Jump to content

Kuplan oven lukko


Recommended Posts

Mulla on oven lukko ollut alusta asti todella väljä avaimelle, ja loppu kesästä ei halunnut enää lukittua ollenkaan. Voiko noille käytännössä tehdä mitään, vai joutuuko tässä nyt uusimaan lukon ja ottamaan ovelle oman avaimen?

Link to comment

Eräs tuttavavani sarjoitti vanhan mantan lukot toimimaan kaikki samalla avaimella. Mielestäni lukkopesiä oli kansi (siis yksi ylimääräinen ja se joka toimi eri avaimella) joista haittoja sekoittamalla sai saman avaimen toimimaan.

Ihminen nekin on kasannut, joten kai niille jotain voi tehdä.

Neuvoja itse operaatioon ei ole antaa.

Link to comment

Eikös näitä lukkoja korjaa ja sarjota ihan suutaritkin joilla avainten teettäminenkin onnistuu.

 

Tosin joskus vein v40 volvon virtalukon yhdelle suutarille, kun se jäi jumiin välillä. Tämä nimeltä mainitsematon suutari rasvasi lukon ja otti siitä 20euroa ja sanoi että hän ei tuon parempaan pysty.

Itsehän porasin lukon niitit auki ja purin sen kappaleiksi. Sieltä löytyi kuunsirpin muotoinen osa, joka oli katkennut sinne sisään ja esti välillä virta-avainta kääntymästä. Lukko kasaan ilman rinkulaa ja hienosti pelitti sen jälkeen.

En ole sen koomin käyttänyt sitä suutaria enään.

Link to comment

Tuo avain on tosiaan niin väljän oloinen lukkoon verrattuna esim. virtalukkoon, joten epäilen että tuossa on muutakin häikkää kuin vanhat rasvat? Tuskin nuo alun perin tuommoisia on?

 

Mutta täytyy tosiaan ensin katsoa miltä näyttää sisältä ja koittaa saada itse kuntoon, jos ei onnistu niin sitten ammattilaisen sarjotettavaksi.

Link to comment
  • 1 month later...

Eiks siel hanurissa oo ristipää ruuvi? Se pois ja sit avain lukkoon. Lukkopesä tulee muistaakseni pois vain kun sopiva avain lukossa. En nyt muista mihin asentoon lukko pitää kääntää et pesä irtoo mut tulee ilman suurempaa väkivältaa.

 

Tarkkana sit ku pesä on kädessä (hihi) ne haitat lähtee melko helposti pois.

Link to comment

Eiku tasapää ruuvihan oli ainakin noissa pystärin kahvoissa mitä mulla varastossa on. 

 

Eli nyt kuuluukin kysymys, että onko kyseessä tuon -66:sen lukko mikä sulla lukee ajoneuvoissa?

Purkeeko lukkopesät samalla tavalla pystärissä ja tuossa vanhemmassa?

Link to comment

Tuo pieni tasapäinen siellä kyllä on, joka kuvassakin näkyy rungon kyljessä. Tarkoitatko sitä? Senkin kyllä aukaisin, mutta ei tuntunut purkaantuvan.

 

Lukko on '66.

 

Edit. Siellä takanahan on se mekanismi joka liukuu sivulle jos saisi avaimesta käännettyä. Meinasin vaan, että onko siellä alla vielä joku ruuvi?

Edited by APO
Link to comment

Kupla 66, lukon painonappi neliskulmainen, varmasti

Neliskulmainen painonappi runkonumeroon 116809563 saakka, eli huhtikuu -66. Toukokuun alusta pyöreä painonappi heinäkuun loppuun. 1. elokuuta -66, eli vuosimalliin -67 sitten oma kahvansa.

  • Like 1
Link to comment

Tuohan tästä tekikin hauskan, kun en yhtään muistanut että näitä oli näin monta variaatiota. Eli lukon mekanismikin voi ehkä vaihdella, pitää nyt vielä varmistaa mikä noista kahdesta viimeisestä mulla on. Lukon unohdin tallille, ja sinne en hetkeen pääse.

Link to comment

Ja taitaa purkeentua ihan eri tavalla kuin pystärissä joten lopetan huonojen neuvojen antamisen. 

 

Mulla on pari pystärin kahvaa irrallaan mut en löytäny avaimia joten en voinu tehdä vertailevaa 

purkua niille. Jatkan etsintää jos tiirikat vaikka löytys ni voin huudella kuinka purkeentuu.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Tämäkin asia jäi hetkeksi unholaan ja lukko edelleen purkamatta. Tässä olisi nyt paremmat kuvat lukosta, joista näkyy myös tuo peräpään mekanismi. Olisikohan nyt siis niin, että lukkopesä lähtisi irti tuo ruuvi irrallaan, jos avaimella saisi käännettyä lukkoa? Ja nyt kun avain ei enää toimi lukkoon, on sitä käytännössä mahdoton saada purettua?

20180418_210107.jpg

20180418_210127.jpg

20180418_210140.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...