varmasti oikeaan asentoon? Jos pallonivel on väärässä asennossa (ikäänkuin pyörähtäneenä pesässään) niin tappi ei liiku kunnolla vaan hankaa runkoon ja saattaa jumittaa tiukastikin, silloin kyllä jousituskin yleensä jumittaa.

 

 

EDIT: Tästä kuvasta näkyy syy miksi pallonivelen on oltava oikeassa asennosssa, eli ura on pitkulainen ja sen pitää olla auton pituussuuntaan.

 

961063.jpg

 

 

EDIT 2: Tässä kuvassa näkyy pallonivelessä oleva lovi joka osoittaa mihin suuntaan tuo ura pallonivelessä on. En muista pitääkö tämän uran olla eteen- vai taaksepäin, mutta missään tapauksessa se ei saa olla sivulle. Tarkasta mihin suuntaan sulla nuo lovet on.

 

replacement_ball_joint.jpg

Edited by metake
Guest irakklovalpuk
Posted

Kiitos vinkistä! Eli kun ottaa irti niin kokeilee mihin suuntaan nivel liikkuu - pitäisi liikkua eteen ja taakse? Noi kumit ei taida ehjänä lähteä irti (motonet). Etuakseli on madallettu ja kavennettu, jousitusta ei hirveästi ole ollut aikaisemminkaan mutta ajettavuus hyvä ja ohjaus palauttanut.

Guest irakklovalpuk
Posted

No niin tallissa tarkistettu nivelten asennus ja oikein näyttäs lovet olevan. Otin olkavarret irti ja takaisin, huomasin kun jättää ylimmän pallonivelen nylocin kiristyksen "löysälle" niin ohjaus normaalin kevyt?? Nylocissa prikka välissä, vanhat yläpallot olivat muistaakseni sokkamutterilla. Onko tällaiseen lääkettä?

Guest irakklovalpuk
Posted

Osaako ketään auttaa? Yläpallonivelen kun kiristää kunnolla kiinni, niin ohjaus jäykkä, jos jättää löysälle nylocmutterin ohjaus toimii kevyesti?

Posted

Voisko siihen uuteen niveleen porata reijän ja laittaa kruunumutterin sokalla.

Sehän ei tietysti ole paras ratkaisu vaan parempi olisi vaikka vaihtaa uusi nivel. Mutta miksi jumittaa, nivelen varrenhan pitäisi olla kartio eikä mutterin kireys pitäisi vaikuttaa palloon asti.

Uppoaako nivelen kartio liian syvälle kiristettäessä?

Posted (edited)

Ellei sitten ole pieni kartio isokartioisessa varressa kiinni. Kun eikös nekin muuttuneet jonain vuonna.

Edited by Tanhis
Guest irakklovalpuk
Posted

Motonetin mukaan -65 eteenpäin sama. Voisiko olla camber murikoissa eroja? Jos jättäisi kiristystä vähemmälle ja nylociin ruuvilukitetta, kun kerta klappia ei ole vaikka kiristyksen jättää vähemmälle?

Posted

Jos jättäisi kiristystä vähemmälle ja nylociin ruuvilukitetta, kun kerta klappia ei ole vaikka kiristyksen jättää vähemmälle?

Elä helevetissä jätä löysälle.

Tutki pyöriikö nivelen pää ja/tai mutteri ohjauksen mukana silloin kun mutteri on hieman löysällä. Tussilla vaikka merkin laittaa ja pyörittää rattia.

Guest irakklovalpuk
Posted (edited)

Ei pyöri mutteri eikä nivelenpää ohjauksen mukana. Kai noilla pitää ajella ens keväänä muutama sata km ja katsoa herkistyykö uudet nivelet, nyt niillä on takana vasta muutama km. Katsastukseen kelpasi, mutta ei oikein mulle kun kupla oli hyvä ajettava "vanhoilla" nivelillä.

Edited by irakklovalpuk
Posted

Jos tosiaan kyse yhdestä nivelestä niin olisko fiksua koettaa vaihtaa sitä kun tosiaan on mahdollisuus että mennyt prässätessä pieleen.

