mikan Posted April 4, 2017 Share Posted April 4, 2017 Tuhannen palan palapelitkin valmistuu, kun jaksaa paloja sovitella. Joten ei muuta, kuin virtaa kintaisiin! t. Mika Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Juu pala kerrallaan, niinkuin elefanttikin syödään. Kiinnostus on onneksi pysyny ylhäällä koko ajan ettei sen puutetta vastaan tarvi taistella. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 22, 2017 Author Share Posted April 22, 2017 Ja jatketaan apukuskin puolen kiinnityshuulen teolla varapyöräkotelon pohjaan. Sitten piti pikkasen jatkaa sisälokasuojien etuosia alaspäin. Oon törmännyt tähän ongelmaan muillakin sivustoilla projekteissa, joihin on vaihdettu etuhelma. Kaikki osat oli löyhästi pulteilla paikallaan etupäässä ja kun lokarit ja etuhelma istui keskenään, niin tähän väliin jäi reilu rako. Sitten oli aika paistaa varapyöräkotelon pohja paikalleen. 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 Eteen puskurinkiinnikettä uudestaan kiinni. Ja lopulta muutaman vuoden työskentelyn jälkeen sai etuhelmaa laittaa ihan hitsin kanssa paikalleen. Varaston kaikki glecot plus muutama peltiruuvi että sai alareunan piukalle tulppahitsausta ajatellen. Ja siivoustalkoita 3 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 19, 2017 Author Share Posted July 19, 2017 Koska tästä luultavasti Cal-look suuntaan tuleva auto valmistuu aikanaan, niin ajattelin mahdollisia tuplakaasareita varten värkätä ikkunat. Ja varsinkin tuplakaasareiden kanssa tulpanvaihtoa ajatellen kun tämänhetkisen -64.n rookerin kanssa on saanu huomata kuinka aanuksesta ne toimenpiteet on ilman ikkunoita. Näihin ajattelin alumiinilevystä sitten kannet jossain vaiheessa. Sitten kauan aikaa jo takaraivossa painanut kohde, johon oli pakko lopulta ryhtyä. En odottanut yhtään tätä, mutta se onnistui onneksi todella hyvin. Tankin yläpuolella oleva pellinkulma. 9 Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 19, 2017 Share Posted July 19, 2017 Toiset tekee mitä osaa, tämän auton hitsaaja mitä haluaa! 3 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 20, 2017 Author Share Posted July 20, 2017 Kiitos kiitos! :) Quote Link to comment
ARTO Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 Joo, jäis tekemättä... Tulis varmaan itse hulluksi tuhannen peltisuikaleen sovituksen ja hinkkaamisen kanssa. Quote Link to comment
pasihakala Posted July 25, 2017 Share Posted July 25, 2017 No mutta huh huh. Onpa vakuuttavan hienoa jälkeä ! 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 Kiitos paljon positiivisista kommenteista! Hitaasti kun etenee, niin pystyy keskittymään yksityiskohtiin tarkemmin. Välillä menee metsään ja tehdään jokin uusiksi mutta nyt alkaa jo näyttää paremmalta. Pieniä juttuja vielä kuitenkin paljon tekemättä ja niihin palaa aikaa. Tarkoituksena oli, että olisin ennen syksyä saanut kopan siihen malliin, että saisi puhaltaa koko moskan ja laittaa happopohja päälle. Sen jälkeen luukkuihin ja oviin käsiksi. Loma vielä edessä, niin voi ehkä onnistuakin. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Älä happopohjia laita, ei kestä. Laita 2k epoksia. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 27, 2017 Author Share Posted July 27, 2017 Happopohja ja päälle hiontamaali eli semmonen fillerityyppinen oli maalikaupasta suositus. Onko kokemusta ettei tällainen yhdistelmä sopisi? Vai millä lailla ei kestä? Vinkit tervetulleita kun ei ole maaleista mitään kokemusta. Ajatuksena vain oli, että saisin viimeisen puhalluksen jälkeen jonkun pohjamaalin heti pintaan että saa sellaisena sitten viedä maalarille. Eikö epoksissa ole se huono puoli jatkoa ajatellen, että kun se kuivuu ja kovettuu, niin seuraava maalikerros ei tartu ilman, että pinta hiodaan joka paikasta, nurkasta ja sopesta ja siinä sitä työmaata on jos haluaa pintamaalin tarttumaan joka paikkaan? Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 happomaali ei pidä ruostetta yhtään. Kokeiltu pariinkin autoon. Esim Teknoksen inerta primer tai Nor-Maalin 2k epoksit pitää ruosteen loitolla. Noitten päälle voi maalata millä vaan. Kyl noi kuivuu melko hätäseen, päälle maalaus pitää kattoa purkin kylestä mut seuraavana päivänä ihan ok. Laita pohjalle epoksi ja heti perään hiontaväri. Ostat 10l kannun epoksia niin riittää koko autoon ja pikku osiinkin. Maksaa ehkä 150€. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 27, 2017 Author Share Posted July 27, 2017 Kiitos paljon vinkistä! Quote Link to comment
Ketsa Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Omien kokemusten perusteella happomaali tarraa paremmin kiinni peltiin. Suoraan pellille vedetty epoksi on tuntunut lohkeilevan helpommin irti kuin hapon päälle vedetty. Tiedä sitten onko maalaustekniikkaan liittyvä juttu vai ei. Eli oma resepti: - happomaali saumoihin ja muille ruostealttiille paikoille + sinne missä minne kivet lentää tai työkalut kopsahtelee. - epoksi ulkopintaan eristemaaliksi ja hiukan eri värisävyllä kuin hiomaväri, jotta tietää lopettaa pakkelin hiomisen kun tämä sävy tulee näkyviin. - hiomaväri epoksin päälle niille alueille minne pitää tehdä pohjatöitä + auton sisäpinnoille pohjamaaliksi. 1 Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 No tosta happomaalista: maalasin porraskaiteita tolla happomaalilla puhtaalle raudalle ja sen päälle polyuretaanimaali niin ei pidä sit yhtään ruostetta loitolla. Noi kaiteet on ulkona katon alla, saa joskus vettä muttei suolaa. Quote Link to comment
68teevee Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Kannattaa kuitenkin muistaa , että maalattujen pintojen kerrosvahvuudella on olennainen osa säänkestävyydessä ,oli sitten epoksia tai happopohjaa . Maalattaessa on niin monta muuttujaa , oikeat sekoitussuhteet , lämpötila ,ohennus , kerrosvahvuudet , maalattavan pinnan puhtaus , kokemus ... että ei kaikki aina osu kohilleen vaikka kuinka tekis ohjeiden mukaan . Quote Link to comment
Pedalpusher Posted August 14, 2017 Author Share Posted August 14, 2017 Vähän hiplailtu perän peltejä paikoilleen. Puhalsin takatuliseinän alaosan ja sen sovitin takaisin. Sitten nuo konehuoneen sivuhyllyt otin uudelleen käsittelyyn, kun niitä aiemmin jo parsin takaisin kasaan, kun oli katkottu irtoperää tehdessä. Tiivistekourut pisteistä irti ja osien puhallus. Sen jälkeen kourut takaisin. Takahelman kanssa hyllyjen katselu paikalleen ja takaisin kiinni. 4 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 30, 2017 Author Share Posted September 30, 2017 Tarpeeksi monta kertaa osunut silmään tämä alue, johon en ollut yhtään tyytyväinen sen jälkeen kun sille jotain aikoinaan tein. Mitä enemmän sitä katsellut, sitä enemmän se ärsytti. Pakko tehdä uudestaan. Vielä aika näkyvällä kohdalla valmiissa autossa. Nyt sai mielenrauhan tästä. Sitten oli takahelman vuoro kun olin saanut konehuoneen hyllyt paikalleen. Takalokasuojien kanssa mallasin paikoilleen. Muodot natsasi hyvin, mutta jostain syystä takahelman kiinnityssuikaleen väistöt lokasuojien pulteille jäi sivuun. Kun on kiinnostusta ja alkaa tämäkin ärsyttää, teen asialle jotain. Nyt saa välttää ja siirryn eteenpäin. Lasien alakulmien normihappamat kohdat otin työn alle seuraavaksi. Ekan sain tehtyä, vesireiät jäi vielä poraamatta. Ei ollut akkukoneessa virtaa. 3 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted December 2, 2017 Author Share Posted December 2, 2017 Loppusyksyn aikana sain loppuja tuulilasin ja takalasin nurkkia paikattua. Kuskin taka Apparin etu Kuskin etu Apparin puolelta helman pohjapellin reiät puolet liian sisällä. Samalla rytinällä molemmat irti ja tilasin Hookyn paneelista uudet kurmujen tilalle. Niissä reiät oli edes sivusuunnassa, joka tärkeämpi, kohdillaan. Pituussuunnassa pientä hierontaa vielä tiedossa. Puhalsin kotelot sisältä ja vetelin maalin sinne. Pohjien paisto muutamasta kohdasta paikalleen ja vielä kerran kopan koitto pohjalle varmistukseksi että osuu paremmin. Sitten saa alkaa tosissaan tulppaamaan. 