Jump to content

VW 1302S '71


Recommended Posts

Tänään aamulla varhain tallille, Kupla alle ja paikalliselle leimakonttorille. Vaunu ensimmäisenä sisään, asiallinen katsastus ja leima paperiin. 

 

post-128-0-52784400-1512116656_thumb.jpg

 

Siitä sitten tankille ja hymy naamalla töihin. Ensimmäisen 50 km perusteella auto toimii hienosti. Moottorissa tuntuu olevan voima tallella, joten suunnittelemallani varamoottorin tekemisellä ei liene kiirettä. Auto myös menee suoraan ja tottelee ohjausta käsittämättömän hienosti. Saattaa jäädä käyttöportterin kilsat lähiaikoina aika vähäiseksi. 

 

post-128-0-88885600-1512116776_thumb.jpg

 

Moottoriöljyt ovat kesän jäljiltä vielä 20W-50, joten ne pitää vaihtaa vähän ohkasemmiksi lähiaikoina. 

  • Like 5
Link to comment

Nykyään tulee pidettyä kirjaa autoharrastuksen kustannuksista. Projektin ensimmäinen vaihe alkaa olemaan finaalissa, joten summasin kulut. Toki autoa tullaan vielä parantamaan sieltä sun täältä, huolletaan ja pidetään kunnossa, mutta jatketaan niistä sitten aikanaan.

 

Kesällä auton hankinnan jälkeen kuvittelin pääseväni leimalle tonnilla. Kirjanpito näyttää n. 1800 € edestä uusia ja käytettyjä varaosia, tarvikkeita ja varusteita. Pari yllätystä tuli eteen, toisaalta pyrin käyttämään omia osavarastoja ja ostamaan sieltä, mistä tiesin halvimmalla saavani. Turhuuksiinkin paloi rahaa, kuten talvivanteisiin ja stereoihin. Ei näitä enää ihan halvalla kuitenkaan korjata, vaikka itse tekee mahdollisimman paljon. Jos moottorille ja voimansiirrolle olisi joutunut tekemään isompaa remppaa, niin rahaa olisi helposti palanut vielä tuplasti enemmän. Silloin olisi jo saattanut löytyä parempi auto valmiina halvemmalla.

 

Onneksi auto oli kuitenkin hankintahinnaltaan sen verran edullinen, että uskoisin saavani omani pois pankkia paremmalla korolla, jos päättäisin laittaa myyntiin. Nyt ei niin kuitenkaan tehdä, vaan nautiskellaan talvesta ja tehdään päivityksiä sitten vaikka ensi kesällä. Nyt tosin tuntuu siltä, että tällä ajetaan suuri osa Junakeulankin kilometreistä ensi kesänä. Niin mukavasti sopii käteen tämä laite.

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment

Ei muuta sitten kuin mukavia talvikilometrejä. Itsekin olen jonkinlaista talvipystäriä miettinyt jo muutaman vuoden, mutta ei ole asia vielä ajatuksen tasolta mihinkään edennyt. Turhan aliarvostettuja tämän ikäkauden vehkeet ainakin omasta mielestäni.

Link to comment

Olen odottanut koska porukka pääsee 411/412 puikkohin ja tajuaa että ne on vielä näitä parempia pelejä ajoltaan. On kuin kotisoffalla istuskelis.

Varmaan herääminen 20 vuotta myöhässä ku noi jo maatuneet paalauskuntoon lähes kaikki, vai olenko väärässä?

Link to comment

Varmaan herääminen 20 vuotta myöhässä ku noi jo maatuneet paalauskuntoon lähes kaikki, vai olenko väärässä?

Höpö höpö omasta pitkäaikais säilöstä löytyy ruosteeton ysäri lookkeri

2012-06-29-617.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 1 month later...

Tämä talvi Kuplalla on ollut yhtä juhlaa. Auto on toiminut päivittäisenä käyttöautona, kilsoja on kertynyt parisen tuhatta. Varsinaisella käyttötransportterilla on ajettu oikeastaan vain pakolliset pakettiauto- ja peräkärrynvetoajot.

 

Tänään kävin Kuplalla Tampereen Swapissa - ajatuksella, että eipähän tule ostettua mitään isompaa, kun ei mahdu mukaan.

