Jump to content

Caster kulman lisäys kyselyä.


Roope

Recommended Posts

Kuinka paljon on casteria lisätty noin yleensä, kun ajetaan vauhdikkaammin jotta maalissa ei menisi ihan pujotteluksi?

 

Tapojahan löysin muutamia netistä surffaamalla, mutta mistään en löytänyt astemääriä.

 

Ajattelin tehdä casterin lisäyksen kuvan mukaisella siivutuksella.

 

239920.jpg

Link to comment

Ei omakohtaista tietoa, mutta sama homma tulossa työlle omassa tallissa ja ajattelin lähtökohtaisesti kopsata tuuman madalluksen RLR:ltä:

 

RLR correct caster fabrication will lower your cars front end 1” and adds approx 10-18 degrees of camber. This corrects and improves front end geometry, increases stability, handling, and traction at high speeds. A simple safety standard on all lowered or slammed VW pan, street/drag cars.

 

Sivustonsa otsikkossa puhuvat vielä casterista, mutta tuossa tekstissä puhutaan camberista... :-) 

Link to comment

Kas miullakin suunniteltu ihan sama juttu seuraavaan projektiin. Itse meinasin ottaa tosin pienen siivun kokonaan poiskin että asettuu etupyörä nätimmin loksun kaaren keskelle, mutta kattoo nyt. Tuommoinen etukappaleen lyhennys onnistuu ilmeisesti suht helposti suoraankin kun viistää nuo tarjottimet sopivalla tavalla mutta se metodi miulla vielä hakusessa. Samalla tosiaan tommoinen pieni viiste -> tontitus ja caster.

 

Ilmeisesti RLR on kokenut hyväksi että silloin kun akseli nousee tuuman (...vielä kun tietäs mistä kohti siivutettuna kun sekin vaikuttaa em. mittaan) niin casteri korjautuu hyväksi ja ei vielä aiheuta toimia rattiputkessa/akselissa?

Link to comment

Ettei nyt mene ihan hölynpölykeskusteluksi niin listään tähän kuva mistä puhutaan.

 

How-CasterAngle.gif

 

Eli jos haluat keulan tonttiin ja säilyttää mahd paljon alkuperäisestä geometriasta niin nosta koko etuakselia ylöspäin. Tähän jos vielä lisätään etupäätä huomattavasti korkeammalla oleva perse niin alkaa olemaan kulmat perseellään..

 

Tarkkoihin asteisiin en sano mitään.

Edited by Tanhis
Link to comment

Luultavasti Tanhista lukuunottamatta olemme hommasta hyvinkin samalla kartalla... :-)

 

Puavo -> RLR:n sivuilla on jokunen kuva heidän toteuteuksestaan. Itse ajattelin viistää lähempää napoleonin hattua kuin mitä Roopen kuvassa on.

Link to comment

Luultavasti Tanhista lukuunottamatta olemme hommasta hyvinkin samalla kartalla... :-)

 

Puavo -> RLR:n sivuilla on jokunen kuva heidän toteuteuksestaan. Itse ajattelin viistää lähempää napoleonin hattua kuin mitä Roopen kuvassa on.

Okei no jos caster ja camber on okei sekoittaa keskustelussa niin jatkakaa keskustelua ja mä olen hiljaa.

Link to comment

Sori Tanhis, en huomannut Puavonkin kopsanneen RLR:n painovirheestä tuota camber sanaa omaan kirjoitukseensa. Kaikki kuitenkin varmasti ymmärtävät, että camber ei  voi olla 15 - 18 astetta kun puhutaan ajo-ominaisuuksien parantamisesta.

  • Like 1
Link to comment

Tanhiksen linkkaama kuva erittäin epähavainnollinen koska auton kulkusuuntaa ei ole merkitty. Auto menee vasemmassa kuvassa vasemmalta oikealle (jos siis halutaan Caster oikein päin).

OIkeanpuoleisessa kuvassa auto on matkalla alhaalta ylöspäin.

Ja nämä on selitetty kuvauksessa mutta tietty jos katsoo vain kuvan niin eihän se pelkistä kuvista käy selväksi.