6 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 12, 2018 Author Share Posted February 12, 2018 Päivitetäänpä tilannetta taas välillä. Kynnyskoteloiden pohjat tuli lopulta valmiiksi. Oli aika savotta, en uskonut tuollaiseksi työmaaksi mutta hyvä, että tein. Useamman viikon pajaillat niiden kanssa meni. Törkeä määrä tulppahitsejä ja lukkopihtien kanssa asuilua, hidasta puuhaa. Sen päälle vielä noiden kaikkien siivoaminen. Sitten viimeistelin etukylkien vaihdon jälkeen jääneet taitokset kuntoon. Vasaraa ja vastetta. Vähän hitsiäkin. Ja hiomakonetta. Noihin saumoihin valan vielä tinat. Oli niin anus homma ottaa nuo etukyljet irti kun nuo on alunperin juotettu messingillä niin en halua sitä tehdä. Sisustan riisumista ylimääräisistä koukuista. Tähän tulee stanu -mallin sisäverhoilu joten näitä ei tarvitse enää. Ja eilisilta päättyi tulppien hinkkaamiseen kynnyksien yläpuolelta. 8 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Koppa kun alkaa olemaan peltitöiltä valmis, vain jotain pieniä customihommia plus töötin teline kiinni, joka on vielä sitruunahapossa, niin sillä välin luukkujen entrausta. Tuli toiseen kuplaan talven aikana moottorinohjain johdotettua ja laatikko vaihdettua niin mennyt siinäkin harrasteaikaa aika reippaasti. Mutta pala kerrallaan. Perus kyljestä ja etureunasta revennyt etuluukku ekana. Mutta kun on -61 alkuperäinen niin oli se tehtävä. On niin kiven alla hyvät tähän vuosimalliin. 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Sitten ovihuttua välillä. Pitää saada saranat tiukiksi ennen kuin alkaa ovien sopivuutta koriin viimeistelemään. Takaluukku näytti ihan ookoolta mutta lähempi tarkastelu osoitti että joku valanu vain tinat ruostereikien päälle niin piti ottaa auki koko mööpeli. 4 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Ihan kiitettevää metalliaskartelua, suorastaan upeaa 1 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Tänks! Tuosta on tullu tässä vuosien varrella sellanen henkireikä. Tyhjä olo jää kun tämä joskus "valmistuu". Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Hommaat uurn rojektin, ei näihin tohon ole muuta lääkettä.. näperrystä näpeille.. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 Ei kai siihen muu auta. Quote Link to comment
Lasse Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Onneksi maailmassa rojekteja riittää enempi ku tekijöitä joten ollos huoleton. Quote Link to comment
mikan Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Jos noista mätähommista tykkää, niin junis talliin äkkiä! :-) Kuvia katsella aloin miettimään, että olen itse tehnyt asioita aina toisin. Fiksumpaa olisikin tehdä noin, että hitsaa korjauspalan ensin kiinni ja vasta sen jälkeen leikkaa siihen oikean muodon. t. Mika Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 10 hours ago, Pedalpusher said: Ei kai siihen muu auta. Apteekista ei löydy lääkettä tuohon.. Mätäjunis on hyvää lääkettä Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 2 hours ago, mikan said: Jos noista mätähommista tykkää, niin junis talliin äkkiä! :-) Kuvia katsella aloin miettimään, että olen itse tehnyt asioita aina toisin. Fiksumpaa olisikin tehdä noin, että hitsaa korjauspalan ensin kiinni ja vasta sen jälkeen leikkaa siihen oikean muodon. t. Mika Tuo on ihan hyvä lähestymistapa, silloin kun se on mahdollista. Ei tarvi olla kuin siellä päin ja saa jättää paljon extraa jolloin lämmön aiheuttama vääntelykin helpottaa. Joskus kun ei ole mahdollista niin pitää vaan trimmata ja trimmata kunnes on hyvä tai menee liikaa :) Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 59 minutes ago, Urbantoy said: Apteekista ei löydy lääkettä tuohon.. Mätäjunis on hyvää lääkettä No onhan tuossa vuoden päivät odotellut vuoroaan ei niin kauhean mätä varhaispallo, joka oli tarkoitus tehdä reissuautoksi tyyliin Tuomo Pelli. Mutta ei ollut tarkoitus hieroa niin perin pohjin vaan ainoastaan tyydyttävään kuntoon. 