Heti ekana kuitenkin iskin silmäni ns. vanhanliiton virimoottoriin. Kolmisenkymmentä vuotta sitten silloisilla jokkisperiaatteilla tehtyyn katumoottoriin, ohutseinäsillä 88-putkilla, ehjännäköisillä kairatuilla ja lasketuilla 2-reikäkansilla, kevennetyllä vauhtipyörällä ja kuulemma hurjalla nokka-akselilla. Yksi kesä oli kuulemma ajettu perkeleen lujaa juuri '71 1302S:llä ja sen jälkeen seissyt varastossa.

Moottori mahtui tavaratilaan ja hinta oli mielestäni asiallinen arpamoottorista, joten kaupat tuli. Pitää tässä kevään aikana putsata se, avata ja tutkia tarkemmin, Kuvittelen saavani siitä miedon käyttöpannun tähän Kuplaan. Vakiokaasarilla ja pakarilla lämmönvaihtimineen mennään, joten mitään hurjaa ei ole tulossa. Ehkä kuitenkin hieman nykyistä pirteämpi. Mulla pitäisi olla hyllyssä jemmassa vielä 90,5 mäntäputkisarjakin siltä varalta, että noissa 88:ssa on jotain vialla. 

 

post-128-0-34812500-1517062913_thumb.jpg

 

Lisäksi löytyi vanha keskikonsoli asiallisilla tyyliin sopivilla tarroilla varustettuna ja hyväkuntoinen autoon nykyistä Formulingia paremmin sopiva rattikin. Tuo valkoinen väri puolista vain pitää pyyhkiä pois ensin. Konsoliin pitää ekana tehdä mun vaihdekepille isompi reikä.

 

post-128-0-76780000-1517063008_thumb.jpg  post-128-0-08733700-1517063023_thumb.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Aloin valmistelemaan kesävanteita kesäkuntoon, eli nelipulttisia peltisiä Sprintstareja. Alumiinivanteitahan meillä ei käytetä, kuin korkeintaan talvipyörissä. 

 

Hiekkapuhalsin ne, sitten pohjamaali ja musta pintamaali. 

 

IMG_20180311_141054_289.jpg.d6a38495687c32d8457fc9e5612b600b.jpg

 

IMG_20180317_120456122.jpg.3c2f064d126c096b3bc3e2f8fe0acb68.jpg

 

IMG_20180318_125102057.jpg.ce2dc11db589a0c0181f1d1e60bbfa8c.jpg

 

Ajatuksena ei ole maalata noita alkuperäisen oloisiksi hopealla ja mustalla, vaan meinaan yrittää saada tähtikuvion esiin straippaamalla, kunhan tuo musta on ensin kunnolla kuivanut.

 

Auto on toiminut loistavasti ja kilometrejä on kertynyt mukavasti. Ajossa on ollut jopa kaikkein kylmempinäkin talvipäivinä. 

 

Eilen aamulla töihin ajaessa alkoi kuulumaan takaa aika kovaa kolinaa nelosella ylämäkeen vedättäessä. Pysähdyin bussipysäkille ja päättelin moottorin olevan kunnossa. Öljyä oli riittävästi ja paikallaan käytellessä moottori kävi nätisti. Jatkoin matkaa ja loppupäivän ajot, noin 70 kilsaa meni hyvin ilman kolinoita.

 

Tänään taas ääni palasi ensin nelosella vedättäessä ja pikkuhiljaa myös muilla vaihteilla. Pintakaasulla ajettaessa ääni ei kuulu, eikä kytkin pohjassa. Nyt jo vähän jännittää, pääsenkö ajamaan tallille töiden jälkeen. Takapyörät tuntuisivat olevan kiinni ja ylimääräisiä välyksiä ei tunnu. 

Jotenkin ajattelen, että ääni on voimansiirrosta. Vetonivelet, perä tms. Vauhtipyörä irti, napamutteri löysällä tms. Tutkitaan illalla tarkemmin, jos se vielä pysyy nipussa tallille asti. 

