Jump to content

Projekti '54 VW 1200


-tipi-

Recommended Posts

Elokuussa 2005 hommasin tämmösen sisustaa vaille olevan ikuisuusprojektin Jämsänkoskelta:

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/1/

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/54/

 

Jouluna sitten sain tallin siihen kuntoon, että pääsin purkamaan autoa:

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/purkua/

 

Hidasta on perheellisen rakentelut, mutta hyvillä työkaluilla homma luistaa. Tänään irrotin etuakselin, pneumaattinen talttavasara on yliveto, raidetangon päät ja sidepultit irtosivat hetkessä ilman kiroiluja tai vasaralla mäiskimistä:

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/akselipois/

 

Tilalle tulee Puma droppioljin...joskus...

Link to comment
  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Samaa tasoo koko maalipinta, valumia, ruiskusta tippuneita tippoja, appelsiinia. Karhunkielellä mataks vaan :o)

 

Tontiin tulee, saa nähdä raapiiko katuja... Muuten melko vakioksi, paitsi 356A:n jarrut. Ja tulevaisuudessa ehkäpä viritetty 30hp kone, vintage speed! Isoin homma, kasauksen lisäksi, on sisustan teko.

 

Tässäpä visiot, ei mitään mullistavaa:

 

selecta1.jpg

selecta2.jpg

 

Vanne valinta hieman auki, riippuu varmaan työtilanteesta...

Link to comment

Harmi, että taas on pussihousu pilannut aihion - tai ainakin on enemmän työtä saada siitä jotain aikaiseksi... Onko pöpilistillä muuten käynyt klassiset ja laittanut uudemman etuakselon ohjausvaimentimella vai oletko itse päivittänyt sen? Joko yhistysluomet ja muut turhuudet on siirretty jätepuristimeen?

Link to comment

Eilen oli sitten takajousituksen purkamisen vuoro. Siinä ohessa myös hieman jarruja sovittelin. Kuvissa vertailu kohteena vakio jarrut.

 

Itse tykkään käyttää ko. järjestystä jousien purkamiseen:

Jarrut pois

Iskarin alapää irti

Vetari irti latasta

Nostetaan se latan yläpuolelle

Kaks pulttia jousen suojakupista irti ja kaks löysälle (varsinkin näissä malleissa, joissa ei näy jousen pää, kun suojakuppi poistetaan),

Sit vaan vapautetaan latta kumauttamalla hammerilla kylkeen (pidetään jalat ja kädet pois latan alta!)

Merkataan latan asento runkoon

Kuppi pois

Latta varovasti pois, siten että sen mukana tulisi myös jousi.

Ja päätteeksi merkataan vielä jousen asento lattaan nähden. Tämä tosin on hieman hankalampaa, ellei poista suojalätkää latasta, että saa merkattua jousen asennon siihen jousen päähän.

 

Itte en kyllä kasaisi tuommosilla murusiksi jauhautuneilla kumeilla, jotka eivät edes purista yhtään lattaa kasattaessa. Olen antanut itseni ymmärtää, että noilla on tekemistä suuntavakauden kanssa. Ja kun kasataan, käytetään runsaasti kumille sopivaa rasvaa, turhan moni kupla narskuu takajousituksen tahtiin.

 

Toinen suojakuppi menee vaihtoon, siellä oli reikä ja kiristetty ihan ropeliksi.

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/purku_taka/

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest ritariässä

mustaa epoksimaalia vaan ruiskulla ja peittää hyvin pinnan epätasaisuudet ja päälle vaik mustaa pintaväriä. toisaalta jos haluut tehdä 2000-luvun ähtärin, pensselillä tipunkeltaista miranoolia lähestyvän pääsiäisen kunniaksi:)

Link to comment

Juu Bilteman kaappi toimii kohtalaisesti viriteltynä. Tosin vielä pitää se pohja vaihtaa kokonaan jossain vaiheessa ettei imuletku haukkaa ilmaa. Bilikseltä saa harrastelija laatua sopuhintaan, ei vaan taida kaikki olla edes omia. Kiitosta vaan lainasta DWL-posselle.