Guest irakklovalpuk
Posted

Kummankin puolen yläpallot vaikuttavat jäykiltä (mutterin kiristys vaikuttaa molemmilla puolilla), voi tietenkin olla molemmatkin prässätty väärin. Pistänne kunnolla kiinni ja ajelen, jollei muutosta, niin uudet yläpallot tilaukseen Paruzzilta ymv...

Posted

Tuskin ne uudet pallonivelet mitään muuttaa jos alkuperäistä ongelmaa et saa selvitettyä.. joku syy siihen on miks se on niin jäykkä, joko se on kasattu väärin tai väärät osat.. Eikä ratkaisu ole ajaa nivelet auki, sillä kerjää vaan lisää ongelmia. ei se ratkase mitään tilaamalla uudet osat jostain.. aika varmaan saman tasosta osaa tulee kummiskin

  • 8 months later...
Posted

Itse kanssa vaihtelin tossa leimalle ylä- ja alapallot kummallekin puolelle sekä raidepäät tuli vaihdettua polo mk1 hammastangon asennuksen yhteydessä aikaisemmin. Mukavan kevyt oli käännellä ennen palloniveljumppaa ja alapalloiksi tosiaan tuli moog ja ylös lemförder. Tosi jäykkä on käännellä nyt tuon hammastangonkin kanssa ja kaikki pallotkin on oikein päin asennettu. Kai nuo sitten tehdään niin tiukoilla sovitteilla nykyisin että kestää näissä pari tonnia painavissa perhehelveteissäkin edes muutaman vuoden...

  • 3 years later...
Posted (edited)

Nyt on täälläkin kaikki nivelet vaihdettu eteen. Jäykistyi ohjaus huomattavasti edelliseen verrattuna. 

Eli -69 Kupla, nivelet verrattiin vanhoihin ennen asennusta. Irto tukivarret vein korjaamolle prässättäväksi, huomautin että pallonivelet pitää laittaa merkkien mukaan paikalleen. 

Raidetangonpäät vaihdettiin toissa päivänä ja seuraavana päivänä kulmien säätöön. 

 

Eli montaa kilometriä en ole ajanut vielä, ajattelin ensin että herkistyyköhän nämä sitten vaan ajamalla.. 

Ratti ei palaudu kaarteessa aivan loppuun asti. Ja on jäykähkö liikeradaltaan.

 

Ennen nivelien vaihtoa, säädin ohjaussimpukkaa tiukemmalle. Kuitenkaan mitään älyttömiä, tuolloin vanhoilla nivelillä ratti palautui kaarteissa nätisti. Ja ohjattavuus parani hiukan vanhoilla nivelillä, eli elvytystä annettiin.

Tätä simpukan säätöä kokeilen vielä ottaa takaisin päin.

 

Miten onko edellä kirjoittaneilla asia selvinnyt ? (Jos sattuvat lukemaan tämän)

Tai onko muilla heittää vinkkejä?

 

 

Edited by Paussi11
Posted (edited)

Nykyisissä pallonivelissä ei ole välystä ollenkaan, pitäisi olla. Sitten puristaessa tiukkenee lisää ja ohjaus jäykkenee. Näin kävi myös itselle -69 kuplassa. Simpukän säädin myös ohjeen mukaiseksi, sekin jäykistää ja ohjauksen palautus huononee. Simpukka säädetään pyörät ylös nostettuna neljänneskierros ratista käännettynä noin 25 millimetriksi, isompi välys tosiaan herkistää ohjausta ja  palautus paranee. Nivelten vaihdon jälkeen pitää ohjauskulmia tarkistaa, siten että aurausta on vähän tai nolliin ja ohjaus on keskitetty. Jumppa jatkuu myös täällä. Välyksen lisäys palloniveliin vaatinee erikoistyökalun, tällainen prässi on kehitteillä.

Edited by hpa
Posted

Sama juttu täälläkin, kaikki nivelet uusittu ja simpukka huollettu/säädetty . Ei n.5tkm ajon jälkeen ole vielä herkistynyt muuta kuin kuski.