1 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 (edited) Kuulostaa hyvältä, jätä silti silikoni/sikamassa etulasinreunan korjauksessa vähemmälle ku Tuomon TouriBussissa :-) Omassa kokeilin samaa ja kyllä se sulakkeet paukku kokoajan ja releet täynnä vettä Edited April 23, 2018 by Urbantoy 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Laita kummiskin maita myöten neitokainen.. Tuomo joskus sanonut ttä tuuli ottaa ihan hyvin otti mullakin ku jenkeistä kotiutui, melkein motarilla pöpelikköön ku sivutuulihönkäs, huonot tummelit ranteissa ja narulihakset.. Maitamyöten ku laittoi naruillakin pärjää ihan hyvin Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 24, 2018 Author Share Posted April 24, 2018 Kyllä tarkoitus on malitillinen pudotus tehdä. Se on niin sikakorkee vakiona. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 17, 2018 Author Share Posted July 17, 2018 Välillä tännekkin päivityksiä. Pikkuhiljaa. Takaluukun ylimääräisiä reikiä piti tulppailla. Sitten tykkään Cal-look autoissa enemmän sileästä takahelmasta, kun pakosarja on yleensä jokin muu kuin vakiotyylinen. Niin kottikärryn sarvien reiät umpeen hep. Mua on aina häirinnyt tuo takalasin ritilän tausta. Ruostetta ei oikein saa puhallettua eikä muutenkaan varmasti pois. Pistehitsit veks ja paneeli irroitettavaksi niittimuttereilla ja kiinnihitsatuilla kierretangon pätkillä. Nyt saa ruosteet pois. Sitten ylimääräisten reikien tulppaus. Ja paikoilleen kokeilu. Istuu. Loppuun vielä tappihommia. Ja saranat kiinni oveen. Oven koekäyttö paikallaan ilman lukkomekanismia. Oli reikä vielä oven muotoinen. Oon tyytyväinen. 9 Quote Link to comment
Ketsa Posted July 18, 2018 Share Posted July 18, 2018 Loistava idea tuo irroitettava ritilän tausta. Helppaa maalatessakin mielettömästi! Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 18, 2018 Author Share Posted July 18, 2018 Juu se oli toinen syy tuon tekemiseen. Huonosti pääsee ruiskullakaan saati niillä puhallusvehkeillä. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted October 2, 2018 Author Share Posted October 2, 2018 Olisko aika päivitellä taas. Jatkoin takaluukun parissa loppuun. Muutamat ruostepaikat vaihdettu tuoreempaan peltiin. Ja sitten aiemmin entrattu alaosan sisävahvike puhallettu, sinkkimaalattu ja tulpattu paikalleen. Nämä etukylkien yläsaumathan on alunperin juotettu messingillä umpeen ja kiinni. Ei ollut himoja sellaiseen niin päätin koittaa tinalla. Pistehitsien aukaisua etuluukun tiivisteuriin. Tähän tulee sileetä pintaa tälle puolelle ja tiiviste luukun puolelle. Kuskin puolen oven saranat jäi aiemmin vaiheeseen kun ei riittänyt edes Virtaselta hommatut 3.ylikoon saranat. Oli liikaa kananmunan muotoa rei'issä. Holkitin lopuksi molemmat saranat. Ja sehän istuu. Apparin puolen takakyljen tinaus oli lopultakin edessä. Ja tähän kohtaan pitää mainita, että se oli Seppo siinä korin osalta! Kaikki on tehty. Vielä vuosi sitten kesälläkin tuntui, että ei tämä peltien taittelu lopu ikinä. Mutta vähän jopa yllätyksenä itelle tuli tämä eteen kun tajusin että ei oo enää mitään. Harmittavan myöhälle syksyyn meni, joten viimeinen korin puhallus ja pohjamaalit jää kevääseen. Puhaltaa vielä vois mutta on niin iso halli että sen lämmitys maalaukselle sopivaksi saa jäädä nyt tekemättä. Seuraavana otan vielä tuota pohjalevyä työn alle ja siistin ja teen pikkujuttuja siihen. Ehkä tuossa korissakin vielä juolahtaa jotain pikkujuttua mieleen mitä on hyvä tehdä ennen pohjamaalausta. Ja ovien alareunat pitää vaihtaa. 12 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.