Jump to content

Turussa huutokaupattava 53 cabrio


Recommended Posts

http://www.huutokaupat.fi/nettihuutokaupat/ajoneuvot-ja-tarvikkeet/volkswagen-beetle-convertible-vm1953

 

En pysty tämän linkin perusteella mitenkään sanomaan mitä tietoja autosta annetaan huutajille, varmasti kaiken tarpeellisen.

 

Auton mukana todennäköisesti lulkee volkswagenin syntymätodistus (jossa on minun nimi), ja auto on kyllä runkonumeroltaan aito -53 avo.... mutta koriltaan sitten 80-luvulla kovakattoisesta lähes aitoa karmann koria vastaavaksi rakenneltu.

 

Kuten useimmat tietävät, kaikki se mikä tekee karmann cabriosta sellaisen kuin se on, on korissa. Pohjalevy on vain auton avoksi identifioivan numerosarjan sijoituspaikka.

 

Pohja-auto on kovakattoinen kupla (kuten ns. aidotkin avot) sekä yhdestä cabrion NOS ovesta ja lukuisista pystärin osista (mm. tuulilasin karmi ja kattomekanismi) koottu cabrio. Autosta puuttuu rungon alapuolisten vahvikepalkkien lukuunottamatta myös useita avon vahvistuksia.

 

Osapuutteita autossa on, nimenomaan niitä mahdottomia löytää kalliita osia kuten takapenkki, peili jne jne. Aidoista avon osista autossa on kuljettajan oven lisäksi moottoriluukku, mutta se on kymmenen vuotta myöhäisemmästä avosta.

 

 

".

 

post-494-0-06326300-1429728201_thumb.jpg

Edited by kuplatin
  • Like 3
Link to comment

Itse muistelen juttua, jossa pelkkä avon pohjalevy oli säästetty tallin seinälle ja siitä lähdettiin tekemään...? Toimi tuo juttu suurena motivaattorina laikka-avo kakkoseeni silloin aikoinaan nuorena miehenä :-)

Link to comment

Jyrkin kuvaama peli on ihan ehta karmann ja vm. 54, kuten kilpikin kertoo. On ihan eri suunnalla, kun tuo Turun kapistus.

Eikös siinä pöpilistin kertomuksessa höpisty jotain korivahvikkeiden valmistamisesta, mutta ilmeisesti vain korin alaosiin?

Link to comment

Kyseessähän on korinvaihto, tässä tapaulsessa aito pohja sarjanumeroilla ja väärä kori. Aitoustodistuksella ei ole muuta virkaa kuin hämätä ostajia. Todistuksen saa pohjalevyn numeron perusteella. Luin aikanaan ko jurun autosta ja ei todellakaan ole aito vw cabriolet-tosin suht taitavasti tehty jäljitelmä mielestäni. Juuri oli korkein tarjous 600 euroa!

Edited by kili
Link to comment

Nähdäkseni korinvaihto on tyypillisesti toisinpäin jolloin kanta-autona on umpikori ja sen alustalle laitetaan avokori. Auton identiteetti on silloin edelleen umpikorisen. Tässä on ihan oikean avon identiteetti ja siinä mielessä se todistus on ihan kurantti. Se kori siinä päällä sisältää melko suuren määrän korjauspaloja :) Se identiteetti on kuitenkin se juttu ja tuo on ihan ok aihio korjata ne ongelmat kuten Kuplatin totesi.

  • Like 1
Link to comment

Asia on (sijoitusmielessä) juuri kuten aki kirjoittaa, lisäksi todettava että auto on rakennettu äärimmäisen taitavasti ja huolella, eikä sitä todennäköisesti erota karmann tehtaan tuotoksesta kuin ehkä 1-5% harrastajista, maallikoista ei kukaan.

 

Suosittelen vahvasti tutustumaan autoon paikanpäällä, ihan positiivisessa mielessä.

Edited by kuplatin
  • Like 1
Link to comment

Ei kannata katsoa kuvia kun olen auton nähnyt omin silmin, alta, päältä, sivusta, edestä ja takaa. Itseasiassa olin paikalla tuolloin kuin tuo ketjun ensimmäinen kuva on otettu, siksi tiedän että siinä kuvassa molemmat ovet ovat auki.