 

Link to comment
On 4.12.2017 at 8:38 AM, Lasse said:

Olen odottanut koska porukka pääsee 411/412 puikkohin ja tajuaa että ne on vielä näitä parempia pelejä ajoltaan. On kuin kotisoffalla istuskelis.

 

Näin on. Nimimerkillä 412.

 

Ainakin jos keula ei väpätä niin kuin 411/412 kovin helposti tekee kun on väljää jossain.  Mutta tilaa on ainakin edessä enemmän kuin monessa nykyautossa ja penkit ovat todella mukavat,  ei voi valittaa.

Link to comment
On 4.12.2017 at 1:30 PM, ARTO said:

Varmaan herääminen 20 vuotta myöhässä ku noi jo maatuneet paalauskuntoon lähes kaikki, vai olenko väärässä?

 

Taitaa olla enemmän kuin 20 vuotta myöhässä.  411/412 lahosi käsiin alta aikayksikön ja suurin osa meni romuksi jo 70-luvulla. Nerokkain keksintö oli laittaa apurunko, kotelot ja tukivarret täyteen PU-vaahtoa, joka sitten ruostutti ne puhki ja korjaaminen on erinomaisen inhottavaa. Tulihan siitä hiljainen, ei siinä mitään, mutta ei erityisen pitkäikäinen ratkaisu.

 

Tuossa mikä minulla on, on vaihdettu kaikki tukivarret ja apurungot ja koriinkin hitsattu suurin osa keulasta uudesta pellistä/varaosa-autosta laikatuista paloista.

Link to comment
On 20.3.2018 at 8:36 AM, Essi said:

 

Ajatuksena ei ole maalata noita alkuperäisen oloisiksi hopealla ja mustalla, vaan meinaan yrittää saada tähtikuvion esiin straippaamalla, kunhan tuo musta on ensin kunnolla kuivanut.


 

 

Hoo. Tulipas hienon näköiset ihan mustanakin.

Link to comment

Äsken tempasin vielä puoliin hopeanväriset viivat, niin sain tuota tähtikuviota vähän esiin. Tai jotain.

Seuraavana renkaat päälle ja pohtimaan, laitanko kromirinkulat vai en. Niistä jäänee jäljet, joten takaisin ei ole sitten enää paluuta, jos ne päätän laittaa.

 

IMG_20180322_203810497.thumb.jpg.3f2a7b72035346c44f2d4e5bd40babd9.jpg

 

IMG_20180322_205401317.thumb.jpg.a722af2475efc73c5bc1a4dab5aa3469.jpg

  • Like 5
Link to comment
On 3/20/2018 at 8:36 AM, Essi said:

Eilen aamulla töihin ajaessa alkoi kuulumaan takaa aika kovaa kolinaa nelosella ylämäkeen vedättäessä. Pysähdyin bussipysäkille ja päättelin moottorin olevan kunnossa. Öljyä oli riittävästi ja paikallaan käytellessä moottori kävi nätisti. Jatkoin matkaa ja loppupäivän ajot, noin 70 kilsaa meni hyvin ilman kolinoita.

 

Tänään taas ääni palasi ensin nelosella vedättäessä ja pikkuhiljaa myös muilla vaihteilla. Pintakaasulla ajettaessa ääni ei kuulu, eikä kytkin pohjassa. Nyt jo vähän jännittää, pääsenkö ajamaan tallille töiden jälkeen. Takapyörät tuntuisivat olevan kiinni ja ylimääräisiä välyksiä ei tunnu. 

Jotenkin ajattelen, että ääni on voimansiirrosta. Vetonivelet, perä tms. Vauhtipyörä irti, napamutteri löysällä tms. Tutkitaan illalla tarkemmin, jos se vielä pysyy nipussa tallille asti. 

 

Kolinamysteeri ei ole selvinnyt, mutta ääni katosi seuraavien toimenpiteiden jälkeen. 

Tiistaina ajelin töistä tallille ja kammottava kolina kuului kaikilla vaihteilla, kun vähänkin painoi kaasua. Auto kuitenkin toimi hyvin - veto ei nykinyt, pannut sirkutti iloisesti. Tallilla sitten nostin auton ylös. Irrottelin takapyörät ja jarrurummut. Kaikki näytti olevan kunnossa ja rumpujen mutterit tiukassa. 

