Maasturi Posted October 2, 2016 Posted October 2, 2016 (edited) Keiteleen Kone Oy on rakentanut muutama viikko sitten ensimmäisen nykysääntöjen mukaisen pitkäisku Kuplan JM - luokan kilpamoottorin ( edellisestä on kulunut monta - monta - monta vuotta ) Kiinalaisella EMPI:n kampiakselilla, Mahlen takomännillä ja moottorin laakereilla. Moottori on säädetty jarrupenkissä ja ensimmäinen kilpailu on nyt takana, siinä ajettiin naisten ja yleinen luokka hyvällä menestyksellä = paras Kupla / Kupla. Moottori toimi ongelmitta eikä mitään teknisiä vikoja ole havaittavissa, ainoa ongelma oli kaasupolkimen liian lyhyt liike jolloin lähdöt tulivat vähän nykiviksi. Moottoriin on tehty paljon parannuksia ja muutoksia sekä lohkon ja kampiakselin puolelle jonka seurauksena aiemmin olleet ongelmat on saatu poistettua. Eikä kyseessä ole esillä olleet esim. kampiakselin lämpölaajenemis väitökset eikä kampiakselin kauloja ole tarvinnut koneistaa tarpeettomasti alikokoon, vaan on käytetty normaaleja välyksiä. Edited October 2, 2016 by Maasturi
metake Posted October 2, 2016 Posted October 2, 2016 Moottoriin on tehty paljon parannuksia ja muutoksia sekä lohkon ja kampiakselin puolelle jonka seurauksena aiemmin olleet ongelmat on saatu poistettua. Onkos tästä jotain faktaa ja selkeitä tietoja tehdyista muutoksista ja parannuksista joita voisi mahdollisesti käyttää oman moottorin rakentamisessa? Vai jääkö tämä taas pelkäksi kommentiksi jonka todenperäisyyttä ei voi todentaa ja tehtyjen muutosten hyvyyttä ei voi mistään tietää, tai edes niiden olemmassa oloa pysty todentamaan?
ARTO Posted October 2, 2016 Posted October 2, 2016 Otsikko lupasi paljon, mutta viestissä ei kerrota oikeastaan mitään joten ookke jo kirjoittikin mitä tää viestiketju kaipaa tai jää torsoksi. 1
Tanhis Posted October 3, 2016 Posted October 3, 2016 Moottori on säädetty jarrupenkissä ja ensimmäinen kilpailu on nyt takana, siinä ajettiin naisten ja yleinen luokka hyvällä menestyksellä = paras Kupla / Kupla. Vittaatko nyt Rautia Naumanen JM 02.10.2016 Pieksämäen UA kisaan jossa kilpaili Konepaja VW nimellä auto joka sijoittui naisten sarjassa toiseksi neljästä osallistujasta. Ja yleisessä sarjassa samainen auto oli neljästoista 35 osallistujan joukosta. Jos näin niin en nyt kauheasti kehuskelisi tuolla kisamenestyksellä. 10.6. MoottoriAutoissa saa käyttää autonvalmistajan siihen malliin sarjatuotannossa asennettua moottoria. Kaikki saman merkin sylinterimäärältään saman lukuiset 2 venttiiliä/sylinteri olevat moottorit luetaan samaksi moottoriksi. Automallit joissa on alun perin ollut enemmän kuin kaksi venttiiliä/sylinteri, täytyy moottorin olla merkkimalliin kuuluva. Muutoin noudatetaan vierasmoottorisääntöjä. Wankel moottorin kerroin on 1.8. Sylinterihalkaisijaa saadaan suurentaa ja sylinteriputket ovat vapaat. Iskunpituus on vapaa. Imu/pakosarja on vapaa. Vesijäähdytysjärjestelmä on vapaa ja vesijäähdytteisen moottorin poraus vesikanaviin ja sen jälkeinen märkäputkitus on sallittu. Ilmajäähdytteisissä moottoreissa lisäjäähdytys ulkopuolisella vesiruiskutuksella on kielletty. Kaikenlainen ahtaminen on kielletty. Taka- ja keskimoottoristen autojen moottoreiden enimmäistilavuus on 1650cm3, paitsi käytettäessä VW:n alun perin takamoottorisissa ilmajäähdytteistä sen omaa moottoria. Näissä säännöissä olevien rajoitusten jälkeen on moottori muilta osin vapaa (kuten männät, kiertokanget, kampiakseli, nokka-akseli) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta autosta. Sylinterikanteen aineen lisääminen on imu ja/tai pakokanavaan, tulpanreikään, kannen palotilaan tai vesikanaviin on (Kitillä, hitsaamalla ja/tai putkittamalla) sallittu. Lisäksi sylinterikannen vaurioiden korjaaminen hitsaamalla ja/tai kittaamalla on sallittu koko sylinterikanteen. Öljynkanavien hitsaaminen, siirtäminen sekä öljyn jäähdyttäminen erillisissä lauhduttimissa on sallittu. VW ilmajäähdytteisten tuotantomoottorien kannet ovat vapaat. Moottorinlohkon vaihtaminen kilpailun aikana on kielletty. Koska JM säännöt ovat aika vapaat ilmaboxerille niin olisi kiva tietää edes millaisen kombon moottorista oli kyse isku/pytyt kaasutin/kaasuttimet kannet muut koneen ulkopuoliset osat. Ja kun kerta se on penkissä säädetty niin laita nyt käppyrätkin näkyviin kun kerta on vielä tuoreessa muistissa. 1
Maasturi Posted October 3, 2016 Author Posted October 3, 2016 Väärin arvattu. Konepajan Kupla taisi olla Golfin koneella.