Posted

Eli aika yleistä täytyy olla. Ulkomaalaisillakin foorumeilla myös löytyi samaa ihmettelyä. 

 

Ja ei siis välttämättä ajamalla lähde herkistyy? No täytyy seurailla miten on omalla kohdalla. 

 

Sitten tulee mieleen että olisko pitänyt satsaa enemmän näihin niveliin, saksalaista kauppaavat 1-laatuna. Empiä laitoin kaikki nivelet.

Posted

Minulla taitaa kaikki nivelet olla febiä ja tahmea on. Aavistuksen ehkä herkistynyt muutamalle sadalle kilometrille mutta ei siltikään ole mikään mukava ajettava.

Posted (edited)
1 hour ago, jarkki86 said:

Minulla taitaa kaikki nivelet olla febiä ja tahmea on. Aavistuksen ehkä herkistynyt muutamalle sadalle kilometrille mutta ei siltikään ole mikään mukava ajettava.

 

Ok, no "hyvä tietää" eli ei ole halvempien syytä ainakaan. 

On kyllä kumma homma, ekaa kertaa käy näin kun vaihtaa nivelet. On tullut eri auto merkkeihin vaihdeltuu mutta koskaan ei ole näin käynyt. 

Edited by Paussi11
Posted

Niveliä kannattaisi kokeilla rasvata. Uusissa nivelissä on usein vain vähän rasvaa. Itse laitan aina lisää rasvaa asennusvaiheessa. 

Posted
27 minutes ago, Esa67 said:

Niveliä kannattaisi kokeilla rasvata. Uusissa nivelissä on usein vain vähän rasvaa. Itse laitan aina lisää rasvaa asennusvaiheessa. 

 

Tämän vois tehdä. 

  • 2 weeks later...
Posted

Itse oon näköjään tähän keskusteluun kirjoittanut vuonna 2015 tästä samasta ongelmasta ja sen verran lisätietoa, että ei olleet nivelet herkistyneet vielä vuoteen 2019 mennessä. Paljoa ei toki ole ajettu, mutta nyt keväällä vaihdoin kaikki pallonivelet uudelleen halvimpiin mahdollisiin tarvikeniveliin kun meni hermot. Prässäyksessä kiinnitin tarkasti huomiota siihen, että menevät varmasti oikeaan asentoon ja samoin siihen ettei pallonivelen "kuppiin" pääsisi kohdistumaan missään kohtaa voimaa, joka sitten ahdistaisi pallon pyörimistä. Näillä konsteilla sain omassani keulan taas pelaamaan ja ohjauksen palauttamaan hyvin. 

Posted
19 hours ago, aapsi said:

Itse oon näköjään tähän keskusteluun kirjoittanut vuonna 2015 tästä samasta ongelmasta ja sen verran lisätietoa, että ei olleet nivelet herkistyneet vielä vuoteen 2019 mennessä. Paljoa ei toki ole ajettu, mutta nyt keväällä vaihdoin kaikki pallonivelet uudelleen halvimpiin mahdollisiin tarvikeniveliin kun meni hermot. Prässäyksessä kiinnitin tarkasti huomiota siihen, että menevät varmasti oikeaan asentoon ja samoin siihen ettei pallonivelen "kuppiin" pääsisi kohdistumaan missään kohtaa voimaa, joka sitten ahdistaisi pallon pyörimistä. Näillä konsteilla sain omassani keulan taas pelaamaan ja ohjauksen palauttamaan hyvin. 

 

Ok, ei ole herkistynyt Empin halpikset täällä. On n. 2000km ajettu näillä. 

Eli olisko se prässäys syynä tähän, eli kuppiin on kohdistunut voimaa. 

  • 1 month later...
Posted

No nyt on ajettu ainakin +4000km lisää edelliseen. On ne pallonivelet herkistyny. 

 

Ostin uudet renkaat yli viikko sitten, uusilla renkailla paikallaan ratin kääntäminen keveni huomattavasti. 

Vanhat renkaat oli 20v vanhat.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...