 

Sitten vemputtelin vetoakseleita ja tuntuivat napakoilta. Myös niiden ruuvit olivat kaikki kiinni. Vaihteiston kumityynyt ovat aika löysät, kun niitä vääntelin rengasraudalla, mutta ehjännäköiset kuitenkin.

Kun kaikki näytti ulkoisesti olevan kunnossa, niin ajoin auton ulos ja ajoin parinkymmenen kilsan koeajon. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulunut. Tänään ajelin töihin ja hiljaista on edelleen.

 

Olisikohan vetonivelet voineet mennä jotenkin jumiin, että äänsivät, mutta vemputeltuani niitä alkoivat taas luistaa? Tai sitten siellä oli joku jääkökkö vaihteiston ja sarvien välissä, joka suli auton oltua pari tuntia lämpimässä. 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään taas alkoi kuulumaan kolinaa jostain takaa kiihdytyksissä ja muutenkin vedättäessä, kaikilla vaihteilla. Kun keventää kaasua tai painaa kytkintä, niin ääni loppuu heti.

Muuten kyllä toimii hyvin.

Voimansiirrosta tuon täytyy kuulua tai sitten joku resonoi pahasti. Pitäisiköhän sitä alkaa henkisesti valmistautumaan vaihteiston hankintaan ja vaihtamiseen?

Link to comment
8 minutes ago, Paadre said:

Onhan vaihteiston etukumi 100% varmasti ehjä? Pitää meinaan melko mellakan ku se särkyy. Arvaas mistä tiedän? :)

Ei ole 100% varmasti ehjä. Itse asiassa tiedänkin, että se ei ole ainakaan hyvässä kunnossa. Sama pätee takakumeihinkin. Moottori heiluu aika paljon ja pakarikin taitaa ottaa toisinaan kiinni johonkin, mutta siihen ääneen olen jo tottunut. On kyllä voinut etukumi hajota oikein kunnollakin.

 

Edit. Mitenkäs se nyt onkaan, että pystyykö etukumin vaihtamaan irrottamatta moottoria ja vaihteistoa?

Edited by Essi
Link to comment

-73:ssa ei pysty. Tai ehkä olis saanu koko pakettia tarpeeks taaksepäin kun ois moottorin takapellin ottanu pois mut jos tekisin

saman uudestaan niin koneen ottasin pois jälleen kerran. On se vaan niin paljo helpompi sit touhuta.

 

Eli toi oli tosiaan Swing akselisen etukumi ja -73, kun en nyt muista missä kohin sekin vaihtu.

Edited by Paadre
Link to comment

Jep jep. Kai se parempi olisi moottori irrottaa, kun muitakin juttuja pitäisi tehdä. Lämmönvaihtimet ja äänenvaimennin pitää kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa, kun ovat puhkiruostuneet, kampiakselin stefa vuotaa öljyä ja ne taaemmat kumitkin pitää vaihtaa. Haiskahtaa tehokkaalta pekkaspäivältä lähiviikkoina.

Link to comment

Torstaina tempasin pannun lattialle ja vaihdoin vaihteiston kumit. Samalla vaihtui kampiakselin stefa ja startin pusla.

Äänimaailma hytissä kyllä muuttui täysin. Ei kolkuta enää.

 

IMG_20180412_084402467.thumb.jpg.0412423b441bfc5d5c3bb03ca2a51a00.jpg

 

Myös kesäpyörät tuli veivattua samalla alle.

 

IMG_20180413_0656153351.thumb.jpg.c6d7385f0ee17bd5cff3e1ec82f58b38.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment

Onko aidot Marshallit pussien alla vai aidot pussit miltä näyttää.. 

Aidot marsut on ohkasemmat nänneillä.. Jokuhan vääntää nännimarsuja Ranskassa Marshallin lisensillä, paketista asti 1960-70 luvulta kopioitu ku mulle setti tuli..

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kolkutus palasi taas noin viikon ajeluiden jälkeen.

