Jump to content

'66 Pitkäkatto räbällä


Tanhis

Recommended Posts

Eilen tuli päällystettyä moottoriluukun päällinen. Saumoihin vedin alumiiniteipin päälle.

 

Vielä pitäisi alapuoli tehdä uudestaan kun nyt siellä on jotain folioon käärittyä lasivillaa.

post-219-0-35822200-1430738907_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...

Eilen tuli korjattua nikotteleva starttikin.

 

Kun ostin auton vanha omistaja sanoi että startti on paskana ja antoi mukaan toisen kuulemma toimivan startin.

 

Autosta oli myös akku aika sökö eli startin toimimattomuus jäi mysteeriksi ostohetkellä.

 

No uuden optiman auton laitettuani niin startti pelasi ok välillä muutaman kerran joutui koettamaan että lähti starttaamaan.

 

No vika ei tietenkään parantunut vaan paheni ja paheni siihen että starttia ei saanut pyörimään muutakuin työntämällä autoa taaksepäin pakkipäällä samalla kun starttasi.

 

Puslaviaksi itse olin kokoajan tätä ajatellut mutta en vain ollut saanut itsestäni irti sen vertaa että olisin sen vaihtanut.

 

Eli laturi irti ja 12,5mm poranterä puslan reikään testatakseni kuinka sohlo se on ja sohlohan se oli.

 

Sitten porakoneeseen M14 kierretappi kiinni ja varmuudeksi lämmitin myös laatikkoa puslan ympäriltä butaanipolttimella ennen irroitusta. Porakone hollille ja pyöräytys ja pusla olikin jo kädessä. Tönärillä mitaten vanha pusla oli 13,8mm sisähalkaisijaltaan eli ei ihmekkään että vakiona 12,5mm pusla ei enää oikein toiminut kunnolla.

 

Uuden puslan sai näppärästi koputeltua paikalleen M12 pultilla missä oli mutteri varressa ja menee heti oletuksena oikeaan syvyyteen sen kun vain naputtelee.

 

Startin purin myös osiin tarkistaakseni että ankkurin toisen pään pusla on kunnossa ja se taasen oli täysin mitoissaan 12,5mm poranterä oli tifti. Samalla putsasin myös kollektorin ylimääräisestä mustasta mähmästä karhunkielellä hinkaten.

 

Ja kun nippu oli uudelleen kasassa niin totesin rempan onnistuneen täydellisesti kun startin nopeus kasvoi ja empiminen oli poistunut kokonaan.

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Operaatio tehdään autosta hiljainen jatkuu. Eli koneluukon sisäpuolella oli pala lasivillaa joka oli kääritty folioon. No se sai lähteä ja tilalle motonetistä alumiinipintainen vaimennusmatto ja sen alle vielä vähän butyylimattoa. Nyt alkaa jo luukku painamaankin sen verran että tuskin kauheasti ääntä tulee läpi.

post-219-0-55045500-1437221499_thumb.jpg

post-219-0-00261000-1437221515_thumb.jpg

Link to comment

Tierpin reissu vain lähestyy ja hokasin että pitäs tehdä kärrylle sähkötkin kun kerta sellaiselle tuli maksettua laivapaikkakin. Tein joskus päätöksen että kärrylle pitää tulla 12v sähköt koska telttakärryä tulee kiskottua myös käyttiksellä. No neljä 6v relettä hankintaan ja pari jännitteen muunninta testaukseen.

 

Homman aloitin haaroittamalla takapenkin alta vilkkujen jarrun ja vasemman ajovalon johdot releohjausta varten.

 

Sitten tein releille hienon telineen alumiiniprofiilista jonka löysin romukopasta.

