Art_Zi Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Onkos kukaan korjannu tota pääsylinteriä? Onko järkeä vai suosiolla tilata uus ATE:n pääsylinteri? Onko laadultaan alkuperäistä vastaava? Onko jostain saatavilla jotain korjaussarjaa? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Voi sen ongelman näinkin hoitaa. http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?nocache=1432097026&func=det&rub1=Wheels%20/%20Brakes&rub2=Master%20Cylinder,Mounting%20Adapter&artnr=14381a Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Eli tuola saa palliksen pääsylinterin (tehostinversion?) sovitettua? Vai? Saako muita? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Juu eli palliksen tehostinversion sylinterin saa tuolla sovitettua. Muista en sit tiehdä, jostain kakkoskolffin sylinterin käytöstäkin olen kuullut mutta tästä en muista mitään tarkempaa. Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Ookoo, kiitokset tästä. Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 21, 2015 Author Share Posted May 21, 2015 (edited) Jatketaampa tätä vielä sen verran, että jos jollaki on tuosta kakkoskoppasen pääsylinterin asennuksesta junikseen kokemuksia, ni mielellään kuulisin lisää.. Nii ja siis tuleeko tuohon jarrutehostin jos laittaa tuon palliksen sylinterin? (pihalla ku lumiukko näistä tehostinjarruista) :) Edited May 21, 2015 by Art_Zi Quote Link to comment
Tanhis Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 (edited) Ei tule tehostinta tuolla muunnos sarjalla Ja pikku googlailulla selvisi että ei ole kakkoskoppasen golfin sylkästä kyse vaan ykköskoppasen ja säiliö on ilmeisesti täysin vaihtokelpoinen 67 only ja ykköskoppanen golf. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=61122&highlight=golf+master http://www.type2.com/library/brakes/dualmas.htm Edited May 21, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
PZQ Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 Itse ainakin turasin kakkis GTI sylkällä, ja pikku spaserilla osuu orkkis säiliö orkkis mestalle.. -Pete- Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 (edited) Eli ei varmaan oo järkevää tuhlata 119 euroa tuohon CSP:n konversiokittiin? Eli jos GTI ykkösgolffin (tai kakkosgolffin) sylinteri ja joku siihen sopiva kakspiirisäiliö ja itse sorvattu sovitepalikka, ni homman pitäs toimia? Onkos näissä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon, vai miks porukka ei ole näitä (ilmeisesti) enempää laitellu vehkeisiinsä?? -Art_Zi Edited May 22, 2015 by Art_Zi Quote Link to comment
PZQ Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Eli ei varmaan oo järkevää tuhlata 119 euroa tuohon CSP:n konversiokittiin? Eli jos GTI ykkösgolffin (tai kakkosgolffin) sylinteri ja joku siihen sopiva kakspiirisäiliö ja itse sorvattu sovitepalikka, ni homman pitäs toimia? Onkos näissä jotain muuta, mitä pitää ottaa huomioon, vai miks porukka ei ole näitä (ilmeisesti) enempää laitellu vehkeisiinsä?? -Art_Zi 1: Csp.n kitti erittäin järkevä, koska sitä ei tarvitse rakennella ollenkaan vaan bolt on 2: Toimii vaikka tekisit Talbotin pääsylinterillä, omantyön osuus vaan suurempi 3: Koska porukka lukee liikaa interwebbiä rakentamisen sijaan :) -Pete- 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 1: Csp.n kitti erittäin järkevä, koska sitä ei tarvitse rakennella ollenkaan vaan bolt on 2: Toimii vaikka tekisit Talbotin pääsylinterillä, omantyön osuus vaan suurempi 3: Koska porukka lukee liikaa interwebbiä rakentamisen sijaan :) -Pete- 4: Yleensä vakiosylkkä toimii kivasti niin ei ole tarvetta rakennella ;) 1 Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 4: Yleensä vakiosylkkä toimii kivasti niin ei ole tarvetta rakennella ;) Niin siis joo, eipä tähänkään rakenteluun ole tarvetta, jos tuon 30 vuotta käyttämättömänä paikallaan seisseen pääsylinterin saa ehjättyä :) 1 Quote Link to comment