Vemputtelin vetareita. Tuntuivat molemmat samanlaisilta (oikean vetarin vaihdoin viime kesänä, vasenta en), mutta silti päätin sunnuntaina hakea AC:lta uuden. Vaihdoin sen eilen ja taas on hiljaa. Toivottavasti vähän pitempään. 

Perkele, kun laittoivat noita etuvedon osia Kupliinkin. 

 

Edited by Essi
Link to comment
  • 3 months later...

Kilometrejä kertyi mukavasti arkiajoissa heinäkuun alkuun asti, jolloin jäin kesälomalle. Sitten tulikin liki kuuden viikon tauko, kun lomalla tuli ajettua harrasteautoilla. Nyt kun vein Junakeulan talvijemmaan, kaivoin ässäkuplan tallin perältä ja ajelin sillä äsken kotiin. Hyvin tuntuu edelleen toimivan. Vaimo kommentoi kotona, ettei enää muistanutkaan, että mulla on tuollainenkin auto.

Tallilla ruuvasin siihen vielä Kamein etuspoilerin. Ostin sen jo viime syksynä, mutta sitä silloin sovitellessani en mitenkään saanut sitä sopimaan keulan muotoihin. Mukana tulleita asennusohjeita en luonnollisesti tutkinut. Spoileri unohtui hyllylle, kunnes BIF:ssä näin hienon sinisen 1303S:n, jossa oli tuollainen spoileri. Sitä tarkemmin tutkittuani huomasin tyhmyyteni. Sehän pitää kiinnittää etupuskuriin. Siihenhän se sopikin sitten ihan heittämällä. Asennusohjeita nyt tutkiessani huomasin myös tieteellisen raportin, jonka mukaan tuon pitäisi alentaa polttoainekulutusta 1,5 %. Puhdasta säästöä ja urheilullista ulkonäköä.

 

IMG_20180814_190018433.thumb.jpg.ab600e39e2418e9d06e2986db8f17e7b.jpg

 

IMG_20180814_184400561_pieni.thumb.jpg.c9dc0e36c44955d7bf14da09b338e05f.jpg

 

Kesän aikana olen hiljakseltaan puuhaillut tähän varamoottoria. Aihioksi ostin jo talvella arpamoottorin, joka ei sitten lopulta osoittautunut aivan voittajaksi.

Kireä nokka oli vakiosta hiottu, 2-reikäkannet oli molemmat halki ja 88 männät ruostuneet kuluneisiin pyttyihin. Onneksi kampikammio, kampiakseli ja kiertokanget saatiin sentään käyttökelpoiseksi koneistamossa.

Moottoriksi tulee hyvin miedosti viritetty 1641cc. Alakerta on jo nipussa - odottaa uusia kansia, jotka ovat nyt koneistamossa, jossa lasketaan palotilaa hieman pienemmäksi.

 

IMG_20180803_133232222.thumb.jpg.389d4f603030a0dde27cdd151f4a83b5.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Sain varaosapannun nippuun viime viikolla. Ja kun talvi lähestyy ja auton nykyinen moottori kolisee käynnistyksen jälkeen joka päivä enemmän ja enemmän, niin on aika kääriä hihat alkaa hommiin.

 

IMG_20181003_212405_113.thumb.jpg.f7840c4b138a2ff0832083e49552dfa0.jpg

 

Moottoria irrotellessani tajusin viime talvena ostaneeni Junakeulan irssittämistä ajatellen 1303S:n vaihdelaatikon. Kaivoin sen esiin ja laskin öljynpoistopropusta käsin lautaspyörän 31 hammasta. Se on siis 3.875 perävälityksellä. Moottorinvaihtoprojekti laajeni samalla vaihteiston vaihtoprojektiksi.

 

IMG_20181007_130802672.thumb.jpg.d1897ffd8be2f616775b1f8ebb167dab.jpg

 

Uuteen vaihteistoon vaihtelin nokkapappaleen lisäksi uuden kytkinakselin stefan, startin puslan ja kytkinhaarukan puslineen. Laatikko nousi eilen autoon paikoilleen. Vielä pitää ottaa puhallinkoppa, pellit ja muut apulaitteet vanhasta pannusta, laittaa ne uuteen ja nostaa paketti paikoilleen. Eiköhän tällä loppuviikolla taas ajeta.

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...