Jump to content

Missä katsastatte Waununne?


Recommended Posts

Guest Jarppi

Joensuun konttoreista ei hajuakaan, mutta Tampereen seudulla suosittelen ehdottomasti Linnainmaan yksityistä asemaa. Ei ole kertaakaan ollut ongelmia vaikka auto on mm. madallettu. Ei todellakaan mittailla korkeuksia eikä muutenkaan puututa jokaiseen pikkujuttuun. Siellä ne oikeesti taitaa tykätä Volkkareista... Tässä keväällä kun kävin näytillä, mm. takaiskarit oli uusien normien mukaan entiset (Kummallista kyllä, vaihdoin viime syksynä uudet HotCarsista). Totesivat vaan, että ei Volkkarissa nyt aina ihan kaiken tartte olla viimeisen päälle. Niin ja kuulemma Volkkari on hyvän näköinen madallettuna.

Link to comment

Kokemuksia on Prisman vieressä olevasta Drive-in-konttorissa (vissiin "valtion konttori") ja uudesta K1:stä.

 

Valtion konttorilla olivat aika tarkkoja kaikenkaikkiaan, mutta kohtuullisen letkeesti suhtautuivat volsuihin. Siellä on yks tarkempi mies, jota ei kohdalleen toivo, se pisti miulle hylsyä "puutteellisesta ulosjoustovarasta" kun olin nostanu keulaa lähemmäs laillista. Sen tarkastanu mies (keulaa välissä sentti alaspäin) ei huomannu mitään moitittavaa.

 

K1:ssä oli nuorempi kaveri, joka keksi että Bergin keppihän on automaattivaihteen keppi, sit se ajeli ykkösellä konttorin ympäri ja ihmetteli jotta "milloin tää vaihtaa suuremmalle". Sittenpä se ei enää kehdannut paljoa huomautellakaan sen jälkeen. Totesi että alapallonivelissä on väljää, mutta päätyi kaverinsa kanssa että "alle 2mm" vaikka heittoa oli silmin nähden ainakin puoli senttiä. Ihan hyvät kokemukset siis. Jälkimmäistä noista kahdesta suosittelen.

 

Katekassa kävin joskus kysymässä muutoskatsastusta (1300->1600) ihan papereiden kera, hirveen ynseä suhtautuminen eikä mitään palvelua saatikka tietoa - olis vaatinu Laakkoselta 180 euron tyyppipaperin jossa olisi kerrottu tämän alustanumeron jarrukenkien leveydet ym. vaikka autossa oli esim. T3:n isommat takajarrut. Ei sinne siis.

 

Katsastus Kovalaisessa on kiva vanha villakoira odotustilassa. Itse katsastustilanteesta ei kokemuksia :)

 

Puavo@dwl.fi

Link to comment
Guest Mikko

Konalan autokatsastusta suosittelen, mutta omaa kokemusta ei rakenneltujen kanssa sieltä ole. Harrastusajoneuvolle sopivaa tarkkuutta käyttävät silmäillessään ajopelejä, eli pikkujuttuihin ei tartuta, mutta ei nyt ihan joka katiska varmaan läpi pääse. En ainakaan usko.

Link to comment
Guest Toheltaja

olikohan konala jossa kaverin porschesta etittiin edestä jousia pitkän aikaan kahden katsastajan toimesta... Samalla se muutoskatsastettiin kutosella ja kiinnikkeistä oli dokumentit, eivät osanneet niitäkään kattoa ennenku kuulivat asiakkaaltaan että teidän on tarkoitus varmistaa kiinnikkeet tarkoituksen mukaiseksi yms.

Link to comment
Guest TuomasK

Jyväskylässä Tourulan katsastuskonttori Ford-liikkeen vieressä/pihassa on hyväksi koettu. Asiallinen palvelu, eivät niuhota turhia ja mm. rossivaloissa vilkut ja hitsaamalla korjattu etuakseli kelpasivat ilman mutinoita -67 Kuplassa.

Link to comment
Guest fastghia
Konalan autokatsastusta suosittelen, mutta omaa kokemusta ei rakenneltujen kanssa sieltä ole. Harrastusajoneuvolle sopivaa tarkkuutta käyttävät silmäillessään ajopelejä, eli pikkujuttuihin ei tartuta, mutta ei nyt ihan joka katiska varmaan läpi pääse. En ainakaan usko.

