Matti-Pekka Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Terve ilmeisesti 1300 koneessa on käytetty sekä 1 että 2 reikäsiä kansia..onko noissa kansissa muuta eroa kun tuo imukanavan ero? venttiilien koko tms.? ilmeisesti on saman tilavuuksisia moottoreita joissa 2 reikäkansissa on sama kaasutin kun 1 reikäsissä, onko tehossa silloin eroja? onko noiden kansien kestävyydessä eroja? kannattaako 1 reikäsiin suurentaa venttiilejä , vai onko parempi tulos jos tekee saman 2 reikäsiin? kovasti kyselen...mutta ei ole niin näistä kokemuksia ja talven mopo projekteja suunnitellaan... 1 Quote Link to comment
jupsu Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Kansissa eroa imu kanavat ja isommat venttiilit. Kaksreikä kannet ovat itellä ainakin haljenneet aina venttiilien ja tulpan väleistä. Ja joistain taisin lueskella että noilla vakio kansilla saa noin 4 heppaa enemmän irti koneesta. Quote Link to comment
hpa Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 1 reikäsillä suurin vääntö 8.9 kpm 2000 kierroksella. 2 reikäisillä 8.8 kpm 3000 kierroksella.Alä näitä käytä jollet saa ehjiä ilmaiseksi. Katsele sambasta käyttöohjekirjoista lisää,Mmopedikäytössä paremmin SAE lukemat pätevät. Vapaampi ilmansuodatin, ei puhallinta ja suorat pakoputket. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 (edited) Terve Kiitos vastauksista! tuon max. väännön tulo matalilla kierroksilla juuri tekeekin tämän koneen niin makiaksi tuossa sivuvaunu mopossa, ja siitä en halua eroon..luotettavuus on myös tärkeä, tehoa ei oikeastaan tarvitsisi yhtään lisää ...no.jos vääntöä vielä hiukan saisi lisää matalille kierroksille ... tuossa rakenteessa on välitysten hakeminen kohdilleen kyllä helppoa. Edited October 13, 2016 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Racing Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 85.5 putket ja männät ja millin lasku kansiin ja samalla suurennus pytyille. Lohkoon menee suoraan. Tulee jo mukavasti lisää ala vääntöä tuohon käyttöön. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 13, 2016 Author Share Posted October 13, 2016 Terve Mihin arvoon puristussuhde silloin nousee? tarviiko enää laskea kantta, jos tuo iskutilavuus jo noin kasvaa...mikähän puristussuhde olisi sellainen sopiva, jolloin kansien lämpö ei vielä nousisi liian korkeaksi kestävyyttä ajatellen? Quote Link to comment
Racing Posted October 13, 2016 Share Posted October 13, 2016 Riippuu niin monesta asiasta joten se pitäisi laskea ja mitata palotila,mutta karkeasti 8.5:1 on vakionokalla vielä sellailen järjevä joka ei kuumene liikaa kun sytytys ja seos on kunnossa. Jos vakiossa 1600 on noin 7.5:1 ja jos 1300 kansiin laittaa 85.5 putket niin tulee hieman korkeampi koska palotila pienempi ja siitä millin vielä tiputtaa ja jos menee liikaa nin voi palotilan reunoilta pyöristää helposti vielä niin saa lisää tilavuutta palotiloihin ja alemmas puristuksia. Ja yksi vaihtoehto vielä jos lisää vääntöä ja haluaa yksireikäkansissa pysyä ,niin laittaa 1500/1600 1-reikäkannet jossa vakiona 35.5/32 venat. Ja nämäkin sopii suoraa 1300 moottoriin 85.5 putkien kanssa ja jopa 1300 imusarjaan pelteihin jne. