Jump to content

Kupla ylilataa


Recommended Posts

Posted

Kirjoittelin jo tuonne toisaallekin mutta ajattelin tehdä uuden topicin jos saisi näkyvyyttä. Auto alkaisi muuten olla leimakunnossa mutta latauksen kanssa on ongelmia. Auto on 1972 Kupla 1300.

 

Ostin auton aikanaan projektiksi ja silloin se ei ladannut ollenkaan. Alkuperäisen Bosch jännitteensäätäjän (elektromekaaninen) alla oli yksi komponenti (olisiko diodi tai sulake) poksahtanut. Ostin sitten uuden (käytetyn) Boschin eletronisen säätäjän ja sitten alkoi lataamaan, tosin hieman liiankin kanssa nimitäin kierrosten noustessa jännitteet nousee 18 volttiin. Arvelin sitten että käytetyssä osassakin olisi vikaa ja annoin asian odottaa uutta motivaatiota. Nyt heti kolmen vuoden jälkeen aktivoiduin ja ostin Aircooledilta uuden Boschin säätimen kun tilasin muutakin tauhkaa Kuplaan. Mutta eipä auttanut oireisiin, ihan samalla tavalla nousee jännitteet. Huomasin myös tänään testaillessa että jännite hiipii pikkuhiljaa ylöspäin kun auto käy tyhjäkäyntiä.

 

Että mitähän seuraavaksi pitäisi yrittää, pari tuntia olen tässä googlannut täällä ja samballa mutta mitään ahaa elämystä ei ole tullut. Johtoja kävin tänään läpi johtokaavion kanssa ja kaikki näyttäisi olevan paikallaan. Akun luona oli 3 johtoa joiden merkitystä ihmettelin mutta johtokaaviota katsellen kytkin ne paikalleen jonka jälkeen löysin tiedon ulkomaanfoorumilta että olisivat jotain diagnoosijohtoja.

Posted (edited)

Hei tarkista vielä kerran johdotus ettei virrat karkaa maahan myöskään latausvalon johdosta.Laturista säätimelle voi olla vielä ylimääräinen maajoto. Akku kannattaa ladata ulkopuolisella laturilla ja tarkistaa ettäakku on ehjä eli napajännite on täytenä12.6-12.7 volttia. Viallista akkua laturi lataa täysillä, mitä säätimestä tulee.

Edited by hpa
Maanantai
Posted

Mulla on yks Boschin elektroninen säädin joka tuuppaa 16.6 volttia.. vaihdoin toisen uuden tilalle ja nyt on 14.1v . 13.8 ois parempi mut menköön tolla.

Posted

Eräästä vaihtovirtasesta vuoti ankkurista liukurenkaaseen tuleva kuparikaapeli maahan eli ankkurin rungon kautta. Aiheutti sama ilmiön, että latasi reippaalla jännitteellä kun säädin sai siten väärää tietoa.

Posted

Kyseessä on tasavirtalaturi ja on syytä uskoa että se on auton alkuperäinen. Katsoin taas johdotukset mutta katsokaa tekin arvon raati, liitteenä muutama kuva. Mikähän on tuo harmaa johto säätimen vasemmassa alaterminaalissa? Autossa on kokeiltu kahta eri täyteen ladattua akkua ja aina sama homma.

 

Mitä nimim. hpa tarkoittaa ”ettei virrat karkaa latausvalon johdosta”?

A5AAB7C8-815E-4D33-B8F1-6F1132A5CD20.jpeg

554C5A7A-DC7B-4AED-93A2-DA014E6AA80C.jpeg

Posted

Kun on tasavirtavehkeet kyseessä ei saa ladata liikaa tai laturin sisus sulaa ja säädin palaa.

 

No paljonko on liikaa, kuusivolttisessa systeemissä 18 volttia kierroksilla on aivan liikaa...

 

Myöskään hihna ei saisi katketa kesken ajon ettei säädin vahingossa jää "auki" en osaa tuota tuon paremmin selittää mutta semmoisia pieniä ikäviä ominaisuuksia sen heikon tyhjäkäyntilatauksen lisäksi näissä tasavirtavehkeissä on...

Posted

Ok, eli koska autossa oli ostettaessa viallinen lataussäädin niin sen on voinut hajoittaa viallinen laturi?

 

Tässä juuri testailin ja enimmillään akulle menee 18v, tyhjäkäynnillä pyörii 14 voltin tuntumassa.

Posted (edited)

Moro,

 

Oletko mitannut jännitteen akun navoista vai laturin navoista ? Vai onko sulla kojetaulussa mittari josta näet jännitteen ?

 

Minulla on tasavirtanen laturi joka lataa laturin navoista n. 15-16 V ja säädin rajaa sen akun navoille 14.3. - 14.4. Volttiin

 

Edit, vastaus tulikin jo tätä kirjoitettaessa

Edited by Kemin Karavaanari
Posted
Just now, Kemin Karavaanari said:

Moro,

 

Oletko mitannut jännitteen akun navoista vai laturin navoista ? Vai onko sulla kojetaulussa mittari josta näet jännitteen ?