Kujis Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 (edited) Suosittelen purkamaan sen alkuperäisen ja toteamaan kunnon jonka jälkeen pohditaan yllä oleva keskustelu. Mulla meni purkamalla ja putsaamalla sekä kevyt hoonaus sylinterille. Edited May 22, 2015 by Kujis Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Joo näin ajattelinkin...sillä kysymys lähti liikenteeseen että saapiiko näihin jotain "korjaussarjaa" :) Quote Link to comment
Kujis Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Jo tämäkin aihe lähti jo ekassa vastauksessa rönsyilee. Tietty onhan aina muitakin vaihtoehtoja... Quote Link to comment
Tanhis Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Vanha aihe ylöspäin tarkentavan kysymyksen kera. Eli jos ajattelee csp levyjarrusettiä eteen ja kakkis golffin GTI sylkällä niin kumpi pääsylinteri versio pitää valita 22,22mm tai 20,64mm. Quote Link to comment
jori Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 Mulla on tuo 22mm gti sylinteri. Mulla on jarrut hyvinkin pintakovat. Mutta kun runttaa kunnolla niin kyllä sieltä jarrut on löytynyt, ollut 4 vuotta käytössä. Mites Petellä onko mikä tuntuma polkimessa? Tai sitten kun en viihdy kuntosalilla niin limppari pullon paksuiset reidet ei vaan riitä!! Quote Link to comment
PZQ Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 En tiedä huomaisiko niissä mitään eroa, mutta toi 22mm pysäyttänyt aivan jees myös +200kmh vauhdeista. -Pete- Quote Link to comment
kari kittilä Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 Mulla on Ghiassa tämä http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=59636520696&rub1=Wheels%20%2F%20Brakes&rub2=Master%20Cylinder%2CMaster%20Cylinder&artnr=18189a&pn=0&sort=0&all= ja jarruina Porsche 944 Turbon Brembo jarrut joka nurkassa eikä tartte hirveetä poljinvoimaa käyttää. Quote Link to comment
Sekajuna Posted August 30, 2015 Share Posted August 30, 2015 Ite laitoin kolmosKoppasen farkku kolffin sylinterin ja nestesäiliön. Korkin joutu vaihtamaan. Anturilla varustettu korkki tuli lattian yläpuolelle. Halkasijassa eroa alkuperäseen noin 0.5mm tai sit ei yhtään. Ei muista niin tarkkaan. Speiseriä joutuu laittamaan Pete tyyliin. Ja tehostin jäi kolffiin. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 (edited) Lueskelin csp:n jarrusarjan asennusohjeita ja siellä suositeltiin näin: "For the 14’’ Solid CSP-disc brakes we recommend a master cylinder with a piston diameter of 24mm for your Bus." Eli melkeimpä 22,22mm käyn hakemassa varaosaliikkeestä. Minkä kokoinen levyjarrullisessa palliksessa on alunperin ollut. Edited September 2, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Jiibee Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 T4 Transportereista löytyy vielä 25,4-millistä sylinteriä, mutta on yleensä hintavampi kuin 22,2mm sylinteri. About kaikkien '81> ABS:ttömien volsujen nestesäiliöt passaavat noihin sylintereihin, sekä '72(?)> Kuplan isommat letkunipat jos haluaa siirtää säiliön kauemmas. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Eikös se niin mene että mitä isompi pääsylinteri niin sitä lyhyenpi polkimen liike mutta polkemiseen vaadittava voima on tällöin isompi. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Tulipahan tälläinen mieleen tuosta GTI kakkiksen sylinteristä että rumpujarrujen kanssa pääsylinterissä pitäisi olla se venttiili joka pitää vähän painetta päällä rumpujarrujen kanssa (mikä ikinä onkaan venttiilin nimi ja toiminta on mulle pieni mysteeri). Ja nyt kun mulle on eteen tulossa levyt ja taakse jää rummut niin tarvitseeko gti sylkke erillisen venttiilin takajarruille tms kun kerran gtissä on levyt jokanurkassa. Quote Link to comment