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 14, 2016 Author Share Posted October 14, 2016 Se taitais olla siellä 9.2..9.3 puristussuhde jos noissa isommissa sylintereissä mäntä tulee samaan korkeuteen kun alkuperäisissä...en tiedä palotilanmuodosta , että kuinka herkkä on detonoimaan, mutta aika kovahan se tuollaiseen kevyeen tavan käyttöön on...tosiaan en tiedä mitoitusta tarkkaan , mutta noin karkeasti laskettuna. Onkohan kokemuksia siitä että sopiikohan joku kevyesti viri nokka hyvin tuollaiseen alaväännön provosointiin kun käytetään tavan kaksikurkkuista vaiheittainaukeevaa 32/36, 34/36 tai yhtä 35 sivuimutuplaa , venttiilit ja keinusuhde säilyisi alkuperäisenä? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Englen W100 on tosi loiva nokka vääntökoneeseen, miulla on niitä parissa koneessa ja seuraavaan tulee kyllä selvästi kireämpi. Yli ysin staattiset puristukset on vakionokalle liikaa, kenties tuolle W100:llekin, parempi pitää noin loivilla nokilla kasin puolella. Yhden progressiivisen kaasarin kanssa ei kovin jyrkkää nokkaa saa toimimaan kunnolla matalalta, ainakaan mitenkään helposti, joten ehkä tuo W100 olis sopiva. Tai sit tosiaan vakionokka, sekin vetää 4000rpm asti ihan kivasti ja tuolla W100:lla saa tonnin lisää. Vakiokaasarikin voi olla tälläiseen parempi kuin progressiivinen. Tuommoiseen pakettiin sopiva kombo voisi tosiaan olla 1.6 1-reikäkannet noilla mainituilla isommilla venttiileillä (jotka siis samat kuin vakio 2-reikäkansissa), tuo w100 nokka tai vastaava ja puristukset juurikin tuonne 8.5 hollille, ne on helppo täsmätä sylinterin korokerenkailla. Vääntöä tulee varmasti tosi huomattavasti lisää verrattuna vakio 1.3:een 1-reikäkansilla. Noita 1.6 1-reikäkansia löytyy varmaan kyselemällä, miullakin ainakin yhdet sellaiset purettuna mutten yhtään muista niiden kuntoa. Jos ei vaihda jäykempiä venajousia, pärjää vakioilla keinuvipuakseleilla. Jäykempien venajousien kanssa jo tuolla w100 nokalla alkaa keinuvipuakseleiden jousiprikat katkeilemaan, ihan kokemuspohjaisesti. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 3, 2017 Author Share Posted February 3, 2017 Terve Nostampa tätä keskustelua kun tuli tilattua tuommoinen 1600 sylinteri/mäntäsetti ja pitäis alkaa sovittaa tuohon 1300 koneeseen/kansiin,. Onko kokemusta tai muuten jo laskennallista tietoa kuinka paljon korotusta tarvitsisi tuonne sylinterin ja kampikammion väliin että pääsis sinne 8--8.5 puristussuhteeseen? ja olisko tuo 8.5 vielä sellainen ruttu että koneen luotettavuudessa(ilman muita muutoksia) ei kärsittäisi? Jos tuota tietoa olisi niin voisin jo valmistautua sopiviin korotuspalikoihin... Ja vielä kerran..oliko se nyt niin että tuollainen 1600 (AA-tekele) uppoaa alkuperäisiin 1 reikä 1300 (40 hv) koneen kansiin ilman kannen "poteron" avartamista? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 (edited) 1300 ja 1600 kansissa on n 5ccm eropalotilassa Tuolta kun kattot: http://www.hotcars.net/pdf/moottekniset.pdf niin palotilasi ollessa nyt n 45cc, joten vakio korkeudella purkkari jokkakin kasin pinnassa. Eli mit korotuksia et tarvia, pelkkä aukasu riittää jos haet kasia. Mä itte parantasin palotilaa paremmaksi, nyt palotilasi ammeen reuna on halvatun jyrkkä venttiilin auetessa. Virtaus kaukana optimista. Tässä esimerkki hyvästä palotilasta. Laittasin puristukset yli ysin, mutta jokainen tekee omanlaisensa :) Edited February 3, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Meto Posted February 3, 2017 Share Posted February 3, 2017 (edited) Ja vielä kerran..oliko se nyt niin