 

Mustaksihan ne alustan osat laitetaan. Biiksen ruiskua tankkaamaan vaan :o)

 

Ähtärit on jo osaltani tehty, vai lahjottaako Arto superiorit Ähtäri2007-projektiin, jos jurautan 4x130 jaon possun rumpuihin?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Lisää puhalluksia viime kuulta, vanteetkin tuli:

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/W13/

 

Sit maalin irrottelua rummuista maalinpoistoaineella vaihtelevin tuloksin, sekä JAT:lta lainatun Puuman kiinnitys. Sipaisin kiinnityspulttien reijät kierretapilla, kun sattui Biliksen pakassa sopiva olemaan. Tosin kun koetin sitten (vanhaa) pulttia vastaavaan satsissa olleeseen uroskierrepalaan, ei kierre ollutkaan sopiva...

 

http://dwl.fi/tipi/muut/oval54/w16/

 

Vieläkun saap droppiolat ja takajousituksen kumit tontille, saapi rungon pian pyörilleen. Tai rumpujen kiillotus, jarrujen kasaus vielä ennen koeajoa edessä...

 

Muualla tällä palstalla oli puhetta että takajousituksen kumeiksi voisi laittaa uudemmat vuolemalla sakarat pois, mutta mielestäni niissä ei ole reikä aivan keskellä, kuten näissä vanhemmissa pyöreissä. Noita tuoreampiahan on kahden erikätisiä, joista toinen käy vasemmalle latan ulkopuolelle sekä oikealle sisäpuolelle, toisen kätinen päinvastoin. Miten mahtaa käydä jos sakarat vuolee pois, pyörivätkö jousituksen mukana ja muuttuuko takapyörien aurauskulma? Voi olla turha pelko, mutta mielestäni teoriassa mahdollista.

Link to comment
  • 1 month later...

Pitkästä aikaa vähän pääsin väkästelemään ovaalia, no edistystä kumminkin. Läjäsin taka jousitusta, uusin kumipuslin ja kunnon liukastein, joskus vanhanpölhölän aikaan taisi olla puhetta että jousituksen kumeihin kantsii käyttää molybdeenisulfidia sisältävää razvaa, Joten sitä runsaasti sekä metalli että kumiosiin.

 

Kun molemmat puolet oli kasassa, huomasin että kuskin puolen vetari oli aika lailla ylempänä, kuin pelkääjän puoli. Tarkastin purkaessani runkoon latan alle tekemäni merkit, niin lähes sentti oli siinä kohtaa eroa. Mitä se sitten tekeekään vetarin kohdalla. No, pelkääjän puoli uudestaan auki ja hienosäätöä ulkobooristakin, mutta jousi oli ruostunut lattaan ja piti jättää vielä muhimaan öljyyn.

 

Oljypohjassakos oli kupumutterit sen takia että öljy vuotaa pulttien kierteitä pitkin pihalle? Kuva1 , Kuva2 Kuvat on huonoja, mutta joka mutterin päässä on tippa öljyä. Ajan mittaan olis lattialla kuusi öljypistettä kauniissa ringissä...

Link to comment

Olkatapit purkautuu kotikonsteinkin, jos on paineilmakompura, prässi ei siis ole välttämättömyys. Biltema hoitaa homman. Tuo on muutenkin mainio vehje purettaessa raidetangon päitä, sidepultteja jnejne.

 

Lisää kuvia työkaluista.

Kuva3

Käytin pulttia keskittämään hylsyn sidepultin holkkiin.

Apulaisia kun ei ollut paikalla, ja tunnetusti immeisellä ei oo kuin kaksi kättä.

Vielä kasassa

Kappaleina vaihe 1

Kappaleina vaihe 2

Valmis!

 

Toinen olkatappi oli aika tiukassa, sitä sai ryskytellä tosissaan, mutta muuten osat purkautui vauhdilla.

Link to comment
  • 2 months later...