PZQ Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Kannattaa edetä kasaan & kokeile meiningillä, tuskin tota kukaan sata varmasti tietää? Joskus kysyin muistaakseen täältä neuvoa, tuon kakkis-GTI-sylkän käytöstä niin pidettiin lähes pakollisena tasapaino venttiiliä vmsno.. Mutta eipä se (säätöventtiili) siellä kyllä haittaakaan, jos sen varoiks värkkäät.. Itse en laittanut ja jarrubalanssi on ok ja myös leima-ukko ollu tyytyväinen, mulla tosin levyt x4 .. -Pete- Ps.Linelock on parasta mitä jarruihin voi laittaa :) Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 No tällä meiningillä rupean varmaankin katsomaan perus golffin sylintereitä sopivalla halkaisijalla. Btw oliskos country golffissa levyt takana. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Okei vastaan itse itselleni eli se venttiili mitä hain on nimeltään "residual pressure valve". Kyseisen venttiilin toiminta perustuu siihen että se rajoittaa rumpujarrujen palautusjousien aiheuttamaan nesteen palaamista takaisin pääsylinteriin. Eli jos kengät on säädetty kauas tai kuluneet oleellisesti niin tämän venttiilin tarkoitus on pitää kengät lähellä rumpua tai näin itse asian ymmärsin. Eli jos kengät on aina säädetty lähelle rumpua niin kyseistä venttiiliä ei tarvita. Kyseisiä venttileitä myydään myös linjaan asennettavina versioina eli myös jälkiasennus onnistuu pääsylinteriin mistä kyseinen venttiili puuttuu. Ja tämä tieto on varastettu internetin ihmeellisestä maailmasta eli sen oikeellisuudesta en ole 100% varma. Ja levyjarruja varten kyseinen ventiili pitää poistaa koska jarrusatuloissa ei ole palautinjousia ja jos kyseinen ventiili jätetään sylinteriin niin etujarrut laahaavat kokoajan. Quote Link to comment
metake Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Eli jos kengät on aina säädetty lähelle rumpua niin kyseistä venttiiliä ei tarvita. Paitsi että et pysty säätämään kenkiä lähelle mitenkään sylinterin päästä, vaan ainoastaan toisesta päästä. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 (edited) Paitsi että et pysty säätämään kenkiä lähelle mitenkään sylinterin päästä, vaan ainoastaan toisesta päästä. Aivan....... eli ongelma ei ole niin suuri kun kengät ovat uudet ja isopintaiset mutta tulevat kulumaan epätasaisesti jos ei kyseistä ventiiliä ole koska joutuu kompensoimaan säädöllä tai ymmärsinkö väärin. Edit: Ei kun säädetäänhän takapäässä yläpäätä lähemmäs rumpua käsijarruvaijerin kanssa. Edited September 8, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Tutkija Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Käsijarrulla ei säädetä kenkiä lähelle ne pitää olla muuten lähellä. Käsijarrun teho laskee jos sillä säädetään jarrukenkä lähelle. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Selitäs nyt niinkuin rautalangasta vääntämällä miten käsijarrun teho laskee jos vaijereiden kanssa ottaa löysät pois. Quote Link to comment
metake Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Koitas joskus säätää käsijarrulla kengät ihan liki, etenkin kuluneet jotka vaatii hiukan enemmän säätöä :) Pääsee nimittäin kengät heilumaan pakettina sivusuunnassa, jopa niin paljon että kengät osuu rumpuun. Ja kun sen puolen kengän pää mikä on itsetehostava osuu rumpuun niin menee pyörä lukkoon vaikka täydestä laukasta. Ai mistäkö tiedän... :) Quote Link to comment