Link to comment

...Puavonkin kopsanneen RLR:n painovirheestä tuota camber sanaa omaan kirjoitukseensa...

Yritin olla nokkela tuon RLR:n tekstin kanssa niin tiesihän tuota miten siinä käy :) Mulla kun on se lyhennyskin mielessä niin siinä pitää tosiaan vähän viistämällä nuo tarjottimet jotenkin katkaista että niiden pokkaukset säilyy oikean muotoisina ja mahdollisuus vetää keulapala vinoon pienenisi. Läheltä hattua silti joo että ne trayt ei mene silmämääräisesti (ts. alta katsottuna) niin kallelleen. Ehkä sille silti jonkun jigin askarrelluttaa että se suoraan meno ei oo pelkästä casterista kiinni.

Link to comment

Paljos ton casterin pitäis olla ja miten sen sais mitattua helposti?

Määrä riippuu auton käyttötarkoituksesta ja auton asennosta. Jos keulaa on laskettu suhteessa perään, pitäisi casteria korjata, jotta pääsee samaan kuin alkuperäisessä. Hiljaisissa nopeuksissa riittää vakio kulmat. Jos aikoo mennä 200+, niin sitten tarvitaan edellä kuvattuja temppuja.

Minulla kaksi castershimmiä alemman akseli putken alla ja keula vaan pikkasen alempana kuin perä. Sillä korjauksella minun auto menee suoraan vielä 170 vauhdissa.

Link to comment

Mulla on keula tontissa ja perse ylhäällä kuin amiscorollassa, ja vielä menee suoran päässä vakaasti. Castershimmit on pakissa, ja sekin pysyy vakaasti paikoillaan :-D

 

Jos kuitenkin älli tulee ne paikoilleen asentaa, tähtäisin ehkä noin neljään asteeseen niin ei tule ohjauksesta liian jäykkää. Perä kuitenkin tekee enemmän niitä ihmeliikkeitä ja on sitte kivempi kun kerkee ratilla korjaamaan suht normituntumalla.

  • Like 1
Link to comment

Mulla on keula tontissa ja perse ylhäällä kuin amiscorollassa, ja vielä menee suoran päässä vakaasti. Castershimmit on pakissa, ja sekin pysyy vakaasti paikoillaan :-D

 

Jos kuitenkin älli tulee ne paikoilleen asentaa, tähtäisin ehkä noin neljään asteeseen niin ei tule ohjauksesta liian jäykkää. Perä kuitenkin tekee enemmän niitä ihmeliikkeitä ja on sitte kivempi kun kerkee ratilla korjaamaan suht normituntumalla.

Ja ei droppiolkia ;)

Link to comment

Perä kuitenkin tekee enemmän niitä ihmeliikkeitä ja on sitte kivempi kun kerkee ratilla korjaamaan suht normituntumalla.

Takapää pysyy rauhallisena kun rajoittaa ulosjouston, niin ettei camber mene koskaa negatiiviseksi ja säätää aurauskulmat niin, ettei missään jousituksen asennossa ole takapyörissä haritusta.

  • Like 1
Link to comment

Mulla ei oo casterlevyjä omassa 66:ssa ja siinä droppiolat vakioperänkorkeudella. Menee suoraan kevyesti 140km/h:ssa. 

Olisi kyllä paljon vakaampi ajaa, jos laittaisit caster-simmit. Minä olen ajanut omalla autolla ilman, yhdellä ja kahdella simmillä. Joka kerta suuntavakavuus parani, kun lisäsi kulmaa. Selvän eron huomasi jo satasen vaudissa. Vieläkään ei ole raskas ohjata, ainakaan noilla minun kapeilla eturenkailla.

Link to comment

Niin ja jos tuon Casterin tuolla kiilan poistolla lisätään sillä ei saa juuri milliäkään madallusta vielä. Pyörien keskiöthän ovat suht samassa kohdassa jossa toi taite on. :) Elikkä vaatii edelleen säätöakselia tai/ja droppiolkia.

 

Tämä oli kyllä oikein hyvä pointti jota en tullut tähän asti edes ajatelleeksi: muuttunut caster-kulma siis samalla kääntää tukivarsia kulmansa verran ja keula nousee. Myös perinteiset caster-palat akselin alaputken alle nostavat keulaa.