Jaha, taitaa tulla vielä kiire jos meinaan päästä ens kesäks baanalle. Kesäloma meni urhoillessa ja VW tapahtumissa, ovulaari sais levätä rauhassa ilman laakereitaan. Noh yritin vähän niitä jarrurumpuja silloin tällöin hioa, mutta eipä kovin aktiivisesti tullut paneuduttua siihenkään.

 

Nyt elokuussa tuli mieleen, että voisi tehdä jotain hauskaa. Eli moottoria voisi kokeilla sisäänajon merkeissä. Kone on orkkis 30hp, iän vois varmaan kaivella numeron perusteella kirjallisuudesta jossain vaiheessa, vaan tokkopa tuolla lie isoa merkitystä.

 

Projektin edellisen omistajan mukaan moottori on entisöity nyt jo edesmenneen veteraani VW-mekaanikon toimesta aikapäiviä sitten. Ainakin se pyöri käsin pyöritettäessä ihan hyvin. Ja tihkui hieman öljyä, vaikkei tikku kastunutkaan. Eli varmaan ainakin kasaus öljyt oli sisällä. Säätäessäni venoja, jotka olivat nolla välyksellä, päätin kokeilla muut näkyvät pultit ja mutterit. Pakarin pultit olivat lähes kaikki löysällä, mutta bensalinjat yms. oli kireällä. Josta rohkaistuneena toivoin että alakertakin olisi kasattu momenttiin...

 

Katkojankärkivälin tsekkasin myös, ja sitten alustaan takarummut ja renkaat kiinni, että voisi tyrkätä sen pihalle savujen ottoa varten. Niin pitihän ne öljyt lisätä, toki halpahallin halvinta 10W30 Teboilia. Pöntössä luki että käy vanhoille autoille ja persaukisille VW harrastelijoille, hähää.

 

Sitten vain varaosaliikkeestä maakaapeli, joka kiinni koripultin reikään, akku paikalleen, navat kiinni ja plussakaapelin kiristys startilta. Tulpat otin pois että öljy nousisi kanaviin ennen starttausta, ja samalla siinä mittailin puristuksia. Startilla pari kierrosta / sylkkä antoi arvoiksi 4,5-7 Bar, jonka tulkitsin varsin oivaksi noin huntturissa mitattuna.

 

Herätevirta akulta puolalle johdettiin käynnistyskaapelilla, ainakin neliömillit riittää :O) No oli siihen varailtu ohkasempiakin piuhoja, mutta puolassa ei ollukkaan abikonapaa, jotenka käynnityskaapelin hauenleuka oli helppointa nakata siihen kiinni. Sitten vielä vilkastiin tuliko kipinä, kun tulpat oli irti, ja tulihan se. Tulpat kiinni ja sytkän staattinen tarkistus.

 

Seuraavaksi sitten olisi edessä H-hetki. Menisikö koko ilta tapellessa tuulimyllyjä vastaan, vai hörähtäisikö käyntii. No sytkästä tuskin jäisi kiinni, mutta bensapumppu ja kaasari olivat mysteereitä. Veneen bensakanisteri bensalinjaan kiinni, huikka löpöä kaasariin ja ei kun kokeilemaan...

 

Jonkin aikaa kesti että bensa nousi kaasarille, mutta sittenpä se hörähtikin käyntiin, ja vuosien pölyt alkoi lentää lämmönvaihtimista! Jess! Sitten vaan hanaa ja kierroksia yllä 15-20min. Pari kertaa tosin pääsi sammumaan, kun ei ehtinyt 'läppämään' ryypyllä. Varmaan pitää vielä kaasari käydä vielä läpi talven aikana. No varalla on 4-5 aihiota, pitää varmaan hommata 28 PCI:n korjaussarjoja nippu jostain.

 

3-4 pyttyjen puoleinen venakopan tiivari tiputteli hieman öljyä alussa, mutta sekin tokeni hetken kuluttua. Ja hyvinhan se alkoi lopussa 'känkättää' myös tyhjäkäyntiä. Mieli siis oli korkealla, tästä saa kummasti virtaa jatkaa projektia!