Tutkija Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 (edited) Käsijarrun vivun(mikä levittää jarrukenkiä) vipusuhde menee persiilleen jos säädät käsijarruvaijerin tiukalle. Edited September 8, 2015 by Tutkija Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Kumpikaan ei nyt vastannut siihen mitä hain takaa ei siis sitä että säätäisit käsijarruvaijereilla kengät lähelle kompensoidakseen tähtimutterin säätöä.Vaan niin että kengät on säädetty tähtimutterilla lähelle kuten normaalisti ja kun vaijereilla säädetään yläpää lähelle rumpua niin kenkien jouset eivät pääse enää painamaan työsylinteriä sisälle jolloin residulaali venttiilin tarve takapäästä poistuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty. Ja jos vipusuhde menee perseelleen vaijerin säädöllä niin silloin sama tilanne olisi edessä kahvasta vedettäessä. Quote Link to comment
metake Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Kumpikaan ei nyt vastannut siihen mitä hain takaa ei siis sitä että säätäisit käsijarruvaijereilla kengät lähelle kompensoidakseen tähtimutterin säätöä.Vaan niin että kengät on säädetty tähtimutterilla lähelle kuten normaalisti ja kun vaijereilla säädetään yläpää lähelle rumpua niin kenkien jouset eivät pääse enää painamaan työsylinteriä sisälle jolloin residulaali venttiilin tarve takapäästä poistuu. Selostan uudestaan: Jos säädät käsijarruvaijerilla sylinterin pään lähelle, etenkin kuluneilla kengillä, niin silloin paketti ei nojaa enää mäntiä vasten, vaan käsijarruvipua ja sitä välitankoa. Elikkä sylinterit eivät ole pohjassa, jolloin kun toiselta puolen kenkä tärinästä tai mistä vaan, liikkuu sisäänpäin koska mäntä ei liikettä estä, niin vastaavasti toinen pää liikkuu ulospäin. Ja kun se liikkuu tarpeeksi ulospäin se nappaa kiinni rumpuun, ja kuten mainitsin aiemmin niin jos kyseessä on itsetehostava kenkä niin lukkojarrutus tulee nopeudesta riippumatta. Oliko tarpeeksi epäselvä vai selostanko vielä uudestaan.. :) Quote Link to comment
Tanhis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Aa okei nyt hokasin eli ongelma ei ole käsijarrun tehottomuus vain se että mäntä ei tue yläpäässä enää kenkää. Okei eli tuota en ajatellut kun kovasti koetin miettiä että mikä hitto siellä muka estäisi tämän. Eli tosiaan jos on rummut niin siellä täytyy olla myös niille soveltuva venttiili koska muuten täytyy jarrua polkea että kengät pääsee taas lähelle rumpua. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Sit tulee hyvä kysymys. Mistä mä saan suomesta ostettua tälläisen http://www.speedwaymotors.com/Wilwood-260-1876-Red-Drum-Brake-Residual-Valve-10-PSI,18908.html. Tai onko noi ihan peruskamaa mitä saa tilattua varaosaliikkeistä. Quote Link to comment
kari kittilä Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Tuollahan noita on http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 (edited) Tuollahan noita on http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1 Jarrupaineen rajoittajat Kiinteät rajoittimet käytetään rajoittamaan takapiirin jarrupaineen taka-levyjarrullisissa autoissa. Takajarrut ei missään olosuhteissa saa lukkiutua ennen etujarruja, jos näin käy niin auto karkaa käsistä. Autokatsastus yleensä vaatii kiinteät rajoittimet. Asennetaan takapiirin jarruputkeen. Kumpi nyt on pielessä tuotekuvaus tai väärä venttili. Edited September 9, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.