-tipi- Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Elokuussa 2005 hommasin tämmösen sisustaa vaille olevan ikuisuusprojektin Jämsänkoskelta: http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/1/ http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/54/ Jouluna sitten sain tallin siihen kuntoon, että pääsin purkamaan autoa: http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/purkua/ Hidasta on perheellisen rakentelut, mutta hyvillä työkaluilla homma luistaa. Tänään irrotin etuakselin, pneumaattinen talttavasara on yliveto, raidetangon päät ja sidepultit irtosivat hetkessä ilman kiroiluja tai vasaralla mäiskimistä: http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/akselipois/ Tilalle tulee Puma droppioljin...joskus... Quote Link to comment
Volkkariukko Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 NÄTTI AUTO . Onneks olkoon hienon kuppelin!!! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Tonttiin tonttiin tonttiin! Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 höpöhöpö, lisää massaa vaan pohjiin ja lokasuojiin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Onks tuota takaluukkua maalattu erikseen vai jatkuuko saman luokan maalausjälki läpi auton? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 26, 2006 Author Share Posted February 26, 2006 Samaa tasoo koko maalipinta, valumia, ruiskusta tippuneita tippoja, appelsiinia. Karhunkielellä mataks vaan :o) Tontiin tulee, saa nähdä raapiiko katuja... Muuten melko vakioksi, paitsi 356A:n jarrut. Ja tulevaisuudessa ehkäpä viritetty 30hp kone, vintage speed! Isoin homma, kasauksen lisäksi, on sisustan teko. Tässäpä visiot, ei mitään mullistavaa: Vanne valinta hieman auki, riippuu varmaan työtilanteesta... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Eipä sitä tommoselle pirssille mitään mullistavaa tarviikaan tehä. Quote Link to comment
aki Posted February 27, 2006 Share Posted February 27, 2006 Harmi, että taas on pussihousu pilannut aihion - tai ainakin on enemmän työtä saada siitä jotain aikaiseksi... Onko pöpilistillä muuten käynyt klassiset ja laittanut uudemman etuakselon ohjausvaimentimella vai oletko itse päivittänyt sen? Joko yhistysluomet ja muut turhuudet on siirretty jätepuristimeen? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 27, 2006 Author Share Posted February 27, 2006 Pultattava on tuo vaimentimen kiinnike, en tiedä kuka on laittanut. Luomet ynnä muuta voi myydä vaikka Huutonetissä... Quote Link to comment
-tipi- Posted February 28, 2006 Author Share Posted February 28, 2006 Pitäskö muuten vielä '54 olla jarrusylkät 4 pultilla kiinni kilvessä? Kiinni olleissa jarruissa oli kahdella. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 6, 2006 Author Share Posted March 6, 2006 Eilen oli sitten takajousituksen purkamisen vuoro. Siinä ohessa myös hieman jarruja sovittelin. Kuvissa vertailu kohteena vakio jarrut. Itse tykkään käyttää ko. järjestystä jousien purkamiseen: Jarrut pois Iskarin alapää irti Vetari irti latasta Nostetaan se latan yläpuolelle Kaks pulttia jousen suojakupista irti ja kaks löysälle (varsinkin näissä malleissa, joissa ei näy jousen pää, kun suojakuppi poistetaan), Sit vaan vapautetaan latta kumauttamalla hammerilla kylkeen (pidetään jalat ja kädet pois latan alta!) Merkataan latan asento runkoon Kuppi pois Latta varovasti pois, siten että sen mukana tulisi myös jousi. Ja päätteeksi merkataan vielä jousen asento lattaan nähden. Tämä tosin on hieman hankalampaa, ellei