Seuraava vaihe olisi vetää peräkärry töpselille johto ja kytkeä jännitteenmuuntajat releisiin kiinni.

post-219-0-57619700-1437320243_thumb.jpg

Link to comment

Noniin nyt on sitten pikku koeajo lenkki suoritettu raumalta biffin ja takaisin telttakärry perässä. Ja kaikki ei mennyt niinku strömssöössä. Menomatkalla auto kävi aika kuumana ja paikalla rupesin sitten tutkimaan niin termarin käyttötanko oli jumissa ja läpät aukesivat vain osittain. No pikku näperytelyä rautalangalla ja läpät taas auki paluumatkalla mentiin kivasti ja kone kävi vauhdilla hyvin mutta pikku nopeuksilla huonosti kenties tyhjäkäyntipiirissä jotain häikkää täi roskaa tai sit taas tulpat nikottelee myös kiihdytyspumpun tanko oli kadonnut johonkin matkan aikana mikä kenties selittää empimistä kun lähtee kiihdyttämään.

 

No muutama kilsa kotoa lähdin valoista liikkeelle  ja nopea kytkimen nosto sai kytkimen ravistamaan jonka jälkeen ilmeisesti puhaltimen sisällä irtosi jotain ja helvetin moinen rapina kopan sisältä joka poistui kun jätti tyhjäkäynnille. No ke aamulla lähtö ruotsiin kärry perässä eli ei pahemmin aikaa ruveta etsimään jotain random vikaa niinpä kone alas variantista ja ghiasta ja ennen ilta kymmentä toinen kone jo pärisikin variantin perässä. Kattellaan sitten ensiviikolla jos variantin koneesta löytyisi joku vika. Kauheasti ei napostelisi koko konetta halkaista mutta niin kauan puretaa että vika löytyy.

 

Niin ja mulla ollut 17mm räikkälenkki hukassa siittä asti kun ghian koneen viimeksi otin ulos no sieltähän se löytyi ghian laturin päältä toisessa yläpultissa kiinni. Hyvin pysynyt paikallaan muutamat tuhannet kilsat :)

post-219-0-05953500-1437977681_thumb.jpg

post-219-0-82280800-1437977706_thumb.jpg

post-219-0-55928800-1437977736_thumb.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Löytyihän se kilkattajakin.

 

Eli puhallinkopan lohkoon kiinnittävä pultti oli ilmeisesti korkannut lohkosta ja kilisi puhallinpyörää vasten.

 

Muutaman helicoilin pitäisi fiksata ongelma.

 

Samalla kun kone nyt kerran on pöydällä niin ajattelin vähän hipistellä koneen peltejä ja tehdä termostaatista taas käyttökuntoisen.

 

Katotaan nyt jos vaikka kuukauden sisään saisi ghian koneen takaisin oikeaan osoitteeseensa ja varren koneen takaisin paikalleen.

 

Ja jos jotain kiinnostaan tämän vehkeen osto niin ajattelin pistää vehkeen myyntiin kunhan kone on paikallaan ja viat korjattu. Yv:llä voi kysellä enemmän. Alkaa vaan tuo amppari junis tuolla tallissa ottamaan sen verta päähän että ajattelin kerätä rahat sen kunnostukseen tämän myynnillä eli vaihdot ei juurikaan kiinnosta paitsi johonkin halpaan+väliraha.

post-219-0-61841900-1438666725_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Selvisitpäs vähällä! Onneks. Peltinen puhallinpyörä kannattanee vaihtaa, tai koittaa tigata noi lavat kiinni, etteivät lähde lentoon, kun on toi pultti niitä rouhinut.

Edited by -tipi-
Link to comment

Veikkaan että miggi liimaan noi kiinni ja vien tasapainotukseen jonkun toisen kampuran kanssa. Ja kyllä sitä vähän tuli iloittua kun tuon löysin oli sen verta helppo vika loppujen lopuksi.

  • Like 2
Link to comment

edottomasti jos hitsaa, niin tigillä ja silläkin vain sulattamalla laittamatta ollenkaan lisäainetta ja joutuu puhdistamaan niittaukset melko puhtaaksi ettei kuohu... muuten joutunee tasapainottamaan uudestaan... 