 

Joo, Konalan Autokatsastus on harrastusajoneuvoille oikea paikka, ne saavat mukaisensa kohtelun. Kyllä ne toki niitä hylkäävätkin, mutta asiallisin perustein. Epäolennaisuuksiin ei kokemukseni mukaan tosiaan tarkerruta, jos auto on kunnossa. Jonkin verran kustomoituja olen siellä yleensä käynyt tarjoamassa (isompi kone, madallettu säätökeula, leveetä rengasta takana ja kapeeta edessä, joskus ilman lämmönvaihtimia jne.), mutta ruosteettomia ja muutenkin kohtuukuntoisia. Ja tosiaan on tullut hylkykin, mutta asiasta, kuten nivelissä ja ohjauksessa liikaa väljää, mitkä seikat vaikuttavat suoraan ajoturvallisuuteen.

Link to comment

Mitäs luulette että meneekö Linnainmaan yksityisellä ovaali 1600cc läpi katsastuksesta (tarkoitan siis vain koneen vaihtoa), entäs konala? Kokemuksia? Autosta löytyy kallistuksenvakaaja, ohjausiskari ja tietenkin levyt edessä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Konalassa kävin, ihmetellä täytyy miten on suhtautuminen muuttunut sitten 90-luvun jälkeen kun viimeksi harrasteautoja (USA) katsastelin. Erittäin inhimmillistä kohtelua, voisin luokitella miellyttäväksi kokemukseksi vaihteeksi (rekisteröinti)katsastuksen. Olen saanut aikoinani niin huonoa kohtelua että, hyvä etteivät unohtaneet ulos jonoon kun harrastejenkkini pihaan ajoin, Kouvolassa suorastaan inhottiin vanhoja autoja. En sitten tiedä miten volkkareihin suhtauduttiin samaan aikaan.

 

On muuten inhan näköinen se uusi rekisteriote, kaksi kappaletta A4-kokoista lappua, no, yritin kuitenkin taitella sen kolmeen osaan että edes vähän näyttäisi vanhan rekisteriotteen muotoiselta. Väritys on virtävämustikan jotain värinen lappunen.

Link to comment
Guest Mikko

Tattarisuolla -57 laakista läpi. Oli jarrut ok kunnossa, eikä turhaa klappia missään. Valot pelas, eikä ruostetta juurikaan. Eli perusasiat kunnossa ni ei kattellu ainakaan liian tarkkaan.... Samassa paikassa Talviautoni Audi 100 - 91 oli erittäin tarkassa syynissä... Läpi meni mutta vasta toisella. Omasta mielestäni Audi olisi paljon vähemmän sanomista. Ennen mittasivat kuppelista esim heijastimien korkeudet ja maavaran- vaik ei mikään matala olekkaan. On mennyt homma inhimillisemmäksi ja mielyttävämmäksi. On jo ilo katsastaa autonsa. Lähtiessä jää turvallinen fiilis, kun tietää että jarrut pelaa kunnolla ja kori on alustassa kii, ennen vain otti päähän se kaikki turha kitinä...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Vinkkien perusteella kävin Konalan autokatsastuksessa ja heittämällä meni läpi, joten kiitokset infosta! Toisaalta autokin on suht kunnossa, mutta varmasti olisi hylkäykseen riittävä määrä vikoja löytynyt jos oikein olisi syynätty ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tampereen Lielahden katsastuskonttori tänään:

 

45 minuutin jono.

 

Iskarit hyvät. Jarrut hyvät. Töötti toimii. Pissapoika toimii. Pyyhkijät toimii. Valot toimii. Vilkut toimii. Katsari ei tiedä mistä laitetaan pitkät. Sammuttaa auton kaksi kertaa rullille - se sintteri. Lähtee liikkeelle kolmosella. Nosturilla nivelet kunnossa. Ei ruostetta. Runkonumerokin on sama kuin papereissa.