 

Katto on pystäristä, modifioitu sopimaan suoran tuulilasin yläkarmiin. Mekanismi on hyvä, mutta vääränmallinen, katon materiaali on väärä ja etupuun ja katon väli topattu niin että katon etureuna näyttää hassulta. Takaikkuna on itse tehty, jonka varmaan jokainen huomaa. Katon lukitukset on pystäristä, eli vääränmalliset, samoin kuin tuulilasin kehys mutta lasi on oikeanlainen ja kehys on muokattu oikeanmuotoiseksi mutta siinä on yläreunassa muutama pokkaus/muoto joita ei kuuluisi olla. Pahinta katossa on ehkä se, että alaslaskettuna se on liian lyhyt, oikeanlaisen katon kuuluisi tulla n. 10 senttiä taaemmas takareunastaan. Katto kuitenkin istuu paikalleen hyvin, ikkunat sopivat kattoa vasten yms.

 

Korista puuttuu kaikki avon vahvikkeet paitsi helman jäykistepalkit, eli etuluukun alle saranoiden viereen tulevat, etujalkatilaan tulevat tuplapellit, takapenkin etureunan palkki ja sen nurkkavahvikkeet, sekä moottoritilan tulipellin jäykiste. Näistä on keskusteltu osaavan peltisepän kanssa joka ei pitänyt ko. peltien tekemistä ja lisäämistä mitenkään ongelmallisena tai vaikeana, vaikka kaikkia niitä ei varaosana saakaan. Takapenkki on kavennettu umpimallin penkistä ja se tosiaan saattaa olla haasteellinen löydettävä.

 

Jos tässä autossa olisi vaihdettu kattomekanismi 50-lukuiseen (joita löytyi yllättävänkin helposti) ja lisätty puuttuvat jäykisteet ja tämän olisi joku löytänyt jenkeistä ja raahannut tänne niin kukaan ei täällä epäilisi auton aitoutta. Asiasta voidaan jeesustella vaikka kuinka kauan ja jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta hiljakkoin mediassa esillä oli barnin täysentisöinti jossa autoon vaihdettiin 70 - 80% pelleistä ja uusittiin tekniikka täysin, niin onko se sitten yhtään sen alkuperäisempi kuin tämäkään?

 

Mobilistin juttu linkkinä, saa jokainen lukea sen ja muodostaa mieleipiteensä siitä että onko auto vain hätäisesti kyhätty laikka-avo vai jotain ihan muuta..

 

Ja tarkennuksen vielä, jos joku epäilee, niin ei, auto ei ole minun omistuksessani eikä ole koskaan ollutkaan :)

 

https://copy.com/MhOakSpykxxpAQiB

Edited by metake
  • Like 1
Link to comment

Korista puuttuu kaikki avon vahvikkeet paitsi helman jäykistepalkit

Kävinpä kurkkaamassa ihan paikan päällä ja tämä auto on kyllä ihan jotain muuta kuin alkuperäinen avo esim. lähes kaikki korin vahvikkeet puuttuvat.

 

Mä olen aina tiennyt ettei kukaan kuuntele mitä mä sanon :D

Edited by metake
  • Like 5
Link to comment

Eikös tästä aika olennaisesta asiasta pitäis mainita myös huutokauppaa pitävälle taholle(siis jos ei ole jo mainittu)? Meinaan ei se muutoskatsastusta taida tarvita jossa pomppais mutta lets say että katsuri vuosikatsastuksessa alkaa ihmetellä puuttuvia turvarakenteita...voi alkaa ketuttaa ostajaa?

Link to comment
  • 2 weeks later...

-53 rakennelma nousi 10500 euroon, beige museokupla vähän vajaa 4000 euroa, Punaisesta tuli joku 7000 kauppa, mutta siinä olikin kuskin lattiapelti = penkki kiinni pienikantaisilla popniiteillä :) 

 

Vissiin päivän parhaan kaupan teki se, ketä osti täysin orggiskuntoisen Datsun ZX 280 - jenkkimallin 4000 eurolla. Auto oli kuin uusi. Onnittelut hänelle. Muutenkin hinnat olivat ainakin halvemmasta päästä kohdillaan; Saab 99; priima laite = 1500 €, Opel Commodore 2,5-kutosella ( MR) 2500 e, '-69 Jagge XJ6 2500 € jne.  

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...