 

Minulla on tasavirtanen laturi joka lataa laturin navoista n. 15-16 V ja säädin rajaa sen akun navoille 14.3. - 14.4. Volttiin

Akun navoista olen mitannut. Ja kyllä se oikeasti lataa liikaa, akku alkoi jo oireilemaan kun äsken testasin mikä on maksimi mitä tulee ulos kierroksilla (tuo 18v).

Posted

Tällaisen viestiketjun löysin vuosien takaa: 

 

 

Siellä Guest aleksilla tuntuu olevan samanlaista vaivaa joka parani korjaamalla väärä kytkentä. Valitettavasti hänen laittama linkkinsä ei toimi ja muutenkin jää auki mitä siellä oli tehty.

Posted

Toimiiko lautauksen-, öljynpaineen-, ja vilkkujen merkkivalot normaalisti? En meinaan tiedä mitä tapahtuu jos niihin kytketty miinus plussan sijaan, mutta ei varmasti toimintaa ainakaan paranna.

 

jos ne pelittää tarkastaisin että laturi ja säädin saavat maan runkoonsa, vaikka piippamalla yleismittarilla akun miinus napaa vasten. Samalla mittaa sen akun miinuskaapelin, että saa varmasti kunnon kosketuksen runkoon.

 

Tuskin se auto käyntiin lähtisi jos huono kontakti akulla, mutta Samalla sen kokeilee kun muutakin mittaa. Tuntusi vaan maavialta, hankala säätimen tietää paljon akussa on jännitettä jos maa on huono.

Posted

Voisi tutkia tuon vihreän "DF"-johdon tarkasti alusta loppuun. Eli molemmat päät irrotettuna sen pitäisi olla irti maasta (muutenkin hyvä vilkaista kumin alle laturin päästä).

 

Käsittääkseni laturi lataa täysillä kun laturin DF-johto on maadoitettu. Normaalisti siinä on koneen käydessä varmaan sitten jotain 7v tai mitä liekään maata vasten, tästä päättää latausrele.

 

Posted

Latauksen ja öljynpaineen valot toimivat mutta vilkun merkkivalo ei. Liittyisikö se jotenkin mystisesti tähän?

 

Kokeilin jo lisämaadoitusta säätimelle. Menen tästä seuraavaksi tsekkaamaan itse laturin maadoituksen sekä tuon vihreän "DF" johdon.

Posted

Tuskin sillä vilkun merkkivalolla mitään merkitystä on, jos nuo kaksi muuta pelaavat.

Kaikille noilla tulee vain virta vähän erilailla (polttimon rungon kautta) kuin polttimoille yleensä ja jos joku olisi sitten kytkenyt johdot väärin. Samassa paketissa kaikki, eli jos öljynpainevalo pelaa niinkuin pitää niin eiköhän kaikki ole sen suhteen kunnossa.

Posted (edited)

Kokeilin laturin lisämaadoitusta sekä tsekkasin tuon DF johdon (ei ole maissa). Ei auta ei, sama tilanne, tyhjäkäynnillä latausjännite vajaa 14 volttoa, kierroksilla jopa 17-18 volttia.

 

Minulla on vielä tallessa vanha elektromekaaninen lataussäädin mutta sen alapuolella oleva komponentti on rikki, onkohan sulake, diodi tai jotain muuta. Voisihan tuota kokeilla korjata ja katsoa mitä sanoo.

 

28930010787_ed175f88ea_c.jpgKomponentti by Joona Karvinen, on Flickr

Edited by joonak
Posted

Vaikka tuo ei näytä vastukselta niin veikkaan että se on, kytkentäkaavoissa ei muita näy.

 

Tuon laturin kunnon voisi varmistaa "polarisoimalla". Hihna ja molemmat johdot pitää irrottaa laturista. DF kytketään maahan. D+ napaan kytketään 12v pariksi sekunniksi. Laturin pitäisi pyöriä moottorina.

 

Sitten voisi kokeilla irrottaa DF:n väliaikainen maajohto ja kytkeä taas D+ sekunniksi. Jos moottori pyörähtää nytkin niin DF "vuotaa" maahan laturin sisällä.

 

Eli jos laturi testissä 1 pyörähtää ja testissä 2 ei niin laturi on varmaankin ehjä ja vika on pakko olla säätimen/johdotuksien/jne. suunnalla.

Posted

Muutama vuosi sitten kun tuota viimeksi räpläsin niin silloin tein tuo polarisoinnin, ei ongelmaa, mutta tuon DF:n maavuodon voisi tsekata. Palaan asiaan kun tuo on testattu.

 

Aircooled myy näköjään vaihtovirtalaturisettiä sataanviiteenkymppiin 😬

Posted

Jos et viitsi hihnaa irrottaa niin voit vain kokeilla jatkaako laturi lataamista DF irrotettuna (kaikki muut paikallaan). Jos lataa niin saa maita laturin sisältä.