että tuollainen 1600 (AA-tekele) uppoaa alkuperäisiin 1 reikä 1300 (40 hv) koneen kansiin ilman kannen "poteron" avartamista? Vastaus kysymykseen,pitää avartaa :) Edited February 3, 2017 by Meto 1 Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Kupla projekti alkamassa ja tänään kone levälleen. Mistä kannatta osia haalia ja mitkä kannen olis hyvät. Moottorina tällä hetkellä 1500 cc mut eikö siitä vajaan 2 litrasen helposti rakenna. Kansista sen verran näkyy valmista kantta saavan oliko kpl noin 350 e niin ostaako sellaiset suoraan vai riittääkö katupeliin muutkin kannet. Kannet taitaa olla aika heikko lenkki kuplassa. Viritykseen kuulemma kävis uudempi kone paremmin sen paremman öljyn kierron tähden ja kampiakselin. Näin ainakin olen kuullut. Mut suosituksia, kiitos. yhtään bokseria en vielä purkanut mut tänään on sekin päivä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 (edited) Jos alkujaan on 1500 kone niin en käyttäisi siitä koneesta mitään osia 2 litraista tehdessä (kuin apulaitteet ja pellitykset) 1500 lohkossa on 1 öljynpaineventtiili. Samaten kampiakselin öljykanavat ei ole ristiinporatut. Edited February 24, 2017 by Toheltaja Quote Link to comment
Tanhis Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Tässä kyseisessä yksilössä taisi olla vielä puoliautomaatti jatkeena mikä voisi olla fiksua mainita suunitelmia tehdessä. Quote Link to comment
SePi Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Kupla projekti alkamassa ja tänään kone levälleen. Mistä kannatta osia haalia ja mitkä kannen olis hyvät. Moottorina tällä hetkellä 1500 cc mut eikö siitä vajaan 2 litrasen helposti rakenna. Kansista sen verran näkyy valmista kantta saavan oliko kpl noin 350 e niin ostaako sellaiset suoraan vai riittääkö katupeliin muutkin kannet. Kannet taitaa olla aika heikko lenkki kuplassa. Viritykseen kuulemma kävis uudempi kone paremmin sen paremman öljyn kierron tähden ja kampiakselin. Näin ainakin olen kuullut. Mut suosituksia, kiitos. yhtään bokseria en vielä purkanut mut tänään on sekin päivä. Siitähän ei opi mitään, että menee ja ostaa valmiin paketin, mutta hemmetin paljon halvemmalla ja helpommalla saattaa päästä Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Siis automaatilla ja virityksellä ei nyt ole tässä asissa isompaa tekemistä.Ei ole eka automaatti auto mitä viritän. Tiedän mitä tapahtuu kun virittää. Jos alipaine hommaa ja turbiinin otto kohtaa ajatellaan. Mut mistä vois aihion löytää ja edullisesti viritys osaa. Lohko kampiskseleineen, kannet, imusarjat ja nokka jne. Mut ensin pitäs joku koneen raato löytää mistä rupee tekemään. Osiin jos linkkejä vaikka usaan..Niin sieltäkin voin tilata. Ite kun teköö tulloo hyvä. Sit kun ja jos jysähtää kävelee peilin eteen ja noituu miks en veivejä vahvistanut enkä sen pultteja Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Eikös tuon automaatin saa helposti manuaaliksi jos ei kestä tehoa. Quote Link to comment