poista suojalätkää latasta, että saa merkattua jousen asennon siihen jousen päähän. Itte en kyllä kasaisi tuommosilla murusiksi jauhautuneilla kumeilla, jotka eivät edes purista yhtään lattaa kasattaessa. Olen antanut itseni ymmärtää, että noilla on tekemistä suuntavakauden kanssa. Ja kun kasataan, käytetään runsaasti kumille sopivaa rasvaa, turhan moni kupla narskuu takajousituksen tahtiin. Toinen suojakuppi menee vaihtoon, siellä oli reikä ja kiristetty ihan ropeliksi. http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/purku_taka/ Quote Link to comment
-tipi- Posted March 21, 2006 Author Share Posted March 21, 2006 Tommoset tulee jarrukilvistä kun puhaltaa ja sit vähä sipasee rälläkkä/teräsharjayhdistelmällä. Pitäsköhän noi vain lakata? Vai mikä on paras maali/käsittely jarruosiin? Kolmikerroskormatointi ois tietty ihanan kallista ämeriikkameininkii. http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/w12/ Quote Link to comment
mikan Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Onko Bilteman puhalluskaappi kova sana tossa hommassa? Muutoinkin on näköjään Biltema-setit kunnossa. :-) t. Mika Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 mustaa epoksimaalia vaan ruiskulla ja peittää hyvin pinnan epätasaisuudet ja päälle vaik mustaa pintaväriä. toisaalta jos haluut tehdä 2000-luvun ähtärin, pensselillä tipunkeltaista miranoolia lähestyvän pääsiäisen kunniaksi:) Quote Link to comment
-tipi- Posted March 22, 2006 Author Share Posted March 22, 2006 Juu Bilteman kaappi toimii kohtalaisesti viriteltynä. Tosin vielä pitää se pohja vaihtaa kokonaan jossain vaiheessa ettei imuletku haukkaa ilmaa. Bilikseltä saa harrastelija laatua sopuhintaan, ei vaan taida kaikki olla edes omia. Kiitosta vaan lainasta DWL-posselle. Mustaksihan ne alustan osat laitetaan. Biiksen ruiskua tankkaamaan vaan :o) Ähtärit on jo osaltani tehty, vai lahjottaako Arto superiorit Ähtäri2007-projektiin, jos jurautan 4x130 jaon possun rumpuihin? Quote Link to comment
-tipi- Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Lisää puhalluksia viime kuulta, vanteetkin tuli: http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/W13/ Sit maalin irrottelua rummuista maalinpoistoaineella vaihtelevin tuloksin, sekä JAT:lta lainatun Puuman kiinnitys. Sipaisin kiinnityspulttien reijät kierretapilla, kun sattui Biliksen pakassa sopiva olemaan. Tosin kun koetin sitten (vanhaa) pulttia vastaavaan satsissa olleeseen uroskierrepalaan, ei kierre ollutkaan sopiva... http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/w16/ Vieläkun saap droppiolat ja takajousituksen kumit tontille, saapi rungon pian pyörilleen. Tai rumpujen kiillotus, jarrujen kasaus vielä ennen koeajoa edessä... Muualla tällä palstalla oli puhetta että takajousituksen kumeiksi voisi laittaa uudemmat vuolemalla sakarat pois, mutta mielestäni niissä ei ole reikä aivan keskellä, kuten näissä vanhemmissa pyöreissä. Noita tuoreampiahan on kahden erikätisiä, joista toinen käy vasemmalle latan ulkopuolelle sekä oikealle sisäpuolelle, toisen kätinen päinvastoin. Miten mahtaa käydä jos sakarat vuolee pois, pyörivätkö jousituksen mukana ja muuttuuko takapyörien aurauskulma? Voi olla turha pelko, mutta mielestäni teoriassa mahdollista. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 Pitkästä aikaa vähän pääsin väkästelemään ovaalia, no edistystä kumminkin. Läjäsin taka jousitusta, uusin kumipuslin ja kunnon liukastein, joskus vanhanpölhölän aikaan taisi olla puhetta että jousituksen kumeihin kantsii käyttää molybdeenisulfidia sisältävää razvaa, Joten sitä runsaasti sekä metalli että kumiosiin. Kun molemmat puolet oli kasassa, huomasin että kuskin puolen vetari oli aika lailla ylempänä, kuin pelkääjän puoli. Tarkastin purkaessani runkoon latan alle tekemäni merkit, niin lähes sentti oli siinä kohtaa eroa. Mitä se sitten tekeekään vetarin kohdalla. No, pelkääjän puoli uudestaan auki ja hienosäätöä ulkobooristakin, mutta jousi oli ruostunut lattaan ja piti jättää vielä muhimaan öljyyn. Oljypohjassakos oli kupumutterit sen takia että öljy vuotaa pulttien kierteitä pitkin pihalle? Kuva1 , Kuva2 Kuvat on huonoja, mutta joka mutterin päässä on tippa öljyä. Ajan mittaan olis lattialla kuusi öljypistettä kauniissa ringissä... Quote Link to comment
-tipi- Posted June 11, 2006 Author Share Posted June 11, 2006 Olkatapit purkautuu kotikonsteinkin, jos on paineilmakompura, prässi ei siis ole välttämättömyys. Biltema hoitaa homman. Tuo on muutenkin mainio vehje purettaessa raidetangon päitä, sidepultteja jnejne. Lisää kuvia työkaluista. Kuva3 Käytin pulttia keskittämään hylsyn sidepultin holkkiin. Apulaisia kun ei ollut paikalla, ja tunnetusti immeisellä ei oo kuin kaksi kättä. Vielä kasassa Kappaleina vaihe 1 Kappaleina vaihe 2 Valmis! Toinen olkatappi oli aika tiukassa, sitä sai ryskytellä tosissaan, mutta muuten osat purkautui vauhdilla. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 B työkalut on osoittanut luotettavuutensa myös useissa muissa VW projekteissa Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Ja tuo paineilmavasara on ihan pirun hieno peli ihan pirun moneen hommaan. Ehottomasti kannattava ostos! Quote Link to comment
-tipi- Posted August 23, 2006 Author Share Posted August 23, 2006 Jaha, taitaa tulla vielä kiire jos meinaan päästä ens kesäks baanalle. Kesäloma meni urhoillessa ja VW tapahtumissa, ovulaari sais levätä rauhassa ilman laakereitaan. Noh yritin vähän niitä jarrurumpuja silloin tällöin hioa, mutta eipä kovin aktiivisesti tullut paneuduttua siihenkään. Nyt elokuussa tuli mieleen, että voisi tehdä jotain hauskaa. Eli moottoria voisi kokeilla sisäänajon merkeissä. Kone on orkkis 30hp, iän vois varmaan kaivella numeron perusteella kirjallisuudesta jossain vaiheessa, vaan tokkopa tuolla lie isoa merkitystä. Projektin edellisen omistajan mukaan moottori on entisöity nyt jo edesmenneen veteraani VW-mekaanikon toimesta aikapäiviä sitten. Ainakin se pyöri käsin pyöritettäessä ihan hyvin. Ja tihkui hieman öljyä, vaikkei tikku kastunutkaan. Eli varmaan ainakin kasaus öljyt oli sisällä. Säätäessäni venoja, jotka olivat nolla välyksellä, päätin kokeilla muut näkyvät pultit ja mutterit. Pakarin pultit olivat lähes kaikki löysällä, mutta bensalinjat yms. oli kireällä. Josta rohkaistuneena toivoin että alakertakin olisi kasattu momenttiin... Katkojankärkivälin tsekkasin myös, ja sitten alustaan takarummut ja renkaat kiinni, että voisi tyrkätä sen pihalle savujen ottoa varten. Niin pitihän ne öljyt lisätä, toki halpahallin halvinta 10W30 Teboilia. Pöntössä luki että käy vanhoille autoille ja persaukisille VW harrastelijoille, hähää. Sitten vain varaosaliikkeestä maakaapeli, joka kiinni koripultin reikään, akku paikalleen, navat kiinni ja plussakaapelin kiristys startilta. Tulpat otin pois että öljy nousisi kanaviin ennen starttausta, ja samalla siinä mittailin puristuksia. Startilla pari kierrosta / sylkkä antoi arvoiksi 4,5-7 Bar, jonka tulkitsin varsin oivaksi noin