Jump to content

Glunk glunk


Recommended Posts

'65 räveltämätön Kupla saapui perheeseemme jokin aika sitten.

 

Nyt olen huomannut, että takaa kuuluu töyssyissä "glunk" ääni. Vaikea tuota ääntä on kuvailla, mutta varsinaista kolinaa se ei ole.

 

Auto on läpäissyt katsastuksen moitteetta muutama 100 kilsaa sitten, joten erityisiä väljiä ei pitäisi olla. Iskaritestikin on mennyt läpi, tosin oikea takaiskari (testitulos 38 %) oli heikompi kuin vasen. 

 

Löytyisikö palstalaisilta vinkkejä mistä lähteä äänen lähdettä etsimään?

Link to comment

Katsastus ei nyt kolinoita katso, joten..

 

Ehkä vaihtaisin iskunvaimentimia puolelta toiselle, helppo homma ja sopivat ristiin. Jos ääni siirtyy, kyseessä iskari. Kannattaa tarkkailla iskunvaimentimen puslien kuntoa. Vaihtoehto b tjsp voisi olla torsioputken/jousen kumiosassa. Pyörännavasta lähtee latta "tukivarsi" koriin. Tukivarren korin päässä on peitelevy, tämän alta löytyy parikin kumia.

 

Miten paljon väljää löytyy auto maassa heiluttaen rengasta?

 

Kokemuksen rintaäänellä tarkistaisin myös takarummun napamutterin, se iso siinä keskellä. Pitää olla todella tiukasti kiinni, ja sokka paikallaan.

Link to comment

Oma veikkaus menisi torsioputkien pusliin. Jotta molemmat saat vaihdettua niin täytyy jousilatta irroittaa pois edestä.

 

Ja tietty voihan se pakoputkikin kolahdella koriin.

 

Ja yllä olevat kannattaa myös tarkistaa yleensä kyllä kolisevan iskarin voi nähdä jo ihan päällipuioleltakin jos on paskana.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Entäs jos pultit ei ole löysällä, ja silti liikkuu...? Laakeri liikkuu pesässä? Vääränlevyinen laakeri / jotain puuttuu?

 

http://members.trainorders.com/android/vw/rearseallate.jpg

 

Kuvan ison oo renkaan sijainti voi olla väärin? Tuo rengashan tulee vasten laakerin ulkokehää?

 

Puuttuiskohan sulta tämä holkki akselin ja laakerin välistä.

 

8638.jpg

Link to comment

Entäs jos pultit ei ole löysällä, ja silti liikkuu...?

Jos pitkävetarisen suojaputken laakerikannen vaihtaa lyhyt vetariseen niin laakeri pääsee liikkumaan 3 mm sivusuunnassa, koska vanhempi kansi on tuon verran paksumpi.

Edited by metake
Link to comment

Juuri tämmöinen liike siellä on. Joku on siis joskus tehnyt ehkä jekun. Laakerikannesta ehkä saisi koodin ylös jolla selviää purkamatta koko hökötystä? En viitsisi tässä välissä laakeria irroittaa / rikkoa, talven aikana täytyy aski irroittaa kuitenkin kun jokin siellä huutaa (vaikka huollettu, ahdistaa edelleen).

 

Osien veikkaisin kaikkien olevan paikallaan, kokoonpaniessa referenssinä oli järki, muisti ja VW alkuperäinen huolto-ohje vuodelta 60 jotain.

 

Kokoajan jotain, kerpele.

Link to comment

Akseliputken pää on erilainen. Toisessa kansi menee "syvemmälle".

 

No aika prkleen outoa, että tuossa räveltämättömässä vermeessä yhtäkkiä olisi väärät laakerikupit, mutta tietty historia on historiaa. Avaanpa mielenkiinnosta ja tarkistan, auttaa ehkä ketjun avaajaakin tämä keskustelu. Itse vaan ihmettelen, kun akseli on jämäkkä kuin naukkarinen nakurannalla kun pyörä on ilmassa ja rumpu irti, maassa renkaasta nytkyttäen taasen on väljää...

Link to comment

No aika prkleen outoa, että tuossa räveltämättömässä vermeessä yhtäkkiä olisi väärät laakerikupit

Sulla on lyhyet vetarit + suojaputket, joten niihin tuollaista yhdistelmää ei pysty asentamaan. Vika tulee nimenomaan toisinpäin, eli jos pitkään vetariputkeen laittaa lyhyeen kuuluvan kupin, ei toisinpäin. Sun tapauksessa vian on oltava jossain muualla.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Päivitystä!

 

Paavuli oli heti jyvällä. Toinen iskari oli täysin kuollut. Enpä sitä osannut heti epäillä kun katsastuksen iskaritesti näytti ok-lukemia.

 

 

Ei sillä iskaritestillä ole mitään tekoa todellisuuden kanssa. Aikoinaan jenkkifarkku meni iskaritestistä läpi vaikka toinen takaiskari oli alapäästään irti kokonaan ;) 

Link to comment

Rengaspaineet ja renkaan tyyppi vaikuttaa iskaritestissä enemmän kuin iskareiden kunto. 70-sarjan rengas matalilla paineilla ja testin tulos on aina ok, 35-sarjalaiset kovilla paineilla niin tulos onkin kaikkea muuta kuin ok. Testerihän ei ole peruste hyväksynnälle/hylkäykselle, se on vain apuväline iskareiden kunnon arvioinnissa.

  • Like 1
Link to comment

Onhan se hylkäyksen aiheuttava testi mutta ei yksinään.

Putosin hiukan kärryiltä, mutta eipä ole eka kerta, että mitä tarkoitit yksinään? Riitämätön vaimennusteho jo yksinään on hylkäysperuste, mutta vaimennintesterillä saatu huono tulos ei ole hylkäysperuste, mikäli iskunvaimentimet ovat kuitenkin kunnossa.

Link to comment

Niin no sitä meinasin että jos tulee tosiaan nollatulos testistä niin kyllä siittä hylyn saa jos on pari muuta huomautettavaa vielä lisäksi.

Juu no ei saa, siis jos iskarit oikeasti on ehjät mutta testeri näyttää huonoja lukemia esim. renkaiden vuoksi. Iskarit tarkastetaan silmämääräisesti ja käsin heiluttelemalla siinä tapauksessa.

Link to comment

Excursionin katsastin isoilla maastokumeilla. Testeri näytti todella huonoja arvoja. Katsuri tarkasti silmämääräisesti iskarien kunnon, että ovat kuivat ja totesi että renkaiden takia testeri näyttää mitä sattuu. Leima tuli lappuun ilman mitään merkintöjä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...