Edited by pep
Link to comment

joutuu puhdistamaan niittaukset melko puhtaaksi ettei kuohu...

Onkos tuohon puhdistukseen jotain hyvää konstia? Töihin vei ammattihitsarille puhallinpyörän tigattavaksi jonka olin putsannut neekerintukalla kiiltäväksi noiden kohdalta, mutta ei tullut mitään kun väleissä oli sen verran moskaa että räkäs takaisin joka kohdasta mitä koitti hitsata. Tehdasuuteen pyörään onnistui hyvin mutta käytettyyn ei.

Link to comment

Tai sit teen niin että vähän tutkin ja jos näyttää siltä että paketti pysyy ilmankin hitsailuja kasassa niin sillä mennään. Miten muuten mahtaa olla kuinka lujaa typ3 pyörä pyörii kuplan pyörään verrattuna. Joku näppärä joka tietää hihnisten mitat voisi välityssuhteenkin laskea. Eli vaikka type 3 pyörä on huomattavasti isompi kuin kuplan niin nopeus on sama kun kampuralla. Kun taas kuplassa pyörä tulee hihnan kautta.

Link to comment

Onkos tuohon puhdistukseen jotain hyvää konstia? Töihin vei ammattihitsarille puhallinpyörän tigattavaksi jonka olin putsannut neekerintukalla kiiltäväksi noiden kohdalta, mutta ei tullut mitään kun väleissä oli sen verran moskaa että räkäs takaisin joka kohdasta mitä koitti hitsata. Tehdasuuteen pyörään onnistui hyvin mutta käytettyyn ei.

ite oon käyttänyt sitä "porakone" versioo  tiheemmästä neekerintukasta, samaa jolla rosteriputken saumat putsataan ennen hitsausta... tai jonkin sortin puhallus ei tekis pahaa :)

Link to comment

ite oon käyttänyt sitä "porakone" versioo  tiheemmästä neekerintukasta, samaa jolla rosteriputken saumat putsataan ennen hitsausta... tai jonkin sortin puhallus ei tekis pahaa :)

Just tuollaista käytin mutta hitsari valitti että siellä rakosissa oli likaa niin ettei hitsaus onnistunut. Auttaisikohan jos vaikka sitruunahapossa liottelis niitä hetken?

Link to comment

Kävin eilen vetämässä moottoripellit ja puhallinpyörät höyrypainepesurilla ja liuottimella. Ja tuo puhallinpyörä ei ole livenä niin pahan näköinen. Eli nuo niittaukset on vähän lättääntyneet mutta yli puolet on vielä alkuperäisessä muodossaan. Eli kysäsen vielä yhdeltä tutulta gurulta mitä mieltä se on tuosta ja sen jälkeen katotaan mitä tehdään. Ja moottoripellit pitää varmaan viedä puhallukseen tai vaihtaa toisiin oli sen verta rujon näköisiä nuo pellit ja punaset maalit jäin pesuhallin lsttialle.

Link to comment

Mä tein oman ihan migillä, hitsasin vaan niin että joka toinen vastakkaiselta puolelta ettei mene kieroksi ja pieni täppä vaan. Tasapainon koitin niin että laitoin laturiin kiinni ja mutterimopolla kierroksia ja pidin laturia kädessä että tärrääkö pahasti ja ei tärränny niin laitoin kiinni ja ei mitään ääniä pidä eikä osu puhallinkopanpelteihin. Lopuksi vielä hion täpät aika tasaisiksi.

 

Sulla jos on vielä harjotuskappale niin mitäänhän et menetä jos koitat migillä tehdä sen.

Link to comment

Mihin momenttiin tuo puhallinpyörä pitää vetää?

Fan/Crankshaft pulley -94-108 ft-lb -m 20×1.5

 

Mahtaakohan olla oikea. Kuullostaa aika hurjalta 127NM-146NM mut sit taas on se aika iso pakettikin mikä siinä pyörii.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...