Posted
On 8/6/2018 at 9:06 PM, multanen said:

Jos et viitsi hihnaa irrottaa niin voit vain kokeilla jatkaako laturi lataamista DF irrotettuna (kaikki muut paikallaan). Jos lataa niin saa maita laturin sisältä.

 

 

Otin vihreän DF piuhan irti jännitteensäätäjästä mutta silti voltit nousivat samaan tapaan kuin ennenkin. Eli oletettavasti laturi kaput.

 

Jaa, no voisihan tuota vielä kokeilla irroittaa DF piuhan laturin päästä niin voi varmistaa että piuhassa ei ole vikaa, vaikka toki jo aikaisemmin sen mittasinkin.

 

Posted
2 hours ago, joonak said:

 

 

Otin vihreän DF piuhan irti jännitteensäätäjästä mutta silti voltit nousivat samaan tapaan kuin ennenkin. Eli oletettavasti laturi kaput.

 

Jaa, no voisihan tuota vielä kokeilla irroittaa DF piuhan laturin päästä niin voi varmistaa että piuhassa ei ole vikaa, vaikka toki jo aikaisemmin sen mittasinkin.

 

Vika voisi olla tuossa laturin DF ruuvin kohdalla, jos vaikka joku on pyöritellyt sitä liian pitkälle/liian tiukalle. Voithan kokeilla viimeisenä keinona löysätä ruuvi kokonaan ja pyöritellä sitä rungossa (ehkä auki-suuntaan? jos se nyt yleensä pyörii mihinkään). Vastusta maahan nähden voisi mittailla yleismittarilla.

Muistaisiko joku minkälainen tuo DF-ruuvin kohta on laturin sisäpuolella?

 

Voihan se tietysti mennä maihin vaikka käämin puolesta välistäkin tms. jos on eristys vaurioitunut.

 

Posted

Iloisesti lataa vaikka DF piuha irti laturista. Ja nyt kun piippasin DF:n maata vasten niin maissahan se on.

 

Lähden huomenna työreissuun ja taidan napata laturin matkalaukkuun. Vien laturin merille niin jos sillä tokenisi maaongelmat (jos joku ilta ehtisi purkamaan laturin pajalla osiksi) 😄

  • Like 1
  • Haha 2
Posted
15 minutes ago, joonak said:

Iloisesti lataa vaikka DF piuha irti laturista. Ja nyt kun piippasin DF:n maata vasten niin maissahan se on.

 

Kannattas ihan ohmeina mitata vastus maahan. Jos se on 0 ohmia niin silloin voisi olla vika siinä ruuvin tietämilläkin. Kymmeniä ohmeja tjsp. saattaa tulla ihan normaalien käämien läpikin (en ole testannut). Taitaa DF ja maa on kunnossa olevassa laturissakin yhteydessä molempien käämien ja hiilien läpi.

Posted

Täällä Maasturin/KK/Hytösen arvottama Asiantuntija vaihtais laturin.. Tai ainakin kokeilisin toisella. Tietty vähän persiistä vaihdella kone paikallaan..

 

Posted
53 minutes ago, multanen said:

Kannattas ihan ohmeina mitata vastus maahan. Jos se on 0 ohmia niin silloin voisi olla vika siinä ruuvin tietämilläkin. Kymmeniä ohmeja tjsp. saattaa tulla ihan normaalien käämien läpikin (en ole testannut). Taitaa DF ja maa on kunnossa olevassa laturissakin yhteydessä molempien käämien ja hiilien läpi.

3 ohmia näytti.

 

12 minutes ago, Urbantoy said:

Täällä Maasturin/KK/Hytösen arvottama Asiantuntija vaihtais laturin.. Tai ainakin kokeilisin toisella. Tietty vähän persiistä vaihdella kone paikallaan..

 

Laturi on jo matkalaukussa; ei tuo paha ollut irroittaa, takaisin asentaminen voi olla toinen juttu.

Posted

:-) ei kait se sen vaikeampaa ole kuin irrotus.. no vähän voi hakee kierrettä mutsku flektikopan takaa.

Mutta kyllä se onnistuu ku muutaman ärrän päästää tarvittaessa

Posted

Voikohan se vika aina poistua DF - ruuvia löysätessä?

Muussa tapauksessa se on varmaan keskellä käämiä ja sitten ei ehkä saa korjattua.

Kenttäkäämien vastuksen voi mitata D+ ja DF napojen välistä jos sillä nyt jotain merkitystä on.

 

Sitten kun vaihtaa/korjaa laturin niin saattaa joutua vaihtamaan taas säätimenkin. Ehjä laturi ei säikähdä rikkinäistä säädintä joten voi pikaisesti testata entisellä.

Saattaahan elektroniset säätimet vielä toimiakin vaikka niitä on yritetty paistaa.

 

Tai sitten panostat vaihtovirtalaturiin jolloin elämä muuttuu helpommaksi (vaihtotyöhön löytyy paljon juttua palstalta, siinä on monenlaista huomioon otettavaa). Vaihtovirtalaturi on luotettavampi ja tuottaa enemmän virtaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...