Jump to content

Nyt on modifioitu Kiinan pitkäiskukampiakseli testattu......


Recommended Posts

Keiteleen Kone Oy on rakentanut muutama viikko sitten ensimmäisen nykysääntöjen mukaisen pitkäisku Kuplan JM - luokan kilpamoottorin ( edellisestä on kulunut monta - monta - monta vuotta ) Kiinalaisella EMPI:n kampiakselilla, Mahlen takomännillä ja moottorin laakereilla.

Moottori on säädetty jarrupenkissä ja ensimmäinen kilpailu on nyt takana, siinä ajettiin naisten ja yleinen luokka hyvällä menestyksellä = paras Kupla / Kupla.

Moottori toimi ongelmitta eikä mitään teknisiä vikoja ole havaittavissa, ainoa ongelma oli kaasupolkimen liian lyhyt liike jolloin lähdöt tulivat vähän nykiviksi.

Moottoriin on tehty paljon parannuksia ja muutoksia sekä lohkon ja kampiakselin puolelle jonka seurauksena aiemmin olleet ongelmat on saatu poistettua.

 

Eikä kyseessä ole esillä olleet esim. kampiakselin lämpölaajenemis väitökset eikä kampiakselin kauloja ole tarvinnut koneistaa tarpeettomasti alikokoon, vaan on käytetty normaaleja välyksiä.

Edited by Maasturi
Link to comment

Moottoriin on tehty paljon parannuksia ja muutoksia sekä lohkon ja kampiakselin puolelle jonka seurauksena aiemmin olleet ongelmat on saatu poistettua.

Onkos tästä jotain faktaa ja selkeitä tietoja tehdyista muutoksista ja parannuksista joita voisi mahdollisesti käyttää oman moottorin rakentamisessa? Vai jääkö tämä taas pelkäksi kommentiksi jonka todenperäisyyttä ei voi todentaa ja tehtyjen muutosten hyvyyttä ei voi mistään tietää, tai edes niiden olemmassa oloa pysty todentamaan?

Link to comment

Moottori on säädetty jarrupenkissä ja ensimmäinen kilpailu on nyt takana, siinä ajettiin naisten ja yleinen luokka hyvällä menestyksellä = paras Kupla / Kupla.

 

Vittaatko nyt Rautia Naumanen JM 02.10.2016 Pieksämäen UA kisaan jossa kilpaili Konepaja VW nimellä auto joka sijoittui naisten sarjassa toiseksi neljästä osallistujasta.

Ja yleisessä sarjassa samainen auto oli neljästoista 35 osallistujan joukosta.

 

Jos näin niin en nyt kauheasti kehuskelisi tuolla kisamenestyksellä.

 

10.6. Moottori

Autoissa saa käyttää autonvalmistajan siihen malliin sarjatuotannossa

asennettua moottoria.

Kaikki saman merkin sylinterimäärältään saman lukuiset

2 venttiiliä/sylinteri olevat moottorit luetaan samaksi

moottoriksi.

Automallit joissa on alun perin ollut enemmän kuin

kaksi venttiiliä/sylinteri, täytyy moottorin olla merkkimalliin

kuuluva. Muutoin noudatetaan vierasmoottorisääntöjä.

Wankel moottorin kerroin on 1.8.

Sylinterihalkaisijaa saadaan suurentaa ja sylinteriputket

ovat vapaat.

Iskunpituus on vapaa.

Imu/pakosarja on vapaa.

Vesijäähdytysjärjestelmä on vapaa ja vesijäähdytteisen

moottorin poraus vesikanaviin ja sen jälkeinen

märkäputkitus on sallittu.

Ilmajäähdytteisissä moottoreissa lisäjäähdytys ulkopuolisella

vesiruiskutuksella on kielletty.

Kaikenlainen ahtaminen on kielletty.

Taka- ja keskimoottoristen autojen moottoreiden

enimmäistilavuus on 1650cm3, paitsi käytettäessä VW:n

alun perin takamoottorisissa ilmajäähdytteistä sen

omaa moottoria.

Näissä säännöissä olevien rajoitusten jälkeen on

moottori muilta osin vapaa (kuten männät, kiertokanget,

kampiakseli, nokka-akseli)

Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta

autosta.

Sylinterikanteen aineen lisääminen on imu ja/tai

pakokanavaan, tulpanreikään, kannen palotilaan tai

vesikanaviin on (Kitillä, hitsaamalla ja/tai putkittamalla)

sallittu. Lisäksi sylinterikannen vaurioiden korjaaminen

hitsaamalla ja/tai kittaamalla on sallittu koko sylinterikanteen.

Öljynkanavien hitsaaminen, siirtäminen sekä öljyn

jäähdyttäminen erillisissä lauhduttimissa on sallittu.

VW ilmajäähdytteisten tuotantomoottorien kannet

ovat vapaat.

Moottorinlohkon vaihtaminen kilpailun aikana on

kielletty.

 

Koska JM säännöt ovat aika vapaat ilmaboxerille niin olisi kiva tietää edes millaisen kombon moottorista oli kyse isku/pytyt kaasutin/kaasuttimet kannet muut koneen ulkopuoliset osat. Ja kun kerta se on penkissä säädetty niin laita nyt käppyrätkin näkyviin kun kerta on vielä tuoreessa muistissa.

  • Like 1
Link to comment

Jm moottorien kyseessä ollessa jarrupenkissä säädetään moottorin teho mahdollisimman suureksi.Mitään korttia tehosta ei jarrupenkki sylkäise nähtäväksi.

 

näin on ja ei jostain penkeista saakaan lappua esim jokkismiesten suosima hydraulinen moottoripenkki missä mitataan vain hydraulipainetta.

Edited by jaketech
  • Like 1
Link to comment

Teholukemat olivat aivan riittävät ko:lla eväillä, nythän ei ollut kyse siitä millaisia teholukemia saadaan ulos.

 

Keiteleen Kone Oy pystyy rakentamaan helposti JM-kuplan koneen josta saadaan 200 hp.

 

Viritystoimet ovat yleensä melko salaisia joista ei levitellä tietoja sivullisille ---- varsinkaan niille jotka eivät ole KK:n asiakkaita ja joilla ei ole tarkoituskaan tulla asiakkaiksi vaan heidän tarkoituksena on ainoastaan mustamaalata ko:a yritystä. Heille ei anneta mitään tietoja moottorien virityksistä eikä siitä millaisia osia on ko:ssa moottoreissa käytetty.

 

Nyt kyseessä oli KK:n ensimmäinen testi niistä ongelmista joita on kuultu olevan Kiinalaisissa VW:n pitkäiskukampiakseleissa .... eikä ollut tarkoituskaan  saada moottorista ulos huipputeholukemia, vaan haluttiin katsoa miten kaikki lähes 10 muutosta vaikuttavat kiertokangen laakereiden kestoon. Ainakin alkuvaihe vaikutti erinomaisen onnistuneelta.

Link to comment

Voi hyvää päivää.. on itteensä täynnä tää KK..Tämä oli arvattavissa.. 

KK ei varmaan tiedä että se Empi kampi tehdään kanssa Kiinassa. Mahdollisesti samalla tehtaalla ku muutkin.. 

 

Edit: Luin alun ja tietää se näköjääjn.. Miten se eroaa muista?

Ainiin turha kysymys ku siihen eiv astausta saa kummiskaan..

Edited by Urbantoy
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...