Katsari kyselee huurteenpoistosta ja totean että ei kait näin vanhassa tarvita. Tarkistaa......kuulemma 55 vuodesta lähtien pitää olla. Noo, onhan mulla etupellin alla pari puhallinta. :-)

Kysyn renkaista, ei olis pitänyt! Muutoskatsastettava koska papereissa 205/55-15 ja nyt alla 205/65-15. Lisää rahaa siis tiskiin renkaiden verran ja uusi rekisteriote.

 

Leima paperiin ja hyvää matkaa. Koska viimeinen numero on ysi, niin kuukauden päästä voi mennä uudestaan...

 

Wrooooooommmm....tsiuuuuhhh!

 

 

t. Mika

Link to comment
  • 4 weeks later...
Tampereen Lielahden katsastuskonttori tänään:

 

Sammuttaa auton kaksi kertaa rullille - se sintteri. ......

Leima paperiin ja hyvää matkaa. Koska viimeinen numero on ysi, niin kuukauden päästä voi mennä uudestaan...

 

Wrooooooommmm....tsiuuuuhhh!

 

t. Mika

 

 

Tampereen Lielahden katsastuskonttori tänään, eli vajaa kuukausi edellisestä leimasta:

 

Samat sävelet kuin viimeksi paitsi nyt auto sammuu viisi kertaa. :-)

 

Jarruihin onkin sitten tullut muutosta sitten viime kerran, eli kun edessä viimeksi oli 1,2 ja 1,3 niin nyt on 1,4 ja 1,5. Takana taas viimeksi oli 1,4 ja 1,3, niin nyt on 1,6 ja 2,0. Käsijarru puolestaan edelliskerralla 1,5 ja 1,3 sekä nyt 1,7 ja 2,0.

Jarruihin on siis tullut hieman lisää tehoa vaikka autolla tässä välissä ole juuri muuta ajettu kuin käyty Pälkäneellä (vajaa 100km).

 

Mutta, mutta, ei leimaa tällä kertaa! Eli jarrut ovat parantuneet jopa siinä määrin että oikea takajarru laahaa. Täytynee tutkia vaikka siellä on kyllä kaikki uutta...tai no ei enää ihan uutta mutta joku 2 tkm ajettua kuitenkin. :-)

Olis pitänyt olla ruuvari mukana, niin olis voinut sieltä takajarrusta ottaa kenkiä kauemmaksi pari naksua ja sitten uusintakatsastus. ;-D

 

t. Mika

 

ps. Aina sitä voi oppia uutta, nimittäin katsastusmies ei ollut 30 vuoden aikana nähnyt yhtään autoa jossa olisi ollut metallipunosteflonit jarruletkuina.

 

 

EDIT: Nyt on jarrut tutkittu. Eli auto ylös ja kokeilemaan. Kumpikaan takajarru ei laahaa pätkän vertaa vaikka miten painelis jarrua ja vetelis käsijarru välillä. Ei sitä saa millään laahaamaan. Kevyt on myös työntää, joten en mä siitä mitään vikaa löydä.

Liekö sitten vika ollut jarrudynon käyttäjässä? Kun tuo mun kupla on vähän herkkä lähtemään niin katsastusmies ajoi dynon yli. Sitten se peruutti siihen eikä se lähtenyt pyörimään ollenkaan. Kävi sitten ottamassa virrat pois ja uudestaan päälle. Sitten se dyno lähti pyörimään mutta väitti että toinen puoli laahaa. Kai siellä sitten oli joku kivi välissä. :-)

No huomenna sitten uusiksi jos vain töiltäni ehdin. Ketuttaa vaan maksaa uusinta jos mun autossa ei ole mitään vikaa.

Link to comment
Guest fastghia

Tänään notsi kilpiin Konalassa! Inssi sanoi että takajarruihn löytyi hyväksyttävä pito jopa yllättävän nopeasti... ottaen huomioon että auto on seissyt 7v. Vaatiii ilmeisesti VW:n katsastaminen inssiltä jarrudynolla kärsivällisyyttä. :)

Link to comment

Hahaha... joo lämmiteltiin ennen Pälkänettä Espoon Suomenojan "Hakus" konttorillakin takajarruja hetken verran kunnes näyttivät tasan. Oli mielestäni reilu meininki, aluksi kun oli ainakin se 30 pinnaa eroa kun en ehtinyt yhtään säätää ennen konttorille menoa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...