 

Koko homma iippuu toki "caster-halkion" kohdasta ja tukivarsien asennostakin (ts. mitä lähempänä vaakatasoa tukivarret niin sitä suurempi muutos).

Link to comment

Tuolla kuvassa on haritusta, onko kukaan testaillut eroa ajokäytökseen muuttamalla vain aurausta haritukseen? Monessa jutussa kehotetaan laittamaan eteen haritusta ja taakse aurausta. Vai olenko käsittänyt väärin.

Link to comment

Tuolla kuvassa on haritusta, onko kukaan testaillut eroa ajokäytökseen muuttamalla vain aurausta haritukseen? Monessa jutussa kehotetaan laittamaan eteen haritusta ja taakse aurausta. Vai olenko käsittänyt väärin.

 

Etuvetosessa etupyörissä yleensä pikkasen haritusta ja takana aurausta. Kupla lähtee harituksella vetelemään milloin mihinkin suuntaan.

Link to comment

Etuvetosessa etupyörissä yleensä pikkasen haritusta ja takana aurausta. Kupla lähtee harituksella vetelemään milloin mihinkin suuntaan.

Takavetoisissa rata-autoissa on kanssa usein haritusta. Yksi syy on että kun Camberia on paljon niin haritus vähentääkin kiemurtelua.

Link to comment
Guest Kaiponen

Eikös toi casterin lisäys onnistu ihan helpomminkin? Esim runkolaakerin puolikkaat alemman putken alle jos ne normaalit casterpalat ei riitä

Edited by Kaiponen
Link to comment
  • 1 month later...

Nyt on tuo tehtynä toivottavasti kesällä tietää kuinka toimii.

 

Asteet on kokonaisuudessa n:8 astetta, eli pienensin tuosta meinatusta 10 asteesta jotta ei tule liikaa ja ei palauta enää ollenkaan linkusta.

 

Viisteen leveys oli yläreunasta 15mm

 

 

post-358-0-03943100-1454774566_thumb.jpg

post-358-0-44231500-1454774583_thumb.jpg

post-358-0-42386000-1454774609_thumb.jpg

post-358-0-44729200-1454774624_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Itse tein juurikin saman homman. tosin hieman reilumman. Minulla ainakin etuakselin kiinnitys koriin pitää tehdä uudestaan sekä tankkia korottaa ja ohjaus vaatii nivelen väliin. Sulla taitaa vielä onnistua ilman niveltä?

 

Tuossa vielä kuvista näkee erot

post-1668-0-41443600-1454791450_thumb.jpeg

post-1668-0-37767900-1454791465_thumb.jpeg

Link to comment

Akseli nousi n45mm.

 

Tarkoitus olisi laittaa rattiakseli nivelillä ihan vain turvallisuus syistä. Onko tiedossa mistä noita niveliä saisi?

 

En ole vielä koria tuohon päälle sovittanut mutta meinasin tankkiin tehdä tarvittavat väistöt.

Link to comment

En mitannu itseltä jälkeenpäin mutta veikkaisin noin 60mm nostoa. Kuitenkin sen verran, että etuakseli nousi etuhelman tasolle. Yritän ainakin soveltaa 1302 kuplan niveliä sekä rattiputken alalaakeria/holkkia, kunhan saan ne käsiini.

Link to comment

Ehkä olisi pitänyt kysyä että paljonko Roopella tulee olemaan pohja takaa ylempänä tuomassa downforcea? Kun tuolla siivutuksella varmaankin tuo juuri kompensoidaan ja lisäksi lisätään casteria jotta kulkisi kovissa vauhdeissa suoraan.

 

Voihan tuon siivun ottamalla pelkästään lisätäkin casteria jos samassa suhteessa laskee perää alas.

Link to comment

Ei tule pohjalevy ihan vaateriin ehkä n:20mm perä ylemmäs. kun ajossahan tuo nokka hieman nousee. Tarkkaa määrää en tiedä vielä kun tämän joutuu ihan testaamalla säätämään. Renkaatkin tuo lisää nojaa kun takana 26" ja edessä 24" korkeat.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...