huntturissa mitattuna. Herätevirta akulta puolalle johdettiin käynnistyskaapelilla, ainakin neliömillit riittää :O) No oli siihen varailtu ohkasempiakin piuhoja, mutta puolassa ei ollukkaan abikonapaa, jotenka käynnityskaapelin hauenleuka oli helppointa nakata siihen kiinni. Sitten vielä vilkastiin tuliko kipinä, kun tulpat oli irti, ja tulihan se. Tulpat kiinni ja sytkän staattinen tarkistus. Seuraavaksi sitten olisi edessä H-hetki. Menisikö koko ilta tapellessa tuulimyllyjä vastaan, vai hörähtäisikö käyntii. No sytkästä tuskin jäisi kiinni, mutta bensapumppu ja kaasari olivat mysteereitä. Veneen bensakanisteri bensalinjaan kiinni, huikka löpöä kaasariin ja ei kun kokeilemaan... Jonkin aikaa kesti että bensa nousi kaasarille, mutta sittenpä se hörähtikin käyntiin, ja vuosien pölyt alkoi lentää lämmönvaihtimista! Jess! Sitten vaan hanaa ja kierroksia yllä 15-20min. Pari kertaa tosin pääsi sammumaan, kun ei ehtinyt 'läppämään' ryypyllä. Varmaan pitää vielä kaasari käydä vielä läpi talven aikana. No varalla on 4-5 aihiota, pitää varmaan hommata 28 PCI:n korjaussarjoja nippu jostain. 3-4 pyttyjen puoleinen venakopan tiivari tiputteli hieman öljyä alussa, mutta sekin tokeni hetken kuluttua. Ja hyvinhan se alkoi lopussa 'känkättää' myös tyhjäkäyntiä. Mieli siis oli korkealla, tästä saa kummasti virtaa jatkaa projektia! Tulipas pitkä sepustus, jos jaksoit tavata tänne saakka, imutteleppa tuosta yhtä pitkäveteinen video: VIDEO (10Mb) Quote Link to comment
nalleolut Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 ja jostakin vesivehkeestä karannut tallin lattialle nesteet.... Quote Link to comment
NO H2O Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Tosi harrastelijan tallin lattialla on aina jotain nestettä jossa voi kastaa verkkariensa persauksen... ;-) P.S. Wanhat Wolkkarit pitää siitä että niillä ajetaan, jos niillä ei aja ne alkaa kiukuttelemaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 23, 2006 Author Share Posted August 23, 2006 Jaha ryssin näköjään yömyöhällä noi äänitasot persiilleen. Enhän ruuvannukkaan niitä kuin 3 kertaa... Ei se oo nestettä, kameran alla oli sivulasi :o) Nesteet on tallin jääkaapissa, ja niillä jäähdytetään harrastelijoita. Quote Link to comment
NO H2O Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Ei ole tallissa jääkaappia, mutta tämän harrastelijan jääkaapissa on aina oikeaan lämpötilaan temperoituna kuvan mukaista asennusnestettä. Tätä kelpaa nautiskella onnistuneen remontin sekä saunan jälkeen terassilla istuen ja katsellen remontin kohdetta hiljalleen tummuvassa alku syksyisessä yössä... P.S. Sorry menee alkuperäisen aiheen sotkemiseksi, lopetan täältä tähän. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 20, 2006 Author Share Posted September 20, 2006 Jahas, eipä oon taas paljoo edistyny. Vähän on lisää rumpuja hiottu kiillotusta varten, sisustan verhouskankaatostettu ja appelsiinipinnan poistaminen aloiteltu. Nyt pitäs sitten varmaan tilanpuutteen vuoksi nostaa koppa takas alustalle. Meinasin ihan ruuvata kiinni. Mitäs pitää muistaa tässä vaiheessa, ja mitä tarvitaan? Korin ja alustan väliin tulee orkkis kumitiivari sekä etuakselin ja korin väliin parit kumityynyt. Tuleekos '54:ssa taka-akseliston ja korin väliin pari vai kaksi noita kumityynyjä. Ideoita saa esittää mistä noi tyynyt tekis, jos ei jaksa alkaa tilailemaan pitkin Suomea? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Miulla on tipi ainakin pari kappaletta 60-70 -lukusen uusia runko"tyynyjä", näkyy Wolfsbürg westin kataloogissa olevan vm 1949-1979: http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... =111899115 Sen sijaan "rear shock tower"- ja "body pad under rear seat":eja ei ole, ja jälkimmäistä ei wbw:n kataloogikaan tuntenut ovaaliin? Puavo @ dwl Quote Link to comment