hpa Posted October 3, 2016 Posted October 3, 2016 Jm moottorien kyseessä ollessa jarrupenkissä säädetään moottorin teho mahdollisimman suureksi.Mitään korttia tehosta ei jarrupenkki sylkäise nähtäväksi. 1
JaniM Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 No oisko sitä teholukemaa ja lähinnä modifioinnesta jotain faktan tynkää?
Tanhis Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Väärin arvattu. Konepajan Kupla taisi olla Golfin koneella. Okei no jos arvaus meni väärin niin kertoisitko mikä autokunta kuljettaja ja kilpailu oli kyseessä.
jaketech Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 (edited) Jm moottorien kyseessä ollessa jarrupenkissä säädetään moottorin teho mahdollisimman suureksi.Mitään korttia tehosta ei jarrupenkki sylkäise nähtäväksi. näin on ja ei jostain penkeista saakaan lappua esim jokkismiesten suosima hydraulinen moottoripenkki missä mitataan vain hydraulipainetta. Edited October 4, 2016 by jaketech 1
Timo Varis Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Saisko sheriffit penkkiin kiinni,meinaan voi paineet nousta näin avartavassa keskustelussa
Urbantoy Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Kukahan vaan voi kirjoitella ihan mitä lystää, kehua tekemisiään ja saavutuksia.. Mutta ei vaikuta ku ei mitään faktaa ole.. Tää on samaa shaipaa ku aikaisemmatkin.. lyö Pepe jo nyt lukkoon niin ei karkaa taas..
VW-63 Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Odotellaan nyt vaan malttavaisesti tietoa tehdystä muutoksista ja parannuksista
Urbantoy Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 (edited) Ei niitä tuu.. pelkkää provoa jatkossa tulee.. Tai muuta viisastelua.. onhan se nähty muissa keskusteluissa vaikka kuinka moni kysellyt lisäinfoa Edited October 6, 2016 by Urbantoy 1
Tanhis Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Yleensä silloin mennään hiljaiseksi kun valehdellaan tai ei löydy faktoja.
Janne Välilä Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Tai sit syytetään muita valehtelijaksi... 1
Maasturi Posted October 6, 2016 Author Posted October 6, 2016 Teholukemat olivat aivan riittävät ko:lla eväillä, nythän ei ollut kyse siitä millaisia teholukemia saadaan ulos. Keiteleen Kone Oy pystyy rakentamaan helposti JM-kuplan koneen josta saadaan 200 hp. Viritystoimet ovat yleensä melko salaisia joista ei levitellä tietoja sivullisille ---- varsinkaan niille jotka eivät ole KK:n asiakkaita ja joilla ei ole tarkoituskaan tulla asiakkaiksi vaan heidän tarkoituksena on ainoastaan mustamaalata ko:a yritystä. Heille ei anneta mitään tietoja moottorien virityksistä eikä siitä millaisia osia on ko:ssa moottoreissa käytetty. Nyt kyseessä oli KK:n ensimmäinen testi niistä ongelmista joita on kuultu olevan Kiinalaisissa VW:n pitkäiskukampiakseleissa .... eikä ollut tarkoituskaan saada moottorista ulos huipputeholukemia, vaan haluttiin katsoa miten kaikki lähes 10 muutosta vaikuttavat kiertokangen laakereiden kestoon. Ainakin alkuvaihe vaikutti erinomaisen onnistuneelta.
-Alex- Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Jälleen kerran taas tietoa pimitetään...vw harrastusta parhaimmillaan :D
Urbantoy Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 (edited) Voi hyvää päivää.. on itteensä täynnä tää KK..Tämä oli arvattavissa.. KK ei varmaan tiedä että se Empi kampi tehdään kanssa Kiinassa. Mahdollisesti samalla tehtaalla ku muutkin.. Edit: Luin alun ja tietää se näköjääjn.. Miten se eroaa muista? Ainiin turha kysymys ku siihen eiv astausta saa kummiskaan.. Edited October 6, 2016 by Urbantoy
Recommended Posts