mikko k Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Kerro ny vähä et millainen budjetti sulla on. Tonni, pari, 3000, 5000, 10000, 20000, 30000++ ?? Helpottais vähä vinkkien antoa. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 No ei kuplaan montaa tonnia. Auton koneet on sit erikseen. Saako 2000 e mitää tai jonkun verran yli.Katuajoon lisää tehoa. Vakio kuplalla ei pysy liikkeen mukana. En tiijä mitä maksaa kuin muutamien osien hintoja. Jos ajattelis et tekis lähes 2 litrasen koneen. Pytty ja mäntä setit halpoja mut kannet vähän enemmän. Pitää vähän taskulaskimella naputella ja laskea laskimella hintoja. Kaasarit ja imusarjat vois käytettynä ostaa. Mä tarviin uudemman koneen aihioksi. Tai sit ostas lohkon kampiakseleineen ja loppu hilut kasais itse. Nyt pitää tähän ruveta panostaa kun homma seisoo.. Quote Link to comment
Raihna Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Osta P Valtoselta valmis kone. 1 Quote Link to comment
mikko k Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 No ei kuplaan montaa tonnia. Auton koneet on sit erikseen. Saako 2000 e mitää tai jonkun verran yli.Katuajoon lisää tehoa. Vakio kuplalla ei pysy liikkeen mukana. En tiijä mitä maksaa kuin muutamien osien hintoja. Jos ajattelis et tekis lähes 2 litrasen koneen. Pytty ja mäntä setit halpoja mut kannet vähän enemmän. Pitää vähän taskulaskimella naputella ja laskea laskimella hintoja. Kaasarit ja imusarjat vois käytettynä ostaa. Mä tarviin uudemman koneen aihioksi. Tai sit ostas lohkon kampiakseleineen ja loppu hilut kasais itse. Nyt pitää tähän ruveta panostaa kun homma seisoo.. Jotain tämäntapaista sun varmaan kannattaa katsella. En tiedä onko linkin kone myyty. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/18500-1915cc-pannu/?hl=moottori&do=findComment&comment=189894 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 26, 2017 Author Share Posted February 26, 2017 No ei kuplaan montaa tonnia. Auton koneet on sit erikseen. Saako 2000 e mitää tai jonkun verran yli.Katuajoon lisää tehoa. Vakio kuplalla ei pysy liikkeen mukana. En tiijä mitä maksaa kuin muutamien osien hintoja. Jos ajattelis et tekis lähes 2 litrasen koneen. Pytty ja mäntä setit halpoja mut kannet vähän enemmän. Pitää vähän taskulaskimella naputella ja laskea laskimella hintoja. Kaasarit ja imusarjat vois käytettynä ostaa. Mä tarviin uudemman koneen aihioksi. Tai sit ostas lohkon kampiakseleineen ja loppu hilut kasais itse. Nyt pitää tähän ruveta panostaa kun homma seisoo.. Terve laitoin sulle tässä joku päivä takaperin yv;tä jos olisit myymässä ne sun 1500 1 hole kannet...et tainnut saada viestiä?? Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 (edited) Terve laitoin sulle tässä joku päivä takaperin yv;tä jos olisit myymässä ne sun 1500 1 hole kannet...et tainnut saada viestiä?? Varmaan joutas en tarvii.Tarviitko männän renkaita 1500cc ja öljyputkia. Huomenna tulee nekin ja tiiviste sarjakin. Puoleen hintaat saat.Ei tullut viesti perille. Mitä kautta laitoit. Kirjota tähän sutinen.matti@saunalahti.fi Osta kone oliko Valtonen. Kysäsin siltäkin.Yhden aihion oli myynnyt ja monta tähteenä. Itsekin kiinnos kasata kun sehän tässä harrastuksessa on olennaista. En tiijä osaanko kun yhtään bokseria kasannut. Enempi V 8 tullut laiteltua. Sun muita romuja. Joskus töikseenkin autoja korjannut. Edited February 26, 2017 by Bokseri 1500 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 Terve Mitenkäs nuo (1 reikäset) kannet kestää halkeamia? hankin yhden parin 1500 yks.reikäkansia ja niissä on halkeamat seetien välissä. halkeamalle ei juurikaan ole railonleveyttä mitata , mutta selkeät halkeamat..eli pysyykö seetit paikoillaan vai olisiko syytä heittää sulattoon koko kansi? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.