-tipi- Posted September 20, 2006 Author Share Posted September 20, 2006 Selviskö muuten monta pulttiä tarvitaan korin kiinnitykseen? http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2083-splitin-pulttimäärät-koot-ja-mitat/ Quote Link to comment
-tipi- Posted September 21, 2006 Author Share Posted September 21, 2006 Eikö kukaan oo viime aikoina asentanu koria rungolle? Omasta kokemuksesta on jo 10 vuotta aikaa, joten vinkit tarpeen. Vai pitääkö Sinikantisesta alkaa tavaamaan... Milläs mössöllä tilkitsisi kumitiivisteen saumat, Sika voi olla turhan timakkaa tavaraa? Joku muu uretaanimassa? EDIT: Sinikantisessa kansiossahan noi on napakat ohjeet, Luku A, sivut 4 ja 5. Pitääpä käydä kysymässä VW-tiivistystahnaa D 8 Laakkoselta... Quote Link to comment
-tipi- Posted October 29, 2006 Author Share Posted October 29, 2006 Oho, nyt on käynyt niin, että oon oikeesti saanu jotain aikaseks jauhamatta välillä patskaa täällä. Kuukaus sitten tuli jarrukivet pulverimaalauksesta, noihin on hyvä alkaa läjäänmään osia. Jarru rumpuja hinkkailin kiiltoon, mutta mahtaako siitä mitään tulla... Happich kauhukaffan sain ihan hyväksi loppukiillotusta varten. Ostin Carlson rautakaupasta 'proffessional' kiillotussetin poraan, mutten ole sitä vielä kokeillut. Myöskin putsailin kaikki korin ja alustan kierteet, korin asennusta varten. Joten oli helppo pultata kori kiinni. Tällä viikolla oonkin sitten miettiny sisustaa. Quote Link to comment
oldis Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Joku harrastelija blogi on huomannut tämän rojektin rapakon tuolla puolen. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 7, 2006 Author Share Posted December 7, 2006 Kappas. Stenska löytyy tästä jos joku haluaa käyttää. Ite rojekti etenee hitaasti, ovipahvit on melkein valmiit... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 on kyl dwl maailmal kovas huudos on jaris nya pannelia ja tipis hoodridee, koht varmaan gt kisatiimit kyselee fefen perää Quote Link to comment
-tipi- Posted December 11, 2006 Author Share Posted December 11, 2006 Suih ja suih. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 11, 2006 Author Share Posted December 11, 2006 Ja sisustaa on tässä pitkin loppusyksyä ommeltu. Kopioin alkuperäiset mahdollisimman tarkkaan. Ei vain ole kovin helppoa ommella suoraan, kun edellisen sisustan tein 10 vuotta sitten. Nyt jos tekis toisen heti perään, vois tulla jo kohtalainen. Ja kun kankaassakin on 1mmx1mm ruudut, mutkat näkyy vieläkin helpommin. Jarrunestesäiliön tuplasin et saa molemmille piireille omansa. KUVAT puhuu enemmän. Quote Link to comment
-MITO- Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Toi tuplasäiliö onki hyvä systeemi :) Quote Link to comment
-tipi- Posted December 30, 2006 Author Share Posted December 30, 2006 Lomalla kerkesin tekemään kojelautaan 5 reikää ja suurentamaan kahta entistä, sit B-tolppiin kans 4 uutta reikää, testailee Blaupunkt Frankfurttii, maalipinnan mattaus ja scallooppien suunnittelua: Kuvii Quote Link to comment
Guest Angelbunny Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 Hmm.. Komiaa sanon mie.. Taitaa ammattitaito puhua? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.