 

Tulipas pitkä sepustus, jos jaksoit tavata tänne saakka, imutteleppa tuosta yhtä pitkäveteinen video:

 

VIDEO (10Mb)

Link to comment

Jaha ryssin näköjään yömyöhällä noi äänitasot persiilleen. Enhän ruuvannukkaan niitä kuin 3 kertaa...

 

Ei se oo nestettä, kameran alla oli sivulasi :o) Nesteet on tallin jääkaapissa, ja niillä jäähdytetään harrastelijoita.

Link to comment

Ei ole tallissa jääkaappia, mutta tämän harrastelijan jääkaapissa on aina oikeaan lämpötilaan temperoituna kuvan mukaista asennusnestettä.

 

Tätä kelpaa nautiskella onnistuneen remontin sekä saunan jälkeen terassilla istuen ja katsellen remontin kohdetta hiljalleen tummuvassa alku syksyisessä yössä...

 

P.S. Sorry menee alkuperäisen aiheen sotkemiseksi, lopetan täältä tähän.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jahas, eipä oon taas paljoo edistyny. Vähän on lisää rumpuja hiottu kiillotusta varten, sisustan verhouskankaatostettu ja appelsiinipinnan poistaminen aloiteltu.

 

Nyt pitäs sitten varmaan tilanpuutteen vuoksi nostaa koppa takas alustalle. Meinasin ihan ruuvata kiinni. Mitäs pitää muistaa tässä vaiheessa, ja mitä tarvitaan?

 

Korin ja alustan väliin tulee orkkis kumitiivari sekä etuakselin ja korin väliin parit kumityynyt. Tuleekos '54:ssa taka-akseliston ja korin väliin pari vai kaksi noita kumityynyjä. Ideoita saa esittää mistä noi tyynyt tekis, jos ei jaksa alkaa tilailemaan pitkin Suomea?

Link to comment

Eikö kukaan oo viime aikoina asentanu koria rungolle? Omasta kokemuksesta on jo 10 vuotta aikaa, joten vinkit tarpeen. Vai pitääkö Sinikantisesta alkaa tavaamaan...

 

Milläs mössöllä tilkitsisi kumitiivisteen saumat, Sika voi olla turhan timakkaa tavaraa? Joku muu uretaanimassa?

 

EDIT: Sinikantisessa kansiossahan noi on napakat ohjeet, Luku A, sivut 4 ja 5. Pitääpä käydä kysymässä VW-tiivistystahnaa D 8 Laakkoselta...

Link to comment
  • 1 month later...

Oho, nyt on käynyt niin, että oon oikeesti saanu jotain aikaseks jauhamatta välillä patskaa täällä.

 

Kuukaus sitten tuli jarrukivet pulverimaalauksesta, noihin on hyvä alkaa läjäänmään osia. Jarru rumpuja hinkkailin kiiltoon, mutta mahtaako siitä mitään tulla... Happich kauhukaffan sain ihan hyväksi loppukiillotusta varten. Ostin Carlson rautakaupasta 'proffessional' kiillotussetin poraan, mutten ole sitä vielä kokeillut. Myöskin putsailin kaikki korin ja alustan kierteet, korin asennusta varten. Joten oli helppo pultata kori kiinni.

 

Tällä viikolla oonkin sitten miettiny sisustaa.

Link to comment
  • 1 month later...

Ja sisustaa on tässä pitkin loppusyksyä ommeltu. Kopioin alkuperäiset mahdollisimman tarkkaan. Ei vain ole kovin helppoa ommella suoraan, kun edellisen sisustan tein 10 vuotta sitten. Nyt jos tekis toisen heti perään, vois tulla jo kohtalainen. Ja kun kankaassakin on 1mmx1mm ruudut, mutkat näkyy vieläkin helpommin.

 

Jarrunestesäiliön tuplasin et saa molemmille piireille omansa.

 

KUVAT puhuu enemmän.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...